کد خبر: ۱۷۳۵۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۲۱ مهر ۱۳۹۲
تحریم‌های مورد اشاره از سال 1979 شروع شده و تا سال جاری تشدید شده‌اند.

سایت تابناک نوشت: سی و چند سال بعد از انقلاب اسلامی شاهد موجی از تحریم‌ها علیه ایران به بهانه‌های مختلف بوده است که از ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال 1358 آغاز شده است و هنوز نیز متوقف نشده است.

گروه بین‌المللی بحران، تحریم‌های علیه ایران را با توجه به این که یکی از موضوعات مهم در مذاکرات آتی بین ایران و غرب است مورد بررسی قرار داده است.

تحریم‌ها علیه ایران به چهار دسته کلی قابل تقسیم هستند؛ تحریم‌هایی که بر اساس فرامین اجرایی روسای جمهور آمریکا علیه ایران اعمال شده است، تحریم‌های مصوب فوه مقننه آمریکا، تحریم‌های مصوب اتحادیه اروپا و تحریم‌هایی که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران اعمال شده است.

تحریم‌های مورد اشاره از سال 1979 شروع شده و تا سال جاری تشدید شده‌اند و به دو دسته دارای تاثیرگذاری‌ شدید و ضعیف تقسیم شده‌اند.

بهانه تحریم‌ها مسائلی چون عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، حقوق بشر و تروریسم و مانند آن بوده است و اهداف مختلفی از جمله منع تجارت خارجی، بلوکه کردن اموال ایران در خارج از کشور، محدودیت‌های مسافرت، بخش انرژی، بخش مالی، توانایی‌های هسته‌ای و موشکی و تسلیحاتی ایران را در نظر داشته است.

لغو تحریم‌ها نیز بعضا تنها به اقدام قوه مجریه آمریکا نیاز دارد، تحریم‌های اروپا به اجماع و توافق آنها نیاز دارد، تحریم‌های شورای امنیت برای این که لغو شوند نیازمند تصویب قطعنامه‌های جدید در این شورا هستند و بعضی تحریم‌های آمریکا نیز برای لغو به برآورده شدن بعضی پیش شرط‌ها و اقدام قوه مقننه آمریکا نیاز دارند.

 

برای مشاهده اینفوگرافی در اندازه بزرگ و آن کلیک کنید

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها