کد خبر: ۱۷۹۷۷۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۱۵ آبان ۱۳۹۲
گزارش روزانه ۵۹۸ از سخنرانی استاد میرباقری (روز دوم محرم):
این مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم خلاصه و چکیده قرآن را چنین تشریح کرد: جز خدای متعال را عبادت نکنید خلاصه قرآن است یعنی بیان طریق توحید و بندگی خدا. وقتی نور قرآن بر قلوب تابید اوهام و خیالات از وجود انسان دور می شود. خدا گاهی اوهام را با بلا برای انسان می شکند. اینکه راحت می فهمیم خدا وجود دارد و به عنایاتش یقین داریم به دلیل پرتوهایی است که به ما رسیده است.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در دهه اول محرم الحرام به منظور تبیین مبانی عاشورای حسینی در نظر دارد که گزارش اجمالی از جلسه سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری از مدرسین سطح عالی حوزه علمیه قم را در این روزها منتشر نماید که گزارش دومین روز سخنرانی استاد میرباقری در ادامه می اید.

استاد میرباقری در تشریح رابطه قرآن و حقیقت نهفته آن نزد معصومین بیان داشتند: هدایت از طرف خداست و آن نوری است که به واسطه آن راه را می یابیم. نور خدا مثل دارد و مثل نور خدا نبی مکرم اسلام (ص) و چراغ های نور الهی حضرت زهرا و اهل بیت (ع) اند.



رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید براینکه به اندازه شعاع نوری که بر قلب ما تابیده شده است موحد شده ایم، افزود: این اندازه از درک حقیقت در وجود ما به جهت پنجره های گشوده شده دل ما به روی معصومین(ع) است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن نور و توحیدی است که از سوی خدا بر قلب پیامبر تابیده شد و اگر کسی آماده شد آن کتاب را به او تعلیم می دهند. نور خدا در خانه هایی است که اگر وارد آن خانه ها نشوید در تاریکی می مانید.

آیت الله میرباقری با تاکید براینکه آن ها که نور خدا و حقیقت را باور ندارند در نفی و انکار حقیقت الهی کتاب می نگارند، اظهار داشت: این افراد همان هایی هستند که به پیامبر پشت کردند. این ها همه تلاششان این است که انسان را مرکز عالم معرفی کنند.

وی در خصوص رموز قرآن و علوم نهفته آن خاطرنشان کرد: همه قرآن غیر از حروف مقطعه معنا شده است، حروف مقطعه رموز خاصی بین خدا و امام معصوم (ع) است. خدا قرآن را در سه قسم دسته بندی کرده است، دسته اول را هم عالم می فهمد و هم جاهل. دسته دوم آن هایی هستند که شرح صدر به آن ها  عطا شده است این ها قدرت تمیز دارند و قادرند حقیقت قرآن را درک کنند و دسته سوم اصل، باطن و معارف حقیقی قرآن است که مختص خدا و ائمه (ع) است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علم حقیقی و عالی قرآن در اختیار معصومین (ع) است، در ادامه افزود: کسی قرآن را می فهمد که مخاطب قرآن است و ائمه (ع) مخاطب این کتاب نورانی هستند بقیه یا ظاهر را می فهمند یا به میزان تمسک به امامان معصوم (ع) از آن علم دریافت می کنند.

 رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تاکید کرد: ائمه (ع) معلمان قرآن اند و از آن علم به کسانی می دهند که ظرفیت معارف قرآن را داشته باشند و علم واقعی را به کسانی که اهل تفاخر به علم هستند نمی دهند، علم واقعی برای عبادالله است.

آیت الله میرباقری ضمن تاکید براینکه علم امانت است، عنوان کرد: معارف اهل بیت (ع) سر است که اگر قرار بود به هر کسی برسد هم خود فرد نابود می شد و هم جامعه به انحراف کشیده می شد مثل این افراد همان هایی هستند که وقتی ذره ای از نور الهی برایشان نمایان می شود دکان می زنند و به اسم ها و عناوین گوناگون کاسبی راه می اندازند.

این مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم خلاصه و چکیده قرآن را چنین تشریح کرد: جز خدای متعال را عبادت نکنید خلاصه قرآن است یعنی بیان طریق توحید و بندگی خدا. وقتی نور قرآن بر قلوب تابید اوهام و خیالات از وجود انسان دور می شود. خدا گاهی اوهام را با بلا برای انسان می شکند.

وی پذیرش خدا را به دلیل پرتو نور الهی در قلوب دانست و گفت: اینکه راحت می فهمیم خدا وجود دارد و به عنایاتش یقین داریم به دلیل پرتوهایی است که به ما رسیده است. آن ها که در طول تاریخ موحد شدند به جهت همین نور است سلمان ها و ابوذرها هم به اندازه ای که از نور نبی اکرم (ص) به آن ها رسیده موحد شدند و به یقین رسیدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها