کد خبر: ۱۸۱۵۴۷
زمان انتشار: ۱۷:۱۲     ۲۱ آبان ۱۳۹۲
گزارش روزانه ۵۹۸ از سخنرانی استاد میرباقری(روزهشتم‌محرم):
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در سرزمین هایی که اولیا و حاکمان آن اخلاق را از مادیات می گیرند شهر مادی تشکیل می دهند، در ادامه افزود: در این سرزمین ها چیزی فراتر از غربزدگی بروز نمی کند از نظر این افراد مسجد و میکده در یک درجه قرار دارد و حتی اگر مکان مذهبی هم در آن جا ساخته شود به ظواهر بیشتر توجه می شود. شهرهایی که رنگ ولایت به خود گرفته است امام معصوم (ع) محور کمال، رشد اخلاق جامعه، ایمان و نیاز جامعه است.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در دهه اول محرم الحرام به منظور تبیین مبانی عاشورای حسینی در نظر دارد که گزارش اجمالی از جلسه سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری از مدرسین سطح عالی حوزه علمیه قم را در این روزها منتشر نماید که گزارش هشتمین روز سخنرانی استاد میرباقری در حسینیه شجاع فر در ادامه می آید.

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در خصوص رابطه امام و مومن اظهار داشت: وجود امام (ع) در سرزمین وجود انسان مایه ثبات است و از متزلزل شدن روح مومن جلوگیری می کند. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر اینکه فتنه شیاطین ثبات وجود انسانرا می گیرد در ادامه افزود: انسان وقتی در مسیر خدا ثابت قدم است که به خدا تکیه داشته باشد.



مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که شهرها و سرزمین های مختلف دو وجه ظاهری و باطنی دارند، خاطرنشان کرد: وقتی وارد شهری می شویم این شهر ظواهری دارد. پیکره شهرها مثل بدن انسان است یعنی ظواهر شهرها نشان از افکار و عقاید انسان های ساکن در آن است.

استاد میرباقری تصریح کرد: پیکره شهرها برای حل و رفع نیازهای انسان است و این پیکره ها بسته به نوع تفکر و دیدگاه می تواند تغییر کند فرض مثال سال ها و قرن های قبل از ما زندگی ها ساده ترین حالت به شکل الان رسیده است. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید براین که شهرها همان طور که ظاهری دارند واجد روح نیز هستند و روح شهرها انسان ها هستند که برای رفع نیازهای خود و در جهت رسیدن به مقاصدشان این پیکره ها را ساخته اند.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با تغییر افکار ظواهر شهرها نیز عوض می شود در واقع پیکره شهرها تابعی از نیازها، اخلاق و رویه مردم است. وی تغییر فرهنگ مردم در کشورهای اسلامی را نشان از نفوذ فرهنگ غرب دانست و گفت: روح انسان هاست که شهرها را می سازد که این روح شامل عواطف و احساس نیازهاست که در شهرها در قالب های مختلف تجسم پیدا می کند.

استاد میرباقری افزود: با نگاه در ظاهر شهرها می توان به تفکر و رویکرد سیاسی سردمداران آن ها پی برد به طور مثال در سرزمین های دیگر وجود قصرها و بناهای عظیم نوع نگاه به سیاست کشورها را نشان می دهد. انسان ها با فکر، تاملات و دانش برای رفع نیازهای خود شهرها را می سازد و با نگاه به ظواهر شهرها می توان به فرهنگ حاکم به نیازها و الگوهای مصرف پی برد.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: پیکره شهر نشان دهنده باطن و فکر انسان های ساکن در آن است در واقع قلب انسان ها و نیازهای آن به شهرها شکل می دهد. آن ها از غرب روی فرهنگ شرقی ها مطالعاتی دارند تا به نفوذ مدیریت و تفکر غرب پی می برند.

استاد میرباقری با طرح این سوال که تفکر انسان ها چگونه تغییر می کند، پاسخ داد: گاه تکامل انسان ها مادی است یعنی با پیچیده شدن عالم مادی انسان ها نیز پیچیده می شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: انسان ها اولیائی دارند که این اولیا وقتی جوامع را مدیریت می کنند از باطن عالم به ان ها عنایاتی می شود که آن ها نیز به مردم انتقال می دهند و مردم با دین آن اولیا زندگی می کنند. مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم اولیا حاکم بر مردم را در دو دسته اولیا طاغوت و اولیا حق دسته بندی و بیان کرد: اگر حاکمان از لشگر شیطان باشد همه چیز را از دست شیطان می گیرند و اگر سرپرست جامعه از حاکمان و تعلقات شهر رو به امام باشد همه چیز را از اولیا حق می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر قبله سازندگان شهرها رو به قبله باشد محور زندگی انسان بندگی و طاعت است و این زندگی حول محور خدا می چرخد. اگر مناسبات زندگی ما بر اساس اخلاق مادی باشد نهایت پیشرفت ها و ارزش ها بر پایه مادیات می شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی جانِ شهرها، اخلاق و قلب آدم ها دانست و اظهار داشت: هر چه در قلب انسان می گذرد در ظاهر زندگی انسان هم نمایان می شود و در مدل و ظار شهر خودش را بروز می دهد.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در سرزمین هایی که اولیا و حاکمان آن اخلاق را از مادیات می گیرند شهر مادی تشکیل می دهند، در ادامه افزود: در این سرزمین ها چیزی فراتر از غربزدگی بروز نمی کند از نظر این افراد مسجد و میکده در یک درجه قرار دارد و حتی اگر مکان مذهبی هم در آن جا ساخته شود به ظواهر بیشتر توجه می شود.

وی ادامه داد: روح شهرها به آدم های آن برمی گردد، تفکر ماده از خود ماده دمیده می شود اما در ادیان روح از دستگاه دین و ولایت حق هدایت می شود براین اساس است که اگر جامعه ای از دستگاه شیطان خط بگیرد آداب و اخلاق آن شهر هم بر همان اساس شکل می گیرد.

استاد میرباقری باطن های شهرهایی که برپایه مادیات است را زینت های ظاهری از سوی شیطان بیان  کرد و گفت: در سرزمین مومنین همه جا رنگ خدا دارد و همه چیز حول محور امام (ع) است در واقع می توان گفت روح بلاد مومنین از امام است و حل نیازها بر محور امام است این شهرها رنگ ولایت خدا را دارند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: شهرهایی که رنگ ولایت به خود گرفته است امام معصوم (ع) محور کمال، رشد اخلاق جامعه، ایمان و نیاز جامعه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها