کد خبر: ۱۷۴۰۸۲
زمان انتشار: ۲۰:۳۷     ۲۲ مهر ۱۳۹۲
کشته شدن سه صلحبان بین‌المللی در دارفور، انفجار در پایتخت اتیوپی با دستکم 2 کشته، اعلام حمایت آفریقای جنوبی از مصوبه اتحادیه آفریقا مبنی بر عدم تعامل رهبران آفریقایی با دادگاه جنایی بین‌المللی از جمله تحولات آفریقاست.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس، اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

کشته شدن 3 صلحبان سازمان ملل در دارفور

در حمله افراد مسلح ناشناس در جنینه مرکز دارفور غربی به نیروهای صلحبان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا، سه تن از نیروهای صلحبان سنگالی کشته شدند و یک نیروی سنگالی نیز در این حمله زخمی شد.

این حمله در همان جاده‌ای روی داد که در تاریخ سوم اکتبر 2012 شاهد حمله‌ای مرگبار به همین نیروها بود. در آن حمله نیز چهار سرباز صلحبان نیجریه‌ای وابسته به سازمان ملل کشته شدند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در پی این حمله ضمن غیر قابل قبول خواندن آن از مسئولان دولتی سودان خواست عاملان این حمله را شناسایی و مجازات کنند.

طی سه روز گذشته این برای دومین بار است که نیروهای بین المللی هدف حمله قرار می‌گیرند.

یک ناظر نظامی زامبیایی نیز جمعه گذشته در شمال دارفور کشته شد.

دستکم دو تن بر اثر انفجار در پایتخت اتیوپی کشته شدند

شبکه رادیو ملی اتیوپی به نقل از سرویس اطلاعات و امنیت ملی این کشور اعلام کرد: انفجار بمب در واحدی مسکونی در منطقه بول در حدود پنج کیلومتری ورزشگاهی که هزاران هوادار فوتبال برای خرید بلیت مقابل آن صف کشیده بودند، روی داد و به کشته شدن دو فرد منجر شد که هنوز هویت آنها شناسایی نشده است.

بنا بر اعلام این شبکه رادیویی، هنگام انفجار، هواداران فوتبال مشغول خرید بلیت برای تماشای دیدار تیم ملی فوتبال اتیوپی و نیجریه در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل بودند، و شمار زیادی نیز در میدان های شهر برای تماشای این دیدار از طریق نمایشگرهای بزرگی که در میدان ها نصب شده است تجمع کرده بودند.

شبکه رادیو ملی اتیوپی به احتمال ارتباط انفجار مزبور با این مسابقه اشاره نکرد و به نقل از سرویس امنیتی کشور اعلام کرد تحقیقات درباره انفجار آغاز شده است.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، اما مقامات اتیوپی گروه های شورشی مستقر در جنوب و جنوب شرقی این کشور و همچنین گروه مسلح الشباب سومالی را مسئول چنین حملاتی می دانند.

ابراز نگرانی سازمان ملل از تاخیر در اعلام نتایج انتخابات گینه کوناکری

سازمان ملل و جامعه بین المللی با ابراز نگرانی از تاخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی بیست و هشتم سپتامبر گینه کوناکری، از کمیسیون انتخابات این کشور خواست نتایج انتخابات را هر چه زودتر اعلام کند.

سازمان ملل و نمایندگان جامعه بین الملل از جمله جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواز)، اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی فرانکوفونی (کشورهای فرانسوی زبان)، که برای امضای توافقنامه دولت گینه کوناکری با مخالفان به منظور پایان دادن به اعتراضات و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات میانجیگری کردند، گفتند که از به تاخیر افتادن اعلام نتایج انتخابات این کشور نگران شدند.

در بیانیه مشترک سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی آمده است: کمیسیون ملی انتخابات گینه باید همه تلاش خود را برای شمارش کامل آرا و اعلام نتایج نهایی پیش از عید قربان به کار گیرد.

نتایج شمارش آرای 37 منطقه از 38 حوزه انتخاباتی گینه کوناکری نشان می دهد حزب حاکم آر پی جی وابسته به آلفا کنده، رئیس جمهور این کشور با کسب 53 کرسی از دیگر رقبا پیشی گرفته است.

حزب یو اف دی جی وابسته به سلو دالین دیالو، رهبر مخالفان 38 کرسی پارلمان را از آن خود کرده است و حزب یو اف آر نزدیک به سیدیا توره، نخست وزیر سابق 9 کرسی را تصاحب کرده است.

پیش بینی می‌شود هیچ حزبی اکثریت کرسی‌های پارلمان 114 نفره گینه کوناکری را کسب نکند و احزاب پس از اعلام نتایج انتخابات در صدد تشکیل ائتلاف خواهند بود.

گروه های مخالف که نتایج اولیه انتخابات را رد کرده اند، هفته پیش با خارج کردن نمایندگان خود از کمیسیون برگزارکننده انتخابات خواستار باطل اعلام شدن انتخابات شدند.

مناقشه بر سر نتایج اولیه انتخابات، موجب تاخیر در اعلام نتایج نهایی و نگرانی از احتمال بروز خشونت هایی مشابه خشونت های قبل از انتخابات شود.

در درگیری هایی که پیش از انتخابات در گینه کوناکری بر سر زمان و نحوه برگزاری انتخابات روی داد، دست کم 50 نفر کشته شدند.

از زمان کودتای سال 2008 گینه کوناکری که بزرگترین بزرگترین صادرکننده هیدروکسید آلومینیوم بوکسیت در جهان است با بی ثباتی روبه رو است.

اعلام حمایت آفریقای جنوبی از مصوبه اتحادیه اروپا در قبال دادگاه جنایی بین‌المللی

جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی امروز دوشنبه اعلام کرد: این کشور از تصمیم اتحادیه آفریقا مبنی بر اینکه هیچ یک از رهبران فعلی دولت های آفریقایی نباید در مقابل دادگاه جنایی بین المللی حاضر شوند، حمایت کرد.

زوما پس از بازگشت از نشست اضطراری رهبران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا گفت: رهبران فعلی کشورهای آفریقایی نباید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. وی افزود:این به آن معنا نیست که آنها هرگز تحت پیگرد قرار نخواهند گرفت اما این کار باید در پایان دوره حکومت آنها صورت گیرد.

در این نشست سران اتحادیه آفریقا از دیوان کیفری بین المللی خواستند تا زمانی که رهبران آفریقایی در مسند قدرت هستند آنها را تحت پیگرد قانونی قرار ندهد.

رهبران آفریقایی با صدور قطعنامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواستند تا دادگاه جنایی بین المللی را وادار کند بررسی پرونده مربوط به اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا و ویلیام روتو معاون وی را به تعویق اندازد.

بر اساس برخی گزارش ها برخی کشورهای آفریقایی تهدید کرده اند از دادگاه جنایی بین المللی خارج خواهند شد. آنها معتقدند این نهاد بین المللی با آفریقایی ها از جمله عمر البشیر، رئیس جمهور سودان و کنیاتا و روتو با عدالت برخورد نمی کند.

کنیاتا و روتو به اتهام دست داشتن در خشونت های پس از انتخابات سال 2007 این کشور محاکمه می شوند، در این خشونت ها بیش از هزار نفر کشته شدند.

کشورهای آفریقایی، 34 کشور از 122 کشوری هستند که معاهده رم را به عنوان اساسنامه تشکیل این دیوان تصویب کرده اند. این اساسنامه اول ژوئیه 2002 اجرایی شده است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها