کد خبر: ۱۸۰۶۴۴
زمان انتشار: ۱۹:۰۲     ۱۸ آبان ۱۳۹۲
یک کارشناس مدیریت استراتژیک گفت: اگر فتنه 88 نبود مذاکرات می‌توانست زودتر شکل بگیرد و اگر الان فشاری وجود دارد به خاطر آتش اقدامات فتنه‌گران است.
به گزارش 598 به نقل از فارس، محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسایل استراتژیک، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در مناظره موافقین و مخالفین مذاکره با آمریکا که با حضور داریوش قنبری نماینده اطلاح طلب سابق مجلس در دانشگاه شهید عباسپور که عصر امروز برگزار شد، گفت: بعضی‌ها بر این تصور هستند که دشمنی با آمریکا تقصیر ملت ما است و ما اگر مرگ بر آمریکا نگوییم دشمنی آنها با ملت ایران تمام می‌شود این نتیجه‌ای است که غربی‌ها از این مفهوم درست کرده‌اند و از این طریق هم با ما دشمنی می‌کنند و تقصیرها را بر گردن ما می‌اندازند.

وی افزود: عده‌ای می‌گویند اگر ما از مواضع‌مان کوتاه بیاییم آنها نیز از مواضع‌شان کوتاه می‌آیند با این حال نکته‌ای که در این رابط مهم است این است که آمریکا پیگیر منافع خود در منطقه است که رسیدن به این منافع با منافع مشروع ما مغایرت دارد بنابراین ما هم اگر کوتاه بیاییم آنها چیزی از دشمنی‌شان کم نمی‌کنند بلکه دشمنی‌ها از سوی آمریکایی‌ها شدیدتر می‌شود. ما اگر شعار درود بر آمریکا نیز سر دهیم و از حق مسلم هسته‌ای‌مان دست بکشیم باز آمریکا با ما دوستی نخواهد کرد.

قدیری ابیانه در ادامه خاطرنشان کرد:‌ اگر ما آنقدر عقب‌نشینی کنیم و حتی بگوییم دست از دین اسلام نیز برمی‌داریم آنها از منافع‌شان نمی‌گذرند. مگر آمریکای لاتینی‌ها مسلمان هستند و آلنده و چاوز مگر مسلمان بودند. مشکل آنها این است که با هر کسی که به دنبال استقلال کشورش باشد و منافع آنها را زیر سؤال ببرد مخالفت می‌کنند. آنها می‌گویند هندوی بت‌پرست باشد اما گاندی، آلنده و چاوز نباشد.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با صدام تصریح کرد: ما گفت‌وگوهای مستقیم و غیر مستقیمی با صدام داشتیم اما هیچ چیز از دشمنی او کم نشد بنابراین ما باید دشمن‌مان را بشناسیم و اگر قرار است نرمشی با او داشته باشیم، این نرمش باید با عزت و قهرمانی باشد نه از روی استیصال و درماندگی.

قدیری ابیانه ادامه داد: حقیقت اینجاست که نظام سلسله‌ مراتبی به پایان رسیده و دنیا به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود. این روزها بیداری اسلامی می‌رود تا تمدن برزگ اسلامی را شکل دهد و استراتژیست‌های بزرگ دنیا معتقدند که ایران محور تمدن بیداری اسلامی است.

وی افزود: این روزها ما شاهد بحران‌های عمیق در غرب هستیم و آمریکا به شدت در موقعیت سقوط از تک ابرقدرتی است و قطعاً تلاش می‌کند تا موقعیت فعلی را جبران کند. آنها با سلطه بر منابع نفت و گاز دنیا به دنبال رفع این خلل هستند که در این راه مهم‌ترین مانع‌شان جمهوری اسلامی ایران است.

کارشناس مدیریت استراتژیک در این مناظره با اشاره به هدف تجزیه‌طلبانه آمریکا در ایران گفت: هدف نهایی آمریکا سرنگونی جمهوری اسلامی نیست بلکه آنها به دنبال تجزیه ایران هستند تا از این طریق راحت‌تر از قبل به منافع‌شان برسند. بنابراین رابطه با آمریکا نمی‌تواند جلوی این خواسته استراتژیک آنها را بگیرد.

وی افزود: اخیراً در مجله نیویورک تایمز نقشه‌ای ترسیم شد که عربستان را نیز به 5 کشور تجزیه کرده بود و این نشان‌دهنده عقاید تجزیه‌طلبانه آنها در منطقه است.

قدیری ابیانه در پاسخ به داریوش قنبری (مخالف خود در این مناظره) در رابطه با دیدگاه شیطان‌پرستان مبنی بر احترام به شیطان برای جلوگیری از ضربه زدن وی گفت: چرا ما نباید از محرم درس بگیریم و پیگیری کارمان را از مکتب شیطان داشته باشیم. ما در مقابل تهدید گزینه محرم، و در مقابل تحریم گزینه رمضان را داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنهایی که ادعا می‌کنند آمریکا به دنبال تجزیه ایران نیست کافی است تا به اسناد لانه جاسوسی مراجعه کنند و ببینند خاورمیانه جدیدی که آمریکا نشان می‌دهد دقیقاً‌ نشان‌دهنده اهداف تجزیه‌طلبانه آنها است. اگر آمریکا خواستار دایر کردن سفارت در تمام دولت‌ها و به خصوص ایران است این نه برای دوستی بلکه برای دستیابی بیشتر به ارزیابی درست از شرایط داخلی ایران است. آنها سفارت می‌خواهند تا دشمنی‌هایشان را مؤثرتر کنند.

وی افزود: اینکه بگوییم 30 سال دشمنی با آمریکا کافی است یعنی تقصیر را به گردن گرفته‌ایم اما حقیقت اینجا است که ما حتی بعد از انقلاب نیز به آمریکایی‌ها فرصت دادیم تا در ایران سفارت داشته باشند اما آنها در این فرصت نیز به دشمنی‌شان ادامه دادند و در ایام داشتن سفارت به دنبال تجزیه کردن کشور بودند و به قومیت‌گرایی‌ها دامن زدند.

قدیری ابیانه در پاسخ به قنبری مبنی بر ابرقدرت بودن آمریکا اذعان داشت: زمانی 40 درصد اقتصاد دنیا در دست آمریکا بود و دلار این کشور مبنای پول جهان تلقی می‌شد از سوی دیگر داشتن ناو جنگی و موشک ملاک خوبی برای سنجیدن قدرت نظامی آنها نیست چرا که آمریکا با وجود این امکانات در منطقه شکست خورد و در عراق و افغانستان زمین‌گیر شد.

وی افزود: در شرایطی که گرسنگی مردم مبنای آغاز مذاکره با آمریکا تلقی می‌شود وزارت بهداشت اعلام کرد که نه تنها از گرسنگی خبری نیست بلکه ما در کشور 50 درصد نیز افزایش مصرف داریم اما در شرایطی که ایران به خودکفایی می‌رسد آنها دارو را می‌بندند و منتظرند تا ذخایر ارزی به پایان برسد.

کارشناس مدیریت استراتژیک با اشاره به مقایسه مذاکره با آمریکا و قیام عاشورا اذعان داشت: امام حسین (ع)‌ نبود که به جنگ با یزیدیان رفت اما آنها بودند که گفتند یا بیعت می‌کنید یا تسلیم می‌شوید با این حال ما مثل سپاه امام حسین(ع)، سپاه 72 نفر در برابر هزاران نفر آنها نیستیم چون می‌توانیم با آنها بجنگیم و به راحتی شکست‌شان بدهیم اما مسئله اینجاست که سیاست ایران در این 34 سال هرگز بر آغاز جنگ نبوده است. ما جنگ ایران و عراق را شروع نکردیم بلکه آنها بودند که به کشور ما دست‌درازی کردند و ما تنها در مقابل‌شان به دفاع از میهن‌شان پرداختیم.

وی ادامه داد: اگر می‌گویند که روسیه زمانی کشور را اشغال کرده و حالا باید به عنوان سلطه‌گر مرگ بر آنها بفرستیم باید بگوییم روسیه و چین در حال حاضر مخالف ادامه تحریم‌ها بر ایران هستند و این آمریکا بود که با رشوه دادن، آنها را مجبور به امضای قطعنامه‌ها علیه ایران کرد.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد:‌ در شرایطی که آمریکایی‌ها می‌گویند ایرانی خوب، مرده است چطور می‌توانیم لبخندهای آنها را باور کنیم و حالا باید بگوییم مذاکره صورت گرفته هرگز از روی استیصال و ضعف نبوده و تظاهرات 13 آبان این را ثابت کرد.

وی ادامه داد: اینکه ما تنها سوزن‌ خریدن از چین را ببینیم اما موشک و ماهواره فرستادن را از سوی کشورمان نادیده بگیریم نشانه مستقیم ضعف‌نشان دادن است چرا همه عقب‌ماندگی‌ها را به گردن تحریم‌ها می‌اندازیم و نمی‌بینیم که ما تعطیلات رسمی 25 روزه داریم و آمریکایی‌ها تعطیلات 7 روزه دارند. اینکه مردم ما جنس خارجی را به جنس ایرانی ترجیح می‌دهند اینها عامل عقب‌ماندگی است و تحریم‌ها علت اصلی ضعف کشور نیستند.

وی در پایان با تأکید بر تأثیر مستقیم فتنه 88 بر عقب‌ماندگی‌های سیاسی اذعان داشت: اگر فتنه 88 نبود مذاکرات می‌توانست زودتر شکل بگیرد و اگر الان فشاری وجود دارد به خاطر آتش اقدامات فتنه‌گران است. با این حال بنده با لحن ملایم و دیپلماتیک از مذاکرات حمایت می‌کنم اما با صراحت می‌گویم که این مذاکرات خوش‌بین نیستم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها