کد خبر: ۱۷۳۲۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۰ مهر ۱۳۹۲
در دو، سه ماه اخیر اگر چه شتاب رشد صعودی قیمت مسكن كاملا متوقف شده و به صفر رسیده است، اما در بازار اجاره، هیچ علایمی از كاهش و یا حتی توقف نرخ رشد اجاره‌بها، دیده نشده و كماكان وضعیت این بازار برای اجاره‌نشین‌ها، غیرقابل تحمل ارزیابی می‌شود.
اقتصادپرس، در بازار خرید و فروش مسكن، از اوایل مردادماه تا به امروز، میانگین قیمت مسكن در تهران ۲۵ درصد كاهش پیدا كرده است و قیمت واحدهای پیش‌فروشی نیز تا ۴۰ درصد ریزش كرده است؛ به طوری كه، قیمت‌های پیشنهادی این روزهای فروشنده‌ها در بنگاه‌های املاك تقریباً با نرخ‌های زمستان سال۹۱ برابری می‌كند!

این در حالی است كه در خردادماه سال جاری میانگین قیمت آپارتمان مسكونی در شهر تهران نزدیك به ۶۰ درصد افزایش پیدا كرده بود.

در حال حاضر نرخ فروش واحد مسكونی در محله‌های به‌نسبت گرانقیمت پایتخت همچون خیابان پاسداران، كاملا برابری می‌كند با نرخ‌های بهاری آپارتمان‌هایی در محله‌های چون پونك، بلوار فردوس و تهرانپارس.

در بازار معاملات مسكن تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، باور این كه ریزش قیمت اتفاق بیفتد، سخت بود و بیشتر از آن كه احتمال كاهش قیمت مسكن وجود داشته باشد، گزینه افزایش مجدد بعد از انتخابات، مطرح بود اما این سناریو هم‌اكنون برعكس شده است.

در سه ماه پایانی سال ۹۱ و به خصوص در بهمن‌ماه، بازار مسکن با افزایش کاذب قیمت در بخش کلنگی و آپارتمان‌ های نوساز مواجه شد که در کنار بی‌ثباتی در اقتصاد، موجب جهش بیش از معمول قیمت مسکن در تهران و دیگر کلانشهرها شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ماحصل تغییر دولت و تغییر مدیریت شهری، بر تحولات ۶ ماه اخیر بازار مسکن اثرگذار بود و منجر به رکود و ایستایی در خرید و فروش مسکن شد.

برخی از متقاضیان مسکن در پایان سال ۹۱ به دلیل نگرانی از ادامه تورم شدید در اقتصاد، وارد بازار خرید شدند و خرید کردند و موج معاملات مسکن در پایان سال گذشته وارد بازار و سپس از بازار خارج شد؛ بنابراین هنوز بازار مصرفی تغییری نداشته است.

از سوی دیگر، رویکرد اخیر وزیر جدید راه‌ و شهرسازی در خصوص تعامل شبکه بانکی با خریداران مسکن و حذف نگرش دولت قبل به وام خرید، بازار را به واکنش انداخته است. در حال حاضر بخشی از متقاضیان خرید در انتظار بیرون آمدن بسته بانکی مدنظر وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه پرداخت وام خرید مسکن هستند.

با این حال، تحقیقات میدانی درباره بازار اجاره نیز نشان می‌دهد: در تابستان سال گذشته شاهد افزایش ۱۸۰ درصدی اجاره بها در برخی از نقاط تهران بودیم،اما در تابستان امسال با توجه به رکود سه ماهه اول، درصد زیادی از مستاجران به تمدید قراردادها پرداختند و اجاره بها به صورت معقول افزایش داشت.

به گزارش اقتصاد پرس ، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به افزایش ۱۸ تا ۲۵ درصدی اجاره بها در شهر تهران در تابستان امسال، گفت: در برخی از کشورها مردم تمایلی به خرید خانه ندارند، به دلیل این که صنعت اجاره بها رشد داشته و کمپانی های اجاره داری در آن ها شکل گرفتند.

وی افزود: در این شیوه وقتی مردم مسکن اجاره ای مدرن در سطح انبوه می خواهند شرکت های اجاره ای قادر به تامین مسکن هستند بنابراین می توان با ارایه تسهیلات بلند مدت و ارایه زمین به انبوه سازان و تعیین اجاره از سوی دولت در این پروژه ها نیاز بازار را تامین کرد.

وی تصریح کرد: رویکرد اخیر وزیر جدید راه‌ و شهرسازی در خصوص تعامل شبکه بانکی با خریداران مسکن و حذف نگرش دولت قبل به وام خرید، بازار را به واکنش انداخته است. در حال حاضر بخشی از متقاضیان خرید در انتظار بیرون آمدن بسته بانکی مدنظر وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه پرداخت وام خرید مسکن هستند.

معاون بازرسی اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این که در سال ۸۶، سیاست پرداخت وام خرید مسکن تا حدودی در به هم ریختن قیمت‌ها نقش بازی کرد، بیان کرد: در آن زمان اصل موضوع پرداخت وام خرید مسکن، محل اشکال نبود، بلکه شیوه‌ای که بانک‌ها بی‌محابا و بدون نظارت و بدون محدودیت به هر متقاضی، تسهیلات خرید پرداخت می‌کردند، مشکل‌ساز شد.

عقبایی افزود: باید به گونه‌ای این تسهیلات پرداخت شود که ماجرای سال ۸۶ تکرار نشود، بنابراین موافق ۱۰۰ درصد پرداخت وام خرید مسکن هستم حتی وام‌های کلان و تامین کننده قدرت خرید تا ۹۰ درصد قیمت مسکن، اما مدل پرداخت با ضوابط باید باشد و فضای کاملا نظارتی در آن حاکم باشد.

وی با تاکید بر این که پیش‌بینی می‌شود که با وضعیت حاکم بر بازار مسکن، مردم اقدام به خرید و فروش کنند، گفت: قیمتها در بازار مسکن به کف رسیده است؛ بنابر این مردم وارد بازار مسکن شوند.

معاون بازرسی اتحادیه مشاوران املاك تهران در ادامه درباره احتمال باز شدن روزنه قیمتی برای اجاره‌نشین‌ها نیز تصریح كرد: با به پایان رسیدن فصل نقل‌وانتقالات، از حجم متقاضیان بازار اجاره و مراجعه به بنگاه‌های املاك كاسته خواهد شد و در فصل پاییز، دامنه نوسان اجاره‌بها قطعاً كمتر از تابستان خواهد بود و حتی این امیدواری وجود دارد كه اجاره‌بها به ثبات برسد.

‌ نرخ های پیشنهادی رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران


محله

متراژ

(مترمربع)

رهن

(تومان)

اجاره

(تومان)

اسکندری

40

33میلیون

-

نازی آباد

38

12میلیون

300هزار

کمیل

37

25میلیون

-

نظام آباد

45

17میلیون

150هزار

گرگان

44

20میلیون

300هزار

چهارراه استقلال

44

10میلیون

500هزار

سینا

50

12میلیون

400هزار

آجودانیه

55

20میلیون

یک میلیون و100هزار

بلوارفردوس

60

15میلیون

750هزار

افسریه

63

43میلیون

-

باغ فیض

62

45میلیون

-

گاندی

65

50میلیون

یک میلیون و900هزار

طالقانی

70

30میلیون

یک میلیون و200هزار

دانشگاه

70

15میلیون

800هزار

کارگرجنوبی

75

15میلیون

400هزار

حسین آباد

75

40میلیون

700هزار

فلسطین

75

15میلیون

750هزار

وحدت اسلامی

75

35میلیون

-

میدان کتاب

80

35میلیون

800هزار

جمهوری

80

60میلیون

-

امیرآباد

77

15میلیون

یک میلیون و100هزار

جمالزاده

80

20میلیون

یک میلیون

هویزه

90

80میلیون

400هزار

سولقان

90

20میلیون

600هزار

سه راه نشاط

95

60میلیون

600هزار

نصرت

100

35میلیون

650هزار

ونک-خدامی

100

30میلیون

یک میلیون و500هزار

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها