کد خبر: ۱۷۹۴۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۱۴ آبان ۱۳۹۲
معاون رئیس جمهوری ما با تاکید بر اینکه آمریکا باید این مسئله را که دوران ژاندارمی ایران برای وی در منطقه به سر آمده را به رسمیت بشناسد، تاکید ایران بر حقوق مسلم خود را امری طبیعی دانسته و گفت که ما خواهان جلب اعتماد بین المللی هستیم

به گزارش 598 به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خانم "معصومه ابتکار"، معاون رئیس جمهوری کشورمان در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، انتخابات ریاست جمهوری ژوئن گذشته در ایران را یک علامت آشکار برای درخواست صریح مردم در راستای تغییرات جدی در استراتژیهای سیاسی-محیط زیستی، بین المللی و اقتصادی دانست.

وی افزود: مردم می خواهند جو سیاسی در ایران را تغییر دهند. جو سیاسی در کشور و دیدگاه های تنگ نظرانه دولت سابق در برابر موضوعات سیاسی مختلف از نظر مردم مردود شده است. پس ما می توانیم بگوییم که این انتخابات یک انتخابات در مسیر تغییر بود و این درخواست در کشور ما مطرح شد که بار دیگر کارشناسان سکان را در دست گیرند.

ابتکار در ادامه از حمایت مردمی برای دولت حسن روحانی خبر داده و گفت: این حمایت گسترده مردمی بسیار به ما کمک می‌کند تا موضوعات سیاست داخلی و خارجی را حل کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تفاوت این دولت با دولت قبلی چیست گفت: ما با رویکرد متعادل تر و محتاطانه تر با مسائل روبرو می شویم و خود را از رویکردهای افراطی دور نگه می داریم. به این ترتیب ما می توانیم در مذاکرات هسته ای بسیار مصمم تر و قدرتمند تر قدم بگذاریم و روی هماهنگی به جای جبهه گیری تاکید کرده و شرایط کشورمان را تغییر دهیم.

ابتکار در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که چه قدم‌های صحیحی را دولت شما می خواهد در مسیر حل مناقشات اتمی بردارد گفت: ابتدا من می خواهم این مسئله را روشن کنم که برنامه های اتمی ایران از دوران سلطنت شاه در کشور ما آغاز شد. حتی در آن زمان هم به گزینه ای برای جایگزینی سوخت های فسیلی فکر می شد. بنابراین این چیز جدیدی نیست.

وی افزود: ما تلاشهای زیادی کرده ایم تا به دنیا نشان دهیم برنامه اتمی ایران تنها برای اهداف صلح آمیز به کار رفته و ما هیچ علاقه ای به بخش نظامی این برنامه ها نداریم. ما تنها حق طبیعی خود در استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای در منطقه ای که چالش ها و بحران های زیادی در آن وجود دارد را می خواهیم. این طبیعی است که ایران بر حقوق مسلم خود تاکید داشته باشد، اما همچنین ما می خواهیم اعتماد جامعه بین المللی را هم به دست آوریم.

وی در ادامه از آسیب های قطعنامه های غرب بر پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی کشورمان سخن گفته و در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که من فکر می کنم که یک انسجام قدرتمند در دولت روحانی وجود دارد و ما حمایت پر اهمیت رهبر انقلاب و همچنین اکثریت پارلمان را داریم. من امیدوارم که جامعه بین المللی از این فرصت خوبی که (برای حل مناقشات اتمی) به وجود آمده است نهایت استفاده را کند. بنابراین ما همه چیز  را در حال حاضر متفاوت می بینیم و می خواهیم مسائل را از طریق گفتگو و هماهنگی حل کنیم.

وی در ادامه گفت: تاریخ به ما نشان داده است که آمریکا در دهه های اخیر چه رفتاری با ایران داشته است. ما نمی توانیم این مسئله را انکار کنیم. این تندروها( که شما از آن سخن می گویید) در هر دو جناح وجود دارند، همچنین در آمریکا تندروهای فعالی وجود دارند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که بخصوص بعد از حادثه تروریستی 11 سپتامبر  امور در جهان بیشتر در مسیر جبهه گیری قرار گرفت. حالا ما باید از این فرصت به دست آمده استفاده کنیم.

ابتکار در بخش دیگری ازاین گفتگو ابراز امیدواری کرد که راه حل گفتگو بتواند همه مسائل را حل کند و اظهار داشت: ما وظایف مشترک بسیاری با غرب داریم. ما باید پیشرفت ها در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و قاچاق سلاح و انسان را به دست آوریم و در حمایت از محیط زیست کار کنیم. ایران یک کشور مهم و کلیدی در منطقه است و با توجه به شرایط جغرافیایی اش اهمیت دارد.

وی در ادامه درباره شعار مرگ بر آمریکا و بحث هایی که برای حذف این شعار با توجه به شروع مذاکرات تهران با غرب در ایران شکل گرفت گفت: ما نمی توانیم تاریخچه و اتفاقاتی که بین ایران و آمریکا افتاده است را انکار کنیم. طبیعتا آمریکا تصمیم گیری هایی داشته است که در آن از ایران روی گردانده و به سوی رژیم صهیونیستی رو کرده است. در ضمن همواره از طرف آمریکا تلاش هایی برای تغییر رژیم در ایران شکل گرفته است. این یک روی سکه است. حالا یک قدرت اجرایی در آمریکا وجود دارد که خود را از گذشته جدا کرده و می خواهد راه معذرتخواهی و مسیری جدید را در پیش گیرد. این دولت می خواهد با ما ارتباط برقرار کند، در اینجا و اگر اعتماد وجود دارد ما هم باید رفتارها و تصمیمات خود را تغییر دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در عین حال اظهار داشت که ما نمی توانیم گذشته را فراموش کنیم.آمریکایی ها در بسیاری از کشورهای جهان مداخله کرده و هیچ نتیجه مثبتی به وجود نیاوردند. به همین دلیل برای ما دلایلی برای احتیاط و نگرانی وجود دارد. تا زمانی که در آمریکا برخی تندروها وجود دارند در ایران هم این گروهها وجود دارند. البته اکثریت جامعه ما خواهان یک راه حل مثبت هستند. اگر آمریکا بگوید که تغییر رژیم در ایران را نمی خواهد و جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می شناسد بنابراین ما یک علامت جدید دریافت کرده ایم.

وی افزود: ایران زمانی ژاندارم آمریکا در منطقه بود، البته این دوران حالا قطعا تمام شده است و واشنگتن باید این را به رسمیت بشناسد. ما یک کشور مستقل هستیم و یک فاکتور کلیدی و مهم در بسیاری زمینه ها در منطقه هستیم. ایران می خواهد با جامعه جهانی برای صلح و حمایت از محیط زیست همکاری کند.

وی افزود ما باید از گذشته درس گرفته و پل هایی را برای آینده بسازیم. ما باید از رفتارهایی که بی اعتمادی خلق می کند اجتناب کنیم و یک جو مثبت را به وجود آوریم تا تحریم ها علیه تهران لغو شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها