کد خبر: ۱۷۹۱۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۱۳ آبان ۱۳۹۲
سرتیپ بازنشسته ستاد ارتش لبنان گفت: عقل و اندیشه تکفیری‌ها و تروریست‌ها به گونه ای است که نمی توانند در هیچ جامعه ای زندگی کنند.

دکتر "امین حطیط" درگفت وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به درگیری های اخیر درشمال لبنان گفت: این درگیری ها با گروه های مسلحی ایجاد شد که با گروه های تروریستی سوریه درارتباط هستند. ما می دانیم از زمانی که بحران داخلی سوریه شروع شد، اقداماتی از سوی برخی گروه‌های مرتبط با سلفیه در شمال لبنان انجام شد،از جمله اینکه اعضای گروه‌های مزبور به سوریه می رفتند تا با ارتش این کشور بجنگند. امروزه آنها به این باور رسیده اند که اجرای هرگونه طرح امنیتی در شمال لبنان به نفع شان نیست. یعنی وقتی که ارتش لبنان طرح امنیتی خود درشمال این کشور به اجرا بگذارد از نفوذ گروه‌های مسلح به خاک سوریه جلوگیری خواهد کرد.

فشار بر دمشق
این سرتیپ بازنشسته ستاد ارتش لبنان با بیان اینکه بیشتر جمعیت جبل محسن در شمال این کشور را علویان تشکیل می دهد، گفت: عده ای می خواهند با استفاده از این موضوع به سوریه فشار وارد کنند تا برخی از کسانی که در زندان‌های این کشور یا لبنان هستند، آزاد کنند. به همین دلیل، مشاهده می شود وضعیت طرابلس بار دیگر نا آرام شده و درگیری‌ها از سرگرفته شده‌است البته بدون اینکه علت خاصی برای آن وجود داشته باشد. به همین دلیل این عواملی که بیان شده فکرم می کنم علل اصلی درگیری های اخیر درطرابلس باشد.

هلال تروریستی
وی  با اشاره به عملیات  تروریستی در پاکستان، عراق، سوریه، لبنان و تشکیل هلال تروریستی دراین منطقه در ارتباط با پیشنهاد نخست وزیر عراق مبنی بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم گفت: عملیات های تروریستی که این روزها شاهد آنها هستیم بیشتر ریشه درحمایت قدرت های برتر جهانی و برکشورهای منطقه دارد. یعنی عملیات تروریستی که در عراق انجام می شود هرگز بدون کمک  برخی کشورهای منطقه صورت نمی گیرد. عملیات تروریستی که درسوریه انجام می شود این عملیات نیز با کمک این کشورهاست. مثلا کشورهای مزبور در عملیات اعزام تروریست‌ها به سوریه و حمایت های مالی و تسلیحاتی از آنان نقش موثری ایفا می کنند. درحقیقت، این تروریست‌ها از طرف کشورهایی می جنگند که پول و سلاح دراختیار آنان می گذارند. لذا سخن گفتن از برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم هیچ ارزشی ندارد تا زمانی که این کشورها ازحمایت تروریست‌ها دست بردارند.

عدم تعریف مشخصی از تروریست
این تحلیلگر مسائل راهبردی با بیان اینکه تاکنون تعریف مشخصی از تروریست ارائه نشده است گفت: ایلات متحده چند سالی است که با ارائه تعریفی از تروریست مخالفت کرده‌است تا هرکس یا گروهی را که خواست او را تروریست بنامد تا شرایط لازم برای سرکوب آن فراهم باشد. به همین دلیل، به نظر نمی رسد، چنانچه کنفرانس بین‌المللی برای مبارزه با تروریست تشکیل شود، نتایج چشم گیری به همراه داشته باشد.

ریشه درگیری گروه های تروریستی
این سرتیپ بازنشسته ستاد ارتش لبنان در ارتباط با درگیری برخی گروه‌های تروریستی با یکدیگر گفت: این درگیری های که بین تعدادی از گروه های تروریستی در سوریه  مشاهده می شود، بخشی از اختلافاتی  است که کشورهای حامی گروه‌های تروریستی درخصوص شرکت در نشست ژنو2 با یکدیگر دارند.

استفاده ابزاری از تروریست ها
وی در پاسخ به این سئوال" ‌آیا کشورهای حامی گروه های تروریستی نمی ترسند که این گروه‌ها روزی علیه آنها سلاح بدست بگیرند؟" گفت: در زمانی که افغانستان اشغال شده بود برخی کشورها از گروه‌های افراطی حمایت کردند و آنها تحت آموزش نظامی و حمایت های تسلیحاتی و مالی خود قرار دادند. بعد از پایان اشعال افغانستان، آنان را رها کردند و اگر به کشور خود بازمی گشتند وبه عنوان "عرب افغان" شناخته می شدند. امروز، ممکن است همین اتفاق دوباره بیفتد. یعنی برخی کشورها تروریست‌های سوریه مورد حمایت مالی و تسلیحاتی خود قرار می‌دهند تا با نظام بشار اسد بجنگند. با وجود این، فکرنمی کنم که این کشورها به تروریست ها اجازه بدهند به کشورشان بازگردند. این بدان معناست که آنها با  تروریست‌ها مقابله خواهند کرد. درحقیقت، کشورهای حامی گروه‌های تروریستی می خواهند که از آنها استفاده ابزاری بکند و از آنجایی که می ترسند که این گروه‌ها روزی سلاح بدست بگیرند و علیه آنها بجنگند، اجازه نمی دهند، تروریست ها به کشورهایشان بازگردند.

ناتوانی تکفیری ها از زندگی درجوامع
این تحلیلگر مسائل راهبردی درباره چشم انداز مبارزه با تروریسم گفت:  تروریست ها فقط می تواند بکشند  وخراب کنند اما آنان هیچ طرحی برای تاسیس دولت یا جامعه اسلامی مورد نظر خود را ندارند. این مشکل تروریست‌هاست. درحقیقت این است که عقل واندیشه تکفیری‌ها و تروریست ها به گونه ای است که نمی توانند درهیچ جامعه‌ای زندگی کنند.این درحالی است که در طول تاریخ ما جامعه‌ای را پیدا نمی کنیم که از ادیان و اقوام متخلفی تشکیل نشده باشد و جوامع امروزی هم از این مسئله مستثنا نیست. به همین دلیل، تکفیری ها نمی‌توانند با جوامع متکثر همزیستی کنند. لذا طرح‌های  برخاسته ازاندیشه های تروریستی هیچ جایگاهی در آینده ندارد. این اندیشه فقط بدنبال کشتن و ویرانی است.

عقلانیت، راهکارمبارزه 
حطیط در پایان تصریح کرد: عقلانیت واعتدال یکی از راهکارهایی مبارزه با تروریستم است که درجهان اسلام  بویژه  درمیان اهل سنت باید بکار گرفته شوند. وقتی که تروریستی به عملیات انتحاری اقدام می کند خود و دیگران را نادیده می گیرد و راه منطق و عقل را برخود می بندد و انسانیت را نادیده می گیرد، درحالی که بر او واجب است که خود به هلاکت نیندازد و ازعقل خویش استفاده کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها