کد خبر: ۱۶۳۸۰۵
زمان انتشار: ۱۹:۱۳     ۱۸ شهريور ۱۳۹۲

خبرنامه دانشجویان ایران: مقداد سلطانی - فعال فرهنگی و سیاسی دانشگاه خوارزمی//  پس از کش و قوس های فراوان پیرامون کابینه دولت یازدهم و عدم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی علوم، وزرش و جوانان و اموزش و پرورش،  دکتر روحانی در حرکتی معقول و معروف بدون اتلاف زمان برای هر یک از وزارت خانه های بی وزیر سرپرستی را معرفی می کند. ولی در این معرفی ها چند نکته حاشیه ساز می شود. اشخاص معرفی شده به عنوان سرپرست و عملکرد شان در گذشته، و نحوه مدیریت شان به عنوان سرپرست در آینده..

آنچه که نگارنده را به نگارش این متن وا می دارد معرفی سرپرست برای این وزارت خانه های نبوده، بلکه عملکردهمراه با حاشیه در اجرا و سیاست گذاری های کلان سرپرستان در وزارت خانه های مربوط است. البته این نکته قابل ذکر که پس معرفی صالحی امیری به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان انتقادهایی به جناب روحانی مبنی بر اینکه ایشان سابقه فعالیت در عرصه های ورزشی ندارد اما عملکرد جناب آقای توفیقی با سابقه حضور در وزارت علوم در همین زمان کوتاه در صدر وزارت علوم آنچنان همراه با حاشیه بود که توجهات اهالی علم و اصحاب رسانه را به خود جلب کرد تا عملکرد 2 سرپرست وزارت ورزش و اموزش و پرورش در حاشیه قرار بگیرد.

با توجه به تعریفی که از مفهوم سرپرست در جامعه و سرح مدیریتی کلان وجود دارد می توان گفت که عملکرد جناب توفیقی در سرپرستی وازرت علوم بیشتر شبیه به وزیر است تا یک سرپرست که گاهی اوقات از ان به عنوان سرپرست موقت نیر یاد می شود. پس از اولین مصاحبه ها از جناب آقای فانی –که در دیدار با آقای حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش صورت گرفت- ایشان با توجه به شورع قریب الوقوع سال تحصیلی جدید برنامه های این وزارت خانه را مطابق با برنامه های وزیر سابق دانست و تقریبا از عدم اعمال سیاست گذاری کلان در این وزارت خانه پرده برداشت، و عملکرد جناب آقای صالحی امیری هم تقریبا همین سمت و سوء را دارد البته هنوز همان ایراد اول(عدم سابقه ورزشی) عملکرد ایشان را تحت شعاع قرار داده است. اما در رابطه با جناب آقای توفیقی....

جناب آقای جعفر توفیقی که با صرف کمترین زمان ممکن می توان اطلاعاتی درباره گذشته و جهت گیری های سیاسی ایشان بدست اورد پس از اینکه به عنوان سرپرست وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری معرفی شد با سیل گسترده اخبار رسانهای پیرامون عملکرد سیاسی اش در دوران انتخابات سال 88 و دوران فتنه مواجه شد. از انتشار فیلم سخنرانی در مسجد دانشگاه تهران تا عملکرد ایشان بعنوان رئیس ستاد انتخاباتی محمد رضا عارف. و همچنین تحلیل های مختلف سایت ها و جراید عمومی از گذشته و ایضا نحوه عملکرد ایشان در آنیده نزدیک به عنوان سرپرست وزارت علوم. چناب آقای سرپرست از همان ابتدا دست به تغییرات اساسی و سیاست گذاری کلان در وزارت خانه و دانشگاه های تابع این وزارت خانه زد اقدامی که باغث خوشخالی گروهی! و تعجب و نارضایتی دیگران شد. اگر سعی کنیم نگاه سیاسی- حزبی را از این نوشته دور کنیم خواهیم دید این تغییرات اساسی در این برهه حساس تحصیلی و با توجه به سرپرست بودن اقای توفیقی و موقتی بودن صدارت ایشات نامناسب و نامعقول و نا مطلوب خواهد بود. این فعالیت ها شامل عدم صدور حکم دانشجویان بورسیه،تغییرات در راس هرم مدیریتی دانشگاه ها و وزارت علوم و ... می شود.

حال اگر کمی ابعاد سیاسی را در این اتفاقات دخیل ببینیم دلیل این خوشحالی ها و نارضایتی ها مشخص تر می شود. عملکرد شخص آقای توفیقی از سال 88 تاکنون؛ عملکرد جناب آقای شریعتی بعنوان رئیس دانشگاه علامه در چهار سال اخیر؛ عملکرد جناب اقای همدانی گلشنی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در 2، 3 سال اخیر؛ شعار تدبیر و امید و اعتدال گرایی رئیس جمهور یازدهم؛ برائت جویی خودجوش برخی از سیاسیون از فتنه سال 88 از بعد از جلسه رای اعتماد کابینه یازدهم ، اختلافات فکری و حزبی جناب توفیقی و برخی از مسولان وزارت علوم و ....

حال برای شخص بنده آن چه را بیشتر اهمیت دارد این دو نکته است:1) عملکرد شخص آقای توفیقی و نزدیکان ایشان در چهار سال اخیر و 2) موقتی بودن سرپرستی ایشان بر وزارت  علوم. چرا که با توجه به جهت گیری های اهالی مجلس معرفی شدن جنان توفیقی بعنوان وزیر پیشنهادی علوم منتج به عدم رای اعتماد مجلس به ایشان خواهد شد که به سرپرستی ایشان پایان خواهد داد و یا معرفی فرد دیگری بعنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم. و آنچه مسلم است این است که عمر سرپرستی آقای توفیقی کمتر از سه ماه خواهد بود ولی چرا در همین زمان اندک این سیاست گذاری کلان و تغییرات اساسی صورت می پذیرد. تغییراتی که با هر نگاه و تحلیلی در این مقطع به نفع مصالح عمومی و مصلحت نظام نخواهد بود. لذا با توجه به همین اقدامات جناب آقای توفیقی طرح دو فوریتی تعیین حدود اختیارات سرپرست وزارت خانه ها در مجلس کلید می خورد که صحبت مخالفان و موافقان و حواشی این طرح هم بسیار جالب است:

"احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر و طراح این طرح در خصوص لزوم تصویب دوفوریت آن گفت: به دلیل عدم وجود قانونی در خصوص اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها، اگر سرپرست خلافی بکند طبق قانون مجلس نمی‌تواند سوال و استیضاح از وی انجام دهد و ما مجبوریم از رئیس‌جمهور سوال کنیم با توجه به اینکه دولت تازه روی کار آمده این کار هم امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم ملایر تاکید کرد: سرپرست وزارتخانه برای اداره امور کاری و اجرایی منصوب شده تا مردم سرگردان نشوند و نباید در عزل و نصب‌ها و سیاست‌گذاری‌ها دخالت کنند تا زمانی که وزیر از مجلس رای اعتماد بگیرد.

حسین نقوی حسینی در مخالفت با این طرح گفت: این طرح وهن مجلس است. اگر قرار است برای سرپرست وزارتخانه‌ها حدود اختیارات مشخص شود در وقت مناسب باید طرحی جامع تقدیم کرد. در شرایط فعلی این طرح به نفع تعاملات دولت و مجلس نیست.

ابوالقاسم خسروی نماینده سمنان نیز در موافقت با این طرح گفت: حضرت علی‌(ع) معتقد بود اعتدال را خداوند به عنوان خیر به افراد الهام می‌کند تا از افراط و تفریط دوری کنند، اگر قرار بود سرپرست وزارتخانه‌ها اختیارات وزیر را داشته باشد مجلس به وزیری که از ابتدا از سوی دولت معرفی شده بود برای وزارتخانه علوم رای می‌داد.

وی با بیان اینکه عزل و نصب‌های صورت گرفته تعهداتی را برای وزیر بعدی ایجاد می‌کند، افزود: وزارت علوم سنگ بنای توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها سیاسی کاری موجب ایجاد تنش‌های سیاسی در محیط علمی می‌شود که این امر خلاف نظر مقام معظم رهبری و مانع رشد علمی دانشگاه‌هاست.

خسروی در پایان تاکید کرد: در راستای رایی که به وزیر پیشنهادی علوم در عدم اعتماد داده شد این طرح را به تصویب برسانید تا حدود اختیارات سرپرست مشخص شود و منویات وزیری که مورد اعتماد مجلس است در وزارت علوم اجرا شود.

در ادامه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان که به جای محمد‌رضا تابش نماینده اردکان در مخالفت با طرح صحبت می‌کرد، گفت: شما به جای نظارت می‌خواهید تقنین انجام دهید آیا قانون‌نویسی برای امور نظارتی درست است؟ آیا این کار در تعامل دو قوه اثر مثبت می‌گذارد؟

سیدناصر موسوی لارگانی نیز در موافقت با این طرح از نمایندگان خواست با رای به دوفوریت این طرح مشکلاتی را که در وزارت علوم به وجود آمده، حل کنند.

در پایان دوفوریت طرح تعیین حدود اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها با ۱۱۲ رای موافق، ۷۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرسید . دوفوریت این طرح نیازمند دو سوم آرای مثبت نمایندگان بود.

پس از آن یک فوریت طرح به رای نمایندگان گذاشته شد و به تصویب رسید اما آرای آن در صفحه نمایش نشان داده نشد.

بررسی طرح‌های یک فوریتی در مجلس زمان بر است و احتمالا خواست بانیان این طرح را برای جلوگیری فوری از اقدامات توفیقی سرپرست وزارت علوم در عزل و نصب‌ها را محقق نخواهد کرد."(1)

و در اخر آنچه که مسلم است این است که اولا عملکرد جناب آقای توفیقی بیشتر شبیه به یک وزیر است تا یک سرپرست موقت(یعنی آیا اهدافی در پس این اقدامات هست؟! آیا این اهداف همراه با مطالح نظام است یا متعارض با آن؟!) و ثانیا زمان کنونی این تغییرات به نفع جامعه دانشگاهی نیست چرا که نباید دانشگاه و دانشگاهیان قربانی مصلحت اندیشی حزبی-سیاسی شوند نکته ای که رهبری هم  مصرانه مخالف ان است.

البته نباید گذشته افراد و ارتباط آنان با فتنه سال 88 فراموش شود.

(1): http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2128070

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها