کد خبر: ۱۶۰۳۳۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
شخصیتهای سیاسی طرفدار معادله مقاومت، ارتش و ملت در لبنان،انفجارهای اخیر در جنوب بیروت و طرابلس را در راستای توطئه تروریسم تکفیری صهیونیستی دانست که محور ضد سوری به سرکردگی عربستان در لبنان از طریق گروههای تکفیری مزدور اجرا می کند.
به گزارش 598 به نقل از گروه بین  الملل خبرگزاری تسنیم، لبنان مدتی است به ویژه پس از انفجارهای خونین طرابلس، به سبب بهره برداری گروههای وابسته به غرب و طرفدار گروههای مسلح در سوریه و اتهام زنی آنها به حامیان مقاومت، اوضاع متزلزلی در زمینه امنیتی و سیاسی پیدا کرده است.

در حالی که شخصیتهای سیاسی طرفدار معادله کارامد "ملت ، ارتش و مقاومت" انفجارهای اخیر را در راستای طرح خطرناک برخی کشورهای منطقه ای از جمله عربستان در کنار رژیم صهیونیستی که همواره به لبنان چشم طمع داشته است، برای برهم زدن امنیت و ثبات این کشور و همچنین بدبین کردن لبنانی ها به مقاومت قلمداد کرده اند، گروههای موسوم به جریان غربگرای 14 مارس با اتخاذ مواضع جنجالی و تحریک آمیز و با نشانه گرفتن انگشت اتهامات خود به سمت گروههای حامی مقاومت به ویژه حزب الله در راستای تشدید تنشها و بحران و کمک به اجرای توطئه خطرناک خارجی علیه لبنان حرکت کرده و می کنند.

تاکید بر هوشیاری در برابر فتنه  افکنان

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان تاکید کرده است انفجارهای اخیر در جنوب بیروت و طرابلس و شلیک موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق اشغال با هدف برهم زدن ثبات و ایجاد حالتی از ترس و وحشت به ویژه در مناطقی که خواستگاه و محیط حامی مقاومت به شمار می رود، رخ داده است.

هوشیاری بیشتر، مسئولیت پذیری، پرهیز از کشیده شدن به سمت افتادن در دام فتنه، انسجام داخلی، وحدت ملی و تکیه نکردن بر طرفهای خارجی در  اداره کشور از مهمترین توصیه های نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به همه لبنانی هاست، اما این توصیه ها معمولا گوش شنوایی در جریان 14 مارس نمی یابد.

تلاش آشکار برای کشاندن لبنان به سمت فتنه

حسن فضل الله نماینده فراکیسون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان تاکید کرده است انفجارهای اخیر در برخی مناطق لبنان، تلاش آشکاری برای کشاندن لبنان به سمت فتنه است.

وی خاطر نشان کرد ما نیاز به سطح بالایی از خردورزی، دوراندیشی، آرامش و همبستگی میان لبنانی ها به منظور حمایت از لبنان هستیم.

فضل الله در سخنانی در روستای برعشیت در جنوب لبنان خاطر نشان کرد هر گونه سخنان تحریک آمیز یا طایفه ای که اینجا و آنجا یبان می شود، به نفع طرح فتنه ای است که قاتلان و جنایتکاران می خواهند آتش آن را شعله ور کنند.

وفاق سیاسی تنها راه حل بحران لبنان است

وائل ابوفاعور وزیر امور اجتماعی دولت موقت لبنان گفته است راه حل لبنان و خروج از کشتاری که در امتداد ضاحیه به طرابلس رخ داد، تنها با وفاق سیاسی امکان دارد.

ابوفاعور خاطر نشان کرده است آنچه در طرابلس و الرویس رخ داد فقط راهکار امنیتی ندارد، بلکه ما سیاستمداران نباید بار را بر دوش ارتش لبنان و نیروهای امنیتی قرار دهیم، زمان آن فرا رسیده است تا سیاستمداران از ترجیح دادن منافع شخصی بر  منافع ملی دست بردارند .

پیامدهای اقدامات تحریک آمیز برخی گروهها

از سوی دیگر مصطفی ملص رئیس تشکل همبستگی ملی لبنان در بیانیه ای اعلام کرد آنچه اخیرا در طرابلس رخ داد به دو شکست اشاره می کند یکی شکست در سطح سیاسی و دیگری شکست در سطح امنیتی، اما مسئولیت شکست سیاسی بر دوش سیاستمداران است که به زبان تحریک و اردوکشی خیابانی و بازی با انگیزه های طایفه ای و مذهبی روی آورده اند و مسئولیت شکست امنیتی هم متوجه سیاستمدارانی است که با امنیت در کشور بر اساس حمایت از متخلفان و حمایت مالی و معنوی از آنها و محدود کردن فعالیت نیروهای امنیتی به بهانه های واهی عمل کردند که سبب شد لبنان به این حالت از ازهم گسیختگی و فروپاشی امنیتی برسد.

طرح ویرانگری لبنان را تهدید می کند

محمد فنیش وزیر مشاور در امور  توسعه اداری دولت موقت لبنان هم می گوید به تعطیلی کشاندن نهادهای دولتی سبب بحران سیاسی می شود و ما باید به شدت از آن پرهیز کنیم و پرهیز از آن با فعال سازی نقش پارلمان و تسریع در تشکیل دولت امکان دارد.

فنیش در اشاره ضمنی به گروههای وابسته به جریان غربگرای 14 مارس و مواضع تنش آمیز آنها خاطر تاکید می کند طرح ویرانگری لبنان و وحدت و ثبات آن را تهدید می کند و از نظر اخلاقی شرم آور است که برخی از سیاست حرف بزنند و از خون مردم برای اهداف سیاسی بهره برداری کنند.

به گفته وی، مواضع شرم آور برخی گروهها( جریان 14 مارس) در حالی است که برخی از مردم هنوز جراحاتشان التیام نیافته است و کسانی که میان این انفجارها و آنچه ما به خاطر ضرورت دفاع از کشورمان انجام دادیم، ارتباط قائل می شوند، تلاش می کنند به این جنایتکاران و قاتلان بهانه و توجیهی برای جنایاتشان بدهند، آنها خوب می دانند قادر نخواهند بود به اهداف سیاسی خود از طریق معامله بر سر سلاح مقاومت دست پیدا کنند.

وی تصریح می کند یا حقیقت و خطرناک بودن اوضاع برای آینده لبنان و امنیت و ثبات آن را پس از این همه رنج و محنت درک می کنیم، و آیا موضع جدی بدون هرگونه شک و بازیهای سیاسی در برابر این شبکه ها اتخاذ می شود، ما باید دست نیروهای امنیتی را باز گذاشته و واقعا از آنها حمایت کنیم به طوری که هیچ منطقه ای که ورود آنها به آن ممنوع باشد، وجود نداشته باشد و هیچ پوشش سیاسی برای هر فردی که وابسته به این گروهها باشد، وجود نداشته باشد.

به گفته وی، در صورت جدی بودن همه گروههای سیاسی و همکاری آنها، نیروهای امنیتی می توانند لبنان را از شر این گروهها دور نگه دارند و شبکه های تروریستی را متلاشی کنند.

بهترین راه مقابله با چالشهای پیش رو

از سوی دیگر خلیل حمدان عضو شورای رهبری جنبش امل لبنان تاکید کرد ما به طور خاص در جهان عربمان می بینیم که پولهای هنگفتی وجود دارد که از آن  استفاده نمی شود و ارتشهایی وجود دارند که در جایگاههای شایسته خود قرار ندارند و دشمنان واقعی وجود دارند که هرگز کسی به آنها توجه نمی کنند.

حمدان با اشاره به انفجارهای تروریستی  اخیر در الرویس و طرابلس تاکید کرد تنها راه چاره، تشکیل دولت وحدت ملی است که تمام فراکسیونهای پارلمانی در آن نماینده داشته باشند، زیرا دولت وحدت ملی، شایسته ترین دولت برای دفع خطرات است، اما سخن گفتن از دولت تکنوکرات و دولت بی طرف تنها تلاش برای فرو رفتن بیشتر در این بحران است و اینکه به دشمن بیشتر اجازه داده شود تا تعداد بیشتری از مردم لبنان را بکشند و به اقتصاد و امنیت و ثبات  کشورمان هم لطمه وارد کنند.

وی تاکید کرد دولت وحدت ملی باید در اسرع وقت تشکیل شود، ما از هر درخواستی برای گفتگو تحت شعار تحکیم وحدت ملی برای مقابله با چالشهای پیش رو حمایت می کنیم.

لبنان در مرحله دشوار و حساسی به سر می برد

از سوی دیگر حسین الحاج حسن وزیر کشاورزی دولت موقت لبنان خاطر نشان کرد ما در مرحله دشوار و حساسی به سر می بریم به ویژه پس از آنکه دستان جنایتکاران و تروریسم قاتل و جنایتکار به بئرالعبد و سپس به الرویس و در نهایت به طرابلس رسید. همه در لبنان انفجار الرویس و طرابلس را محکوم کردند و این موضع بدیهی و منطقی است، اما مشکل در چگونگی رویارویی با این چالشهای امنیتی و وضع سیاسی و تمام چالشهای پیش روی لبنانی ها نهفته است.

وی با انتقاد از مواضع برخی گروهها(موسوم به جریان 14 مارس) که به جای حرکت در مسیر وحدت و آرامش در خط تنش و جنجال آفرینی حرکت می کنند، تاکید کرد فعال سازی نهادهای دولتی و تشکیل دولت وحدت ملی و انجام گفتگو میان لبنانی ها و همبستگی میان آنها در کنار تدابیر امنیتی یکی از مهمترین واکنشها و پاسخ به تروریسم و کشتار به شمار می رود.

الحاج حسن به لبنانی ها درباره فتنه و دسیسه چینی و توطئه هایی که دستگاههای اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه ای و همچنین کشورهای خارج از منطقه طراحی می کنند تا لبنانی ها را به جان هم  اندازند و تفرقه و دودستگی ایجاد کنند و آنها را با دستان جنایتکاران تروریست به قتل برسانند، هشدار داد و خاطر نشان کرد مصلحت لبنان مهمتر از مصلحت و منافع قدرتهای بزرگ یا کشورهایی است که چشم طمع به لبنان دارند . مصلحت ما این است که یکپارچه و متحد باشیم و با گفتگو و فعال کردن نهادهای کشور از لبنانی ها در برابر تروریسم و جنایتکاران حمایت کنیم.

چگونگی نجات لبنان؛  دغدغه اصلی است

اما علی فیاض عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت تاکید کرد آنچه برای ما لبنانی ها اهمیت دارد، چگونگی نجات جامعه ای است که در مسیر فروپاشی قرار دارد و اینکه باید ماموریتهای ملی مناسب و لازم را بشناسیم.

به گزارش تسنیم به نقل از  النشره، علی فیاض در سخنانی در روستای محیبیب اظهار داشت ما در مقابل نتایج انفجارهای ضاحیه(جنوب بیروت) و طرابلس هستیم و پرونده های لبنانی دیگری در زمینه امنیتی وجود دارد.

بحرانی شدن اوضاع لبنان نتیجه سیاستهای برخی کشورهای عربی

فیاض تاکید کرد متزلزل شدن اوضاع امنیتی و بحرانی شدن اوضاع یک تصمیم منطقه ای عربی با حمایتهای بین المللی است و برخی گروههای سیاسی در لبنان( در اشاره به جریان 14 مارس) اسیران بعد سیاسی این تصمیم هستند و ما در صورت وخیم تر شدن اوضاع شاید مجبور شویم اسامی برخی از آنها را اعلام کنیم.

وی تاکید کرد کسانی که دنباله رو این تصمیم هستند، مسئول ریخته شدن خون انسانهای بیگناه در انفجارهای ضاحیه و طرابلس هستند.

این نماینده پارلمان لبنان بر اهمیت دوراندیشی و خردورزی و در نظر گرفتن منافع ملی برای مقابله با خطری که گروههای تکفیری ابزار اساسی آن را تشکیل داده اند، تاکید کرد.

فیاض تصریح کرد اختلافات ما در خصوص آنچه در سوریه می گذرد یا در خصوص هر پرونده منطقه ای دیگر نباید مانع دستیابی ما به توافق درباره اولویت داشتن ثبات و مقابله با گروههای تکفیری و اولویت مقابله با کانونهای افراط گرایی مذهبی شود.

تاکید بر حمایت از دستگاههای امنیتی

حسن قبلان عضو دفتر سیاسی جنبش امل به رهبری نبیه بری هم بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت وحدت ملی تاکید کرد و گفت لبنان و لبنانی ها در منطقه ای به سر می برند که پر از چالشهاست.

وی هوشیاری، وحدت و دوراندیشی را راه مقابله با چالشها دانست و تکفیریها را جنایتکارانی توصیف کرد که در خدمت طرح صهیونیستی هستند.

نفوذ موساد به داخل گروههای تروریستی

به گفته وی، موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) با نفوذ به  داخل گروههای تروریستی در بالاترین مراکز تصمیم گیری آنها، این گروهها را به بمبهای ساعتی تبدیل کرده است.

وی افزود اینها اگر چه نامهای عربی دارند، اما روح و عقلشان صهیونیستی است که مرگ و تروریسم و کشتار را در میان اعراب و لبنان رواج می دهند.

وی تاکید کرد کسانی که انفجار طرابلس و ضاحیه و سوریه و عراق و یمن و مصر را انجام داده اند، صهیونیستها هستند هر چند نامهایشان چیز دیگری است.

قبلان بر پایبندی و تمسک جنبش امل و طرفدارانش به آموزه ها و اصول امام موسی صدر به ویژه به وحدت و همزیستی مسالمت آمیز و آمادگی دائمی برای مقابله با اسرائیل متجاوز تاکید کرد.

وی خواستار تسریع در تشکیل دولت وحدت ملی و حمایت از دستگاههای امنیتی در مقابله با تروریسم و باز گذاشتن دست آنها برای برخورد آهنین با کسانی شد که بخواهند به امنیت لبنان و لبنانی ها خدشه وارد کنند.

تلاش برای نابودی لبنان

شیخ خضر نورالدین عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان هم تاکید کرد محکومیتها به تنهایی کافی نیست و باید در مقابل اقدامات خشونت آمیز موضع گیری کرد.

به گزارش تسنیم، النشره، نورالدین ابراز عقیده کرد یکی از بازیگران منطقه ای، لبنان را در درگیری و نزاع کنونی وارد کرد، زیرا فهمید  که خودش از رسیدن به اهدافی که در سوریه دنبال می کند ناتوان است و می خواهد با سوزاندن لبنان از طریق انفجارهای جنایتکارانه به اهداف خود دست یابد.

وی خاطر نشان کرد کسانی که در لبنان مانع تراشی می کنند شکست خواهند خورد و اراده لبنانی ها که درمقابل طرحهای اسرائیلی و آمریکایی و غربی ایستاد قادر خواهد بود در مقابل تمام طرحهای دیگر بایستد و لبنان و مردم آن پیروز خواهند شد و مقاومت باقی خواهد ماند و نیروهای امنیتی و در راس آنها ارتش لبنان حافظ این کشور است.

رد پای سعودیها در انفجارهای لبنان

محمد شاکر القواس یک عضو ارشد حزب بعث سوسیالیست عربی در لبنان تاکید کرد عربستان بهای حمایت از تروریسم در منطقه و طرح ویران کردن سوریه را خواهد پرداخت.

شاکر القواس تاکید کرد رویارویی با طرح فتنه و انفجارهایی  که شهر طرابلس و منطقه الرویس را به لرزه درآورد از رویارویی با گروههای تکفیری تروریستی در سوریه آغاز و به لبنان با منزوی کردن این گروهها و توقف حمایت و تسلیح و حمایت مالی از این گروهها به خاطر حمایت از سوریه و لبنان منجر می شود.

وی در بیانیه ای تاکید کرد تروریسم تکفیری هیچ حد و مرز جغرافیایی به ویژه میان سوریه و لبنان ندارد.

القواس با بیان اینکه تصور اینکه لبنان از آنچه در سوریه رخ می دهد، در امان است، ساده لوحی است.

وی تاکید کرد عربستان قطعا بهای حمایت از تروریسم در منطقه و تکفیریها و پروژه ویرانی و تخریب سوریه و توطئه چینی نسبت به آینده این کشور را پرداخت خواهد کرد.

وی به بهره برداری سعودیها از شبکه تروریستی القاعده و حمایت مالی از آن از زمان شکل گیری این شبکه اشاره و تاکید کرد عربستان با هماهنگی وتوافق با آمریکا که حامی نخست تروریسم در سطح جهان از جمله رژیم تروریستی اسرائیل است، به حمایت از القاعده دست می زند.

فرافکنی جریان غربگرای 14 مارس با اتهام زنی به مقاومت و حامیان آن

با وجود تاکید گروههای ملی و اسلامی طرفدار مقاومت بر ضرورت حفظ وحدت و هوشیاری و تحکیم انسجام داخلی برای خنثی کردن توطئه های صهیونیستها و حامیان و دنباله روهای آنها، گروههای وابسته به جریان غربگرای 14 مارس رویکرد تنش و بحران آفرینی را در پیش گرفته اند.

خالد الضاهر عضو فراکسیون المستقبل یکی از گروههای جریان غربگرای 14 مارس در تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی از نقش این گروهها در متشنج کردن اوضاع لبنان به نفع رژیم صهیونیستی و فراهم کردن پوشش برای گروههای تکفیری برای پیشبرد اهداف خطرناک خود، به اتهام زنی به مقاومت و حامیان آن روی آورد.

وی در اظهاراتی تحریک آمیز و فتنه افکنانه در تلاش از گروههای تکفیری و در راستای طرحهای خطرناک محور ضد سوری مدعی شد حزب الله، بیروت را اشغال کرده است و پس از سخنرانی میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان، به منطقه بعبدا موشک شلیک کرد و به بمبگذاری دست زد.

این عضو جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری که روابط بسیار نزدیک و گسترده ای با عربستان سعودی و شخص بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات این کشور دارد، همچنین اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد تا اوج خشم و سرخوردگی جریان غربگرای 14 مارس از ناکامی و شکستهای مستمر گروههای مسلح در سوریه را نشان دهد. جریان المستقبل از همان ابتدای بحران و در ادامه تحرکات  گروههای مسلح تروریستی در مقابل نظام سوریه قرار گرفت و بارها به موضعگیری علیه بشار اسد و نظام سوریه پرداخت.

جریان المستقبل از مهمترین عوامل تنشها و ناآرامی های اخیر در طرابلس به شمار می رود که طرفدارانش را علیه حامیان مقاومت و نظام سوریه تحریک می کند.

سمیر جعجع، فواد سنیوره، سعدالحریری و شخصیتهای دیگر وابسته به جریان 14 مارس هم به جای تکیه بر آرامش وخودداری از پیشداوری در خصوص عاملان انفجارهای تروریستی اخیر پیش از تکمیل تحقیقات دستگاههای مسئول به اتهام زنی علیه حزب الله یکی از مهمترین حامیان ثبات و امنیت لبنان و حامی کشور در برابر تهدیدهای فزاینده رژیم صهیونیستی و حرکت در مسیر تنش و بحران آفرینی روی آورده اند که خواست دشمنان قسم خورده لبنان یعنی رژیم صهیونیستی و رژیمهای سازشکار عرب به ویژه عربستان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها