کد خبر: ۱۶۹۹۶۶
زمان انتشار: ۱۹:۲۰     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
فدراسیون شطرنج بدون در نظر گرفتن سهمیه‌ای که فیده به نفرات اول تا سوم مسابقات سال 2012 برای حضور در مسابقات جهانی 2013 داده است، نام آرین غلامی، قهرمان 12 ساله آسیا را جزو بازیکنان آزاد اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسابقات شطرنج قهرمانی رده‌های سنی زیر 8 تا 18 سال جهان از 26 آذر ماه تا 8 دی ماه در شهر العین امارات برگزار می‌شود. در سایت مسابقات قهرمانی رده های سنی جهان و با مراجعه به مقررات حضور در مسابقات مشاهده می‌شود و در بند دوم آن عنوان شده، نفر اول تا سوم مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی قاره‌ها در سال 2012 نیز جز سهمیه شخصی محسوب می‌شوند و فدراسیون کشورها باید آنها را به عنوان سهمیه رسمی ثبت‌نام کنند.

اما فدراسیون شطرنج ایران در اطلاعیه ای اسامی بازیکنان رسمی و آزاد را اعلام کرد که در آن آرین غلامی قهرمان آسیا در سال 2012 را به عنوان سهمیه آزاد در نظر گرفته است و به نوعی فدراسیون از این امتیازی که در این دوره از مسابقات به کشورها داده شده استفاده نمی‌کند.

بر این اساس هادی کریمی، دبیر فدراسیون شطرنج درباره این که چرا فدراسیون از این امتیاز استفاده نمی‌کند و در حالی که می‌تواند غلامی را به عنوان سهمیه رسمی به مسابقات اعزام کند، نام او را در سهمیه آزاد قرار داده است؟ اظهار کرد: با مراجعه به مقررات مسابقات در سال‌های 2010 ، 2011 و 2012 مشاهده می‌کنید که تنها قهرمان‌های همان سال می‌توانند جز سهمیه شخصی قرار بگیرند، امسال مقرراتی که برگزار کننده رقابت‌ها بر روی سایت مسابقات قرار داده متفاوت با سال‌های گذشته است. البته ما به صورت غیر رسمی به آنها اطلاع دادیم که این مورد باعث ایجاد سوء تفاهم می‌شود، اما چون مقررات اعلام و تایید شده بود نمی‌توانستند آن را تغییر دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آرین غلامی سال گذشته از سهمیه خود استفاده کرد و به مسابقات جهانی اسلوونی اعزام شد و اگر امسال نیز دوباره به عنوان بازیکن رسمی به مسابقات اعزام شود، انگار از یک کوپن دو مرتبه استفاده کرده است و بدعتی ایجاد می‌شود. بنابراین ما به مقررات جدید کاری نداریم و فدراسیون طبق روال هر ساله خود، قهرمان‌های سال 2013 را به مسابقات اعزام می‌کند. در واقع نوآوری ایجاد نخواهد کرد تا دیگران اعتراض هم نکنند که یک نفر دوباره از یک سهمیه استفاده کرده است.

در ادامه محمد غلامی، پدر آرین غلامی قهرمان 12 ساله آسیا با ابراز ناراحتی نسبت به تصمیم فدراسیون، اظهار کرد: آرین هفت سال به طور حرفه‌ای شطرنج بازی می‌کند که سه عنوان جهانی دارد و هر سال که در مسابقات مختلف کشور کرده با سهمیه فیده بوده و فدراسیون هزینه‌ای پرداخت نکرده است. در سال گذشته آرین دو بار قهرمان کشور، همچنین قهرمان آسیا شد و در حالی که باید برایش شرایطی قائل شوند تا با آرامش در مسابقات جهانی شرکت کند. حتی حق و امتیازی که به او داده شده را نمی‌دهند و نمی‌توانیم به فدراسیون هم حرفی بزنیم، چون عواقب آن مشخص است.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه حضور در مسابقات، گفت: در مسابقات مختلف یا به همراه ویزا نمی‌دهند و یا این که خودش باید هزینه‌ها را پرداخت کند از این رو خانه‌ام در حال حاضر در رهن بانک است و مغازه‌ام را نیز به مستاجر داده‌ام که پول آن را برای آرین هزینه می‌کنم . در واقع اگر او بخواهد به صورت بازیکن آزاد در مسابقات شرکت کند، نمی‌توانم از پس هزینه‌های سنگین اعزام برآیم و نمی‌توانم او را به مسابقات اعزام کنم.

پدر این شطرنج‌باز ادامه داد: متاسفانه آرین حتی مربی هم ندارد با وجود این که سال گذشته رییس جمهور به فدراسیون دستور داد با هزینه خود برای او مربی بگیرند (نامه آن موجود است) این کار انجام نشد، بنابراین من یا باید برای او مربی بگیرم یا هزینه حضور در مسابقات مختلف را پرداخت کنم. در نتیجه‌ اگر شرایط به همین شکل پیش برود بهتر است آرین دیگر این رشته ورزشی را ادامه ندهد.

فدراسیون شطرنج بازیکنان رسمی ( بازیکنان سهمیه شامل مدال آوران آسیایی و جهانی) را محمد امین طباطبایی (12 سال آزاد) ، شاهین لرپری زنگنه (14 سال آزاد) ، مسعود مصدق پور (16 سال آزاد) ، مطهره اسدی (10 سال دختران)، آناهیتا زاهدی‌فر (10 سال دختران) ، صدیقه کلانتری درونکلا (12 سال دختران) ، سارا سادات خادم‌الشریعه (16 سال دختران) ، درسا درخشانی (16 سال دختران)، محدثه علیجان‌زاده (16 سال دختران)، احمد عسگری‌زاده (16 سال آزاد) ، سید خلیل موسوی (16 سال آزاد)، پویا ایدنی (18 سال آزاد) و نیما جوانبخت (18 سال آزاد) اعلام کرده است.

در بخش آزاد نیز سیدکیان پورموسوی (8 سال آزاد) ، امیر علی امیری (8 سال آزاد)، ایلیا بیکایی (8 سال آزاد)، ماهان صابری (10 سال آزاد)، امیرمحمد دوچشمه (10 سال آزاد)، علیرضا فیروزجاء (10 سال آزاد)، آرین غلامی اوریمی (12 سال آزاد)، مهدی غلامی اوریمی (12 سال آزاد)، برنا درخشانی (12 سال آزاد)، نیما فندرسکی (12 سال آزاد)، محمدرضا اصغر زاده (14 سال آزاد)، رضا اخگری (14 سال آزاد)، پرهام مقصودی (۱۴ سال پسران)، مرصاد خداشناس (16 سال آزاد)، کیان مشمولی (18 سال آزاد)، نازنین محمدنژاد (8 سال دختران)، آرتمیس محجوب زردست (8 سال دختران)، ژینا پاک طینت (10 سال دختران)، آتوسا ابراهیمی (12 سال دختران)، فاطمه هاشمی (12 سال دختران)، پرنیان عباسی (12 سال دختران)، وصال حامدی نیا (12 سال دختران)، مبینا علی نسب علمداری (14 سال دختران)،کیمیا مجیدی (14 سال دختران)، آسانا قاضی زاده (14 سال دختران)، تارا اصغر پور (14 سال دختران)، یگانه کریمی (16 سال دختران)، آناهیتا غلامی اوریمی (16 سال دختران) و پگاه قائم مقامی (1۶ سال دختران) معرفی شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها