کد خبر: ۱۵۷۴۷۱
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۲۴ مرداد ۱۳۹۲
در سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع، دل هزاران عاشق همنوا با امام عصر(عج) به قبرستان بقیع پر می‌کشد.

آیت‌الله لطف‌ا‌لله صافی گلپایگانی ا زمراجع تقلید ضمن اشاره به 8 شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع با انتشار پیامی تأکید کرد: باید این واقعه‌ دلخراش را همه ساله مسلمانان روز عزا و مصیبت اعلام کنند و آن را محکوم نمایند.

آیت‌الله وحید خراسانی یکی دیگر از مراجع تقلید نیز با اشاره به سالگرد تخریب بارگاه ائمه بقیع علیهم السلام گفت: روز هشتم شوال که روز خرابی قبور ائمه بقیع است، اقامه عزا کنید و این روز را اهمیت بدهید.

به همین مناسبت، مراسم عزاداری در برخی هیأت‌های مذهبی شهر تهران برگزار می‌شود.

 

یکی از این مراسم‌ها در «مسجد ائمه بقیع» واقع در منطقه ستارخان برپا خواهد شد.

این مراسم امشب (پنج‌شنبه 24 مرداد) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی مهدی توکلی و مرثیه‌سرایی مهدی ارضی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مراسم می‌توانند به نشانی خیابان ستارخان، خیابان حبیب‌اللهی، خیابان خارک، مسجد ائمه بقیع مراجعه کنند.

 

مهدیه تهران نیز که هر هفته دعای ندبه را برگزار می‌کند، فردا (صبح جمعه) با نوای مهدی سروری سالروز تخریب قبور بقیع را عزاداری می‌کنند.

 

همچنین در شام غریبان تخریب قبور ائمه بقیع مراسمی نیز در هیئت الرضا (محفل بسیجیان و رهروان شهدا) برگزار می‌شود.

بر این اساس، این مراسم جمعه 25 مردادماه از ساعت 22 با سخنرانی حجت‌الاسلام درویشی و با نوای عبدالرضا هلالی در محل حسینیه امام موسی‌بن جعفر(ع) واقع در میدان خراسان برگزار خواهد شد.

 

براساس این گزارش، شب گذشته نیز مراسمی در بیت‌الحسین(ع) واقع در خیابان تهران نو با سخنرانی حجت‌الاسلام علی بخشی برگزار ‌شد.

 

 

قبرستان بقیع در 110 سال قبل

 

به گزارش فارس، «بقیع» نام قبرستانی بسیار بزرگ و تقریباً مسطح است که مساحت آن بیشتر از مساحت مسجد‌النبی(ص) بوده و تاریخ ساخت آن به دوران قبل از اسلام و زمان جاهلیت بر می‌گردد.

قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بر اساس کتب تاریخی، بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بوده‌اند تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری (1926 میلادی)، وهابی‌های کوردل سعودی به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبه‌های موجود را تخریب کردند.

قبرستان بقیع، مدفن چهار امام شیعه امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «فاطمه بنت اسد» مادر امام علی(ع)، همسران پیامبر(ص) ام‌سلمه، ماریه و ...، «ام‌البنین» مادر حضرت عباس(ع)، عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، و بسیاری از صحابه پیامبر نظیر عثمان بن مظعون (این شخص با عثمان بن عفان، خلیفه سوم تفاوت دارد)، ابوسعید خدری، همچنین عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، مقداد بن اسود، عباس ‌بن عبدالمطلب، اسماعیل فرزند امام صادق(ع)، عاتکه و صفیه عمه‌های پیامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاری، شهدای واقعه حره، حسان بن ثابت و ... است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها