کد خبر: ۱۶۲۰۹۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۱۲ شهريور ۱۳۹۲
گزارش کامل از جلسه علنی امروز مجلس/
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به بررسی اصلاحیه لایحه قانون بودجه ۱۳۹۲ کل کشور پرداخته و با بررسی فوری آن مخالفت کردند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، یکصدوسی‌امین نشست علنی نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور 204 نماینده و به ریاست حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه( دوازدهم شهریور) برگزار شد.

در این جلسه، جزئیات طرح دو فوریتی تعیین تکلیف تامین اجتماعی کسانی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند 

پس از تلاوت آیات قرآن کریم و ترجمه آن حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی تأخیرکنندگان را قرائت کرد؛ براین اساس محمدسعید اربابی، غلامرضا اسداللهی، محمدعلی پورمختار، جلیل جعفری‌‌بنه‌خلخال، جواد سعدون‌زاده و حامد قادرمرزی تأخیر کنندگان نشست علنی امروز پارلمان بودند.

**ملت‌های مسلمان با الهام از شهدا راه را بر جنگ‌افروزی دشمنان اسلام ببندند

حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: دیروز تهران میزبان 92 کبوتر خونین‌بالی بود که با تقدیم ارواح مطهر و پاک خویش راه عزت و اقتدار و عظمت ملت ایران را هموار کردند و در روز شهادت رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) از ملکوت اعلاء به ایران اسلامی باز گشتند تا با ملت بزرگ ایران در بزرگداشت یاد و نام و سوگ شهادت آن امام بزرگ همراه باشند.

وی ادامه داد: دیروز آمدند تا به ملت ایران در امت اسلام این پیام همیشه راه‌گشا و عزت‌بخش را ابلاغ کنند که جوانان امت اسلام رویاروی استکبار جهانی و نظام سلطه با الهام از آموزه‌های حیات‌بخش قرآن و عترت با اقدار ایستاده‌اند و اهداف عالی شهدای عالیقدر را فراروی خود قرار داده و در راه پاسداشت از آرمان امام و رهنمودهای همیشه حیات‌بخش رهبر معظم انقلاب در پاسداری از عزت و اقتدار املت اسلام در صحنه حاضر هستند.

نایب رئیس مجلس افزود: دیروز زنان و مردان و جوانان تهران در تشییع باشکوه این پیکرهای پاک و به خون خفته، وفاداری خود را به آرمان‌های مقدس شهدا در مرعا و منظر جامعه جهانی قرار دادند. امیدوارم ملت بزرگ ایران و ملت‌های مسلمان منطقه با الهام از شهدای عالیقدر اسلام، دفاع مقدس و با بهره از آموزه‌های حیات‌بخش قرآن و عترت در مسیر عزت و اقتدار گام بردارند و راه را برای جنگ‌افروزی دشمنان اسلام، آمریکای جهان خوار و عیادی او ببندند و به یاری خدا این دوران را به دوران دیگری از پیروزی، اقتدار و عزت امت اسلام در سراسر جهان اسلام تبدیل کند.

**طرح تمدید قانون بیمه شخص ثالث در دستور کار مجلس قرار گرفت

در ادامه نمایندگان مجلس با تقاضای تغییر دستور و بررسی طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در برابر شخص ثالث موافقت کردند.

غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلام به عنوان یکی از تقاضاکنندگان این تغییر دستور طی سخنانی گفت: قانون بیمه شخص ثالث تا 20 شهرویورماه سال جاری به عنوان یک قانون آزمایشی تصویب شد و در این تاریخ، زمان اجرای این قانون به پایان می‌رسد. البته دولت موظف بود لایحه قانون دائمی را برای آن ارائه دهد، اما این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: درست است که دولت در این زمینه اشتباه کرده، اما مردم نمی‌دانند که ما به عنوان قانون‌گذار مقصر هستیم یا دستگاه دیگر. بنابراین برای جلوگیری از اتفاقات بسیار بدی که ممکن است در زمان نبود این قانون رخ دهد، بهتر است این قانون را تمدید کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: از 20 شهریورماه به بعد هر کسی که در این کشور اتومبیل داشته باشد، اگر به حادثه‌ای برخورد کند، سیستم اداری بیمه، شرکت‌های بیمه‌گر و سیستم‌های قضایی کشور نمی‌دانند که باید چه کاری انجام دهند. چرا که از آن تاریخ به بعد قانونی نداریم؛ البته اکنون که قانون داریم، با هزار و یک مشکل مواجه هستیم، چه برسد به زمانی که قانون هم نداشته باشیم.

در ادامه این جلسه کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس به عنوان مخالف این تغییر دستور اظهار داشت: امروز بسیاری از موارد قانونی که در کشور داریم به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و پس از اینکه زمان اجرای آن به پایان می‌رسد، دوباره آن را تمدید می‌کنیم، در حالی که دولت باید لایحه قانون دائمی آن را به مجلس ارائه دهد.

وی ادامه داد: ما در واقع تا 20 شهریورماه به دولت فرصت داده‌ایم تا بتواند لایحه را تنظیم کند و قانون را دائمی کند. اما این کار را انجام نداد و مجلس هم نباید دائم قوانین را تمدید کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما 6 ماه به دولت فرصت داده بودیم که لایحه را به مجلس بیاورد و سر فرصت آن را مورد رسیدگی قرار دهد. در گذشته هم لوایح مختلف این رویه را داشت و وقتش که تمام می‌شد مجلس طی چند سال آن را تمدید می‌کرد. بنابراین امروز بهتر است به جای تکرار این پروسه دولت را مقصر اعلام می‌کردیم و یک طرح دو فوریتی می‌آوردیم تا دولت موظف شود ظرف یک هفته آینده مشکل بیمه شخص ثالث را حل کند و اگر حل نکرد خودش موظف می‌شد غرامت خسارت‌ها را پرداخت می‌کرد تا از این به بعد حواسش باشد که لوایح دائمی به مجلس بدهد.

در ادامه سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس نیز طی سخنانی در موافقت با این تغییر دستور گفت:‌ هرگونه بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع مشکلاتی را برای مردم به‌وجود می‌آورد که مجلس موظف است تمام مشکلاتی را که در دامن‌گیر مردم می‌شود رفع کند، بنابراین اگر این موضوع تصویب نشود از 20 شهریورماه مشکلات بسیاری در کشور خواهیم داشت.

بهارستان‌نشینان پس از استماع این سخنان با 167 رای موافق، 12 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن علنی با این تغییر دستور موافقت کردند.

طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس، طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری و زمینی در برابر شخص ثالث در جلسه علنی صبح فردای مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

**بررسی طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی کسانی که 10 سال حق بیمه پرداخت کردند

در ادامه جلسه علنی امروز نمایندگان طرح دو فوریتی تعیین تکلیف تامین اجتماعی کسانی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند را مورد رسیدگی قرار دادند.

**انتقاد علی‌مردانی از "عاطفی" بودن طرح

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مخالفت با این طرح دو فوریتی طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به اشکالات طرح مذکور اظهار داشت: طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند کاملا حمایتی، عاطفی، غیر علمی و برخلاف اصول و بر هم زننده تعادل است.

وی با بیان اینکه محل تامین منابع این طرح نامشخص است، خاطر نشان کرد: تصویب طرح مذکور صندوق‌های بازنشستگی را از نظم و انضباط خارج می‌کند و سابقه‌ای دیده نمی‌شود که بتوان با پرداخت حق بیمه توسط افراد به منظور احراز شرایط بازنشستگی، آن را خریداری کنیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس افزود: در این طرح اگر یک نفر 9 سال و 11 ماه حق بیمه پرداخت کند، می‌تواند با خرید مابقی حق بیمه از مزایای طرح استفاده کند که از منطق و اصول علمی پیروی نمی‌کند.

علیمردانی با اشاره به اینکه این طرح بر خلاف اصل 75 قانون اساسی است، گفت: این طرح دایره شمول مستمری بگیران را افزایش داده و به احتمال قوی رضایتمندی ایجاد نمی‌کند، چرا که در طرح مشخص نشده که سقف کمتر از 10 سال به چه میزان است و همچنین در این طرح مشخص نیست که بازماندگان افراد فوت شده پس از تصویب قانون را شامل می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: تصویب این طرح به تعهدات بلندمدت سازمان بازنشستگی کشوری ضربه وارد می‌کند و بار مضاعفی را به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل کرده و باعث ورشکستگی آنها می‌شود.

نماینده مردم زنجان خاطرنشان کرد: آیا با تصویب قوانین و مشوق‌ها باید فرهنگ سستی را افزایش دهیم؟ در آن صورت چگونه ممکن است به قدرت اول منطقه تبدیل شویم؟ لذا از نمایندگان درخواست دارم به این طرح دقت بیشتری نشان دهند و به آن رای ندهند.

**کاتب: دولت طرح را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند

در ادامه غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار به عنوان مخالف دوم طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، با اشاره به مغایر بودن این طرح با اصل 75 قانون اساسی گفت: اصل 75 قانون اساسی می‌گوید اگر طرحی بار مالی داشت مجلس نمی‌تواند آن را تصویب کند.

وی در ادامه افزود: این طرح مغایر با جزء 3 بند الف ماده 26 قانون برنامه پنجم توسعه است. این بند می‌گوید که ایجاد هرگونه تعهد بیمه‌ای و بار مالی خارج از ارقام مقرر در جداول بودجه‌ سنواتی برای صندوق‌ها ممنوع است. لذا طرح مذکور مغایر قانون صریح قانون برنامه است و در آن شکی نیست. ضمن اینکه اداره قوانین و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این موضوع را اعلام کردند.

نماینده مردم گرمسار اظهار داشت: این بحث را می‌توان به دو قسمت تبدیل کرد؛ اول افرادی‌که بالاتر از 10 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند، ولی اگر می‌گویید افرادی که کمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت کردند، یعنی اینکه تشخیص بدهید یک نفر یک سال حق بیمه پرداخت کرده و ما به التفاوت یک تا 9 سال را پرداخت کند و بازنشستگی بگیرد.

کاتب با بیان اینکه مجلس نباید قانونی تصویب کند که اجرایی نباشد،‌ افزود: این طرح به دو سوم رای نمایندگان نیاز دارد، ضمن اینکه دولت می‌تواند آن را در قالب یک لایحه یا قانون بودجه به مجلس تقدیم کند. لذا باید این هماهنگی انجام شود که طرح در قالب لایحه آورده شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر آقای ابوترابی اخطار را وارد می‌دانند، آن را به رای بگذارند تا از دستور کار خارج شود.

در ادامه حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، با بیان اینکه من اخطار را وارد می‌دانم، گفت: انشاءالله دولت جدید از منابع در اختیار صندوق‌ها خصوصا صندوق تامین اجتماعی به نحو شایسته‌ای زمینه تولید ثروت و استفاده بایسته از آن را فراهم کند تا اینگونه سوء مدیریت‌ها ایجاد نشود.

نایب رئیس مجلس گفت: هم اکنون سالانه 4 تا 5 هزار میلیارد تومان در بودجه سالانه به صندوق‌ها کمک می‌شود، لذا من اخطار 75 قانون اساسی را وارد می‌دانم و این طرح بار مالی دارد و باید در این خصوص رأی‌گیری انجام شود.

در ادامه اخطار قانون اساسی طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کردند به رای نمایندگان گذاشته شد، اما به تصویب نرسید.

ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد در ادامه جلسه علنی در تذکری با اشاره به اصل 3 قانون اساسی گفت: من به هیئت رئیسه تذکر می‌دهم، چرا که این طرح بیمه‌ای است و باید ابتدا در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به موارد مطرح شده در خصوص بار مالی داشتن این طرح گفت: کجای این طرح بار مالی دارد؟

**سرقلعه: مرگ و زندگی بیمه‌گذار در این طرح مبهم است

به گزارش تسنیم، جلیل سرقلعه نمایند مردم لردگان در مجلس به عنوان آخرین مخالف طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، ضمن گلایه از نمایندگان برای مطرح کردن این طرح به عنوان طرح دو فوریتی اظهار داشت: این طرح می‌توانست در قالب یک طرح یک فوریتی مطرح شود.

وی ادامه داد: ما مخالف حق بیمه و حقوق بیمه‌گران نیستیم، اما این طرح ناپخته و نسنجیده است و باید به کمیسیون‌ها ارجاع شود تا روی آن چکش‌کاری صورت گیرد.

نماینده مردم لردگان در مجلس افزود: منابع پرداختی این مستمری‌ها باید مشخص شود. کجای دنیا این رسم است که اگر یک ماه حق بیمه بدهیم و 10 سال را پرداخت کنیم، از مزایای حق بیمه استفاده شود؟ پس تکلیف منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی چه می‌شود؟ اگر در این سازمان کسری بودجه به‌وجود آید، چه کسی جوابگو خواهد بود؟

سرقلعه خطاب به حسن کامران نماینده مردم اصفهان که در موافقت با این طرح سخن گفته بود، خاطرنشان کرد: آقای کامران! در دولتی که 8 سال مدافع آن بودید، بیمه‌ها و سازمان تامین اجتماعی به این روز افتادند. چرا این 8 سال مدافع شرکت شستا نبودید؟ بگذارید رئیس سازمان تامین اجتماعی کارش را انجام دهد، چرا که این شرکت تازه کارش را آغاز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: زنده بودن و یا زنده نبودن بیمه‌گذار در این طرح مبهم است. لذا باید مشخص شود که بیمه‌گذار متوفی یا زنده است. ضمن اینکه نباید به نظام بیمه‌ای لطمه وارد کنیم. چرا که در دنیا نظام بیمه شاخص پیشرفت است، ولی ما با دست خودمان نظام بیمه‌ای را شخم می‌زنیم.

در ادامه سید تقی نوربخش مدیر عامل جدید سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده دولت طی سخنانی اظهار داشت: یک فردی یک ماه حق بیمه پرداخت کرده و می‌تواند دو سال و 11 ماه به نرخ امروز به صورت مقطوع آن را پرداخت کند و 30 یا 40 سال از مستمری برخوردار باشد، این یعنی اینکه ما سنوات را بفروشیم. ولی هیچ جای دنیا سنوات قابل فروش نیست.

وی با بیان اینکه بارمالی این طرح از محل منابع صندوق تامین اجتماعی باید پرداخت شود، افزود: این منابع از انباشت لقمه‌ای است که از سر سفره کارگران حاصل می‌شود. این بی‌عدالتی است که در صندوق بیمه ای فردی که حق بیمه پرداخت کرده با فردی که حق بیمه خود را به صورت مقطوع پرداخت می‌کند، برابر باشد.

نوربخش تاکید کرد: زمانی‌که من سازمان تامین اجتماعی را تحویل گرفتم، این سازمان 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال 92 و 550 هزار میلیارد تومان سنوات و تعهد به بیمه‌گران دارد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح موجب بی‌عدالتی و تبدیل صندوق تامین اجتماعی به سازمان حمایتی می‌شود. لذا استدعای عاجز دارم که بیشتر مورد کارشناسی قرار گیرد، ضمن اینکه امر مجلس مطاع است و من نظر کارشناسی سازمان تامین اجتماعی را مطرح کردم. صندوق تامین اجتماعی حق‌الناس است و اجازه نداریم از منابع به افرادی که ذی‌حق نیستند، بدهیم.

**هاشمی: تأمین اجتماعی ریخت‌وپاش‌ را کم کند

سید عبدالکریم هاشمی نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی‌که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کردند، اظهار داشت: این طرح، طرح خوبی است چرا که مسائل و مشکلات کارگران را برطرف می‌کند و چیز جدیدی نیست.

وی ادامه داد: هر سال این طرح در بودجه سنواتی کشور آورده و اجرا می‌شد و شورای نگهبان به دلیل اینکه، ماهیت غیربودجه ای دارد آن را حذف کرده و اعلام می‌کرد که به صورت قانون آورده شود. اینکه می‌گویند این طرح حمایتی، عاطفی، غیر علمی و برهم زدن تعادل است، اینطور نیست و این طرح کاملا منطقی است.

نماینده مردم میناب در مجلس گفت: حق الناس رعایت‌کردن غیر علمی است؟ تمام کسانی که شرایط موجود در طرح را می دانند، منتظر اجرای این طرح هستند و هر کس به هر مقدار حق بازنشستگی پرداخت کرده باشد، می‌تواند از حق قانونی خود برخوردار باشد لذا این طرح منطقی است و ایجاد فرهنگ تنبلی نیست ضمن اینکه ما باید بهره وری و برنامه‌ریزی داشته باشیم و سازمان تامین اجتماعی نیز باید بهره وری داشته باشد و ریخت‌وپاش‌های خود را کم کند نه اینکه حق مردم را بخورد بنابراین من موافق صددرصد طرح هستم.

**کامران: شستا "چاق" پول می‌گیرد

در ادامه حسن کامران نماینده مردم اصفهان با عنوان موافق دوم طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی‌که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کردند، طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: اگر کسی 15 سال بیمه پرداخت کرده باشد و از محل خدمت خود برود و دوباره به سر کار برگردد و از دنیا برود، تامین اجتماعی می‌گوید که عزرائیل بی‌خود کرده که جانش را گرفته و باید می‌ماند حق بیمه پرداخت می‌کرد، آیا عزرائیل با کسی تعارف دارد؟

وی ادامه داد: ما در بودجه سال 90 این مورد را ذکر کردیم و شما آقای ابوترابی مدافع آن بودید. در گذشته بیمه به زن شوهرداری که شوهرش مرده بود، غرامت پرداخت می‌کرد اما در این طرح گفته شد که وقتی شوهر زنی از دنیا رفت، به اندازه بیمه مستمری بدهیم لذا این زن جوان وقتی پول ندارد دستش را به سوی نامردان دراز می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: از همه خواهش می‌کنم که به این طرح رای مثبت دهند چرا که به نفع فقرا و محرومان است اما آقای سازمان تامین اجتماعی باید جلوی شرکت شستا را بگیرد چراکه چاق، پول می‌گیرد و مسئولان آن، چاق به خارج می‌رود.

کامران تاکید کرد: باید جلوی اقدامات شرکت شستا ایستاد، شستا حیات خلوت دولت‌هاست و به همین دلیل همیشه بر سر آن دعواست که چه کسی به آنجا برود ضمن اینکه وزیر باید توضیح دهد که پول شستا به کجا می‌رود.

در ادامه مصطفی افضلی فرد به عنوان آخرین موافق طرح مذکور در صحن علنی اظهار داشت: من اخطار اصل 29 قانون اساسی را دارم چرا که شبکه خبر اعلام کرده که در اجلاس جنبش عدم تعهد 10ها خودرو مگان با 80 میلیون تومان هزینه خریداری شد و هم اکنون به مدت 15 سال در اختیار نورچشمان و خوش‌نشینان قرار گرفته است . لذا از هیئت رئیسه می‌خواهم که موضوع را بررسی کرده و با خاطیان برخورد قانونی داشته باشد.

وی در موافقت با طرح مذکور گفت: موافقت ما مستندات قانونی دارد و دولت باید نسبت به پرداخت خدمات اجتماعی و توانمند سازی بیمه کنندگان مساعدت داشته باشد ضمن اینکه این طرح در قالب مابه التفاوت از مردم دریافت می‌شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: اگر چه می‌توان این طرح را در قالب لایحه 93 پیش بینی کرد اما آقای کاتب می‌گوید که مخالف ماده 26 است ولی این طرح با سند چشم انداز و سیاست های رهبری مطابقت دارد و این سند اعلام می‌کند حمایت مالی و تشویقی و تسهیلات ویژه در حوزه بیمه جهت ایجاد رفاه و برطرف کردن محرومیت ها وظیفه دولت است لذا به این دلایل از همه می‌خواهم که برای حمایت از اقشار آسیب پذیر به این طرح رای دهند.

**کلیات طرح تعیین تکلیف بیمه‌شدگانی که کمتر از 10 سال سابقه‌ دارند، تصویب شد

پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان این طرح، کلیات آن با 161رای موافق، 41 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر به تصویب رسید.

به گزارش تسنیم، در صورت تصویب نهایی طرح تعیین تکلیف بیمه تامین اجتماعی اشخاصی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، سازمان تامین اجتماعی مکلف می‌شود به افرادی‌که حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و به سن 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان رسید‌ه‌اند، یا از کار افتاده‌اند متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت کند.

**سخنرانی ناطقان میان دستور

در ادامه علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را اعلام کرد. براین اساس حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور، سید علی محمد بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد، موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد، حسین‌علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و شهلا میرگلوبیات نماینده مردم ساوه به عنوان ناطقان جلسه امروز سخنرانی کردند.

**سبحانی‌نیا: ارتش سوریه تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری تروریست‌ها را سرکوب خواهد کرد

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور در مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در سخنانی، گفت:حمله شیمیایی مشکوک هفته گذشته به مردم سوریه که براساس اظهارات بسیاری از کارشناسان نمی‌توانست از سوی ارتش سوریه انجام شود، بهانه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده بود تا براساس آن مانع شکست گروهک‌های تروریستی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه سخنانش به برخی دستاوردهای ارتش سوریه اشاره کرد و گفت: دستاوردهای اخیر سوریه در سه جبهه "حمص"، "لازقیه" و "دمشق" حامیان گروه‌های تروریستی را به این نتیجه رساند که ارتش سوریه قادر خواهد بود تا پیش از سال  2014 میلادی و همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مخالفان را سرکوب کند. بشار اسد توانایی دارد تا در انتخابات آینده پیروز شود.

سبحانی‌نیا اضافه کرد: شکست‌های متوالی گروهک‌های مسلح ترکی، غربی و عربی به حامیان آنها نشان داد که نمی‌توان با تکیه بر ظرفیت این گروه‌ها به توازن نظامی در سوریه دست یافت. این کشورها خود به عنوان عناصر مداخله‌گر برای رسیدن به سطح توازن وارد عمل شدند، از طرف دیگر نیز براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت، آمریکا مانند جنگ عراق و افغانستان در سوریه ضرر خواهد کرد.

**بزرگواری: سخنان برخی مسئولان درباره حوادث منطقه کشور را به زمان فتحعلی‌شاه می‌برد

حجت‌الاسلام سید علی‌‌محمد بزرگواری نماینده مردم کهگلویه و بهمئی در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس در سخنانی گفت: جنایاتی که از سوی آمریکا و دست نشانده آن اسرائیل در کشورهای مسلمان در حال وقوع است، نشانه واضحی از نقض حقوق بشر است.

نماینده مردم کهکیلویه و بهمئی در مجلس ادامه داد: در شرایط کنونی کشورهای مسلمان، اگر ولی فقیه و رهبرمان فرمان دهد نه تنها  در سوریه بلکه در همه جای دنیا آماده‌ایم که دلق نمایندگی را دور انداخته و با لباس خاکی بسیجی عرصه را بر دشمنان اسلام و مسلمین تنگ کنیم. نوشیدن شربت شهادت اگر با فرمان رهبری باشد، برای مردم ولایی ایران از هر چیزی بهتر است.

بزرگواری با انتقاد از اظهارات برخی از مسئولان که موجبات خوشنودی آمریکا را فراهم کرده است، عنوان کرد: مسئولان نباید به گونه‌ای صحبت کنند که آمریکا خشنود شده و برای حمله به کشورهای مسلمان تشویق شود.

وی در ادامه اظهارداشت: مسئولان کشوری نباید به گونه‌ای صحبت کنند که برخلاف نص صریح استراتژی رهبری باشد. آیا سخنانی که از سوی برخی مسئولان مطرح می‌شود، باری به هر جهت است و یا حساب شده است که کشور را به سوی تسلیم و سرنوشت زمان پادشاهی فتحعلی شاه بکشاند؟

**ثروتی: مردم خاورمیانه به آمریکا اجازه دخالت در امور منطقه را نمی‌دهند

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در نطق میان دستور خود با اشاره به جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، گفت: آمریکای جنایتکار و فرزند نامشروع وی بدانند که دیگر عصر استعمار و تروریسم به اتمام رسیده و دوران بیداری اسلامی فرا رسیده و مردم اجازه نمی‌دهند این کشورها با کمک برخی کشورهای سرسپرده عربی به منافع خویش در خاورمیانه برسند.

وی با بیان اینکه تنها راه‌حل بحران سوریه به دست مردم، انتخابات و دموکراسی امکان‌پذیر است، ادامه داد: دخالت قدرت‌های خارجی به معنای انتشار جنگ‌افروزی در منطقه است که متجاوزان باید به این نکته توجه داشته باشند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس ضمن تقدیر از ملت ایران به دلیل شرکت در انتخابات و خلق حماسه سیاسی و نیز ضمن تبریک به رئیس جمهور، گفت: امیدوارم شعار دولت جدید که بر مبنای "تدبیر و امید" است، در همه امور جاری شود. به رئیس جمهور توصیه می‌کنم که به اصل 48 قانون اساسی که به رشد و توسعه متوازن همه استان‌ها دلالت دارد، توجه کند تا وقت نمایندگان مجلس برای سؤال و استیضاح گرفته نشود و دولتمردان نیز از حداکثر زمان خدمتگذاری استفاده کنند و با کمک مجلس و مردم، حماسه اقتصادی مورد تدکید مقام معظم رهبری را محقق کنند.

**مخالفت مجلس با بررسی فوری طرح اختصاص امتیازات مشاغل سخت به پزشکان اورژانس

پس از سخنرانی ناطقان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان، دو فوریت طرح استفساریه بند 3 ماده 68 قانون خدمات کشوری را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بهارستان‌نشینان بر همین اساس با دو فوریت طرح مذکور با 97 رای موافق، 35 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن علنی و با یک فوریت آن با 81 رای موافق، 27 رای مخالف و 9 رای ممتنع مخالفت کردند.

در این طرح تصریح می‌شد که پزشکان اورژانس هم مانند کارمندان این بخش بتوانند از امتیازات مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند که بررسی فوری این موضوع با موافقت نمایندگان همراه نشد و این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

**طرح تعیین اختیارات سرپرستان وزارتخانه‌ها با قید یک‌فوریت تصویب شد

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوفوریت طرح تعیین حدود و اختیارات سرپرستان وزارتخانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان موافق و مخالف طرح مذکور در نهایت با 112 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع با 2 دوفوریت طرح مذکور مخالفت کردند اما یک‌فوریت آن را به تصویب رساندند.

**آریایی‌نژاد: کار سرپرست سیاست‌گذاری نیست

در جریان بررسی طرح تعیین حدود و اختیارات سرپرستان وزارتخانه‌ها، احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: مطابق اصل 135 قانون اساسی اختیارات وزیر مشخص شده است اما متأسفانه در این موضوع اشاره‌ای به اختیارات سرپرستان وزارتخانه‌ها نشده است و ما در اجرای قانون با نواقصی مواجه هستیم که نیاز به بررسی فوری توسط نمایندگان و تصویب قانون محکم‌تر دارد.

وی ادامه داد: سرپرست وزارتخانه‌ها برای انجام امور جاری و اجرایی وزارتخانه‌ها منصوب می‌شوند تا در مدت سرپرستی مردم سرگردان نشوند و طبیعی است که این فرصت 3ماهه زمانی برای تغییرات بنیادی و عزل و نصب‌ها نیست اما اخیراً با موضوعات پیش‌آمده متوجه شدیم که باید جایگاه سرپرستان تعیین شود.

این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد: کار یک سرپرست سیاست‌گذاری نیست و عمر 3ماهه سرپرستی هم اجازه نمی‌دهد که سیاست‌گذاری یا مهره‌چینی انجام شود لذا باید قانونی به تصویب برسد تا حدود و اختیارات یک سرپرست را مشخص کند تا اقدامات ساختاری و بنیادی از سوی آنها انجام نشود.

آریایی‌نژاد در پایان گفت: برخی به‌خلاف شعار اعتدال دولت داس به دست گرفته‌اند و این موضوع وظیفه مجلس برای درست کردن قوانین ناقص را روشن می‌کند.

در ادامه سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در مخالفت با دوفوریت طرح مذکور گفت: قانون به رئیس جمهور اختیار داده تا برای سه ماه برای وزارتخانه‌های بی‌‌وزیر سرپرست تعیین کند و در اصل 135 قانون اساسی از اختیارات وزیر یا سرپرست صحبتی نشده و در واقع بین اختیارات آنها تفکیکی قائل نشده است لذا برداشتم این است که اختیارات سرپرست متناسب با وزرا است.

وی ادامه داد: اگر سرپرستی در اقدامات خود خطا و اشتباهی کرده نباید برای او قانون بنویسیم بلکه قانون باید برای شرایط کلی نوشته شود. همچنین اگر سرپرست حق سیاست‌گذاری و جابه‌جایی مدیران را نداشته باشد پس باید چه‌کاری انجام دهد؟

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: آنچه برخی دوستان من تهیه کردند دارای اشکالاتی است، البته من مخالف نیستم که طرحی برای تعیین حدود و اختیارات سرپرستان تهیه کنیم اما این طرح، طرح جامعی نیست البته تأکید می‌کنم که مخالفت من به‌معنای موافقت با اقدامات یک سرپرست نیست اما نظرم این است که طرح جامع و کامل نبوده و پاسخگوی همه اختیارات سرپرستان نیست.

**خسروی: باید به اعتدالی که مد نظر علی(ع)‌ است توجه کنیم

در ادامه ابوالقاسم خسروی نماینده مردم سمنان نیز در موافقت با دوفوریت این طرح گفت: بنده به‌عنوان کسی که از کلیات دولت تدبیر و امید دفاع کرده‌ام و به شعار و عقلانیت این دولت توجه داشته‌ام، معتقدم که در وزارتخانه‌هایی که فرهنگ و ارزش‌های متعالی نظام را روشن می‌کند، باید به اعتدالی که مد نظر علی(ع)‌ است توجه کنیم.

وی افزود: اگر بنا بود تمام اختیارات یک وزیر در عزل و نصب‌ها جزو اختیارات سرپرستان باشد،‌ مجلس به وزیر رأی می‌داد اما متأسفانه تمام مسائلی که اکنون صورت گرفته با یک نگاه سیاسی در وزارتخانه‌ها اعمال می‌شود.

این نماینده مجلس همچنین گفت: باید در مجلس قانونی تصویب می‌شد تا حدود و اختیارات سرپرستان روشن شود و اگر به‌موقع این کار انجام نشده،‌ باید هرچه زودتر مجلس چنین قانونی را تصویب کند چرا که اکنون در وزارتخانه‌هایی که کلیدی و سنگ‌بنای توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه هستند، همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها نگاه‌ها و تنش‌های سیاسی اعمال می‌شود.

خسروی در پایان گفت: از نمایندگان می‌خواهم تا در راستای عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم کمک کنید تا این رسالت هم تکمیل شود و حدود و اختیارات سرپرستان را مشخص کنیم.

در ادامه همچنین ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان درباره دوفوریت این طرح گفت: ما نباید با تصویب چنین طرح‌هایی نظارت را به‌جای تقنین بیاوریم چرا که مجلس می‌تواند روی عملکرد وزرا و معاونین آنها نظارت داشته باشد و همچنین در خصوص اقدامات یک سرپرست به رئیس جمهور تذکر دهد لذا نیازی نیست برای یک کاری که با یک تذکر حل می‌شود، یک قانون به تصویب برسانید.

وی ادامه داد: ما راه‌های دیگری برای نظارت داریم و اگر به رئیس جمهور دراین‌باره تذکر دهیم مطمئناً مورد توجه قرار می‌گیرد اما این درست نیست که بیاییم قانونی را آن هم با قید دوفوریت تصویب کنیم چرا که با این کار اختیارات سرپرست محدود می‌شود و در واقع مجلس هم خلع‌ید خواهد شدو دیگر نمی‌تواند هر انتظاری از سرپرستان داشته باشد.

در ادامه سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس هم طی سخنانی در موافقت با دوفوریت طرح مذکور گفت: در واقع حدود اختیارات سرپرستان محدود است و آنها تنها باید در امور جاری کشور اقدام کنند و در واقع نمی‌توانند در مواردی چون عزل و نصب‌ها و مسائلی که به سیاست کلی وزارتخانه‌ها برمی‌گردد دخالت کنند.

وی ادامه داد: در واقع رأی اعتماد به یک وزیر، رأی اعتماد به عزل و نصب‌ها و سیاست‌های او است اما وقتی مجلس به سرپرستی رأی اعتماد نمی‌دهد مشخص است که آن سرپرست اجازه‌ای برای انجام این‌گونه امور ندارد و بهتر است در قالب یک قانون اختیارات سرپرستان را مشخص کنیم تا این مشکلات به‌وجود نیاید.

این نماینده مجلس همچنین گفت: این عزل و نصب‌های صورت گرفته از سوی سرپرستان جایگاه و وجاهت قانونی ندارد و وجود چنین مشکلاتی به‌دلیل خلأ قانونی است لذا نیاز داریم تا اختیارات سرپرستان را مشخص کنیم.

**مخالفت مجلس با بررسی فوری لایحه اصلاح قانون بودجه 92

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح فوریت لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور را مورد بررسی قرار دادند.

**نوبخت: مخالفت با بررسی فوری لایحه اصلاحیه بودجه تورم سنگینی را در پی خواهد داشت

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور طی سخنانی ضمن ارائه لایحه دو فوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور، اظهارداشت: در جهت رعایت بند 2 ماده 160 آیین‌نامه داخلی مجلس درباره ضرورت رسیدگی به لوایحی که اگر به تاخیر بیفتد خسارت احتمالی را به همراه دارند، این لایحه به صورت دو فوریتی به مجلس تقدیم شد.

وی همچنین گفت: نمایندگان مجلس مستحضرند که منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال جاری که در سقف 210 هزار میلیارد تومان است، قابل تحقق نیست. البته بنده تاکید دارم که مجلس محترم در زمان رسیدگی به این قانون توجه کافی را داشته و در جهت شفاف‌سازی ارقام و اعداد نهایت دقت را به عمل آورده است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: اما شرایط اقتصادی کشور که از نگاه نمایندگان هم مغفول نیست، به گونه‌ای است که امکان تامین این منابع تا پایان سال متصور نیست. البته دولت می‌تواند در این زمینه دو اقدام را انجام دهد و بدون اعتنا به این علائم قرمز که در مسیر راه وجود دارند، به همین شکل ادامه دهد.

نوبخت ادامه داد: البته با این روش در ماه‌های پایانی سال که همه دستگاه‌ها بر اساس تصور وقوع 210 هزار میلیارد دلار تعهدات خود را ایجاد کرده‌اند، مجلس با یک تعهدی مواجه می‌شود که قابل انجام نیست و برای اینکه به این تعهدات پاسخ داده شود، باید از بانک مرکزی استقراض کنیم یا از شیوه‌های دیگر پول پرفشاری را وارد اقتصاد بکنیم و به تورم دامن بزنیم که قطعا مجلس محترم خواهان چنین عمل و روشی نیست.

وی همچنین تصریح کرد: راه دیگر این است که در راستای تحقق بند 33 سیاست‌های کلی برنامه پنجم مقام معظم رهبری مبنی بر شفاف‌سازی و واقع‌بینی بودجه‌های سنواتی، ما بر اساس آن منابعی که قابل اطمینان است و می‌توانیم در سال جاری داشته باشیم، بودجه را تنظیم کنیم که دولت در این راستا و به احترام مجلس و برای اینکه تورمی به جامعه تحمیل نشود، از دو راه هم تقلیل هزینه‌ها و هم یک نوع منابع تکمیلی، بودجه را در سقف 150 هزار میلیارد تومان تنظیم کرد و به مجلس ارائه داد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: اگر به این لایحه به فوریت رسیدگی نشود، این اطمینان وجود دارد که با توجه به سوابق گذشته، دستگاه‌های اجرایی می‌آیند بر اساس همان رقم واهی و غیر وصول، تعهدات هزینه‌ای خود را ایجاد می‌کنند و آن خسارتی که گفتم مبنی بر اینکه مجبور به تامین منابع از طریق استقراض می‌شویم، بوجود می‌آید که این مقدار تورم سنگینی را به همراه خواهد داشت.

نوبخت ادامه داد: البته بنده درک می‌کنم که نمایندگان پس از یک دوره فعالیت‌های طاقت‌فرسا تعطیلات تابستانی را در پیش دارند که البته آن هم خدمت و حضور قوی برای مردم است، اما پیشنهاد دولت در خصوص رسیدگی به این طرح برای جلوگیری از آثار رسیدگی به صورت دو فوریتی خواهد بود. به هر حال آنچه که مجلس شورای اسلامی تصمیم بگیرد، برای ما مطاع خواهد بود.

به گزارش تسنیم، نوبخت پس از استماع موافقان و مخالف دو فوریت لایحه مذکور، گفت: بنده با توجه به سخنان نمایندگان محترم احساس کردم که اگر این طرح به صورت یک فوریتی مطرح شود بهتر است و من هم به نمایندگی از دولت و برای احترام به مجلس با یک فوریت آن موافقت می‌کنم و از هیئت رئیسه می‌خواهم یک فوریت این لایحه را به رای بگذارد.

در ادامه 2 موافق و 2 مخالف لایحه در صحن سخنرانی کردند.

**نادران: طبق اصلاحیه بودجه عیدانه کارمندان دولت حذف می‌شود

الیاس نادران در بررسی اصلاحیه لایحه قانون بودجه سال 92  به عنوان نماینده مخالف اظهار داشت: در سیاست‌های کلی رهبر انقلاب و قانون برنامه پنجم توسعه برای حراست از منابع صندوق توسعه ملی شرایطی در نظر گرفته شده، و امروز دولت در پی برداشت 6 درصد از منابع صندوق توسعه و هزینه آن در امور جاری کشور است که هم در کمیسیون تلفیق و هم در صحن بارها این پیشنهاد مطرح و مجلس با آن مخالفت کرده است.

وی با بیان اینکه امروز امکان جابجایی منابع صندوق توسعه ملی به کشور و تبدیل آن به ریال وجود ندارد، گفت: براساس این اصلاحیه به بانک مرکزی دستور داده می‌شود که از حساب صندوق توسعه ملی برداشت شود و پول پرقدرت به جامعه تزریق شود که این عین استقراض است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از اشکالات این است که  اگر در زمان دیگر از منابع صندوق توسعه ملی در اثر رفع تحریم، رفع حصر شود امکان برداشت از منابع نیست چرا که دیگر منبعی موجود نیست.

نادران  با بیان اینکه طبق این اصلاحیه عیدانه را که به درخواست دولت قبلی و توافقات صورت گرفته در سال 91 در بودجه 92 گنجانده شده است، حذف می‌شود، گفت: ما در بودجه سال 92 براساس منابع قابل استحصال که قبلا بحث شده است بودجه‌ای را برای عیدانه در نظر گرفته‌ایم که با این مسئله این مبلغ حذف می‌شود.

وی  با بیان اینکه 37 هزار میلیارد تومان فروش سهم شرکت دولت حذف و تبدیل به 5 هزار میلیارد تومان شده است، تاکید کرد: دعوایی در کشور است که سهام هلدینگ خلیج‌فارس را به نور چشمی‌ها بدهند و مجلس 6 ماه است که در برابر این تمایل دولت قبلی و فعلی مقاومت کرده است.

این نماینده مجلس بی‌انضباطی مالی، برداشت از حساب صندوق توسعه، چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی و صرف‌نظر کردن از منابع واقعی را از خصوصیات این اصلاحیه توصیف و تصریح کرد: ما هنوز نسبت به آنچه دولت به‌عنوان مصوبه چاپ کرده خبر نداریم و حتی کتابچه بودجه به دست ما نرسیده است و امروز ما می‌خواهیم با فوریت اصلاح این بودجه را تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه این مسائل فوریت ندارد و حتی اگر دولت به اصلاح اصرار داشته باشد باید در ماه‌های بعد آن را مطرح کند،گفت: بی انضباطی مالی، برداشت از صندوق توسعه ملی و چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی و همچنین صرف نظر از منابع موجود از اشکالات مهم این لایحه است، بنابراین من معتقدم دوستان به فوریت آن رای ندهند.

**چهاردولی: دولت جدید با استفاده از این اصلاحیه می‌تواند برنامه‌های خود را انجام دهد

به گزارش تسنیم، نعمت چهاردولی نماینده مردم ملایردر موافقت با اصلاحیه بودجه 92 گفت: قیمت واقعی بسیاری از کالاها در لایحه بودجه سال 92 به درستی دیده نشده است و این مشکلات را برای کشور ایجاد می‌کند و به همین دلیل تقاضای اصلاح بودجه شد است که این مسئله را ضروری می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت جدید با استفاده از این اصلاحیه می‌تواند برنامه‌های خود را انجام دهد و لازم است ما در این زمینه به آن کمک شایانی انجام دهیم.

به گزارش تسنیم، نادر قاضی زاده نماینده مردم ارومیه در مخالفت با دو فوریت لایحه اصلاح بودجه 92 گفت: ما با دو فوریت این لایحه مخالف هستیم و می‌خواهیم یک فوریت آن تصویب شود تا در کمیسیون به شکل کامل مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده مجلس افزود: دولت قبلی چندین بار چنین مسئله ای را مطرح کرد اما مجلس به آن رای نداد و علت اصلی آن را به هم خوردن انضباط مالی می‌دانست و از طرف دیگر اصلاحیه در آخر سال ارائه می‌شود هنوز که کاری شروع نشده است که اصلاحیه آورده‌اید.

وی ادامه داد: از دولت تقاضا می‌کنیم و امیدواریم لایحه بودجه سال 93 را تا 15 اذر 92 به مجلس آورد تا بودجه عملیاتی شود .

قاضی زاده با بیان اینکه این اصلاحیه مخالف برنامه پنج‌ساله کشور است، گفت: بنابراین مسئله دو سوم رای می‌خواهد و برخی از بندهای آن در مخالفت برنامه پنجم توسعه است.

وی با بیان اینکه مجلس نسبت به تعرض به صندوق توسعه ملی حساسیت دارد گفت: افزایش اختیارات دولت در جابجایی بودجه ما را بیش از این دچار مشکل می‌کند و از همه مهمتر تغییر سهم صندوق توسعه ملی است که برخلاف نظر رهبری است.

نماینده مردم ارومیه افزود: انتظار داشتیم دولت لایحه‌ای در حمایت از قشرهای محروم، معلمین و اقشار مختلف جامعه ارائه می‌داد تا به نفع قشرهای پایین جامعه شود.

**نعمتی: کشور در تلاطم بودجه‌ای و سنگین به سر می‌برد

به گزارش تسنیم، بهروز نعمتی نماینده مردم اسد آباد در موافقت با این لایحه گفت: کشور از نظر بودجه سردرگم است و شما نمایندگان محترم در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و شهرستان‌ها به این مسئله برخورد کرده‌اید.

وی گفت: کشور در یک تلاطم بودجه‌ای و سنگین به سر می‌برد و مجلس باید عقلانبت کند.

این نماینده مجلس افزود: آیا ما واقعا پاسخگوی این نیازها و مسائلی که در کشور ایجاد شده است از نظر بودجه هستیم؟ از همه مهمتر این است که پس چه زمانی می‌خواهیم از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم و در حالی که کشورهای دیگر بر ما فشار می‌اورند عدم دسترسی و برداشت از صندوق توسعه ملی نوعی خودتحریمی است.

وی افزود: دولت وقتی اعتبارات لازم را ندارد نمی‌تواند با دست خالی کار کند و باید به آن توجه کنیم تعهداتی که ما در مقابل پیمانکاران داریم سررسیدش فرا رسیده است.

نعمتی در پاسخ به انتقاد یکی از مخالفان درباره حذف عیدانه براساس این اصلاحیه گفت: عیدانه کارکنان و پرسنل طبق این اصلاحیه حذف نمی‌شود و اینها تبلیغاتی است که گاهاً صورت می‌گیرد

در نهایت نمایندگان مجلس با یک فوریت این لایحه هم مخالفت کردند و لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

دولت در ابتدا این لایحه را به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه کرد که پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف دو فوریت این لایحه، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت با یک فوریت این لایحه موافق است و از هیئت رئیسه خواست تا یک فوریت آن را به رای بگذارد.

در نهایت وکلای ملت با 100 رای موافق، 70 رای مخالف و 17 رای ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن علنی با یک فوریت لایحه اصلاح قانون بودجه 92 مخالفت کردند و این لایحه به صورت عادی برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

به گزارش تسنیم، متن کامل لایحه اصلاح بودجه 92 که امروز از سوی دولت به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد در خبرگزاری تسنیم منتشر شد.

**عیدانه سال 91 کارکنان دولت در لایحه اصلاحیه بودجه 92 حذف نشده است

پیش از پایان جلسه علنی امروز مجلس و پس از بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور، الیاس نادران نماینده مردم تهران ضمن قرائت یکی از تبصره‌های لایحه بودجه در خصوص پرداخت عیدانه کارکنان دولت در تذکر آئین‌نامه‌ای در صحن علنی مجلس اظهار داشت: چرا ما حرفی را خلاف واقع می‌زنیم. اگر دولت تصمیم خود را تغییر داده است، بحث دیگری است. ولی آنچه که چاپ کرده و در اختیار مجلس قرار داده، این است که "عیدانه 1391 جزء مواردی است که دولت تقاضا کرده حذف شود".

وی ادامه داد: از نمایندگان می‌خواهم که همدیگر را محکوم نکنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم و  تصمیمات را در جوّ آرام و کارشناسی بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تقاضای تغییر 2 فوریت لایحه اصلاحیه بودجه 92 به یک فوریت تأکید کرد: در مورد تغییر 2 فوریت به یک فوریت هیئت وزیران تصمیم می‌گیرد و یک نفر از اعضای هیئت دولت ولو رئیس جمهور هم باشد، اجازه چنین تصمیمی ندارد. هیئت وزیران تصمیم گرفته و پیشنهاد می‌دهند، سپس مجلس در مورد آن تصمیم می‌گیرد، لذا ما اجازه رأی گیری نسبت به یک فوریت را نداشتیم.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نادران گفت: در خصوص بحث 79 آنچه وجود دارد این است که بدون نوبت نه اینکه فوراً و بلافاصله در خدمت نمایندگانی باشیم که تذکر ماده 79  را دارند.

وی ادامه داد: در مورد نکته‌ای که اشاره کردید، باید بگویم نمایندگان در جهت تخطئه کردن همدیگر نبوده‌اند و در بحث استدلال نکته‌ای را بیان کردند که در مقام تخطئه نبود و با توجه به اینکه آقای نعمتی همین تذکر را دارند، هم‌اکنون می‌گویم که آقای نادران هم این زاویه را نداشتند.

در ادامه بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در تذکری در صحن علنی خطاب به نادران گفت: من متن لایحه اصلاحیه بودجه 1392 را می‌خوانم. تبصره 2 در بند دو سه ماده واحده قانون بودجه سال 1392 کل کشور عبارت است از "26 درصد سهم صندوق توسعه ملی و 2 درصد سهم بازپرداخت برداشت از این صندوق بابت پرداخت عیدانه سال 1391 به حساب مربوطه".

وی خطاب به نادران که گفته بود "دولت عیدانه را در اصلاحیه لایحه بودجه 92 حذف کرده است"، اظهار داشت: چرا ما می‌خواهیم موضوعی را مطرح کنیم و بعد آن را وارونه جلوه دهیم؟

نماینده مردم اسدآباد در مجلس یادآور شد: دولت برای پرداخت عیدانه به کارکنان دولت واقعاً در بودجه جدیدی که اعلام کرده، هیچ‌گونه حذف و اضافه‌ای ندارد و این صریح گفته شده است.

**تقاضای نمایندگان مجلس برای بررسی اوضاع سوریه در جلسه غیرعلنی

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی امروز پارلمان را برعهده داشت پیش از پایان نشست وکلای ملت طی سخنانی گفت: جمعی از دوستان نماینده در نامه‌ای تقاضا داشتند که ما در یک جلسه غیر علنی به موضوعات مهم از جمله بحث سوریه بپردازیم.

وی ادامه داد: این موضوع بحث مهمی است و در صورت اقتضای وقت جلسه فردا، این جلسه غیر علنی را خواهیم داشت و در صورتی‌ که فردا چنین فرصتی پیش نیاید این جلسه در اولین فرصت طی تشکیل جلسات مجلس برگزار خواهد شد.

**پایان جلسه علنی امروز/جلسه بعدی، فرداهشت صبح

نایب رئیس مجلس همچنین پایان نشست امروز نمایندگان را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی ساعت 8 صبح فردا (چهارشنبه)‌ برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها