کد خبر: ۱۷۱۰۳
زمان انتشار: ۰۳:۵۵     ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
598: تصاوير قحطي و كودكاني كه مقابل چشم مادران‌شان جان مي‌دهند، اين روزها دل هر انساني را مي‌تواند بلرزاند و اين پرسش را ايجاد كند كه اين بحران و قحطي در شاخ افريقا به‌ويژه سومالي نتيجه چيست؟ شورش داخلي گروهي به نام الشباب كليد پاسخ به اين پرسش اما چرا دولت مركزي نمي‌تواند اين گروه كوچك شورشي را منهدم كند و آرامش را به مردمي كه عمده اقتصادشان از كشاورزي مي‌گذرد و از لحاظ شاخص‌هاي رفاهي، سواد و بهداشت در بدترين وضعيت در ميان بدترين كشورهاي دنيا از لحاظ اين شاخص‌ها قرار دارند، بازگرداند.

به گزارش رجانيوز، پایگاه اینترنتی وورلد سوسیالیست به اين سؤال‌ها پاسخ داده و با يادآوري وضعیت سیاسی سومالی، به بررسی پشت پرده بروز قحطی در این کشور پرداخته است.

اين پايگاه بر مبنای مستنداتی نوشته است كه امريكا نقش جدی در ایجاد این بحران در سومالی دارد تا به این بهانه و به بهانه درگیر شدن با گروه شبه نظامی و کوچک الشباب، بار دیگر به سومالی لشکرکشی کند.

نویسنده این پایگاه خبری معتقد است كه موقعیت استراتژیک سومالی در شاخ افريقا و تسلط بر مسیر ترانزیت جهانی انرژی، اصلی‌ترین عامل علاقمندی شدید امريكا برای لشکرکشی به سومالی بهانه مقابله با گروهی کوچک به نام الشباب است. این در حالی است که این پایگاه معتقد است امريكا به قحطی موجود در سومالی دامن می‌زند.

دزدی دریایی از کشتی‌های تجاری و نفتی در سال‌های اخیر که از طریق دزدان دریایی سومالیایی در شاخ افريقا صورت گرفته است، تاکنون توانسته مشکلات جدی را در این زمینه برای کشورهای تجارت کننده با منطقه خلیج فارس به‌وجود آورد.

ورود نیروی دریایی جمهوری اسلامی در تقابل با این دزدان و حضور در آب‌های آزاد نزدیک به سومالی نیز می‌تواند یکی دیگر از اصلی‌ترین نگرانی‌های امريكا در منطقه شاخ افريقا باشد. نگرانی که با تلاش نیروی دریایی برای تبدیل شدن به یک نیروی راهبردی ارتباط مستقیم دارد.

پایگاه اینترنتی وورلد سوسیالیست مي‌نويسد: «دولت اوباما درحال آماده شدن برای دخالت نظامی در سومالی به بهانه نگرانی از اوضاع انسانی این کشور و قربانیان ناشی از قحطی است. رسانه های امريكایی از هم اکنون با به‌راه انداختن تبلیغات سیاسی و محکوم کردن گروه اسلامی الشباب، آنها را عامل وخیم تر شدن بحران سومالی می‌دانند.

درست چند ماهی از آغاز بمباران لیبی به بهانه حفاظت از غیر نظامیان این کشور می‌گذرد. ‌اکنون امريكا خود را آماده دخالت در یکی دیگر از کشورهای افريقایی به بهانه نجات کودکان سومالیایی از قحطی و گرسنگی می کند، اما این موضوع از نظر عموم مردم نوعی نیرنگ محسوب می شود.

شورای روابط خارجی امريكا در گزارشی اعلام کرد كه گروه الشباب حدود 10 هزار نیرو دارد اما این گروه تنها چند صد نفر نیروی وفادار در اختیار دارد. بر اساس گزارش مرکز مبارزه با تروریسم ملی، ‌این گروه هیچ‌گونه ارتباطی با گروه القاعده ندارد.

با این حال، مقام‌هاي امريكایی این سازمان را علت قحطی و گرسنگی در سومالی می دانند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امريكا هفته گذشته اعلام کرد كه اقدامات تروریستی بی‌رحمانه توسط گروه الشباب علیه مردم سومالی موجب بدتر شدن اوضاع در این کشور افريقایی شده است.

اما در حقیقت این واشنگتن است که مانع رسیدن کمک‌های غذایی به مناطقی در سومالی می شود که تحت کنترل دولت فدرال انتقالی مورد حمایت امريكا نیست و این بدان معناست که این کمک ها تنها محدود به چند کیلومتر مربع می شود.

دونالد استینبرگ یکی از مقام‌هاي امريكایی در امور کمک های بشردوستانه در کنفرانسی خبری در لندن گفت: «ما تلاش می کنیم زندگی انسانها را در سومالی نجات دهیم و این کمک‌ها را به مناطقی ارسال می‌کنیم که تحت کنترل گروه الشباب نیست. متاسفانه حدود 60 درصد افراد قحطی زده سومالی در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت کنترل گروه الشباب است.»

هیچ کس نمی‌تواند در مورد نیت واشنگتن در استفاده از غذا و قحطی به عنوان سلاح جنگی علیه غیر نظامیان به درستی اظهارنظر کند. حدود سه میلیون و 500 هزار نفر از مردم سومالی در معرض خشکسالی و قحطی قرار دارند و دو میلیون و 800 هزار تن از آنان درجنوب این کشور زندگی می‌کنند.

همه آژانس‌هایی که تلاش می‌کنند برای قسمت‌های بیشتری از این کشور غذا فراهم کنند، از این موضوع در هراس هستند که به اتهام همکاری با سازمان‌های تروریستی تحت تعقیب قانونی قرار گیرند. در سال 2009، امريكا برنامه جهانی غذا را مجبور کرد برنامه های تأمین غذا را در سومالی متوقف کند که این اقدام واشنگتن موجب شد بسیاری از کودکان سومالیایی دچار سوء تغذیه شوند.

امريكا برنامه جهانی غذا را به همکاری با گروه تروریستی متهم کرده بود. مناطقی که سازمان ملل متحد رسما مناطق قحطی زده اعلام کرده است در دو سال گذشته از کمک‌های غذایی بی‌بهره بوده‌اند.

یووری موسِوِنی رئیس جمهور اوگاندا كه یکی از متحدان امريكا است، خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب سومالی شده است. او می‌گوید پیشنهادش سبب ریشه کنی گروه الشباب در جنوب سومالی خواهد شد. این در حالی است که گروه الشباب نه هواپیمایی در اختیار دارد و نه موشک‌های سطح به هوا. اکثر جنگجویان این گروه را نوجوانان تشکیل می‌دهند. رئیس جمهور اوگاندا با پیشنهاد ایجاد منطقه پرواز ممنوع هیچ هدفی جز فراهم کردن زمینه برای حمله به سومالی ندارد.

ژنرال کارتر اِف هام فرمانده نیروهای امريكایی در افريقا اعلام کرد پنتاگون از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز جنوب سومالی به درخواست کشورهای منطقه استقبال می‌کند. او از اتحادیه افريقا می خواهد این طرح را به اجرا درآورد همان‌طور که اتحادیه عرب در مورد لیبی این طرح را اجرا کرد.

در واقع این، عملیات نظامی امريكا با پرچم کشورهای دیگر است. نیروهای اتحادیه افريقا موسوم به "آمیسام" که از حمایت امريكا برخوردار هستند، عملیات زمینی گسترده‌ای علیه شبه نظامیان الشباب انجام داده‌اند. درگیری های شدید در موگادیشو پایتخت سومالی و شهر الواک در منطقه گیدو در جنوب سومالی گزارش شده است.

امريكا خود به تنهایی توانایی انجام حملات شدید در سومالی را نیز دارد. در ماه ژوئن امسال هواپیماهای بدون سرنشین امريكا به جنوب سومالی حمله کردند. پیش‌تر نیروهای ویژه امريكا برای دستگیری و یا کشتن مظنونان در مناطقی از سومالی مستقر شده بودند. این نیروها می‌توانند از پایگاه جدید سیا و از طریق کشتی‌های نیروی دریایی که در سواحل سومالی پهلو گرفته‌اند و یا از پایگاه نظامی در نزدیکی جیبوتی حملاتی انجام دهند.

گروه الشباب -که امريكا مدعی است با گروه القاعده ارتباط دارد-، تهدید نظامی بزرگی برای امريكا محسوب می‌شود. پیتر کینگ رئیس کمیته امنیتی مجلس نمایندگان امريكا گروه الشباب را تهدیدی رو به رشد برای امريكا دانست و ادعا کرد این گروه درحال سرباز گیری از افرد سومالیایی- امريكایی برای انجام عملیات تروریستی است.

کارن گرینبرگ مدیر اجرایی مرکز قانون و امنیت در دانشکده حقوق نیویورک ادعاهای کینگ را به چالش می‌کشد. او اعلام کرد تنها یک تبعه سومالیایی- امريكایی به اتهام اقدامات مرتبط با تروریسم مجرم شناخته شده و او هیچ‌گونه ارتباطی با گروه الشباب ندارد.

واکنش واشنگتن به فراخوان عملیات بازگرداندن امید در کمک به قحطی زدگان سومالی در روزهای پایانی ریاست جمهوری جورج بوش پدر در روز پنجم دسامبر 1992، اعزام 30 هزار نظامی امريكایی به سومالی به بهانه توزیع کمک‌های غذایی برای کودکان گرسنه بود. در آن زمان گروه الشبابی در سومالی وجود نداشت. در آن زمان خدایان جنگ که پس از سرنگونی رژیم زیاد باره ((Siad Barre ظهور کرده بودند، تهدید فرضی برای کاروانهای ارسال غذا به سومالی محسوب می شدند.

از سال 1977 امريكا از رژیم دیکتاتور نظامی باره (Barre) علیه رژیم اتیوپی که مورد حمایت شوروی سابق بود، حمایت کرد. در سال 1991 واشنگتن از حمایت رژیم باره دست برداشت و رژیم او سقوط کرد. از آن پس هیچ دولت با ثباتی در سومالی بر سر کار نیامد. بیل کلینتون رئیس جمهور سابق امريكا نیز به اشغال نظامی سومالی ادامه داد. او در سال 1994 و پس از آنکه یک بالگرد امريكایی در موگادیشو سرنگون شد و جسد سرنشینان آن در تلویزیون به نمایش درآمد، مجبور شد نیروهای امريكایی را از سومالی خارج کند. از آن پس امريكا تلاش کرد شکست هایش را در این کشور و در افريقا وارونه و در جهت پیروزی جلوه دهد.

سومالی در محل تقاطع تجارت جهانی از طریق دریا و هوا قرار دارد. حدود 90 درصد از پروازهای تجاری جهان از فراز خاک این کشور انجام می شود. حتی نفت صادراتی کشورهای خلیج فارس و شمال افريقا نیز از طریق خطوط دریایی سومالی انجام می شود. کنترل بر سومالی یکی از اهداف کلیدی امريكا است، به‌ویژه اینکه این کشور تلاش می کند برتری خود در مقابل رقبایش از جمله چین حفظ کند.

بعد از شکست در سال 1994 واشنگتن آموخته است که باید تاکتیک‌های مختلفی را در این کشور افريقایی به‌کار بگیرد. در دسامبر سال 1996 امريكا از حمله اتیوپی به سومالی حمایت کرد. هنگامی که نیروهای اتیوپی از سومای خارج شدند، نیروهای آمیسام جایگزین آنها شدند.

نیروهای اوگاندا و بروندی که اکثر نیروهای آمیسام راتشکیل می دهند، توسط نظامیان امريكایی آموزش دیده‌اند و به آخرین تجهیزات نظامی نیز مجهز شده‌اند. بعد از جنگ‌های بالکان،‌ آسیای مرکزی و‌ جنگ خلیج فارس به نظر می‌رسد این بار نوبت افريقا باشد. اما کارگران و افراد جوان باید تلاشها برای افزایش نگرانی‌های عمومی درباره بحران قحطی در سومالی را کاهش دهند تا راه برای تهاجم ظالمانه دیگری توسط امريكا در افريقا باز نشود».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها