کد خبر: ۱۶۵۷۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۰     ۰۸ مرداد ۱۳۹۰

به گزارش 598 به نقل از ايسنا، محمد عباسي - سرپرست وزارت ورزش و جوانان كه روز سه‌شنبه براي گرفتن راي اعتماد به مجلس خواهد رفت، برنامه‌هاي خود را به شرح زير اعلام كرد:

ـ‌ ارتقاي هويت جوان ايراني بر مبناي سيره و سنت نبوي و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و تمدن و افتخارات علمي و ...

ـ ترسيم الگوي جوان آرماني در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و توجه به نقش محوري ولايت فقيه در بازآفريني و تثبيت و تحكيم هويت ايراني ـ‌ اسلامي.

ـ جامع نگري، دورانديشي و اتخاذ سياست‌هاي راهبردي حوزه جوانان بر اساس سياست‌هاي كلي نظام و منويات مقام معظم رهبري و معرفي و ارائه الگوهاي غني ديني و ملي به جوانان جهت هويت سازي و تقويت خودباوري.

ـ طراحي و ايجاد ساختار مناسب و كارآمد براي وزارت ورزش و جوانان با توجه به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران و رهنمودهاي تربيتي بزرگان ديني، امام خميني (ره)، ‌رهبر معظم انقلاب و بهره‌گيري از همراهي ساير اركان دولت و نمايندگان ملت و انديشه و تجربيات استادان و پيشكسوتان علمي، ورزشي و فرهنگي.

ـ تقويت و حمايت از روح ارزش گرايي، معنويت و روحيه فروتني پهلواني در ورزشكاران كشور به ويژه‌ در قهرمانان ايران به طريقي كه شايسته الگوبرداري ساير جوانان باشند.

ـ تدوين سياست‌هاي كلان ورزش به عنوان يك ابزار قوي در برابر تهاجم فرهنگي دشمن و برنامه‌ريزي جامع و تقويت تصميم سازي در مورد رشته‌هاي متناسب با اقتضائات، استعدادها، روحيه‌ها وظرفيت‌هاي ايران اسلامي.

ـ برنامه‌ريزي، هدايت، راهبري و نظارت بر مطالعات و پژوهش‌هاي راهبري در خصوص تعيين نيازهاي حال و آينده جوانان و ورزش كشور و ارائه راهبردهاي مناسب براي رفع مشكلات، مسايل و چالش‌هاي فرارو و فراهم آوردن زمينه هاي مناسب براي سياستگذاري و اتخاذ تصميم در امور مربوط به جوانان و ورزش كشور.

ـ برنامه‌ريزي و تدابير لازم به منظور ايجاد پل ارتباطي بين جوانان و مسئولان، فعالان فرهنگي و اجتماعي، نخبگان جامعه به ويژه‌ علما و روحانيون كشور و ايجاد ساختار ارتباطي ميان جوانان ايراني و ساير كشورهاي اسلامي و جهان جهت تبادل اطلاعات و مشاركت‌هاي علمي، فرهنگي و ورزشي.

ـ توجه به نيازهاي بانوان در امر ورزش به ويژه‌ تقويت و ترويج ورزش همگاني و عمومي در خانواده‌ها با حفظ كرامت آن‌ها.

ـ توجه به موضوع «عدالت اجتماعي» در بهره‌مندي از فرصت‌ها و منابع، مطابق ظرفيتها و نيازهاي ورزشي مناطق، به ويژه‌ مناطق كم برخوردار و روستاها.

ـ اهتمام نسبت به شناخت روحيات، ظرفيت‌ها، قابليت‌ها، تمايلات و نيازهاي جوانان ساماندهي امور جوانان در همه ابعاد مبتني بر ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و حمايت از شبكه‌هاي اجتماعي جوانان از جمله بسيج و سمن‌ها.

ـ تقويت هويت ديني ـ انقلابي جوانان ايراني توام با اميدواري و نشاط و كاهش دغدغه‌هاي آنان در زمينه‌هاي مختلف از جمله اشتغال، ازدواج و مسكن با استفاده از ظرفيتهاي قانوني و اجرايي دستگاه‌ها.

ـ ايجاد اميد و اعتماد و خودباوري در ورزشكاران و توسعه سلامت و ورزش همگاني با مشاركت مردم در مديريت ورزش و تثبيت رتبه نخست در ميان كشورهاي منطقه در همه رشته‌ها.

ـ برنامه‌ريزي در جهت جلوگيري از بحران هويت در جوانان و سوق دادن استعدادها و ظرفيت‌هاي جوانان در مسير تربيت بديني و تقويت روح اميد و اعتماد در جوانان و آشنا نمودن جوانان با مسوليتها و تكاليف اجتماعي و ايفاي نقش محوري در استيفاي حقوق آن‌ها.

ـ بسيج انگيزه‌ها و هدايت مطالبات و توانمندسازي جوانان در پيگيري شاخصهاي مطابق با سند چشم انداز و سياستهاي كلي برنامه پنجم توسعه و منويات مقام معظم رهبري و ارتقاي سطح سلامتي و نشاط اجتماعي در كشور و ترويج ارزشهاي اسلامي و غرور ملي در جامعه ورزش و جوانان.

ـ ارتقاي سهم ورزش در عزت و اقتدار ملي (از طريق توجه به ورزش همگاني، قهرماني) زير ساخت‌هاي ورزشي و تامين كيفيت و استانداردسازي الزامات و ملزومات ورزشي به سطوح استاندارد جهاني با رويكرد بومي.

ـ ايجاد تعامل و همكاري متقابل در راستاي جلب اعتماد و اعتقاد بخش‌هاي تعاوني و خصوصي براي سرمايه‌گذاري‌ در ورزش كشور با استفاده از ظرفيت سياستهاي اصل «44» قانون اساسي.

ـ تعامل و همكاري با صدا و سيما جهت راه‌اندازي شبكه تلويزيوني ورزش با برنامه‌هاي مشابه در خدمت افزايش آمادگي جسماني مردم و تربيت قهرماناني با منش فتوت و پهلواني و ارائه فيلم‌ها و مباحثات اجتماعي و تخصصي در مورد ورزش از ديدگاه علم و اعتقاد، سياست و اقتصاد، بهداشت و درمان، تربيتي و پرورشي، عاطفي و اجتماعي و ... به طريقي كه ورزش در كشور ما به يك باور همگاني و معرفتي تبديل شود.

ـ علمي كردن ورزش كشور و تقويت فعاليت‌هاي آموزشي، تخصصي و ابتكارات تازه جهت تصرف ميدان‌هاي نو و آموزش و توانمندسازي مرتبط و آگاهي‌هاي علمي روز در مربيان، ورزشكاران و كاركنان بخشهاي مربوط به ورزش.

ـ تلاش در جهت رفع كمبود فضاي معنوي، فرهنگي در ورزش به طريقي كه بسترهاي پاك و سالم ورزشي بتواند جوانان سالم، مومن، متقي و عفيف را تربيت و حفظ نمايد.

ـ توجه به فلسفه اصلي ورزش (سلامت جسمي و نشاط روحي) و ايجاد فرصتهاي برابر براي زنان و مردان با رعايت حدود و ارزش‌هاي اسلامي.

ـ تقويت روح خودسازي، خودباوري، آزاد منشي و عدالت خواهي در جوانان و تكيه بر سلامت و كرامت خانواده‌ و ازدواج آسان و با معرفت در برنامه‌هاي مربوط به جوانان.

ـ پيگيري استفاده از ظرفيتهاي فرهنگي، مذهبي و علمي كشور در تقويت تحكيم بنيان خانواده‌ و حفظ قداست آن به عنوان شالوده اساسي جامعه و تلاش همه جانبه براي ارتقاء شاخص‌هاي كمي و كيفي الگوي مطلوب خانواده‌ در اسلام.

ـ بسترسازي ارتقاي جايگاه ورزش كشور در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي كشف، تربيت و شكوفايي استعدادهاي ورزشي اهميت به نيروي معنوي جوانان و غيرت ديني ورزشكاران كشور.

ـ بر آورده ساختن نيازهاي مطالعاتي و پژوهش‌هاي كاربردي وزارت ورزش و جوانان به عنوان اصلي ترين نهاد حاكميتي سياستگذار و برنامه‌ريز در زمينه مسايل مربوط به جوانان و ورزش كشور.

ـ ساماندهي، بهينه سازي و جهت دهي موضوعات مرتبط با امور جوانان و ورزش در سطح كشور با رويكرد سلامت روحي و جسمي آحاد جامعه.

ـ تحول در حوزه جوانان با هدف ارتقاي روحيه اميد به آينده بر اساس نيازهاي و اولويت‌هاي كشور و افزايش سلامت روحي ـ‌ جسمي جوانان با توجه به سياست‌هاي كلي برنامه پنجم توسعه با رويكرد گفتمان پيشرفت و عدالت در دهه چهارم انقلاب.

ـ ايجاد بسترهاي لازم جهت توسعه، ترويج و مديريت بر مشاركت جوانان در اداره امور كشور.

ـ اولويت دادن ورزش همگاني و عمومي در برنامه‌ها و منابع و تقويت ورزش قهرماني و حمايت از قهرمانان برتر كشور در جهت ايجاد انگيزه در جوانان و جامعه و حمايت از ورزش‌هاي بومي و اصيل ايراني.

ـ تلاش جهت رفع فقر و محو تبعيضات غير منطقي برخاسته از طبقه، جنسيت، قوم و ... در زندگي جوانان با فراهم ساختن امكانات عادلانه براي همه و ايجاد بسترهاي مناسب دسترسي از امكانات ورزشي براي جوانان و طبقات كم درآمد جامعه.

ـ مطالعه و پژوهش در حوزه‌هاي راهبردي امور جوانان به منظور بازشناسي و تبيين مسايل و نيازهاي گوناگون جوانان و ارائه راهبردهاي مناسب براي حل مسايل آنان و هماهنگي مطالعات كاربردي دستگاه‌هاي اجرايي در اين زمينه‌ها.

ـ تهيه و تدوين برنامه جامع ساماندهي امور جوانان كشور با عنايت به جايگاه، نقش و ماموريت‌هاي اساسي دستگاه‌هاي مختلف دولتي و غير دولتي مرتبط با امور جوانان، تدوين لايحه ساماندهي تكاليف دستگاه‌ها در حوزه جوانان با هدف بازنگري و شفاف سازي وظايف آن‌ها در مواجهه با مسايل جوانان و انجام مستمر پيمايش ارزش‌ها و نگرش‌هاي جوانان.

ـ توجه ويژه‌ به ورزشهاي جانبازان، معلولان، ناشنوايان، نابينايان و بيماران خاص و رفع كاستي‌هاي موجود در اين زمينه به منظور تقويت سلامت جسمي وروحي آنان و افتخار آفريني اين عزيزان همانند گذشته در ميادين بين‌المللي و به خصوص در بازي‌هاي پاراآسيايي و پاراالمپيك.

ـ دريافت گزارش عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با امور جوانان و بررسي ميزان اثربخشي فعاليت‌هاي اين دستگاه‌ها و ارسال به مراجع ذيربط و مطالعه و بررسي قوانين و مقررات مربوط به جوانان در جهت رفع كاستي‌ها و پيشنهاد براي تغيير و اصلاح يا وضع قوانين جديد به مراجع ذيصلاح با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط.

ـ تهيه و ارائه گزارش وضعيت جوانان كشور در سطح ملي به مراجع ذيربط.

ـ‌ طراحي و مديريت برنامه‌هاي ملي ويژه‌ و فرابخشي و نمونه سازي فعاليت‌هاي مربوط به جوانان با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي مربوط.

ـ ساماندهي فعاليت‌هاي فراغتي نسل جوان متناسب با مقتضيات دوره جواني در جهت سازندگي كشور و رفع محروميت فرهنگي و اجتماعي جوانان در مناطق شهري و روستايي.

ـ همكاري در تعيين ضوابط و استانداردسازي براي فعاليت‌هاي مراكز فرهنگي و هنري مربوط به جوانان با دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، ساماندهي و نظارت بر مراكز خدمات مشاوره‌اي و اطلاع رساني جوانان و سمن‌ها.

ـ همكاري با مراجع ذيربط به منظور شناسايي فعاليت‌هاي قابل واگذاري دستگاه‌هاي اجرايي به تشكل‌ها و سازمانهاي غير دولتي جوانان.

ـ شناسايي نيازهاي دختران و پسران جوان با همكاري كليه دستگاه‌هاي اجرايي از طريق جمع‌آوري مستمر اطلاعات و تدوين و تعيين شاخص‌ها با ملاحظات جنسيتي و انجام مطالعات و تحقيقات ادواري به منظور به روز كردن اطلاعات درباره نيازهاي جوانان و اولويت گذاري آن‌ها.

ـ ايجاد زمينه به منظور مشاركت حداكثري سازمانهاي غيردولتي در ساماندهي امور جوانان از طريق شناسايي موانع فعاليت و مشاركت سازمانهاي غيردولتي در امور جوانان و تلاش براي رفع آن‌ها و كمك به تسهيل فرايند تاسيس سازمان‌هاي غير دولتي مرتبط با امور جوانان.

** راهكارهاي ديگر برنامه‌اي

ـ برقراري ارتباط و تعامل نظامند و مستمر با صاحبنظران، مجامع علمي و موسسات معتبر مطالعاتي داخلي و خارجي و جلب مشاركت جامعه علمي و دانشگاهي كشور براي تقويت حوزه مطالعات و تحقيقات جوانان و ورزش.

ـ تسهيل امر جامعه پذيري جوانان و فراگيري آيين مشاركت فعال در تعيين سرنوشت سياسي و اجتماعي.

ـ تلاش همه جانبه جهت توسعه و ترويج ازدواج‌هايي بر پايه چهار سعار محوري به هنگام، آگاهانه، آسان و پايدار در ميان نسل جوان بر اساس الگوي خانواده‌ مطلوب در اسلام.

ـ حفظ و احيا ورزش‌هاي بومي و محلي و سنتي كه نقش مهمي در ورزش همگاني و تفريحي و قهرماني داشته و سلامت جامعه را نيز به همراه خواهد داشت با همكاري نمايندگان محترم، مسئولان استاني و شوراهاي اسلامي و دهياري‌ها.

ـ برنامه‌ريزي در ممانعت از هدر رفتن وقت با ارزش نيروي انساني در خدمت ورزش و تلاش در جهت كاهش رويه‌هاي تقليدي از نظام ژورناليستي غربي به طريقي كه نگذاريم به شخصيت‌ سازي كاذب يا شخصيت سوزي قهرمانان متعهد و خادمين دلسوز به ورزش بپردازند.

ـ ترويج فرهنگ احداث و وقف اماكن ورزشي با همكاري ائمه جمعه و جماعات و اساتيد و طلاب حوزه‌هاي علميه، به مانند مسجد و مدرسه به طور مستمر.

ـ ترويج كرسي‌هاي آزاد انديشي بر مبناي منويات مقام معظم رهبري در ميان جوانان و نظريه پردازان امور جوانان.

ـ انسجام پژوهشي و استفاده از همه ظرفيتهاي علمي كشور براي ايفاي نقش «رصد» مسايل جوانان و انعكاس تحليلي، عملياتي آن براي مسئولان نظام و مديريت عالي كشور جهت تصميم گيري ملي در حوزه جوانان.

ـ ايجاد نظام استعداديابي و به كارگيري مربيان با سطح دانش فني بالا براي سنين كودكي و نوجواني به منظور تربيت ورزشكاران نخبه براي آينده با هدف ارتقاء سطح ورزش قهرماني كشور در سطوح بين‌المللي و به خصوص بازي‌هاي آسيايي و المپيك.

ـ ايجاد زمينه بهره‌مندي بيشتر از مواهب طبيعي كشور مانند كوه‌ها، درياها و رودخانه‌ها در جهت تفريحات سالم و همگاني كردن ورزش و نيز توسعه ورزش قهرماني.

ـ تعامل مستمر با رسانه‌هاي ديداري و نوشتاري و گفتاري به منظور بهره‌مندي از نظريات كارشناسان مشخص، اطلاع رساني مناسب به علاقمندان و ايجاد انگيزه در عموم مردم براي جذب به ورزش.

ـ تلاش در جهت ساماندهي تحصيلي، اشتغال، بيمه و درمان ورزشكاران با هماهنگي ارگان‌ها ذيربط و تصويب ضوابط مورد نياز.

ـ حمايت از كميته ملي المپيك ايران و فدراسيون‌هاي ورزشي براي حفظ و كسب كرسي‌هاي بين‌المللي با توجه به اثر بخشي آن در ارتباطات ورزشي و احقاق حقوق ورزشكاران.

ـ توجه به قهرمانان و پيشكسوتان ورزش در جهت بهبود رفاهي آنان و نيز بهره گيري از تجارب و نظرات آنان از طريق تعيين ضوابط و همكاري با فدراسيون‌هاي ورزشي و كميته ملي المپيك و پارالمپيك ايران.

ـ تعامل مستمر با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي به خصوص كميسيون‌هاي تخصصي و فراكسيون ورزش به منظور بهره گيري از نظرات، اطلاع رساني و استفاده از اين ظرفيت مهم تقنيني كشور در حمايت از جوانان و استعدادهاي ورزشي كشور.

ـ ترغيب وزارت آموزش و پرورش در ايجاد امكانات ورزشي در مدارس متناسب با سن، جنس و تعداد دانش‌آموزان و فعال‌تر كردن ساعات ورزش و اضافه كردن آن و برگزاري مستمر آزمون‌هاي عمومي ورزش براي كليه دانش‌آموزان و انجام كوشش براي رفع كمبودهاي ورزشي دانش‌آموزان.

ـ همكاري با وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و درمان و آموزش پزشكي جهت تداوم مسابقات دانشگاهي بين كليه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور با برنامه‌ريزي واحد و ايجاد امكانات ورزشي به نحوي كه به سهولت در دسترس دانشجويان قرار گيرد.

ـ ايجاد نظام تشويق براي كارگرداني كه در مسابقات آسيايي و جهاني كسب عنوان مي‌نمايند، مانند قرار گرفتن در گروههاي شغلي بالاتر و فراهم آوردن امكانات ورزشي در مجاورت محل كار.

ـ پيش‌بيني آزمون آمادگي جسماني ويژه‌ تمامي افراد نيروهاي مسلح براي ارتقاء مهارت و تعادل و كنترل و توانايي‌هاي لازم براي داشتن نيروهاي سالم، شاداب و ورزيده وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و تربيت متخصصان تربيت بدني در رشته‌هاي مورد نظر با انتخاب افراد نيروهاي مسلح از طريق معرفي به دانشكده‌هاي تربيت بدني براي دوره‌هاي كوتاه و بلند مدت.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها