کد خبر: ۱۶۳۶۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۱۸ شهريور ۱۳۹۲
نوشتاری پیرامون لزوم رعایت آداب اسلامی در برخوردهای دیپلماتیک:
چند وقت پيش خبري در رسانه‌ها منتشرشد مبني بر ديدار آندرس کریستین هوگارد سفير دانمارك به همراه همسرش از آستان حضرت معصومه (س) به خود خود اين خبر، ‌اتفاق خوبي است تا فضاهاي معنوي و روحاني جامعه اسلامي‌مان به‌خصوص آستان مقدس حرم اهل‌بيت (ع) ميزبان مسئولان و شخصيت‌هاي معتبر دنيا قرار دهيم تا از نزديك با چنين اماكني آشنا شوند به شكلي‌ مدبرانه؛ بدون اين‌كه تلاش مستقيم وعلني براي زدودن ذهنيت اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي درآن‌ها باشيم اما ...
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - معصومه طاهری/ چند وقت پيش خبري در رسانه‌ها منتشرشد مبني بر ديدار آندرس کریستین هوگارد سفير دانمارك به همراه همسرش از آستان حضرت معصومه (س) به خود خود اين خبر، ‌اتفاق خوبي است تا فضاهاي معنوي و روحاني جامعه اسلامي‌مان  به‌خصوص آستان مقدس حرم اهل‌بيت (ع) ميزبان مسئولان و شخصيت‌هاي معتبر دنيا قرار دهيم تا از نزديك با چنين اماكني آشنا شوند به شكلي‌ مدبرانه؛ بدون اين‌كه تلاش مستقيم وعلني براي زدودن ذهنيت اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي درآن‌ها باشيم، ‌پديده‌اي كه به مدد تبليغ رسانه‌هاي غربي در ذهن و ديدگاه اغلب مردم دنيا و سياستمداران آنها جا افتاده است، به اين صورت ‌خود شخصيت‌هايي كه در جايگاه يك رسانه وحتي قانون‌گذار تاثير برسياست‌هاي كشورشان دارند از نزديك با حقايق ايران اسلامي روبرو مي‌شوند. اين‌كه مي‌گوييم ايران‌هراسي در ميان اغلب سياستمداران دنيا نهادينه شده متاسفانه دلايل زيادي براي ايجاد چنين پديده عارضي وجود دارد كه دربيشتر موارد خود ما از آن غافل هستيم و يا كم‌توجهي مي‌كنيم.

در حاشیه دیدار سفير دانمارك و همسرش از بارگاه حضرت معصومه، تصاویري منتشر شد كه باعث تاسف و ناراحتي هربيننده‌اي مي‌گرديد؛ آن‌هم مربوط به پوشش همسرسفير دانمارك بود، به احترام مقدسات ما وعرف مذهبي حاكم براي ورود به چنين اماكن متبركه‌اي به همسر سفير دانمارك چادر داده بودند، اما این چادر همان‌گونه که د رتصاویر منتشر شده است گويا از چادرهای معمولی ورودي حرم حضرت معصومه(ع) بوده زيرا بسیار چروک و بد شکل وكهنه به نظرمی‌رسد.

چادری که مطمئنا نمی‌تواند مفهوم والای ارزش زن را در نزد مسلمانان به یک فرد نشان دهد! چه رسد به غيرمسلماني كه ذهنيت خوبي هم از اسلام و زنان ايراني ندارد! از ظاهر چادرکاملا مشخص است که آن را ازبین چادرهایی که هر روز هزاران تن به سر می‌کنند به  همسر سفير دانمارك داده شده است! كه اين اصلا در شان مسلماني ما نبود، ‌زيرا در هر حال اين خانم با يك ذهنيت خوبی نسبت يه حجاب و زن مسلمان به كشورش بازنگشته و اسلام را با مسلماني ما خواهد سنجيد.

رسم تشریفات و احترام به یک شخصیت سیاسی ومهم خارجی به نوع برخورد ما با او می‌تواند حتی او را شیعه  یا ضد شیعه کند به جای خود، حتی این‌که نوع برخورد ما با او برخورد آینده کشورش با شیعیان را هم تعیین می‌کند هم به‌جای خود! اما آقايان آیا در اماکن مذهبی  مثل حرم امام رضا (ع)يا  حضرت معصومه (س) نباید یک  آیین وتشریفات خوب داشته باشد تا این‌گونه آبروی شیعه را به حراج نگذاريم؟ انصافا اگر این چادررا به يك خانم عادي زائر من می‌دادند آن را سرمي‌كرد چه برسد به همسرسفیر دانمارک كه مهمان يك‌شبه ما بود!! بعضی وقت‌ها رفتار وکردار ما معرف اعتقادات  درونی ماست.

به‌خصوص برای سفرا که به لحاظ ديپلماتيك همه حرکات  و رفتارها را به دید سیاسی می‌نگرند. متاسفانه با اين اهمال‌ورزي‌هاي هرچند ساده، اما مهم درمورد چادرهمسرسفير نه تنها ارزش حقیقی زن  در تشیع به شكلي معكوس به اروپاييان معرفي مي‌شود؛ بلکه حتي حقیقت اسلام شيعي را هم به‌گونه‌اي غيرواقعي منتقل می‌کند. لينا متيه خانم تازه مسلمان دانماركي مي‌گفت:« ازوقتي مسلمان شدم خيلي دوست داشتم مثل زنان ايراني چادرسرم كنم اما به دليل نگاه بد مردم نسبت به مسلمانان به‌خصوص زنان محجبه، برايم سخت بود آن‌ها ‌من را مسخره مي‌كردند كه با حجاب، زشت وبدقواره شده‌اي چرا خودت را دراين پارچه بلند و مشكي پيچانده‌اي و مدام اذيت مي‌شدم عده‌اي هم آب دهان به من مي‌انداختند. متاسفانه فضاي دانمارك نسبت به اسلام مناسب نيست.»

حال تصور كنيد سفير چنين كشوري با همسرش به ايران آمده و به‌جاي استفاده از تاكتيكي براي نشان دادن زيبايي اسلام،‌ ناشيانه و ازسرناآگاهي چادري به او داده مي‌شود كه ذهنيت منفي قبلي او را تقويت مي‌كند؛ درحالي‌كه مي‌بايست براي اين مهمانان غيرمسلمان چادرهاي تميز ونو هديه داده شود تا شانيت اسلام و زن مسلمان را آن‌گونه كه هست ارايه كنيم وتصويري زيبا در ذهن آن‌ها ترسيم نماييم. چندي پيش به دعوت يكي ازانجمن‌هاي فعال جامعه‌المصطفي يكي ازمعاونان نخست وزير هند كه بسيار تفكر ضد ايراني داشت.

وي باوجود آن‌كه  موضع كاملا ضد ايراني داشت با همت طلاب شيعه هند مواضع خود را اصلاح كرد و خود به يكي از دوست‌داران ايران تبديل شد چه اين‌كه هند نه كشور عربي وهابي‌ نشين است و نه كشور اروپايي كه مستقيما تحت‌تاثيرسياه‌نمايي غربي‌ها ضدايران باشد. نكته قابل مهم آن است كه طلاب شيعه هندي خود براي اصلاح تفكرضد‌ايراني اين شخصيت هندي دست به‌كارشدند درحالي‌كه تغييرنظر يك شخصيت مهم سياسي به همين راحتي‌ها حاصل نمي‌شود كه بخواهيم به آساني ازكنار آن بگذريم . اين هنري است كه بعضا مسئولان ما  درعرصه بين‌الملل نسبت به آن ضعيف هستند و توجه چنداني نمي‌كنند. همين باعث مي‌شود تا عده‌اي اسلام را با مسلماني ما ببينند. به قول حاج يوسف در فيلم«رسوايي»؛

 اسلام به ذات خود ندارد عيبي

هر عيب كه هست درمسلماني ماست

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲
۳
۰
باید شان هر کس رو رعایت کرد چه کافر و چه مسلمان
کلامکم حق
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها