کد خبر: ۱۷۹۰۶۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۱۳ آبان ۱۳۹۲

مشرق- رویکرد جدید ایران در مسئله هسته‌ای در حالی تمام معادلات طرف‌های غربی را دگرگون کرده‌ است که سران کشورهای اروپایی تا عربستان و رژيم اسرائیل و گروه‌های داخل آمریکا، در چگونگی تعامل با ایران در این برهه زمانی دچار چند دستگی شده‌اند.

دولت اوباما – بدون در نظر گرفتن دیگر ارکان قدرت در آمریکا نظیر کنگره – تا کنون این‌گونه نشان داده است که خواهان توافق با ایران است و در این راه حتی برخی متحدان منطقه‌ای خود را نیز – هرچند بطور موقت - قربانی این توافق خواهد کرد. این تغییر تاکتیک، چرخش استراتژیک دو متحد اصلی آمریکا در منطقه را در پی داشت. رژيم اسرائیل و عربستان سعودي اکنون با یافتن نقطه‌ای مشترک، به اتحاد برضد ایران هسته‌ای و تلاش برای برهم زدن توافق آمریکا با ایران، می‌اندیشند.

شورای ایرانیان آمریکا (نیاک) که به‌رغم فعالیت‌هایی بر ضد ایران بویژه در مسائل حقوق بشر، ناخواسته به لابی ایراني در دولت آمریکا شهرت یافته است، اواسط ماه گذشته با حضور مقاماتی از سازمان اطلاعات عربستان سعودي، سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد)، ایران و آمریکا، نشست بررسی دیپلماسی هسته‌ای ایران و چشم‌انداز عربستان سعودي و اسرائیل را با هدف بررسی تبعات ژئوپولتیک آن بر آینده منطقه برگزار کرد.

ترکی بن فیصل آل‌سعود رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی عربستان سعودي یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست بود که درباره نگاه عربستان به برنامه هسته‌ای ایران به سخنرانی پرداخت.

رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان که از پيشرفت‌هاي علمي و فناورانه در حوزه‌هاي هسته‌اي، ماهواره‌اي، ژنتيک، نانو و ... در ايران طي سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي اطلاعات کافي دارد؛ سخنرانی خود را با حدیث "لو كان الإيمان عند الثريا لناله رجالٌ من أهل فارس" از پیامبر اکرم(ص) آغاز و تأکید کرد که این حدیث، مؤید یکی از خصوصیات بنیادین ایرانیان و هویت ایرانی است که برای رسیدن به پیشرفت و علم تلاش می‌کنند.

ترکی فیصل در سخنرانی خود به تمجید از فرهنگ و تمدن ایرانی پرداخت و گوشه‌هایی از اوج پیشرفت ایران در دوران باستان را ذکر کرد و سپس به دوره ساسانیان و ورود اسلام به ایران اشاره کرد که ایرانی‌ها با پذیرش اسلام، مانند برادر در کنار اعراب زندگی‌ می‌کردند. فیصل در ادامه به انتقاد از حکومت ناسوناليست محمدرضا پهلوی نیز پرداخت و ياد آورد شد با وجود اقدامات مثبت شاه ایران، اما نگاه دیکتاتوری و تمامیت خواهانه وی در اداره کشور، با روحیات و اعتقادات مردم ایران همخوانی نداشت و اشتباه شاه در برگزاری جشن‌های 2500 ساله با هزینه‌های سرسام‌آور، مردم ایران را به خشم آورد.

افسر ارشد اطلاعاتی آل‌سعود اما با تردید به مذاکرات هسته‌ای ایران نگاه می‌کند. ترکی فیصل پس از اين مقدمه‌چيني به‌ظاهر مثبت، کينه خاندان حاکم سعودي را از قدرت‌يابي روز افزون جمهوري اسلامي ایران در منطقه آشکار کرد و گفت که ايران پس از انقلاب، بطور بحث‌برانگیزی برای رهبری جهان اسلام با عربستان سعودي رقابت و تلاش می‌کند امپراتوری بی‌نظیری را به راه بیاندازد که برای کشورهای عربی قابل پذیرش نیست.

ترکی فیصل با اشاره به روی کار آمدن دکتر روحانی، ابراز امیدواری می‌کند که ایران همانند دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی، روابط دوستانه‌ای با تمام کشورهای مسلمان منطقه داشته باشد. به گفته فیصل، ایران نیز می‌تواند بخشی از صدای جهان اسلام باشد که شنیده می شود، اما نمی‌تواند خود را تنها صدای جهان اسلام بداند.

آرون دیوید میلر (راست) و یوسی آلپر (چپ) در شورای ایرانیان آمریکا

«یوسی آلپر» مشاور سابق ایهود باراک نخست‌وزیر پیشین اسرائیل نیز در این نشست حضور داشت. این مقام سابق اسرائیلی ایران را به داشتن طرحی برای تسلط بر منطقه متهم کرد و گفت: "مشکلات ما با ایران با رسیدن به توافق هسته‌ای حل نخواهد شد چرا که ایران به فکر تسلط بر منطقه است." آلپر و فیصل، حضور حزب‌الله در سوریه و لبنان به نیابت از ایران را یکی از نشانه‌های تلاش ایران برای تسلط بر منطقه عنوان کردند.

"شیرین هانتر" استاد دانشگاه جورج‌تاون آمریکا و دیپلمات سابق ایران در زمان رژیم پهلوی هم که در این نشست شرکت کرده بود به‌شدت با نظریه هژمونی و تسلط ایران بر منطقه مخالفت کرده و با لحنی آمیخته با کينه‌جويي و توهین به مردم ایران و شیعیان لبنان و یمن اظهار داشت: مشتی شیعه پابرهنه در جنوب لبنان و قسمتی از یمن نمی‌تواند تشکیل دهنده هژمونی در منطقه باشد." به اعتقاد این دیپلمات رژیم پهلوی، حزب‌الله نیز از ظرفیت اقتصادی و نظامی لازم برای رسیدن به هژمونی در منطقه برخوردار نیست. اين در حالي است که همزمان، رژيم صهيونيستي، حزب‌الله لبنان را قوي‌ترين سازمان شبه‌نظامي در جهان اعلام کرده است و به نظر مي‌رسد هانتر در اين زمينه از تحولات منطقه‌اي حتي از برآوردهاي اطلاعاتي موساد نيز عقب‌تر مانده است.

شیرین هانتر، دیپلمات ایران در زمان رژیم شاه

شیرین هانتر می‌‌گوید با فروپاشی شوروی و خلأ بوجود آمده از نبود یک دشمن مشترک، ایران رفته رفته جای شوروی را به عنوان این دشمن مشترک جهانی گرفت. دیگر کشورهای خاورمیانه نیز طی سال‌هایی که روابط ایران و آمریکا تیره شده است، از این روابط تیره بیشترین بهره برداری را کرده‌اند.

"به دلیل منابع طبیعی و موقعیت ژئوستراتژیک ایران و واقع‌شدن بین دریای خزر و خلیج‌ فارس و همچنین کنترل تنگه هرمز، اسرائیل و عربستان چندان تمایلی به خارج‌شدن ایران از انزوا ندارند."

در ادامه این نشست، شاهزاده ترکی فیصل، درباره نگاه عربستان به مذاکرات هسته‌ای و رابطه با ایران گفت: "عربستان سعودی به‌رغم بدبینی موجود، از دیپلماسی با ایران استقبال می‌کند. اما نگرانی اصلی این است که مذاکرات کنونی تنها با حضور اعضای دائم شورای امنیت انجام می شود. به نظر ما گروه مذاکرات باید به2+5 تغییر پیدا کند و شورای همکاری خلیج [فارس] نیز وارد مذاکرات شود.

تریتا پارسی در کنار ترکی فیصل و شیرین هانتر

"عربستان ترجیح می‌دهد در شرایطی که بن‌بست هسته‌ای شکل گرفته است، شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه‌ای، خاورمیانه را منطقه‌ای "عاری از سلاح‌های کشتارجمعی" اعلام کند. این قطعنامه باید با تضمین های امنیتی امضاکنندگان آن همراه باشد و با اعمال تحریم‌های نظامی شورای امنیت اجرایی شود."

ترکی فیصل همچنین در مورد تغییر نکردن موضع عربستان مبنی بر اینکه ایران نمی‌تواند برنامه غنی‌سازی صلح‌آمیز داشته باشد، به صراحت اظهارنظر نکرد.

یوسی آلپر نیز در مورد احتمال پذیرش طرح منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی از سوی اسرائیل می‌گوید: "این طرح بسیار فریبکارانه است و تنها زمانی اسرائیل چنین طرحی را می‌پذیرد که صلح در منطقه فراگیر شود."

دکتر آرون دیوید میلر تحلیل‌گر آمریکایی که تاکنون مشاور 6 وزیر خارجه آمریکا بوده است، نسبت به مواضع شرکت‌کنندگان در این نشست اعتراض کرد و هشدار داد که در مورد توافق احتمالی هسته‌ای با ایران، انتظارات باید در سطحی منطقی حفظ شود.

میلر در خصوص نگرانی اسرائیل و عربستان گفت: "آمریکا نمی‌تواند یک نخست وزیر عصبانی، آزرده خاطر، نامطمئن و خطرپذیر را در معامله هسته‌ای با ایران کنار بگذارد و ایالات متحده، نگرانی‌های عربستان و اسرائیل را نیز در ذهن دارد."

این تحلیل‌گر آمریکایی درباره نتیجه توافق هسته‌ای ایران و آمریکا معتقد است این توافق موجب "دگرگونی" در روابط ایران و آمریکا یا منطقه نخواهد شد، چرا که رهبران "تغییرپذیری" در این کشورها حضور ندارند.

 

 

 

 

دانلود

"تا زمانی که رهبران مورد نظر بر سر کار نباشند – که در مورد آمریکا و رئیس‌جمهور محافظه‌کار آن صدق می‌کند – بهترین دستاوردی که می‌توان داشت، معامله و توافق‌های کارکردی است. دگرگونی در روابط را فراموش کنید، چرا که اگر به دنبال آن باشید، هیچ‌ چیزی نصیبتان نخواهد شد."

شاهزاده ترکی فیصل در ادامه این نشست از اقدامات اخیر اوباما در مورد ایران و سوریه ابراز نگرانی کرد که نتانیاهو ممکن است به تنهایی تصمیم به انجام حمله پیشگیرانه به ایران بگیرد. اما یوسی آلپر با رد این احتمال، بر وجود سازوکارهای "کنترل و توازن تصمیم‌گیری" در این رژیم اشاره کرد که نتانیاهو را از تصمیم‌گیری شخصی و صدور دستور حمله بازمی‌دارد. آلپر تصریح کرد: "اگر در مذاکرات ژنو توافقی صورت بگیرد، نتانیاهو هیچ راهی به جز تسلیم شدن نخواهد داشت."

 

نياک چيست؟ بنيانگذار آن کيست؟

تریتا پارسی در سال 2002 شورای ایرانیان آمریکا (نیاک) را راه‌اندازی کرد و هدف از تأسیس آن را محکوم کردن حوادث تروریستی 11 سپتامبر از سوی ایرانیان و افزایش مشارکت ایرانیان آمریکا در زندگی مدنی این کشور، عنوان کرد.

تریتا پارسی بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا

در سال 2007 ميلادی "حسن داعی‌الاسلام" روزنامه‌نگار ایرانی - آمریکایی وابسته گروهک تروريستي منافقين، مدعی می‌شود که "نیاک" لابی ایران در آمریکاست! وی با شکایت از نیاک مدعی می‌شود که این شورا قوانین لابی‌گری دولت فدرال امریکا را زیر پا گذاشته است.

تریتا پارسی رئیس گروه به اصطلاح حقوق بشری نیاک است که در عمل بر ضد جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کند. پارسی تز دکترای خود را درباره روابط اسرائیل ـ ایران و با راهنمایی فرانسیس فوکویاما و زیبیگنیو برژینسکی نوشته است.

نیاک هم مانند بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای ضد انقلاب در خارج از کشور موضوعاتی مانند وضعیت حقوق بشر در ایران را که از سوی سردمدران آمریکایی و غربی در دستور کار قرار گرفته مورد قضاوت قرار می‌دهد و در مناسباتی مانند انتخابات سعی در دلسرد کردن مردم ایران و کشاندن آنان به مسیری که غرب به فکر رسیدن به آن است را دارد.

جالب اينکه به‌رغم فعالیت‌های شورای ایرانیان آمریکا برضد جمهوری اسلامی، همچنان از این شورا به عنوان لابی ایران در ایالات متحده نام برده می شود!.

هوشنگ امیراحمدی، دبیر شورای ایران-آمریکا، از جمله افراد با نفوذ در کنگره آمریکاست که در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد تلاش‌های بسیاری برای ایجاد رابطه با آمریکا داشت که به همین دلیل، برخی رسانه‌ها لقب "دلال رابطه با آمریکا" به وی دادند. امیراحمدی از جمله مشاوران تریتا پارسی در نیاک است.

هوشنگ امیراحمدی مشاور تریتا پارسی و دبیر شورای ایران - آمریکا

امیراحمدی در دولت‌های گذشته چند سفر به ایران و ملاقات با مقامات ارشد دولتی را نیز داشته است که همین مسئله، شائبه لابی‌گری نیاک در ایالات متحده از یک سو و نفوذ در مقامات ایرانی را از سوی دیگر تقویت می‌کند.

بنیاد راکفلر، بنیاد ملی دموکراسی NED، بنیاد ایرانی شورای ایرانیان آمریکا به ریاست هوشنگ امیراحمدی، بنیاد پلوشیرز و مرکز وودرو ویلسون از جمله حامیان مالی نیاک هستند که همگی در نقطه مخالفت با جمهوری اسلامی ایران وبراندازی نظام، اشتراک نظر دارند.

اعضای شورای ایرانیان آمریکا نیز عبارتست از:

تریتا پارسی – رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا

فرانسیس فوکویاما – مشاور تریتا پارسی و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی

رضا مرعشی – رئیس امور پژوهش‌های نیاک

جمال عبدی – مدیر سیاست‌های نیاک

توماس پیکرینگ – عضو ارشد هیئت مشاوران نیاک، سفیر آمریکا در سازمان ملل، سفیر آمریکا در اسرائیل

مازیار بهاری – کارشناس کنفرانس‌های نایاک، خبرنگار نیوزویک در حوادث سال 88 تهران

جان لمبرت – عضو ارشد هیئت مشاوران، مسؤول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا

جان لمبرت و مازیار بهاری

نازیلا فتحی – کارشناس کنفرانس‌ها، خبرنگار نیویورک تایمز در تهران در حوادث سال 88 و عضو ستاد میرحسین موسوی

رامین عسگرد – از نزدیکان تریتا پارسی – دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا و مدیر شبکه صدای آمریکا

اردشیر امیر ارجمند – مشاور تریتا پارسی و مشاور ارشد میرحسین موسوی در انتخابات 88

هومن مجد – کارشناس کنفرانس‌های نیاک

هوشنگ امیراحمدی – دبیر شورای ایران – آمریکا لابی قدرتمند در دولت‌های ایران و آمریکا


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها