کد خبر: ۱۷۱۸۴۴
زمان انتشار: ۱۸:۳۴     ۱۵ مهر ۱۳۹۲
با هدف حفظ منافع ملی مطرح شد
وزیر نفت بر شفاف سازی برای رفع ابهام های موجود در زمینه سوآپ نفت خام در کشور تاکید کرد.

به گزارش598، بیژن زنگنه با بیان این که در زمینه سوآپ نفت خام ابهام هایی وجود دارد، افزود: تا زمانی که این ابهام ها رفع نشود، کار عملیاتی جدی در این حوزه انجام نخواهد شد.

بر پایه این گزارش، سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز از آمادگی این شرکت برای تداوم عملیات سوآپ نفت خام با توجه به ظرفیت های موجود در بندرگاه های ایران در دریای خزر خبر داده و گفته بود: ایران با حفظ منافع ملی خود به سوآپ نفت همسایگان شمالی خواهد پرداخت.

برخورداری ایران از پتانسیل روزانه ٣٠٠ هزار بشکه ای سوآپ نفت خام در حاشیه دریای خزر، بزرگترین مزیت برای کشورهای حاشیه این دریا و آسیای میانه محسوب می شود. ضمن آنکه ایران همچنین برای تحویل نفت خام مورد توافق در جنوب نیز از زیر ساخت های لازم برخوردار است.

رسیدگی به فعالیت های اکتشاف از مهر امسال

وزیر نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا  همچنین درباره برنامه ریزی در زمینه انجام فعالیت های اکتشافی گفت: هنوز در زمینه اکتشاف به صورت جدی بحثی نکرده ایم؛ این درحالی است که میدان های کشف شده در سال های دهه ١٣٨٠ هنوز وضعیت مناسبی ندارند.

وی افزود: در گام نخست باید تکلیف میدان هایی که در گذشته کشف شده اند مشخص شود و پس از آن به وضعیت میدان های دیگر رسیدگی می شود.

زنگنه تصریح کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده در مهر ماه امسال به وضعیت اکتشاف رسیدگی لازم خواهد شد.

این گزارشمی افزاید، بر اساس اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، کل افق های حفاری شده در ایران تا کنون به حدود ٨٣٠ افق رسیده است. تعداد ٢٥٣٩ افق حفاری نشده بدون اولویت و ٩٩٣ افق حفاری نشده با اولویت نیز در کشور وجود دارد که به تدریج عملیات حفاری در آن به انجام خواهد رسید.

بر اساس برنامه چهارم توسعه، حدود ٤٤٠٩ میلیون بشکه نفت در ایران کشف و این موضوع سبب شد که کشور ما بتواند در سال های ٢٠٠٦ و ٢٠١٢ به لحاظ کشف مقدار ذخایر نفت و گاز رتبه نخست را کسب کند.

شرکت ملی نفت سال گذشته هزار و ٨٩١ میلیون بشکه نفت و حدود ٣٨٨ میلیارد فوت‌مکعب گاز قابل برداشت کشف کرده است.

کشف سازند جدید زکین یکی از مهمترین موفقیت های اکتشافی این شرکت در سال گذشته بود. میادین مهر (مخزن آسماری)، یادآوران (مخزن فهلیان)، سامان (مخازن آسماری پایینی، آسماری بالایی و کلهر)، جفیر (مخزن ایلام)، سپهر (مخازن فهلیان و گدوان)، سهراب (مخازن ایلام بالایی، ایلام پایینی، سروک و کژدمی) و دهلران (مخزن آسماری) از دیگر فعالیت های اکتشافی انجام شده در سال گذشته است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها