کد خبر: ۱۷۷۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
يك وكيل دادگستري گفت: بسياري از مشكلات از دوستي‌هاي خياباني سرچشمه مي‌گيرد كه در واقع الگوي آن عشق نيست بلكه فقط هوس و هوسبازي است. در اين نوع ازدواج وقتي مدتي از ازدواج گذشت و غريزه فروكش كرد، تازه زوج به اين درك مي‌رسند كه به درد همديگر نمي‌خورند.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار قضايي فارس، مسعود رسولي وكيل دادگستري در ميزگرد برگزار شده در باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص بررسي عوامل طلاق اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين دلايل طلاق بين روجين، يكنواختي و عدم تنوع در زندگي، بعضا باعث كشيده شدن رحيه فرد خسته به محيطي جديد و خارج از خانه مي‌شود.

* اكثر متقاضيان طلاق دچار مشكلات روحي و اختلالات شخصيتي هستند
-----------------------------------------------------------------------------

وي ادامه داد: در بيشتر مواردي كه افراد نزد وكيل مي‌آيند، يكي از طرفين مشكلات روحي و رواني دارد يا دچار برخي اختلالات شخصيتي هستند. مثلا فرد قبل از ازدواج خود را از نظر شأن اجتماعي، سواد يا دارايي بالاتر از چيزي كه هست نشان مي‌دهد كه بعد از ازدواج و روشن شدن واقعيت، زمينه‌ساز بروز اختلافات مي‌شود.

رسولي با بيان اينكه كمبود محبت در خانواده موجب بروز اختلافات پس از ازدواج جوانان مي‌شود گفت: در برخي موارد هم بي‌توجهي به خانواده از لحاظ عاطفي باعث مي‌شود يك طرف تصميم به جدايي بگيرد هرچند ديگر شرايط زندگي در بهترين حالت ممكن باشد. به عنوان مثال در يك پرونده مردي با وجود اينكه حدود يك ميليارد تومان از ارزش خانه‌اش را در اختيار همسرش قرار داده بود اما به خاطر مشكلات شخصيتي، همسر و فرزند وي حاضر به ادامه زندگي با او نبودند.

اين وكيل دادگستري، لزوم شناخت قبل از ازدواج را از شروط جلوگيري از اختلاف دانست و افزود: شناخت‌هايي هست كه دختر و پسر بايد قبل از ازدواج نسبت به هم داشته باشند و زيبايي هم در اين انتخاب مؤثر است ولي آنچه مهم است باطن افراد است و قطعا باطن افراد با ظاهر آنها متفاوت است.

رسولي ادامه داد: از طريق رسانه‌ها در قالب آگاهي و مشاوره دادن و نه نصيحت كردن بايد اقدام شود و اگر دختر و پسر عاقل باشند به يك مشاوره مراجعه خواهند كرد تا ببينند واقعا به درد هم مي‌خورند يا خير. من معتقد هستم كه دختر و پسر در حال حاضر وقتي همديگر را مي‌بينند و به هم مي‌رسند در اوج غريزه هستند و در نتيجه از يكسري خواسته‌ها چشم‌پوشي مي‌كنند.

* توجه به هيجانات، اجازه نگرش به مشكلات اقتصادي و اختلافات را نمي‌دهد
----------------------------------------------------------------------------------

وي افزود: در اين حالت، دختر و پسر در مقابل مخالفت ديگران موضع‌گيري مي‌كنند و مشكلات را قابل حل مي‌دانند. در اين زمان آنها فقط بحث غريزه را مي‌بينند، وارد زندگي مي‌شوند و هيچ توجهي به اختلافات موجود، مشكلات فرهنگي و اقتصادي ندارند.

اين وكيل دادگستري مانند ديگر اعضاي حاضر در ميزگرد، دوستي‌هاي خياباني را منشأ بروز اختلاف بعد از ازدواج عنوان كرد و گفت: بسياري از مشكلات هم از دوستي‌هاي خياباني سرچشمه مي‌گيرد كه در واقع الگوي آن عشق نيست بلكه فقط هوس و هوسبازي است. در اين نوع ازدواج وقتي مدتي از ازدواج گذشت و غريزه فروكش كرد، تازه زوج به اين درك مي‌رسند كه به درد همديگر نمي‌خورند.

* حركت براساس چارچوب‌هاي مذهبي از بروز مشكلات جلوگيري مي‌كند
------------------------------------------------------------------------------

رسولي با بيان اينكه متأسفانه برخي از بزرگان هم در اين ميان مقصر هستند و نمي‌توانند اين معضل را مديريت كنند، گفت: ولي اگر جوانان ما براساس چارچوب‌هاي مذهبي حركت كنند و با پرورش فكري همسرگزيني كنند قطعا با اين مشكل روبه‌رو نخواهند شد. مخصوصا اينكه در مذهب و فقه ما كه تمام مسائل به طور كامل و جامع بيان شده است.

اين وكيل دادگستري مشكلات موجود در قانون خانواده را مرتبط با افزايش ثبت طلاق دانست و خاطرنشان كرد: معتقد هستم كسي كه قانون را مي‌نويسد بايد خودش هم تا حدودي از بي‌قانوني زخم خورده باشد. اگر براساس تجربيات قضات، كارشناسان و وكلا در قوانين خود هماهنگي و يكپارچگي به وجود بياوريم، مي‌توانيم بخشي از معضلات را حل كنيم.

وي ادامه داد: به عنوان مثال، در قانون مدني حق طلاق را به مرد داده‌اند و مرد با اين حربه مي‌گويد هروقت بخواهد مي‌تواند همسرش را طلاق بدهد و توجهي هم به خواسته و مشكلات همسرش نكند. اينجاست كه مباحث و مسائلي درباره كم و زياد بودن مهريه عنوان مي‌شود. در مقابل قانوني هم داريم كه بعد از جاري شدن صيغه، زوجه صاحب مهريه مي‌شود و در صورت مطالبه مهريه تا زماني كه مهريه را نگرفته است مي‌تواند تمكين نكند.

رسولي گفت: اين موارد نشان مي‌دهد كه ايراداتي در قانون است و قضات، وكلا و حقوقدانان ما مكلف هستند با توجه به تجربياتي كه دارند، راهكار ارائه كنند تا انعطافي در قانون به وجود آيد؛ البته نه آنگونه باشد كه مرد هروقت خواست همسرش را طلاق دهد و نه زن تا هر زمان خواست تمكين نكند. اگر اين بررسي را به طور كاربردي صورت دهيم به مراتب، شاهد موفقيت بيشتري در خصوص اين امر خواهيم بود.

اين وكيل دادگستري ميزان بالاي مهريه را از مواردي دانست كه در ادامه زندگي ممكن است زمينه‌ساز بروز اختلاف شود و گفت: مثلا يك دختر با علم به اينكه شوهرش قادر به پرداخت مهريه سنگين نيست، اما شرط را تعهد مهريه به ميزان سال تولد مي‌كند و مرد جوان هم به اجبار و از روي عشق و غريزه موافقت مي‌كند. عاقد،‌ دختر و داماد مي‌دانند كه اين كار اشتباه است و داماد از پس پرداخت برنمي‌آيد اما اين اتفاق رخ مي‌دهد و سرانجام داماد سر از زندان در مي‌آورد. بسياري از اين جوانان هم زماني كه در جلسه دادگاه حاضر مي‌شوند مي‌گويند اگر مي‌دانستيم كه بعد از ازدواج مهريه را مطالبه مي‌كنند، اصلا تن به ازدواج نمي‌داديم.

* قانون مدني در اين خصوص نيازمند تغيير است ولي مسئولان توجهي ندارند
----------------------------------------------------------------------------------

رسولي درباره لزوم تغيير در قانون مدني گفت: قانون مدني ما براي سال 1310 است و تاكنون تغيير خاصي نكرده و لازم است بزرگان و انديشمندان مشكلات را بررسي كنند تا راه‌ حل مناسبي پيدا كنند. متأسفانه مسئولان به اين كار توجه لازم را ندارند و من وقتي به يكي از مسئولان مربوطه پيشنهاد دادم كه مي‌توان با نهايتا 20 حقوقدان در طول يكسال مشكلات و كمبودها را شناسايي كرد، به من جوابي داد كه بسيار متأسف شدم و حتي نمي‌توانم آن را بيان كنم.

وي برگزاري اينگونه نشست‌ها را ضروري دانست و گفت: اگر اين نشست‌ها مستمر باشد و نتيجه آنها به اطلاع مسئولان مخصوصا نمايندگان مجلس برسد، مفيد خواهد بود ولي اگر صرفا در قالب يك گزارش و رفع تكليف باشد هيچ نتيجه‌اي دربر نخواهد داشت.

رسولي گفت: مثلا تا مدت‌ها حضانت فرزند پسر تا 2 سالگي در اختيار مادر بود اما بعد از اصلاحات تا 7 سالگي افزايش يافت و علت اين تغيير قانون هم اين بود كه مشكلات عاطفي و اختلالات شخصيتي ناشي از جدا كردن پسر در سن 2 سالگي از مادر براي مسئولان محرز شد.

اين وكيل دادگستري با بيان اينكه در اين راه وكلا هم يك بال از عدالت هستند و مي‌توانند تأثير بسياري داشته باشند، افزود: تأكيد مي‌كنم كه با 20 حقوقدان در طول يكسال مي‌توان مشكلات مستمر دادگاه‌ها را كاملا مشخص كرد و مثلا فهميد در دادگاه خانواده چه پرونده‌هايي داريم و چگونه مي‌توان معضلات مربوطه به آن را برطرف كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها