کد خبر: ۱۷۹۹۷
زمان انتشار: ۲۲:۰۸     ۲۹ مرداد ۱۳۹۰

598: نویسنده کتاب «راز یک فریب» با اشاره به سخنان اخیر پیرامون چادر و رنگ آن گفت: آنها میخواهند با طرح موضوعات انحرافی، ما را از اصل پوشش دور کنند، در حالی که امروز رنگ پوشش در ایران، هیچ مفهومی و جایگاهی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف غلامی نویسنده کتاب «راز یک فریب» و پژوهشگر حجاب و عفاف در گفت‌و‌گو با  فارس با بیان اینکه چادر ایرانی تا حدودی شبیه پوشش جلبابی قرآن است، اظهار داشت: پوششی که در قرآن تحت عنوان جلباب از آن یاد میکند به عنوان آخرین بالاپوش، یعنی چیزی که پس از همه پوشش‌ها زن از روی سر مانند خیمه میاندازد، پس با این اوصاف چادری که عرب‌ها میپوشند، نزدیکتر به خواسته قرآن یعنی جلباب است.

وی افزود: چادر نسبت به بقیه پوشش‌های کمتر از چادر، حجاب برتر است، ولی نسبت به آنچه قرآن خواسته شده پوشش برتر نیست، پوشش برتر قرآنی چیزی است که زن به هنگام راه رفتن دستش نخواهد، آن پوشش را بگیرد، مثل چادرهای عربی، خانم‌هایی که چادر عربی میپوشند، چون تکلیف صورتشان را با پوشش کوچک دیگری مشخص میکند، دستانشان راحت افتاده و هیچ وقت لازم نیست، در خیابان به مدت طولانی دستانشان را بالا بگیرند.

نویسنده کتاب «جلوه نمایی زنان و نگاه مردان» با تاکید بر اینکه چادر نزدیکترین پوشش به پوشش جلباب قرآنی است و نه کاملترین، اما با این حال نسبت به دیگر پوشش‌های کمتر از خود برتر است، ابراز داشت: هنگامی که زن پوشش جلباب را روی سرش میاندازد، فاصله بین سر و انتهای شانه پیدا نیست، دقیقاً تصویری در نظر بگیرید، از بالای فرق سر و شانه یک مثلث میشود، لذا هنگامی که بانوان چادر به سر میکنند، چون با دستشان چادر را میگیرند، به گردن فشار میآید و شانه‌ها پیدا میشود و این در حالی که شانه‌ها نباید پیدا باشد.

وی با بیان اینکه در قرآن و روایات بر رنگ مشکی تأکید صریحی نشده است، ادامه داد: ولی سفارش شده است که رنگ تیره‌تر بپوشید، بنابراین فراتر از سفارش تأکید جدی نشده است، امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه میفرماید: «خداوند احکام و حدود را برای شما مشخص کرد، یکی محرمات، گاهی به شکل بسیار مبین واضح چیزهای حرام را تأکید کرده است، گاهی هم به شکل بسیار روشن حلال کرده است، مانند گوشت گوسفند، از بیان بعضی امور حلال و حرام خود را باز داشته، نه برای اینکه از آنها غافل بوده، برای اینکه به بندگانش رخصت بدهد.»

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به سخن امام علی (ع) تاکید کرد که در اسلام رنگ پوشش بیان نشده است تا به مردم رخصت داده شود، خاطرنشان کرد: بنابراین اگر میبینید در اندونزی همه زن‌ها سفید میپوشند و کسی به آنها نگاه نمیکنند و اگر در یک کشوری، همه بانوان آبی میپوشند و هیچ‌کس نگاهشان نمیکند، اشکال ندارد، لذا خداوند غافل نبوده است که رنگ را برای ما روشن کند یا در ذیل آیه و یا روایتی به پیامبرش بفرماید، این از این جهت بوده تا به بندگانش رخصت دهد.

وی در خصوص معیار پوشش اسلامی گفت: زنان باید لباسی را بپوشند که چشم‌ها را به آنها خیره نکند، پس اگر رنگ روشن بود و مردها نگاه میکنند، بهتر است تیره‌تر بپوشند، در روان‌شناسی رنگ‌ها میان رنگ‌ سفید و تیره یک فرق علمی جالب وجود دارد، گفته میشود، رنگ روشن مانند سفید جای نقطه‌های بسیار زیادی را باقی میگذارد و به راحتی میتوان رنگ‌های دیگری را بر روی آن کشید، ولی در رنگ تیره، رنگ دیگری را نمیتوان بر روی آن کشید، پس بهتر است که خانم‌ها رنگی بپوشند که جای نقطه‌ای در آن باقی نماند.

نویسنده کتاب «راز یک فریب» با اشاره به اینکه سخنان مهدی کلهر و افراد دیگری که راجع به رنگ لباس و چادر این‌گونه اظهارنظر میکنند و حتی آنهایی که میخواهند تأکید کنند، رنگ حجاب به چه شکلی باشد، بیان داشت: هر دو گروه دچار یک بیان موضوع انحرافی هستند. بهتر است درگیر جوسازی نشوند، چرا که آنها میخواهند با رنگ لباس و موضوعات این‌چنین در مقاله‌هایشان، ما را از اصل یک موضوع مهم‌ دور کنند،  لذا نباید فریب آنها را خورد، امروز موضوع رنگ در ایران هیچ مفهومی و جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه برخی بانوان بین حجاب و حیا رابطه‌ای قائل نیستند، افزود: آنها میگویند، هر پوششی میتواند، حیای ما را حفظ کند، در اینجا مسئله رنگ مهم نیست و به چادر کاری ندارد، ما بیحجاب بیرون میآییم و حیا هم داریم! در حالی که ما با آنها بحثی میکنیم، رنگی که باید بپوشید، مشکی باشد، آنها که چادر را قبول ندارند، چه برسد، رنگش را قبول کنند! یعنی بین حیا و پوشش رابطه‌ای نمیبیند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها