کد خبر: ۱۷۸۴۸۴
زمان انتشار: ۱۹:۵۸     ۱۱ آبان ۱۳۹۲
روایت استاد سبزواری از چگونگی ساخت سرود «آمریکا،آمریکا ننگ به نیرنگ تو /
در هنگامه و هیاهوی این روزهای برگ ریز که بعضی حذف شعار «مرگ بر آمریکا» را راهبرد مذاکره و دیپلماسی می دانند و برخی از پیشنهاد حذف سرود «آمریکا، آمریکا...» در سالگرد اتفاق بزرگ 13 آبان سخن می گویند، سراغی گرفتیم از پدر شعر انقلاب و سراینده صبورِ «فریادواژه های» بهنگام و کوبنده
598 به نقل از پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: جاودان سرود حماسی و برانگیزاننده «نیرنگ آمریکا» که در بین مردم با نام «آمریکا،آمریکا ننگ به نیرنگ تو» ماندگار و خاطره انگیز شده، «کار ویژه» رسانه ملی ما در حوزه موسیقی ضدآمریکایی است که هنوز در حافظه موسیقایی مان زنده مانده، باصلابت نفس می کشد و شور می دهد. سرودی که با خاطرات هر ایرانی عاشقی – حتی اگر خیلی هم انقلابی نباشد – در هم تنیده شده و این روزها که سرود و سرودخوانی کمتر طرفدار دارد، عجیب دلمان تنگ شده برای دوباره شنیدنش؛ همین هم وادارمان می کند تا در هنگامه و هیاهوی این روزهای برگ ریز که بعضی حذف شعار «مرگ بر آمریکا» را راهبرد مذاکره و دیپلماسی می دانند و برخی از پیشنهاد حذف سرود «آمریکا، آمریکا...» در سالگرد اتفاق بزرگ ۱۳ آبان سخن می گویند، سراغی بگیریم از پدر شعر انقلاب و سراینده صبورِ «فریادواژه های» بهنگام و کوبنده این گلبانگ سربلندی، استاد حمید سبزواری و به بازخوانی چگونگی انعکاس این اتفاق در شعر «حمید» و پدیدار شدن سرودی که فریاد آرمان های انقلاب مردم بر سر آمریکاست بنشینیم.
استاد که در نهمین دهه عمر دیگر شعر نمی سرایند با صدایی خسته، آرام و بم، شمرده شمرده می برندمان به ظهر یک روز آخر بهار در بیت حضرت روح الله (رضوان الله تعالی علیه):

«چند ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی – تاریخ دقیقش یادم نیست- یک روز ظهر به اتفاق دکتر احمدعلی راغب (آهنگساز برجسته انقلابی) خدمت مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی (ره) بودیم. مرحوم حاج احمد آقا همانند پدر بزرگوارشان به شعر و فرهنگ علاقه داشتند و معمولا ما را مورد لطف و عنایت قرار می دادند؛ بنابراین گاهی که فرصتی دست می داد خدمتشان می رسیدیم. آن روز هم بعد از گپ و گفت های معمول، پیامی از حضرت امام (ره) به ما نشان دادند و قبل از این که در اختیار صدا و سیما قرار دهند برایمان خواندند. امام(ره) در این پیام زیبا و قاطع به جرائم و دخالت های آمریکا در کشور ما و منطقه اشاره فرموده بودند.
هنوز در حال و هوای پیام بودیم که حاج احمد آقا نسبت به سرود شدن محتوای پیام امام (ره) ابراز تمایل کردند و از ما نظر خواستند؛ ما هم از خدا خواسته استقبال کردیم و پس از مشورت با یکدیگر قرار گذاشتیم خیلی سریع آهنگ و شعر را آماده کنیم. من به منزل آمدم و تحت تأثیر فرمایشات امام (ره) این ابیات را سرودم:

آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو
خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو
ای ز شرار ستم شعله به عالم زده
امن و امان جهان یک‌سره بر هم زده
بر سر هر خرمنی، در دل هر گلشنی
آتش بیداد تو صاعقه غم زده
ثروت انبوه تو خون دل توده‌هاست
کین تو بر سینه‌ها دشنه ماتم زده
دزد جهان‌خواره‌ای دیو ستم‌ باره‌ای
عقرب جرّاره‌ای، روبَه مکاره‌ای
جور و جفا در تو هست ،مهر و وفا در تو نیست
زهر بلا در تو هست، شهد شفا در تو نیست
در همه دور زمان چون تو ستم‌کاره نیست
عامل هر فتنه‌ای، صلح و صفا در تو نیست
آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو
خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو
در همه گیتی به پاست نائره جنگ تو
گوش جهان خسته از طبل بد آهنگ تو
مظهر شیطان تویی، دشمن انسان تویی
ای همه اهریمنی، سرحد فرهنگ تو
رسم تو عصیانگری، کار تو ویرانگری
تیره شده عالم از، حیله و نیرنگ تو
دشمن هر ملتی موجب هر ذلتی
سایه هر وحشتی فتنه هر امتی
جور و جفا در تو هست، مهر و وفا در تو نیست
زهر بلا در تو هست شهد شفا در تو نیست
در همه دور زمان چون تو ستم‌کاره نیست
عامل هر فتنه‌ای صلح و صفا در تو نیست
آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو
خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو
روز بعد، شعرم را بردم برای آقای راغب و ایشان هم مثل همیشه ملودی زیبایی برای آن ساختند. در همه این سال ها آهنگسازی بیشتر سرودهای من با راغب بوده و انصافا خوب هم از عهده برآمده است.
خلاصه با توجه به ریتم و آهنگ شعر که باید حماسی اجرا می شد، آقای دکتر اسفندیار قره باغی ( صدای انقلاب و خواننده مشهور موسیقی کلاسیک) که آن زمان خودشان مسوول هماهنگی واحد موسیقی رادیو و تلویزیون بودند، خوانندگی کار را انجام دادند و با اعتقاد کامل به واژه واژه های این شعر، اجرای ماندگار و قابل قبولی ارائه دادند. تنظیم کار هم با سید محمد میرزمانی بود.
این سرود طی ۲، ۳ روز با همکاری ارکستر بزرگ رادیو ضبط و آماده پخش شد و خوشبختانه یکی دو سال قبل هم دوباره در صدا و سیما توسط آقای قره باغی بازخوانی شد تا برای همیشه ماندگار بماند.»
استاد، نفسی تازه می کنند و با همان ریتم، محکم تر ادامه می دهند:« نام آمریکای ستمکار در دنیا با آدم کشی و جنایت همراه است. آمریکا برای هیچ ملیتی ارزش قائل نیست. کسانی هم که به فکر حذف این سرود هستند دلشان می خواهد بندگی و بردگی کنند. اما بدانید ایرانی ها زیر بار نمی روند. این آرمان ها حذف شدنی نیست و چون جای خودش را باز کرده هرگز از بین نمی رود و ماندگار می ماند.»
استاد راست می گویند؛ شعار و سرودی که شناسنامه خشم و خروش بزرگ ملتی است که زور را نمی فهمند، حذف شدنی نیست. به قول حضرت سیدعلی :« دولت آمريكا در هيچ كشورى، ميان هيچ ملتى، يك وجهه عمومى ندارد. مرگ بر آمريكا ديگر جزو شعارهاى اختصاصى ملت ايران نيست؛ در بسيارى از كشورها گفته مي شود.» (بیانات در دیدار با اساتید- ۲۲/۵/۹۱)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها