کد خبر: ۱۷۱۳۲۷
زمان انتشار: ۱۹:۲۳     ۱۳ مهر ۱۳۹۲
حمله شدیداللحن رژیم بحرین علیه حزب‌الله را تنها باید تبلیغات رسانه‌ای شیوخ عرب حوزه خلیج فارس علیه ایران با هدف رویارویی با آن و همه نیروهایی دانست که از لحاظ عقیدتی و سیاسی حامی و طرفدار آن به شمار می‌آیند.

به گزارش 598، سایت مشرق نوشت: فعالان بحرینی تحت شعار روز خشم در روز 14 فوریه 2011، در دهمین سالگرد تصویب قانون اساسی بحرین، تظاهرات گسترده ای از میدان اللؤلؤه آغاز کردند که میدانی مشهور در منامه است و پس از آغاز انقلاب بحرین معارضان بحرینی بر آن نام میدان التحریر را به تبعیت از میدان التحریر قاهره در مصر گذاشتند، به امید اینکه همانند انقلابیون و فعالان مصری که موجبات براندازی حکومت دیکتاتوری مصر شدند، آنها نیز بتوانند حکومت در دیکتاتوری بحرین را سرنگون کنند.

اما بعد از تجمع گروه گسترده ای از معارضان و ناتوانایی حکومت بحرین از کنترل و در واقع سرکوب آنها نیروهای سپر جزیره وابسته به شورای همکاری خلیج فارس در 14 مارس 2011 به منظور حمایت از نظام وارد کشور بحرین شدند و از آن زمان، کشور بحرین شاهد تنش های پراکنده ای است که بیشتر آنها در روستاهای نزدیک به منامه، مرکز بحرین متمرکز است.

طی روزهای گذشته و در ادامه اعتراض های مردمی در بحرین، مسئولان این کشور و به ویژه شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین حمله ای رسانه ای را علیه حزب الله تدارک دیده و آغاز کردند تا به موازات آن نیز وزیر کشور بحرین سلسله تدابیر اجرایی علیه منافع اقتصادی، مالی و فرهنگی شهروندان بحرینی اتخاذ کند که متهم به طرفداری از این حزب و یا رابطه با آن هستند.

به اعتقاد مسئولان بحرینی، دلایل این حمله شدید اللحن علیه حزب الله را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

 

- اول: حمایت های لجستیکی حزب الله از گروه های مخالف نظام های حاکم در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله بحرین، که این کمک ها شامل کمک های مالی به خصوص از طریق کمک به سازمان ها و نهادهایی که در عرصه سیاسی بحرین حضور فعالی دارند، است.

- دوم: فراهم کردن سلاح و تجهیزات نظامی برای برخی از گروه های مخالف بحرینی، از طریق قاچاق آنها یا خرید آنها از برخی قبیله های عربی.

- سوم: آموزش  نظامی و لجستیکی برخی از معارضان بحرینی از طریق سفرهای مکرر آنان به لبنان به بهانه های گردشگری.

- چهارم: در اختیار مخالفان قرار دادن رسانه های وابسته به حزب الله و راه اندازی حمله های رسانه ای در حمایت از آنان و محکوم کردن اقدامات امنیتی صورت گرفته از سوی مسئولان بحرینی.

- پنجم: تشکیل گروه های امنیتی مخفی و سری که قادر به فعالیت در عملیات های انفجاری یا تروریستی یا دیگر عملیات های امنیتی به محض صدور فرمان از طرف های ذیربط هستند.

- ششم و مهمترین دلیل: فعالیت های آن در راستای سرنگونی حکومت در بحرین، به طرق و راه و روش های مختلف، به این امید که سرنگونی نظام های حاکم در همه کشورهای حوزه خلیج فارس یکی پس از دیگری را به دنبال داشته باشد و سراغاز آن از منامه خواهد بود که ضعیف ترین حلقه در زنجیره کشورهای عربی حوزه خلیجی فارس به شمار می آید و سرنگونی حکومت بحرین راه را برای نفوذ به دیگر کشورهای عربی خلیج فارس باز می کند.

در مقابل، حزب الله بیش از یک بار و از زبان مسئولان ارشد خود هرگونه دست داشتن در اعتراض ها و تظاهرات در بحرین را رد و تاکید کرده که دخالت هایش در این کشور از حمایت از درخواست های بحق مخالفان تجاوز نکرده و تاکید کرده که حمله و اقدام حکومت بحرین و مسئولان این کشور علیه حزب الله به خاطر گفتن حرف حق است.

درحالی که هر دو طرف چه حکومت بحرین و چه معارضان بحرینی بر مواضع خود اصرار دارند، برگزاری مانور نظامی گسترده  تحت عنوان حفظ امینت خلیج فارس میان عربستان و بحرین از دو هفته گذشته تاکنون نگاه ها را به خود جلب کرده و حاکی از ادامه همکاری های نظامی میان دو طرف است.

می توان گفت که اعتراض ها در بحرین بر تغییر حکومت در منامه و از بین بردن سیطره اقلیت سنی بر اکثریت شیعی متمرکز است. این اعتراض ها همچنین این هدف را دنبال می کنند که به همه شیوخ خلیج فارس بدون استثنا گوشزد کنند که جایگاه و پست های آنان رفتنی است.

حمله شدید اللحن بحرین علیه حزب الله را تنها باید تبلیغات رسانه ای شیوخ عرب حوزه خلیج فارس علیه ایران با هدف رویارویی با آن و همه نیروهایی دانست که از لحاظ عقیدتی و سیاسی حامی و طرفدار آن به شمار می آیند.

معارضان بحرینی متشکل از تعدادی گروه های سیاسی است که عبارتند از: الوفاق، الوعد، الاخاء، المنبر التقدمی، تجمع قومی و تجمع ملی که جمعیت الوفاق نماینده بزرگترین گروه کشور بحرین یعنی شیعیان است.

اعتراض های بحرینی ها درحال حاضر در دو روستای الدیر و سماهیچ در نزدیکی فرودگاه بین المللی منامه و در روستاهای السنابس و کرباباد و الدیه که در نزدیکی منامه هستند و حومه های این شهر را تشکیل می دهند و در جزیره ستره که از لحاظ اقتصادی از جزایر مهم بحرین به شمار می آید، متمرکز است.

معارضان بحرینی با ممنوعیت هایی همانند ممنوعیت عبور و مرور مواجه هستند و هرگاه معارضان بحرینی دست به چنین تجمعاتی بزنند، نیروهای امنیتی و پلیس بحرین با باتوم و گاز اشک آور و حتی گاهی با شلیک گلوله به معارضان بحرینی پاسخ می دهند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها