کد خبر: ۱۷۱۵۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۹     ۱۴ مهر ۱۳۹۲
شباهت‌هاي «دختر شايسته مسلمان» در اندونزي، به «دختر شايسته» در رسانه ملي ايران
اما انگيزه نوشتن اين مطلب در شرايطي كه چند روز از ماجراي «دختر شايسته مسلمان» مي‌گذرد و اين سوژه از نظر رسانه‌اي قديمي شده است، فيلمي چند دقيقه‌اي بود كه برنامه صرفاً جهت اطلاع نشان داد. گفتگوي خارج از عرف دو مجري زن و مرد يك برنامه تلويزيوني. مجري مرد از بينندگان مي‌خواهد كه كلماتي مثل ممنون را به مجري زن بگويند تا دلش را بدست بياورند، و مجري زن هم به مجري مرد مي‌گويد: شما جيگر دوست داريد؟!
چندي پيش سومين دوره مراسم «دختر شايسته مسلمان» در اندونزي برگزار شد. همزامان با برگزاري مراسم «دختر شايسته جهان» در نقطه‌اي ديگر از اين كشور. گويا يك ايراني هم به مرحله نهايي «دختر شايسته مسلمان» راه پيدا كرده بود و همين امر موجب شده بود تا اين دوره از اين مسابقه، بيشتر از دو سال گذشته در ايران بازتاب پيدا كند.

به گزارش رجانيوز، موسس «دختر شايسته مسلمان» خود يكي از مجريان تلويزيون اندونزي بوده است كه به خاطر عدم موافقت با برداشتن حجابش، از تلويزيون اخراج مي‌شود و سپس اين مسابقه را پايه‌گذاري مي‌كند تا به گفته خويش به نوعي پاسخي باشد به «دختر شايسته جهان». اين دو مسابقه علاوه بر نام ظاهراً در معيارهاي انتخاب نفر برتر هم با يكديگر تفاوت دارند.

در دختر شايسته مسلمان  پایبندی به اصول دینی، قرائت و تقسیر قرآن و شیوه های روسری سر کردن و حجاب داشتن جزو مواردی بود که مد نظر داوران قرار داشت. در این دوره، 500 شرکت کننده از سراسر دنیا ویدئوهایی برای معرفی خود فرستاده بودند که در آن دلایل انتخاب حجاب، نقش اسلام در جهان امروز و جهان بینی زن مسلمان را شرح داده بودند. از این بین، 100 ویدئو انتخاب و در نهایت 20 نفر از شرکت کنندگان راهی مرحله نهایی شدند.

 

اختتاميه مراسم دختر شايسته مسلمان 


برای دور نهایی این مسابقه دختران باید سه روز خود را از نظر معنوی آماده می‌کردند. این آمادگی شامل برخاستن از خواب در ساعت ۳ و نیم بامداد و حضور به موقع در نیایش صبحگاهی بود. بعد از عبادت صبحگاهی آنها باید به سخنرانی‌هایی در مورد سیستم مالی اسلامی، تربیت اسلامی و تفسیر قرآن گوش می‌دادند. چنين معيارهاي شخصيتي در حالي بعنوان وجه مميزه دختر شايسته مسلمان با دختر شايسته جهان عنوان مي‌شود، كه حتي در آن مسابقه هم از سال 1990 معيارهاي شخصيتي و هوش در كنار معيار زيبايي قرار گرفته است.

اختتاميه مراسم دختر شايسته مسلمان 

به هر حال، بعد از همه اين كارها در مراسم اختتاميه نفر برتر معرفي شد. در مراسمي كه «دختران شايسته مسلمان» با آرايش‌هاي نسبتاً غليط، لباس‌هاي بلند اما پر زرق و برق، در ميان نورپردازي‌هاي مفصل و در حالي كه دقيقاً مانند مراسم دختر شايسته جهان نام كشورشان (محل توليد!) را حمايل كرده بودند، روي سن قرار مي‌گرفتند. آنطور كه از عكس‌ها هم برمي‌آيد ظاهرا مجري برنامه‌هم يك مرد بوده است. شايسته‌ترين دختر جهان اسلام اينگونه به يك ميليارد و خورده‌اي مسلمان معرفي شد!

 

اتفاقاتي نه عجيب و نه تازه

به نظر مي‌رسد بحث درباره اينكه چنين مسابقه‌اي چقدر با شرع اسلام تناسب دارد لااقل براي زن مسلمان ايراني ضرورت نداشته باشد. تلاش براي كم كردن روي «دختر شايسته جهان» با برگزاري برنامه‌اي به سبك و سياق آن، چيزي است كه احتمالا پايه‌گذاران همان دختر شايسته جهان هم بدشان نمي‌آيد. مثلاً مي‌توان مراسم «دختر شايسته مسلمان معدن‌چي» برگزار كرد و بعد با قرار دادن آيتم‌هايي مثل پايين رفتن در تونل با حجاب كامل اسلامي و... نشان داد كه اسلام به هيچ وجه تعارضي با معدن‌چي بودن يك دختر مسلمان ندارد!

نمايش فشن اسلامي در خيابان‌هاي جاكارتا

چنين برنامه‌هايي در كشورهايي مثل اندونزي و مالزي كه بجاي تمدن اسلامي به فكر كنار آوردن اسلام و تمدن غرب هستند چيز غريبي نيست. همانطور كه چندي پيش تعدادي از دختران مسلمان اندونزيايي با برپايي «فشن اسلامي» در خيابان تلاش كردند نشان دهند حتي با حفظ حجاب هم مي‌توان زيبا و جذاب بود! البته اين خطي نيست كه خود آن دخترها يا كشورهاي مذكور مبدعش باشند. مثلاً سال 2005 عنوان ملكه زيبايي انگلستان به يك دختر مسلمان افغانستاني الاصل رسيده بود. جالب اينكه او اين عنوان را در رقابت فشرده با يك دختر مسلمان ديگر بدست آورد!

نكته ديگر اينكه اگر به فهرست ا

فرادي كه در سال‌هاي اخير در مسابقه دختر شايسته جهان برگزيده شده‌اند نگاهي بياندازيد، مي‌بينيد كه بجاي كشورهايي چون آمريكا، انگليس، فرانسه و... افرادي از كشورهايي چون هند، ونزوئلا، فيليپين، چين، نيجريه، تركيه و... عنوان دختر شايسته جهان را كسب كرده‌اند. در واقع اين افراد قرار است به دختران آن كشورها هم شخصيت بدهند وگرنه دختران آمريكايي و انگليسي و.. كه كارشان از اين حرفها گذشته است و احساس شخصيت را سالها پيش بدست آورده‌اند!

بنابراين چنين اتفاقاتي نه عجيب است و نه تازه.

 

آماده شدن شركت‌كنندگان براي حضور در مراسم دختر شايسته مسلمان

 

دختر شايسته مسلمان؛ از اندونزي تا تپه‌هاي جام‌جم!

اما انگيزه نوشتن اين مطلب در شرايطي كه چند روز از ماجراي «دختر شايسته مسلمان» مي‌گذرد و اين سوژه از نظر رسانه‌اي قديمي شده است، فيلمي چند دقيقه‌اي بود كه برنامه صرفاً جهت اطلاع نشان داد.(اينجا) گفتگوي خارج از عرف دو مجري زن و مرد يك برنامه تلويزيوني. مجري مرد از بينندگان مي‌خواهد كه كلماتي مثل ممنون را به مجري زن بگويند تا دلش را بدست بياورند، و مجري زن هم به مجري مرد مي‌گويد: شما جيگر دوست داريد؟!

اين حال و روزي رسانه ملي ماست. مي‌نويسيم حال و روز و نمي‌گوييم يك اتفاق، به دو دليل. يكي اينكه از اين دست اتفاقات هر از گاهي مي‌افتد و دوم اينكه چنين ماجراهايي دقيقاً خروجي چيزي است كه اين رسانه بعنوان «دختر شايسته» ترويج مي‌كند. «دختر شايسته» از نظر رسانه ملي يعني حجاب منهاي حيا، يعني حجاب بعلاوه گرم گرفتن با نامحرم، يعني حجاب بعلاوه آرايش، يعني حجاب بعلاوه مجري‌گري در برنامه‌هايي كه هيچ ضرورتي براي حضور يك مجري زن وجود ندارد، يعني حجاب بعلاوه حضور در آنتن زنده ساعت يك نيمه شب بدون اينكه برنامه يا بخش خبري مختص بانوان باشد. اين چيزي‌ست كه در رسانه ملي ترويج مي‌شود؛ چه در نوع انتخاب و اجراي مجري‌هاي خانم و چه در سريال‌هاي تلويزيوني. ظاهراً الگوي مجري «خانمي كه شما باشي» همان نمونه ای است که مديران صدا و سيما ترویج آنرا لازم دانسته‏اند.

در واقع همانطور كه مبتكر «دختر شايسته مسلمان» دنبال به چالش کشیدن «دختر شايسته جهان» بوده است، مديران رسانه ملي ما هم دنبال كم كردن روي مجريان زن رسانه‌هاي ضد انقلاب هستند. مجريان زن ما هم بايد به همان  اندازه جذاب، زبان‌باز و پرتحرك باشند. اصلاً مگر مجريان ما چه كم دارند؟ تازه يك چيز هم زياد دارند: حجاب. همانطور كه دختر شايسته مسلمان هم يك چيز بيشتر از دختر شايسته جهان دارد، باز هم حجاب.

برگزار كننده «دختر شايسته مسلمان» قطعاً ربطي به گردانندگان رسانه ملي ما ندارد، اما شباهتي كه در نگاه آنها به «دختر شايسته» وجود دارد عجيب و نگران كننده است. آقايان يادشان رفته كه ايران داعيه طرح تمدن اسلامي دارد و با اندونزي و امثال آن متفاوت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها