کد خبر: ۱۷۳۳۶۷
زمان انتشار: ۱۹:۴۹     ۲۰ مهر ۱۳۹۲
سرپرست وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد تمام مدیران سطح اول وزارت ورزش و جوانان عوض خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید رضا صالحی امیری در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتصاب‌های صورت گرفته در وزارتخانه، معاون بانوان چه زمانی انتخاب می‌شود، تصریح کرد: در آینده‌ی نزدیک برنامه جامع ورزش بانوان را به اطلاع عموم می‌رسانم. با توجه به این‌که نیمی از جمعیت جامعه، بانوان هستند اما درصد ناچیزی از کسانی که ورزش می‌کنند را تشکیل می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد ورزشکاران سازمان‌یافته در حوزه‌ی بانوان 651 هزار نفر هستند در حالی که در حوزه‌ی مردان 13 میلیون و 800 هزار نفر حضور فعال دارند. در ورزش همگانی در حوزه‌ی بانوان برای کاهش فقر حرکتی و تقویت حوزه‌ی قهرمانی باید اتفاقی رخ دهد. در آینده‌ی نزدیک برنامه‌های این حوزه را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید تعامل شما با کمیته ملی المپیک به چه صورت خواهد بود، تصریح کرد: 29 مهر جلسه‌ی مشترکی با هیات اجرایی کمیته ملی المپیک داریم. نظر من درباره‌ی کمیته واضح است. کمیته یک نهاد ملی و بین‌المللی است که کاملا مورد حمایت ماست. کمیته، فدراسیون‌ها، هیات‌های سراسر کشور و اهالی خانواده‌ی ورزش ضلع‌های مختلف ورزش را تشکیل می‌دهند که در وسط این هرم وزارت ورزش قرار گرفته که نگاه حمایتی و حاکمیتی دارد. کمیته المپیک تابع اساسنامه‌ای است که به تایید مجامع جهانی رسیده است. تعارضی بین ما و کمیته وجود ندارد و انتخابات در موعد مقرر تشکیل می‌شود. سجادی از طرف وزارت ورزش مسوولیت هماهنگی و همکاری با کمیته را دارد. من هم هیچ تعارضی بین دو دستگاه نمی‌بینم.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در واکنش به این پرسش که چرا به استقبال تیم والیبال رفتید در حالی که قهرمانی کشتی آزاد در جهان ارزشمندتر بود و شما به استقبال این تیم نرفتید، گفت: لطفا این را قانون نکنید که باید برای همه‌ی رشته‌ها وزیر ورزش باید به فرودگاه برود. تکریم فقط به معنی رفتن به فرودگاه نیست. قبل از اعزام تیم کشتی به اردوی تیم ملی رفتم و از نزدیک با آنها دیدار کردم. برای تیم والیبال هم وقتی از مسابقات برگشتند به استقبال رفتم. هیچ‌کدام از دو حرکت من مبنای نگاه تبعیض‌آمیز نداشت. برداشت مشاورانم چنین رفتاری بود. همه‌ی عزیزان و قهرمانان در نگاه ما یکسان و مورد تکریم هستند. بنا داریم در سطح ملی با حضور مقامات عالی نظام از همه‌ی قهرمانان تجلیل کنیم. قطعا این برنامه صوری و مبتنی بر رویکرد تبلیغاتی نیست. همه‌ی کسانی که در عرصه‌ی جهانی قهرمان شدند برای ما یکسان هستند و به آنها احترام می‌گذاریم.

صالحی امیری درباره‌ی راهکارهایش برای از میان برداشتن فساد در ورزش یادآور شد: مبنای ما کار ژورنالیستی، تبلیغاتی و جنجالی نیست. ما با برخی از عناصر فساد در ورزش در برخی نقاط کشور برخورد کردیم. ما بنای کار تبلیغاتی نداریم. واقعیت این است که در یک جامعه‌ی چند میلیونی وقوع فساد طبیعی است. من با تجربه‌ی بیش از 30 سال کار و مطالعه‌ی طولانی به این‌جا رسیدم که برای مبارزه با فساد ایجاد سازوکار قانونی ضروری است. من از رسانه‌ها تقاضا دارم به ما و جامعه‌ی ورزش کمک کنند. کار سیستمی، سالم‌سازی، پیشگیری و انتخاب انسان‌های سالم مهم‌ترین عامل مبارزه با فساد است.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای گرفتن حقوق ورزشی‌ها دارید، اظهار کرد: در بحث بودجه واقعیت تلخ این است که بودجه‌ی ورزش در بدترین شرایط ممکن خودش به سر می‌برد. سقف بودجه‌ی ورزش متناسب با وضعیت جامعه‌ی بزرگ ورزش نیست. یک مشکل هم در سطح ملی داریم که کشور با بحران کمبود منابع مالی مواجه است.

وی ادامه داد: عملکرد و مدیریت ناصحیح دولت گذشته شرایط را به گونه‌ای رقم زده که امروز دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت ورزش با انباشتی از مشکلات بودجه‌ای مواجه شدند. کمتر دستگاهی را می‌یابید که امروز تحت فشار تعهدات سنگینی که از دولت گذشته برای این دولت به جا مانده، نباشد. 3200 ورزشگاه نیمه‌تمام و عدم پیش‌بینی حداقل منابع برای تکمیل آنها و واگذاری این مسوولیت به دولت بعدی نشان از سوء مدیریت داشت.

صالحی امیری گفت: ما موظف هستیم و در تلاشیم که بتوانیم با چند ساز و کار همزمان برخی اقدامات مهم را انجام دهیم. در همین راستا برای ایجاد همگرایی با دولت و به‌ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تحولی را برای سال 93 ایجاد کنیم که با آن به حداقل اهدافی که طراحی کردیم برسیم. تلاش برای مشارکت مردم، شوراها، تعاونی‌ها و اهالی ورزش برای حضور در عرصه‌های سرمایه‌گذاری یکی دیگر از مواردی است که به آن نگاه جدی داریم. در همین راستا هم با دو مقام عالی‌رتبه ریاست جمهوری ملاقات داشتیم و امیدواریم با حمایت آنها به اهداف بلندمدت ورزش دسترسی پیدا کنیم. در گام اول با همکاری رییس‌جمهور و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی بودجه بخشی از چالش‌های مالی فدراسیون‌ها را حل کردیم و به نیازهای اضطراری پاسخ دادیم اما فاصله‌ی زیادی بین نیازها و واقعیت وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که معاون بانوان چه زمانی معرفی خواهد شد، گفت: من در سطح یک وزارتخانه تغییراتی را می‌دهم که از روز اول هم از آن خبر دادم. به طور طبیعی با مطالعه و دقت و بدون شتابزدگی تیم همکارم را انتخاب کردم. مبنای من سه اصل تعهد، تخصص و مسوولیت است. تکنیک انتخاب هم به این صورت است که همه کسانی را که می‌توانند برای تصدی یک پست مطرح باشند جمع‌آوری می‌کنیم و درباره‌ی آنها مطالعه خواهیم داشت. در نهایت به سه نفر می‌رسیم و یک نفر را از این بین که بیشترین امتیاز را دارد انتخاب می‌کنیم. اصل اساسی که من به آن وفادارم بحث شایسته‌سالاری است. در این رابطه هم با هیچ‌کس، هیچ جریان و گروهی مذاکره، معامله و تفاهم نخواهم کرد.

سرپرست وزارت ورزش گفت: شایسته‌ها در پست‌های ورزشی فعالیت خواهند کرد. برای بانوان هم این مسیر طی می‌شود و قطعا نتیجه‌ی جمع‌بندی را اعلام می‌کنیم اما برای انتخاب معاون بانوان، بر خلاف عجله‌ای که شما دارید با حساسیت عمل می‌کنم. همان‌ حساسیتی که در انتخاب معاونانم تاکنون نشان دادم. تمام مدیران سطح اول ورزش عوض خواهندشد اما برای سطوح بعدی وزارتخانه معتقد به تغییرات گسترده نیستم و به همه اعلام کردم که کارشان را ادامه دهند. هر مدیری که در جهت دسترسی به اهدافش گام بردارد مورد حمایت ماست. ثبات سازمان و شرایط فعلی برایم اهمیت دارد. ما بنای تغییرات نداریم، مگر این‌که ضرورتی وجود داشته باشد.

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی قانون وزارت ورزش و جوانان در مجلس به تصویب می‌رسد، تصریح کرد: ما 25 برنامه عملیاتی در کنار پنج برنامه استراتژیک تعریف کردیم. این برنامه‌های استراتژیک در حوزه‌ی گسترش اخلاق و فرهنگ در لایه‌های ورزش، ارتقای سطح جدی ورزش همگانی، افزایش سرانه فضای ورزشی با مشارکت‌جویی عمومی، توجه به ورزش بانوان به عنوان نیمی از جامعه و ایجاد ساز و کار جدید در حوزه‌ی جوانان که یکی از آنها تصویب قوانین وزارت در مجلس است. با یکی از افراد آشنا به ورزش که اکنون در مجلس مسوولیت دارد، مذاکره کردم که کارگروه قانونی برای تدوین پیش‌نویس و تدوین قانون در اولین فرصت در مجلس صورت بگیرد. این مقوله در حال انجام است و فعلا نمی‌توانم نتایجش را اعلام کنم.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه نتیجه تحلیل و محتوای مصاحبه‌های شما از زمان ورود به ورزش توسط دانشجویان دانشگاه پیام نور نشان می‌دهد که 55 بار از واژه فرهنگ و اخلاق استفاده کردید بدون اینکه تعریفی از این مقوله داشته باشید، شما چه راهکار عملیاتی برای فرهنگ‌سازی در ورزش دارید؟ خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین نقویان درباره بحث فرهنگی توضیح می‌دهند اما من یکی از مدعیان این بحث هستم. 12 جلد کتاب و 57 مقاله دارم. اگر بنا باشد بحث فرهنگی را باز کنم، قطعا همه جلسه را ترک می‌کنند. مفهوم فرهنگ‌سازی با تبلیغ متفاوت است. در غرب مسائل فرهنگی سابقه 80 سال تدریس و آموزش دارد. هدف واحد رشد علمی و اخلاقی است. رشد ورزش قهرمانی بدون رشد موفقیت‌های اخلاقی ما را به هدف نمی‌رساند. برای عملیاتی کردن فرهنگ در حوزه ورزش، سازوکار مشخصی وجود دارد که در کتاب سیاست‌گذاری من عنوان شده است. اگر کتاب را مطالعه کنید می‌بینید که تربیت منابع انسانی ایجاد ساختارهای متناسب، آموزش و تداوم و نکته بعد ایجاد سازوکارهای امتیازبخش به افراد در حوزه قهرمانی و کسب امتیازات فرهنگی است. درست است کار سخت و پیچیده است اما ناممکن نیست. تجربه گذشته ما این را نشان می‌دهد.

خبرنگاری گفت: شما به شایسته‌سالاری اعتقاد دارید اما در باشگاه‌ها مدیرانی هستند که سابقه ورزشی ندارند و به بی‌اخلاقی دامن می‌زنند. از طرفی زمان انتخابات 5 فدراسیون مشخص شده است آن هم در شرایطی که می‌توانستید دوباره کاندیداها را ثبت‌نام کنید تا مدیران اقتصادی اجازه حضور در انتخابات را پیدا کنند. مجامع فدراسیون‌ها تخصصی نیست باید کارگروهی از نامزدها برنامه بگیرد و بعد از ارزیابی برنامه‌ها انتخابات برگزار شود نه به صورت ضرب‌الاجل."

صالحی‌امیری تصریح کرد: مسوولان باید گوش شنوا برای نقد داشته باشند. اساس مبنای این دولت بر نقدپذیری است. هرجا نقد نباشد، استبداد و فساد وجود دارد. کار رسانه روشنگری و شفافیت است. باید بپذیریم و برای ورزش برنامه‌ریزی کنیم. باید براساس یک برنامه بلند، میان و کوتاه مدت فدراسیون‌ها اداره شوند و دچار روزمرگی نشوند. از طرفی مستقل باشند و به رسمیت شناخته شوند، دخالت‌های بیرونی روی آنها به حداقل برسد. فدراسیون یک نهاد عمومی است و دخالت منطقی نیست. سازوکار انتخابات هم این است که شایسته‌ها طبق اساسنامه انتخاب شوند. بنای وزارت ورزش عدم مداخله و حمایت و بسترسازی برای رشد فدراسیون‌ها و انتخاب افراد شایسته است. در طول مدت کوتاه سه جلسه با فدراسیون‌ها داشتیم. در تلاش هستم که روابط را تقویت کنیم و در فضای همدلی و صحبت در جهت تعالی ورزش قدم برداریم. ما می‌خواهیم مداخله را به حداقل و حمایت را به حداکثر برسانیم.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قصد دارید برای حضور تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی حمایت مضاعفی داشته باشید، یادآور شد: کی‌روش تهدید کرده بود که کار را روی زمین بگذارد. من در حضور رییس فدراسیون با او ملاقاتی داشتم. اعلام کردم که از او حمایت می‌کنم. ما اعلام کردیم که مشکلات مالی حل می‌شود. شما از حاشیه خارج شوید و به متن بپردازید و تلاش برای حضور در مرحله نهایی جام‌جهانی را داشته باشید. کی‌روش هم پذیرفت که باید به مساله اصلی که تمرینات اصلی و اردوهاست بپردازد. در نهایت به ایران برگشت و به کارش پرداخت. ما هم رسالت حمایت‌گری را ادامه می‌دهیم. وضعیت فوتبال ما در دنیا مشخص است. کی‌روش اعتقاد داشت که نباید حیاط خلوت کشورها در جام جهانی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید از مجلس رای اعتماد می‌گیرید، اظهار کرد: بنا ندارم درباره خودم حرف بزنم، اجازه بدهید دیگران نظر بدهند.

صالحی‌امیری با تاکید بر اینکه تغییرات گسترده در وزارت ورزش نداریم، در واکنش به خبرنگاری که گفت برخی از مدیران حاضر در ورزش نه تنها باید تغییر کنند بلکه باید محاکمه شوند آیا حتی نمی‌خواهید این افراد را تغییر بدهید، ادامه داد: من تغییرات گسترده نمی‌دهم اما فعالیت مدیران هم مبتنی بر شایسته‌سالاری است. یعنی سیاست‌ها براساس آنچه که ابلاغ شده باشد، تغییر نمی‌کند، من ثبات را مهم می‌دانم، تغییرات گاهی ضرورت دارد. براساس یک نظام ارزش‌یابی و بازرسی عملکرد، مدیران به کارشان ادامه می‌دهند.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که آیا نظام ورزش در فدراسیون زنان مسلمان تشکیل خواهد شد، گفت: تشکیل نظام ورزش و احیای فدراسیون زنان مسلمان در دستور برنامه‌ها است و فعلا در مرحله مطالعه و تصمیم‌گیری است.

او در واکنش به خبرنگاری که به حضور مدیران اتوبوسی اشاره کرد، یادآور شد: راجع به دولت در یک فرصت دیگر با شما صحبت می‌کنم. در رابطه با اینکه جامعه چگونه به گفتمان اعتدال توجه کرده است، مبسوط در این باره توضیح می‌دهم که جامعه در فرآیند حرکت نیاز به گریز داشته است و دکتر روحانی را انتخاب کرده، آن هم به خاطر تجربه عملکرد بیش از 30 ساله ایشان. 80 درصد مدیران مجموعه دولت خارج از مرکز تحقیقات استراتژیک انتخاب شده‌اند. بیش از 90 درصد مدیران که در سطوح میانی هستند، از خارج از مرکز آمدند. با این توصیف استفاده از لفظ مدیران اتوبوسی درست نیست.

صالحی‌امیری در پاسخ به خبرنگاری که درباره رویکردش درخصوص استفاده از خردجمعی در تصمیم‌گیری‌ها پرسید، اظهار کرد: ما رسول خادم را انتخاب کردیم و وظیفه برنامه‌ریزی را برعهده او گذاشتیم تا دیدگاه‌ها را جمع‌آوری کند. برنامه‌ریزی حاصل کار تیمی است. برنامه جامع ورزش را چند نفر نوشته‌اند که تعدادشان از انگشت‌های دست کمتر است. یکی از دیدگاه‌های ما این است که از این طرح بهره‌برداری کنیم. بیش از یک دهه به این طرح زمان خورده و نیازمند بازنگری است. ما مشاور عالی را در ورزش انتخاب کردیم تا با تکیه بر خردجمعی برای ورزش برنامه‌ریزی کند. هیچ‌کسی نمی‌تواند هم خودش برنامه قهرمانی بنویسد، هم بانوان، هم همگانی و هم... .

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه سیاست‌زدگی یعنی فرآیندهای تصمیم‌گیری در سازمان تحت‌تاثیر برخی از عوامل قرار نگیرند، اظهار کرد: نباید عده‌ای حذف و عده‌ای دیگر اضافه شوند آن هم با نگرش‌های خاص سیاسی. ورزش خارج از نگاه‌های سیاست‌زده است. یعنی باید براساس شایسته‌سالاری نفرات انتخاب شوند. این به آن معنا نیست که مدیران گرایش ندارند. مبنای انتخاب نباید رویکرد حزبی داشته باشد. عملکرد ما تاکنون بر این منوال بوده است. ما نمی‌توانیم یک روزه سیاست را از ورزش جدا کنیم. این کار یک شبه و یک ساله نیست و جزو رویکرد ماست. راه درازی در پیش داریم. این مقوله جزو رویکردهای جدی ماست.

وی با بیان اینکه ایجاد تعهدات سنگین برای دولت بعدی کار اخلاقی نیست، تاکید کرد: سه هزار و 200 مجموعه ناتمام با تعهد مالی شش هزار میلیارد تومانی کار دشواری است، آن هم در شرایطی که دولت امکان تامین منابع را ندارد. بودجه کشور 210 هزار میلیارد تومان است که 60 هزار میلیارد آن فاقد پیش‌بینی منابع مالی است و این مساله جزو تحمیل بار سنگین به دولتی که مطلع بودند در حال شکل‌گیری است، چیز دیگری نیست. دولت لایحه‌ای نوشته تا شفافیت در نظام بودجه لحاظ شود. بیش از هزار میلیارد هم برای مباحث عمرانی است. در واقع بودجه کشور 150 هزار میلیارد تومان است. در این شرایط هم ورزش متضرر شده است.

صالحی‌امیری همچنین با اشاره به مقوله اخلاق و فرهنگ در ورزش گفت: ما بر این باوریم که اولین و مهم‌ترین مساله، توجه به گسترش این مقوله در حوزه‌های ورزش و جوانان است. وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم، پای اخلاق به میان می‌آید. فرهنگ شخصیت‌آفرین است. وقتی شما از فردی تمجید می‌کنید، از لفظ انسان باشخصیت استفاده می‌کنید. فرهنگ انسجام‌بخش است و یک جامعه ملی را تشکیل می‌دهد. هویت‌آفرین است. هویت کسب بقای حیات یک جامعه است. فرهنگ امنیت‌آفرین است. روحیه و چشمه جاری است که همگان از آن سیراب می‌شوند. اساسا بدون فرهنگ نمی‌شود جامعه را اداره کرد. مساله این است که امروز در جامعه ورزشی فضیلت‌های فرهنگی و اخلاقی و انسانی به عنوان جوهر جامعه هستند. اگر کمرنگ هستند باید آسیب‌شناسی شوند و ارتقا یابند. نمی‌شود از جامعه قهرمانی صحبت کرد و فضیلت اخلاق در آن نباشد. اگر فرهنگ و فضیلت برای همه جامعه لازم است برای ورزشی‌ها واجب است.

وی استقرار نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، قانون‌گرایی، آینده‌نگری، توجه به سرمایه‌های استانی، استفاده از خرد جمعی، کاهش تکدی‌گری، سالم‌سازی سیستم، پرهیز از سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی، اجتماعی کردن ورزش و عدالت‌نگری و عدالت‌توزیعی را از اولویت‌های خودش در ورزش دانست.

وی از راه‌اندازی کارگروه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خبر داد و گفت: کارگروه واگذاری باشگاه‌های سرخابی را تشکیل دادیم. ظرف یک ماه باید بررسی‌های لازم انجام شود و با همین ترتیب در سایر نهادها نیز باید حضور فعال بخش خصوصی را شاهد باشیم.

صالحی‌امیری درباره سالم‌سازی ورزش از ناپاکی‌ها یادآور شد: یک میکروب در بدن سالم ارگانسیم بدن را دستخوش بیماری می‌کند. معتقدم جامعه ورزشی سالم، پاک و اخلاق‌مدار است. اما شما هیچ مجموعه‌ای در کشور پیدا نمی‌کنید که از آلودگی‌ها رنجی نبرد. این طبیعت بشر است بویژه دستگاه‌هایی که تصدی‌گری دولت بیشتر است. در چنین شرایط باید با مکانیسم‌های سیستمی، قانونی و نظارتی، از ورود فساد جلوگیری‌کنیم. با رویکردهای پلیسی، تخریبی و انگ‌زنی مخالفم. رفتار برخی از رسانه‌ها در تخریب شخصیت افراد را نمی‌پسندم. انتخاب انسان‌های سالم و پاک محیط را پاک می‌کند. برای همین اصرار دارم که از افراد شایسته استفاده شود. اگر می‌خواهیم در بازی‌های آسیایی، جام جهانی فوتبال و المپیک برزیل به نتیجه برسیم، باید فضای ورزش را ثبات ایجاد کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها