کد خبر: ۱۶۳۵۹۸
زمان انتشار: ۰۰:۴۱     ۱۸ شهريور ۱۳۹۲
حجت‌الاسلام پارسانيا:
بازگرداندن قرآن به مرجعيت فرهنگی و معرفتی خود، لازمه برپا كردن تمدن اسلامی است؛ در واقع قرآن بايد در آنچنان اوجی قرار گيرد كه هر يك از جريانات اجتماعی مشروعيت خود را از ناحيه انتساب به قرآن دنبال و تبيين كنند.
 به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام و المسلمين حميد پارسانيا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ايكنا، در باب حاكميت معرفتی قرآن در هويت‌بخشی تمدنی، با بيان اين مطلب كه تمدن اسلامی تمدنی است كه حضور با حضور قرآن معنا و مصداق پيدا می‌كند، اظهار كرد: ما اگر بخواهيم تمدن اسلامی را به لحاظ تاريخی معرفی كنيم آن چه می‌بينيم مرجعيت قرآن كريم در اين تمدن است.

پارسانيا افزود: ما جريان‌های متكثری را در طول تاريخ اسلام می‌بينيم كه حضور دارند كه بعضاً در رقابت با يكديگر هم هستند، اما آن چيزی كه اسلامی‌بودن اين جريان‌ها را به حقيقت يا مجاز تأمين می‌كند، انتساب حقيقی يا مجازی‌ای است كه به اسلام پيدا كرده‌اند يا پيدا می‌كنند.

وی عنوان كرد: اساساً يكی از نشانه‌های ظهور تمدن اسلامی اين است كه وقتی كه اين تمدن تحقق پيدا می‌كند و به صورت يك واقعيت تاريخی درمی‌آيد، جريان‌هايی كه در جغرافيای آن وجود دارند، وقتی كه در تحول و تمدن اسلامی قرار می‌گيرند ناگزير پوشش اسلامی به خود می‌گيرند و به تعبير ديگر همچنان كه اشاره شد، برای خود انتسابی به قرآن وضع يا جعل می‌كنند و با اين بيان می‌توان تا حدودی به جايگاهی كه قرآن برای تمدن اسلامی دارد، پی برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بازگرداندن قرآن به مرجعيت فرهنگی و معرفتی آن را لازمه برپا كردن تمدن اسلامی دانست و بيان كرد: قرآن بايد در آنچنان اوجی قرار گيرد كه هر يك از جريانات اجتماعی مشروعيت خود را از ناحيه انتساب به قرآن دنبال و تبيين كنند.

قرآن نقطه جمع و وحدت فرهنگ و تمدن اسلامی است

وی همچنين با اشاره به وحدت جامع و فراگير قرآن و با تأكيد بر اين كه قرآن بايد حبل‌المتين و كلمه سواء در بين مسلمانان باشد، گفت: اگر ما «كلمه سواء» را داشته باشيم، می‌توانيم راه را برای وحدت پيدا كنيم و اختلافات و نزاع‌ها را می‌توانيم به يك سرانجام برسانيم.

پارسانيا در پايان خاطرنشان كرد: هر فرهنگ و تمدنی برای اين كه وجود داشته باشد بايد وحدت داشته باشد و برای اين كه وحدت داشته باشد بايد در يك جايی استقرار پيدا كند و قرآن آن نقطه جمع و وحدت فرهنگ و تمدن اسلامی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها