کد خبر: ۱۶۸۵۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۰۳ مهر ۱۳۹۲
در ادامه انتشار مجموعه جزوات آموزش مستندسازی، به منظور اعمال پیشنهادات و نظرات مخاطبان محترم در راستای افزایش کیفیت جزوات آموزشی، جزوه جلسه گذشته تکمیل و مجدد منتشر گردید.

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، در ادامه انتشار مجموعه جزوات آموزش مستندسازی، به منظور اعمال پیشنهادات و نقطه نظرات مخاطبان محترم در راستای افزایش کیفیت جزوات آموزشی، جزوه جلسه گذشته تکمیل و مجدد منتشر گردید.

لازم به ذکر است بخش آموزش مجازی مستندسازی سفیر در راستای پژوهش در حوزۀ تخصصی سینما و مستند و آموزش نیروی انسانی، بصورت هفتگی مطالب گردآوری‌شده و تولیدشده آموزشی این موسسه را برای استفاده مخاطبان در شاخه‌های مختلف مستندسازی و سینما در سایت منتشر می کند.

بدین منظور در گام اول، سیرِ «تکنیک‌های تصویربرداری و عکاسی» مورد مطالعه قرار می‌گیرد. امروز در اولین جلسه از این سیر، به موضوع «قانون یک سوم» پرداخته می‌شود.

درس اول- قانون یک سوم و نقاط طلایی

اولین و مهمترین سوالی که در بستن یک نما به ذهن می‌آید این است که «سوژه اصلی‌مان را چگونه و در کجای کادر قرار دهیم تا بیشترین توجه و تمرکز بیننده متوجه آن شود؟». نکته بسیار مهم این است که اگر سوژه را صرفاً در وسط کادر قرار دهیم، تصویری تخت و بی‌روح و یکنواخت عایدمان می‌شود.

Untitled-1

مطالعات هم نشان داده است که اصولاً انسان در نگاه اول به طور ناخودآگاه توجهش معطوف به چهار نقطه از یک تصویر می‌شود که در حواشی کادر وجود دارند. اما این چهار نقطه در کجای تصویر قرار می‌گیرند؟

قانون یک سوم:

فرض کنید کادر را با دو خط موازی در عرض و دو خط موازی در طول در مجموع به ۹ قسمت مساوی تقسیم کرده‌ایم. مسیر هر خط مکان مناسبی برای قرار دادن سوژه اصلی در کادر است.

از تقاطع این چهار خطِ یک سوم، چهار نقطه حاصل می‌شود که به آنها «نقاط طلایی» می‌گویند. تجربه نشان داده است که تاثیرگذارترین و چشم‌رباترین نقاط هر کادر همین نقاط طلایی می‌باشند.

Untitled-2

بطور مثال برای بهتر دیده‌شدن درختِ تصویرِ بالا می‌توان آن را روی یکی از دو نقطه طلایی و خطوط یک سومِ چپ یا راست کادر قرار داد:

Untitled-5

قانون یک سوم، مهمترین و کلیدی‌ترین قانون در کادربندی می‌باشد. چند نمونه دیگر از قرارگیریِ درستِ سوژه بر روی خطوط یک سوم را با هم مشاهده کنیم:

Untitled-6

نمایی از مستند «مهارنشده» (برج میلاد روی خط یک سوم و رستوران چهارم روی نقطه طلایی قرار گرفته است.)

س6

نمایی از مستند «مشتی اسماعیل» (قطرات آب روی خط یک سوم فرود می آیند)

گرچه در قراردادن سوژه بر روی نقاط یک سوم بایست نیم‌نگاهی نیز به دو موضوع داشته باشیم:

  • حفظ «تعادل» در کادر؛
  • رعایت «هدروم» و «لیدروم».

در درس‌های بعدی با این دو موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها