کد خبر: ۱۷۹۵۲۴
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۱۴ آبان ۱۳۹۲
شاید فقط در یک جای دنیا باشد که دستگیری یک قاچاقچی مخوف برای مقامات عالی رتبه کشور امری عادی باشد؛ آن هم جایی نیست جز مکزیک، یعنی مرکز کارتل‌های موادمخدر دنیا.

به گزارش 598 به نقل از سرویس حوادث جام نیوز؛اگر حتی فکر اینکه جوانی 20 ساله که از سن 15 سالگی فعالیت‌های بزهکارانه خود را آغاز کرده بتواند این تعداد انسان را به قتل برساند و یاآنکه در قتل آنها دخالت داشته باشد برایتان غیر قابل باور است، می‌توانید نگاهی به اطلاعاتی که مقامات عالی رتبه مکزیکی از این مظنون منتشر کرده‌اند، بیندازید تا مطمئن شوید که او واقعاً یک قاتل بالفطره است.


یکی از قربانیان او افسر پلیسی بود که در تاریخ 13 مارس خودروی او را در مسیر متوقف کرده بود اما او که قصد فرار داشت این افسر پلیس را به گلوله بست و او را به قتل رساند. قربانی دیگر او خواننده‌ای بود که در تاریخ 30 ژوئیه از یک کلوپ شبانه ربوده شد و بعد از مدتی جسدش پیدا شد.


از موارد دیگر قتل‌های مرتبط با پرونده وازکوئز، می‌توان به قتل زنی اشاره کرد که در 16 ژانویه با یکی از اعضای کارتل رقیب دیده شده بود.


تبهکار 20 ساله، علاوه بر این در قتل 8 عضو یکی از کارتل‌های رقیب که در تاریخ 13 اوت در یک کافه حضور داشتند نیز دست داشت.


مکزیک مدتی است که با موجی از خشونت‌های مرتبط با قاچاق موادمخدر مواجه شده است. از زمانی که فیلیپ کالدرون، رئیس‌جمهور سابق مکزیک در دسامبر سال 2006 دست به حمله‌ای علیه کارتل‌های قاچاق مواد‌مخدر زد، دستکم 8 هزار نفر در نتیجه خشونت کارتل‌ها کشته شده‌اند.


این در حالی است که آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهور فعلی مکزیک در دسامبر 2012، هر ماهه نزدیک به 100 نفر به طور میانگین در جریان درگیری‌های دنیای تبهکاران کشته شده‌اند و ارتش هنوز در این منطقه در حال مبارزه با کارتل‌هاست.


شاید فقط در یک جای دنیا باشد که دستگیری یک قاچاقچی مخوف برای مقامات عالی رتبه کشور امری عادی باشد؛ آن هم جایی نیست جز مکزیک، یعنی مرکز کارتل‌های موادمخدر دنیا.


اما این بار دستگیری یک قاچاقچی 20 ساله، نه تنها مکزیکی‌ها که مردم همه دنیا را به وحشت انداخته است. او به قول خودش آنقدر آدم کشته است که اصلاً یادش نمی‌اید چند تا بوده‌اند.


خوان پابلو وازکوئز، همان جوان 20 ساله‌ای است که چندی پیش به اتهام قتل چندین نفر در شهر موتی مکزیک دستگیر شد، اما حتی در زمان دستگیری‌اش هم کسی نمی‌توانست باور کند که او این همه جنایت را رقم زده باشد؛ 69 جنایت که بیشتر آنها در سال 2012 رخ داده است.


او متهم است به قتل رقبای قاچاقچی کارتل مخدری که در آن عضویت داشته است به علاوه یک افسر پلیس، یک خواننده و عده‌ای افراد بیگناه.


به گفته رسانه‌های مکزیک، اما نکته عجیب درباره این تبهکار مخوف این است که مقامات قضایی این شهر - که مرکز اقتصادی شمال مکزیک هم هست - آنطور که انتظار می‌رود تحقیقات برای یافتن تعداد دقیق قربانیان این تبهکار را آغاز نکرده‌اند. البته شاید یکی از دلایل این مسئله هم آن باشد که پرونده این جوان، با وجود جنجال گسترده رسانه‌ای بزرگترین پرونده جنایی در این منطقه نیست.


اینجا جنایت عادی است
مونتری و مناطق اطرافش مرکز فعالیت کارتل‌های موادمخدر است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که از سال 2010 تاکنون، در ایالت نئوو لئون که مونتری مرکز آن است، ماهانه به‌طور میانگین 108 نفر کشته شده‌اند.
دستگیری وازکوئز هم اگرچه یک کنفرانس مطبوعاتی با خود به همراه داشت اما در این کنفرانس، مسئولان قضایی و ماموران پلیس آنطوری که انتظار می‌رفت خوشحال نبودند و انگار که دستگیری این متهم دستگیری یک فرد عادی بوده است. این موضوع آنقدر برای آنها عادی بود که انگار نه انگار یک قاتل زنجیره‌ای به دام افتاده است.


یک مقام مکزیکی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما در حال حاضر به خاطر جنگ میان کارتل‌ها در شرایط بحرانی‌‌ای هستیم.»


البته ناگفته نماند که وازکوئز در واقع در تاریخ 8 اکتبر دستگیر شده بود اما خبردستگیری‌اش در تاریخ 24 اکتبر اعلام شد.


چنانچه گفته می‌شود وازکوئز را به همراه زنی به نام‌نانسی اورتیز دستگیر کرده‌اند. پلیس می‌گوید این دو درحال فروش مواد‌مخدر بودند.


به گفته دبیر‌خانه امنیتی ایالت نئوولئون، این زوج در حالی دستگیر شدند که 35 بسته ماری‌جوانا و 22 بسته کوکائین با خود حمل می‌کردند.

 

مقامات مسئول می‌گویند البته وازکوئز در تمامی جنایت‌ها، شخصاً اقدام به تیر‌اندازی نکرده است بلکه در برخی از جنایت‌ها شاهد ماجرا بوده و یا آنکه دستور شلیک را برای زیر دستانش صادر کرده است، البته در برخی از جنایت‌ها هم تنها یکی از کسانی بوده که به سمت هدف تیر‌اندازی کرده‌اند. سایر اعضای کارتل گلف که پیش از وازکوئز دستگیر شده بودند مشارکت او در این قتل‌ها را برای مقامات قضایی فاش کرده بودند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها