کد خبر: ۱۶۳۲۴۹
زمان انتشار: ۰۱:۰۵     ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
در پایان اجلاس گروه ۲۰ در سن‌پترزبورگ
رئیس جمهور روسیه تأکید کرد در صورت حمله به سوریه مسکو به این کشور کمک خواهد کرد همانگونه که اکنون این کار را می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ولادیمیر پوتین در پایان نشست گروه 20 که در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شد در یک کنفرانس خبری به صراحت اعلام کرد مسکو قصد ندارد علیه سوریه وارد جنگ شود و در صورت حمله نظامی به این کشور روسیه به حمایت‌های کنونی خود از دمشق ادامه می‌دهد. وی با تأکید بر این موضوع که سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در سوریه اقدامی تحریک‌آمیز از سوی عناصر تروریست بوده اظهار داشت، توسل به زور علیه کشورهای دارای حاکمیت ممنوع است و هر کس بخواهد در این زمینه تک‌روی کند در واقع بر ضد قوانین بین‌الملل اقدام کرده است. پوتین گفت، در حاشیه اجلاس سران با رئیس جمهور آمریکا دیدار کردم اما در پایان دیدار هر کدام از ما بر نظر خود درباره سوریه باقی ماند. وی افزود: فقط ترکیه، آمریکا، عربستان، کانادا و فرانسه از حمله به سوریه حمایت می‌کنند و اکثر کشورها در مخالفت با حمله به سوریه با ما همصدا هستند. پوتین گفت، برگزاری نشست 20 هم هیچ کمکی به نزدیکتر شدن دیدگاه‌های آمریکا و روسیه درباره سوریه نکرد.
رئیس جمهور روسیه که به همه نیروهای مسلح این کشور دستور آماده‌باش داده است در رابطه با سوریه و کمک به این کشور در صورت هرگونه تجاوز احتمالی تأکید کرد، حتی نمی‌خواهم به حمله به سوریه فکر کنم و همان طور که در حال حاضر به آنها کمک می‌کنیم در صورت حمله نیز به سوریه کمک خواهیم کرد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همچنان بازنده نشست گروه 20 است و پس از چند روز لابی‌گری با کشورهای مختلف برای جلب حمایت بین‌المللی برای حمله به سوریه شکست خورد و نتوانست کشورهای دیگر را با خود همراه سازد.
اوباما گفت که او راه سختی در پیش دارد و با توجه به مخالفت‌های بین‌المللی و نظرسنجی‌های داخل آمریکا نمی‌تواند حمایت جامعه بین‌المللی و مردم آمریکا را برای حمله به سوریه جلب کند.
اوباما قرار است روز سه‌شنبه پیش از جلسه راي‌گیری در کنگره برای تصویب قطعنامه مجوز دولت برای حمله به سوریه با مردم گفت‌وگو کند.
در همین رابطه تحلیلگران آمریکایی اظهار داشتند که به نظر نمی‌رسد کنگره آمریکا در آینده نزدیک تصمیم حمله نظامی به سوریه را تأیید کند. این تحلیلگران اذعان داشتند که 39 نفراز 435 عضو کنگره موافقت خود را با حمله به سوریه ابراز داشتند و بعید به نظر می‌رسد که تعداد موافقان افزایش یابد.
«ربستر گریفن تارپلی» مورخ آمریکایی نیز اظهار داشت که عربستان سعودی و قطر در حال رشوه دادن به اعضای کنگره آمریکا برای کسب موافقت آنها برای حمله نظامی به سوریه هستند.
این مورخ آمریکایی افزود، تنها هیلاری‌کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که طرفدار جنگ علیه سوریه است از شاه عربستان 500 هزار دلار طلا و جواهر دریافت کرده است و به خانواده اشخاص ذی‌نفوذ در کنگره مقادیر زیادی دلار و طلا از سوی عربستان و قطر اهدا شده است.
از سوی دیگر، چند سناتور آمریکایی خواستار استیضاح باراک اوباما به دلیل سوءاستفاده از قدرت شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه خبری هافینگتون پست، بیل‌فلورس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت که عقیده دارد مجلس نمایندگان آمریکا رای به استیضاح باراک اوباما، رئيس‌جمهور این کشور خواهد داد.
وی در اظهاراتی تاکید کرد اوباما قانون اساسی را نقض کرده و آن را زیر پا گذاشته و از قدرت سوءاستفاده کرده است اما از نظر من باید در نهایت تلاش کرد تا مجلس نمایندگان تصمیم به استیضاح وی بگیرد. اگر مجلس نمایندگان دست به رای‌گیری در این زمینه بزند، به استیضاح اوباما رای خواهد داد و احتمالاً او را استیضاح خواهد کرد.
در همین رابطه تعدادی از کشورهای شرکت‌کننده در نشست گروه 20 خواستار پاسخ قاطع از سوی جامعه بین‌المللی در قبال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه شدند.
رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک اظهار داشتند که استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر جایی امنیت مردم را کاهش می‌دهد.
امضاکنندگان این بیانیه تاکید کردند از اقدام قاطع شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کنند اما جهان نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند.
جان‌کری وزیر خارجه آمریکا نیز برای جلب حمایت اتحادیه اروپا برای حمله به سوریه به اروپا می‌رود این در حالی است که فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه تاکید کرد پیش از مداخله در سوریه منتظر نتایج تحقیقات سازمان‌ملل می‌مانیم و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس گفت، بعید می‌دانم بدون موافقت شورای امنیت به سوریه حمله شود.
اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز تاکید کرد، هرگونه اقدام علیه سوریه باید به شورای امنیت ارجاع داده شود.
یک روزنامه لبنانی نوشت، سوریه در صورت حمله نظامی نیروگاه هسته‌ای اسرائيل را هدف قرار می‌دهد.
بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز در نامه‌ای به مقامات سازمان ملل خواست تا تروریسم خاندان سعودی علیه سوریه را مهار کنند.
از سوی دیگر پایگاه خبری دیلی بیست نوشت، با توجه به خصوصیت جنگ طلبی باراک‌اوباما بهتر است جایزه صلح نوبل از او پس گرفته شود.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی مناطق همچنان ادامه دارد و تاکنون صدها تروریست به هلاکت رسیده یا مجروح شدند.
مقامات سوریه اعلام کردند هر کس محل اختفای تروریست‌ها را اطلاع دهد و به دستگیری آنها کمک کند یک پاداش 500 هزار لیر دریافت خواهد کرد.
سایر رویدادها
* نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت، واشنگتن تمامی راه‌حل‌های جایگزین جنگ در سوریه را از بین برده و اکنون راه‌حلی جز جنگ ندارد.
* خبرگزاری رویترز از ناتوانی سازمان‌های جاسوسی آمریکا در شناسایی عامل حمله شیمیایی خبر داد.
* ناو هواپیمابر روسی برای اعزام به دریای مدیترانه و سواحل سوریه آماده شد.
* رهبر کاتولیک‌های جهان ضمن تقبیح جنگ علیه سوریه از مردم جهان خواست برای حل بحران سوریه دعا کنند.
* یک سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان گفت، آمریکا جرئت حمله به سوریه را ندارد.
* ایتالیا یک کشتی جنگی خود را به شرق مدیترانه اعزام کرد تا در صورت تشدید بحران نیروهای ایتالیایی حافظ صلح در جنوب لبنان را از منطقه خارج کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها