کد خبر: ۱۸۰۸۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۸     ۱۹ آبان ۱۳۹۲
گزارش روزانه ۵۹۸ از سخنرانی استاد میرباقری (روز ششم محرم):
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نیکوکاران و ابرار هم وجودشان شعاع وجود امام است و هم عملشان مرتبط با امام است و ارتباط با امام بهترین مبدا است. وقتی مومن در باطن تلاش می کند و در جهاداکبر بر شیطان و اولیا شیطان پیروز می شود این است که در روایات می گویند اگر نتوانستید به زیارت امام بروید به زیارت مومن بروید چرا که صفات معصومین (ع) در وجود مومن تجلی می یابد.

سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در دهه اول محرم الحرام به منظور تبیین مبانی عاشورای حسینی در نظر دارد که گزارش اجمالی از جلسه سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری از مدرسین سطح عالی حوزه علمیه قم را در این روزها منتشر نماید که گزارش ششمین روز سخنرانی استاد میرباقری در حسینیه شجاع فر در ادامه می آید.

آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری در ادامه بیان فرازهای زیارت جامعه کبیره به بحث عناصر الابرار پرداخت و اظهار داشت: ابرار در لغت به کسانی می گویند که اهل نیکی و انجام عمل نیک هستند. در روایات منظور از ابرار ائمه (ع) می باشند و در رتبه بعد شیعیان اند که در ذیل ائمه (ع) قرار می گیرند.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان مقام و جایگاه ابرار در بهشت تصریح کرد: شیعیان از دسته ابرار با درجات مختلف هستند که در ورودی بهشت نهری است به نام تسنیم. مومنان قبل از ورود به بهشت خود را در این نهر شستشو می دهند و پاک و مطهر وارد می شوند.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید براینکه ابرار شیعیان امیرالمومنین (ع) اند، افزود: ابرار اصل وجودشان شعاع جسم امام (ع) است، مومنی که کامل است روحشان از عالم علیین است.

وی ائمه را عناصر وجودی ابرار دانست و بیان کرد: عناصر یعنی اصل وجودی که از آن ساخته شده است. میرباقری رابطه اخوت میان مومنین را تبیین کرد و گفت: ارتباط مومنین با هم ناشی از ارتباط با امام (ع) است و برادری بین آنان به وجود مقدس امام (ع) برمی گردد.

استاد حوزه علمیه قم به رابطه اخوت و برادری بین مومنان اشاره و تاکید کرد: روح مومن نسیمی است از بهشت و این به جهت اتصال به روح ائمه (ع) است، در واقع اتصال مومنین به هم با رشته روح الهی امام است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مومنین شعاع وجود هم هستند و اتصالشان با امام قوی تر است تا با هم، در ادامه خاطر نشان کرد: روح مومنین بهم متصل است برای همین از غم هم غمگین می شوند، ناراحتی و غم در ماتم ائمه (ع) به جهت همین اتصال به ائمه است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: نیکوکاران و ابرار هم وجودشان شعاع وجود امام است و هم عملشان مرتبط با امام است و ارتباط با امام بهترین مبدا است. نیکی ها شاخ و برگ وجود ائمه (ع) است و صفات نورانی در مومن به خاطر نور وجودی امام (ع) است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خدا مجموع صفات نیک را به صورت قوا و لشکر به نبی اکرم (ص) عطا کرده است، اظهار داشت: مومنینی که امتحان خود را پس می دهند از این صفات نیک به آن ها عطا می شود و وقتی این صفات در وجود مومن تجلی می یابد به خشوع می رسد و با تمام قوا خدا را طاعت و بندگی می کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: یک مومن وقتی وارد باب ولایت و توحید می شود و مقام ولایت را تحمل می کند انوار ولایت در او بروز می کند.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این نکته که وجود مومن نور است، افزود: در مکاتب مادی همه عناصر را از مادیات می دانند و روح را جزئی از ماده محسوب می کنند اما در محاسبات دینی مومن عنصری از عناصر وجودی امام در وجودش تجلی می یابد و همه وجودش نور امام (ع) می شود.

وی عنوان کرد: وقتی مومن در باطن تلاش می کند و در جهاداکبر بر شیطان و اولیا شیطان پیروز می شود این است که در روایات می گویند اگر نتوانستید به زیارت امام بروید به زیارت مومن بروید چرا که صفات معصومین (ع) در وجود مومن تجلی می یابد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دو عالم جهل و عقل داریم گفت: عالم عقل که نور است و از وجود نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نشات می گیرد و عالم جهل که ظلمات است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: مومنین وقتی به کمال می رسند حتی ظاهرشان آلوده نیست و همه عنصر وجودشان از امام (ع) است، جسمشان از شعاع و ملحق به امام(ع) است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم قبر مومن را دری به حرم امام(ع) عنوان کرد و گفت: در وجود مومن چیزی جز امام (ع) نیست وقتی این مومن امتحانات خود را پس داد و خالص شد همه وجودش انوار امام می شود.

وی تصریح کرد: وقتی مومن همه وجودش ذوب در امام می شود با طی مراحل طاعت و بندگی همه وجودش به وجود مقدس ائمه (ع) ملحق می شود و این همان مرحله فنا است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها