کد خبر: ۱۷۶۴۸۱
زمان انتشار: ۰۸:۵۹     ۰۵ آبان ۱۳۹۲
پس از انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با سفر خالد مشعل به تهران و تاکید بر این که حماس باید فعلا منتظر باشد تا مقامات ایرانی درباره آنها تصمیم بگیرند، یک مقام این گروه اعلام کرد: حماس برای ترمیم روابط خود با تهران تلاش می کند.
به گزارش 598 به نقل از سرویس وب گردی پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این مقام مسؤول که نام خود را بیان نکرده اضافه کرد: مقامات ایران گفته اند که به دلیل داشتن مشغله کاری، خواستار انجام این سفر در زمان دیگری هستند.

بنابر این گزارش، مقامات ایرانی به طور کامل با انجام این سفر مخالفت نکرده اند.

پیش از این شماری از مقامات حماس از سفر خالد مشعل به تهران در آینده ای بسیار نزدیک خبر داده بودند.

خالد مشعل در دو و نیم سال گذشته تاکنون سفری به تهران نداشته است.

از زمان آغاز بحران و ناآرامی های داخلی و خشونت بار در سوریه در فروردین 1390 تاکنون روابط ایران و حماس به سردی گرایید.

پس از آغاز بحران در سوریه و دخالت کشورهای ترکیه، عربستان و قطر در تبدیل این بحران به جنگ داخلی، حماس در ابتدا سکوت و سپس به حمایت علنی از مخالفان اسد پرداخت و به پشت گرمی دولت محمد مرسی در مصر و کمک های مالی قطر و عربستان امید بست.

این در حالی بود که دفتر مرکزی حماس در دمشق قرار داشت و خالد مشعل و دیگر رهبران حماس نیز در سوریه مستقر بودند اما با آغاز بحران در سوریه، دفتر سیاسی حماس و خالد مشعل به دوحه قطر منتقل شدند.

پس از سقوط دولت مرسی در مصر و تضعیف موقعیت تروریست های سوریه و موضع قطر و عربستان، خالد مشعل از قطر اخراج شد و مشکلات شدیدی با دولت جدید مصر پیدا کرد.

احمد یوسف، یکی از سران حماس درباره سفر خالد مشعل به ایران  گفت: هیاتی از مقامات حماس به تهران رفتند و خواستار سفر مشعل به ایران شدند، اما پاسخ ایران این بود که حماس و مشعل می توانند منتظر بمانند تا زمانی که از مشغله کاری مقامات کاسته شود.

 از سوی دیگر غازی حمد، معاون وزیر خارجه دولت فلسطین در سخنانی پیرامون چگونگی روابط جنبش حماس با ایران اظهار داشت: به اعتقاد حماس ایران کشوری تاثیرگذار و دارای وزن سیاسی است و توانایی نقش آفرینی مهم در درگیری با اشغالگران صهیونیست دارد. ایران کمک‌هایی را به جنبش حماس ارائه داده و همواره در کنار ملت فلسطین و جنبش حماس ایستاده است اما اخیرا این روابط به دلیل موضع ما در قبال سوریه کاهش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه حماس برای قطع نشدن روابط با تهران تلاش کرده، اخبار منتشر شده درخصوص به تعویق افتادن و یا لغو سفر "خالد مشعل" رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران را تکذیب کرد.

معاون وزیر خارجه دولت فلسطین با ابراز بی اطلاعی از زمان دقیق سفر "خالد مشعل" به ایران تاکید کرد: به نفع جنبش حماس است که روابطش با ایران به روال طبیعی بازگردد.

"حمد" ادامه داد:حماس در پی ترمیم واصلاح روابط خود با ایران است و مصلحت این است که روابط ادامه داشته باشد.

با این وجود به نظر می رسد سران حماس فعلا باید منتظر بمانند تا مقامات ایران درباره آنها تصمیم بگیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها