کد خبر: ۱۵۹۸۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۹     ۲۷ تير ۱۳۹۰
حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، بیان داشت: قطعنامه 598 يكي از موضوعات اساسي جنگ است که بسته شدن پرونده جنگ بواسطه اين موضوع تحقق پيدا كرد، البته حرف و حديث‌هايي زيادي در اين حوزه وجود داشت كه امام(ره) در پيامشان وعده داده بودند «اگر زماني اوضاع مناسب بود، مسئولان دلايل پذيرش قطعنامه را با مردم در ميان بگذارند.»
 
وی ادامه داد: اکنون که قريب به دو دهه و اندي از پذيرش قطعنامه مي گذرد، جمعي از افرادی که دستي در جنگ داشته و دغدغه ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس را دارند، تصميم گرفتند همايشي را با عنوان «تبيين موضوع قطعنامه 598» برگزار کنند.
 
دبیر همایش تبیین قطعنامه 598 اظهار داشت: سال گذشته نخستين همايش «تبيين قطعنامه 598» با حضور مشاور عالي ستاد كل نيروهاي مسلح، دكتر حسين اعلايي و حضرت آيت الله ميرباقري برگزار شد و همچنين کتابی با عنوان «تفسير قطعنامه 598 و زبان تفسير ما» چاپ شد كه همزمان با چاپ اين كتاب در یکی از روزنامه ها ويژه نامه‌اي شامل مقالات و مصاحبه با صاحبنظران اين حوزه نيز منتشر شد. 
 
حجت الاسلام بهداروند بیان داشت: امسال دومين همايش «تبيين قطعنامه 598» بعد از فراخوان مقالات و انتخاب بهترین آنها با حضور سردار محمد اسماعيل كوثري، نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي و سردار سوادگر، رئيس پژوهشگاه علوم دفاعي ستاد فرماندهي كل قوا برگزارخواهد شد.
 
وي ادامه داد: دو جلد كتاب با عناوين «جستاري بر پايان جنگ» و «نگاهي نو به قطعنامه 598» چاپ و در اختيار شركت كنندگان قرار خواهد گرفت.
 
دبیر همایش تبیین قطعنامه 598 اضافه كرد: «جستاري بر پايان جنگ»، كتاب تحقيقي- اسنادي در خصوص پذيرش قطعنامه است كه نگاهي بر علل و عوامل پذيرش قطعنامه دارد و كتاب «نگاهي نو به قطعنامه 598» از مجموعه مقالات برگزيده ارسالی به همايش آماده شده است.
 
حجت الاسلام بهداروند افزود: نرم افزاري شامل فيلم، صوت، متن، مصاحبه، متن كتاب و مقالات و عكس‌هاي مرتبط با قطعنامه 598 آماده شده كه حين برگزاري همايش، ارائه خواهد شد.
 
وي عنوان كرد: ما با نگاه و رویکرد فرهنگ سیاسی و فارغ از حرف و حديث‌هاي كاذبي كه در سطح جامعه وجود دارد، به این موضوع مي پردازيم و هرگز درصدد محاكمه اشخاص، جريان و انديشه‌ها نيستيم، بلكه قصد داريم با نگاه علمي به تبیین وقایع سال 1367 و بررسي اینکه چرا امام (ره) از تعبير جام زهر در اين خصوص استفاده کردند، بپردازیم.
 
دبیر همایش تبیین قطعنامه 598 ادامه داد: طبيعتاً پذيرش اين قطعنامه موافقان و مخالفان جدي داشته است، اما برخی از افراد که برخلاف فرمايشات حضرت آقا كه جامعه را تشويق به آرامش و حفظ وحدت كلمه كرده اند، مي خواهند آب را گل آلوده كرده و فضاي تشنج در جامعه بوجود آورند.
 
حجت الاسلام بهداروند افزود: این تفکر سعي دارد افرادي را بعنوان مسببان اصلي پذيرش قطعنامه يا جام زهر مطرح كند، اما هيچ يك با منطق و سيره حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري همخواني ندارد.
 
وي عنوان کرد: امام در اولین پيام بعد از پذيرش قطعنامه فرمودند: «من به صداقت مسئولان ايمان دارم و قطعنامه را پذيرفتم.» و اين فرمايش امام (ره) نقطه كانون و اتکا تحليل قطعنامه 598 است؛ چرا که قطعنامه 598 طی يك برآيند كلي بوجود آمده و بر اساس نظر يك فرد اتفاق نيفتاده است.
 
دبیر همایش تبیین قطعنامه 598 اضافه كرد: به عبارت دیگر به نظر ما بعد از گزارش هايي كه از نقاط مختلف ساختار نظام به حضرت امام (ره) رسید، ایشان با جمع بندي به اين نتيجه رسيدند كه قطعنامه را بپذيرند؛ چرا كه امام(ره) آدمي نبود كه تصميمی را بدون دورانديشي و در نظر داشتن افقي واضح براحتی عملي كنند.
 
حجت الاسلام بهداروند گفت: می خواهیم ادبيات كارشناسي این گزارشات را دریابیم و بفهميم كه چه مسئله اي باعث شد امام (ره) كه قبل از پذيرش قطعنامه فرمودند: «امروز ترديد در ادامه جنگ خيانت به خداي متعال و رسول الله است»، دو هفته بعد از آن بفرمایند: «من قطعنامه 598 را پذيرفتم و آبرويم را با خدا معامله كردم!»، چرا امام(ره) به این نتیجه رسیدند که در اين برهه زماني بايد قطعنامه 598 از ناحيه جمهوري اسلامي پذيرفته شود؟
 
وی در پايان عنوان داشت: اشخاص در این موضوع هدف بررسی ما نیستند، پذیرش قطعنامه نتيجه ادبيات كارشناسي حاكم بر نظام بوده كه افراد را مجاب كرده تنها راه برون رفت از جنگ تحميلي، پذيرش قطعنامه 598 است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها