کد خبر: ۱۸۲۰۲۲
زمان انتشار: ۱۹:۱۳     ۲۵ آبان ۱۳۹۲
پشت‌پرده حمایت‌ فردوسی‌پور از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم:
عادل فردوسی پور در حالی به نقد عملکرد نمایندگان مجلس نسبت به عدم رای اعتماد به سومین وزیر پیشنهادی حجت الاسلام روحانی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان پرداخت که در همین برنامه انتقاداتی را در خصوص رای اعتماد مجلس به محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان بیان داشت. برخورد دوگانه فردوسی پور زمانی آشکار می شود که بررسی اجمالی موضع گیری های وی در مواجهه با وزرای پیشنهادی دولت دهم و یازدهم حکایت از غش کردن این مجری ورزشی! به سمت جریان خاصی دارد.
به گزارش پایگاه 598، برنامه‌ی ورزشی نود که دوشنبه شب هر هفته از شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران با اجرا و تهیه کنندگی عادل فردوسی پور به روی آنتن می رود به دلیل بررسی و نقد بی پرده اتفاقات فوتبالی و غیر فوتبالی همواره جزو برنامه جنجالی و پربازدید رسانه ملی بوده‌ است.

برنامه ای که در سال 1378 با ادعا و ژست بی طرفی جهت بررسی اتفاقات فوتبالی کشور آغاز به کار نمود اینک پس از 14 سال اجرای عادل فردوسی پور به یکی از برنامه های سیاسی ، فرهنگی ، ورزشی و فوتبالی با رویکرد جانبدارانه  تبدیل شده است!

البته شاید همین تبدیل نود فوتبالی به کشکول نود و حاشیه سازی های این برنامه به همراه در اختیار داشتن طولانی‌ترین زمان پخش، مشارکت‌دادن بیشترین شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در اجرای برنامه، مستظهر بودن به عالی‌ترین درجات حمایت سازمانی، بهره برداری از بازترین آنتن زنده را می توان از دلایل پربیننده بودن این برنامه بر شمرد.

انتقاد همیشگی عادل فردوسی پور از دستاوردهای دولت گذشته، حمایت وی از فیلم سینمایی اصغر فرهادی، زمینه چینی برنامه نود برای ورود خانم ها به ورزشگاه( در زمان دولت یازدهم)، نقد و بررسی فعالیت های سیاسی نمایندگان مجلس تنها و تنها گوشه ای از فعالیت های غیر فوتبالی برنامه نود می باشد.

عادل فردوسی پور در برنامه هفته گذشته خود در حالی به نقد عملکرد مجلس نهم نسبت به عدم رای اعتماد به سومین وزیر پیشنهادی حجت الاسلام روحانی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان پرداخت که در همین برنامه انتقاداتی را در خصوص رای اعتماد مجلس به محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان بیان داشت. برخورد دوگانه فردوسی پور زمانی آشکار می شود که بررسی اجمالی موضع گیری های وی در مواجهه با وزرای پیشنهادی دولت دهم و یازدهم حکایت از غش کردن این مجری فوتبالی! به سمت جریان خاصی دارد.

عادل فردوسی پور در این برنامه با «طلسم» خواندن اتفاقات این روزهای وزارت ورزش گفت: با وجودی که آقای دکتر سجادی یک ورزشی صرف است، نمی دانم چرا او رای نیاورد. وی با اشاره به رای اعتماد مجلس به محمد عباسی وزیر پیشین وزارت ورزش و جوانان در دولت محمود احمدی نژاد گفت: "جالب آنکه آقای عباسی که اصلا ورزشی نبود و علاقه ای هم به ورزش نداشت، از همین مجلس رای بالایی آورد."

مجری موفق برنامه بی طرف! نود در ادامه تحلیل های ورزشی خود افزود: "همچنین آقای سلطانی فر که علاقمند به ورزش بود و همینطور آقای صالحی امیری که مدیری موفق بوده، نتوانستند نظر مجلس را جلب کند."

بهره برداری عادل فردوسی پور از آنتن زنده رسانه ملی در جهت اهداف و اغراض سیاسی خود آنهم برای چندمین بار، شک بسیاری از منتقدین را در خصوص جهت گیری های کاملا سیاسی این مجری فوتبالی را تبدیل به یقین نمود و در جدیدترین نمونه آن شاهد حمایت وی از شخصیت های غیر ورزشی و کهن سال پیشنهاد شده برای تصدی وزارت ورزش و جوانان بودیم.

لذا با نگاهی اجمالی به عملکرد مجلس هشتم در انتخاب وزیر ورزش و جوانان و نقد برنامه نود به این افراد می توان به رویکرد دوگانه و جانبداری عادل فردوسی پور از جریانی خاص در  برنامه نود پی برد.

با مطرح شدن بحث ادغام سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی با وجود آنکه محود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت از مخالفان سرسخت ادغام این دو سازمان بود و این تصمیم مجلس را مقداری عجولانه می دانست و با معرفی دیرهنگام وزیر ورزش و جوانان با شکایت کمیسیون اصل نود روبرو گردید و باعث گردید پای احمدی نژاد هم  به دادگاه کشیده شود اما این برنامه کاملا فوتبالی!! نسبت به این اتفاق مهم فوتبال و ورزش این سکوت اختیار نمود .

همچنین احمدی نژاد پس از معرفی دیرهنگام دکتر حمید سجادی از سوی رئیس جمهور و مخالفت ۱۳۷ نفر از نمایندگان مجلس با وجود آنکه ایشان دارای دکترای تخصصی مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دارای ۱۴ مدال آسیایی در دوهای نیمه استقامتی بوده و از موفق ترین ورزشکاران دو دهه اول انقلاب بوده و همچنین  عضو هیات علمی دانشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی از سال 1379 تا آن زمان و معاون امور ورزش سازمان تربیت بدنی از سال 1388 تا آن زمان و نائب رییس کمیته CIGEPS یونسکو (کمیته تربیت بدنی بین دولت های یونسکو) از سال 2010 می بود اما بدلایلی نتوانست از مجلس هشتم رای اعتماد بگیرد.

مدیری که علاوه بر داشتن عکس با شورت ورزشی ، مدال های رنگارنگ ورزشی و تحصیلات مرتبط با ورزش را هم داشت پس از عدم اعتماد نمایندگان با سکوت خبری (سکوت رضایت) از سوی تهیه کننده و مجری این برنامه رو برو گردید.

سیاست های یکجانبه برنامه نود تا بدان جا پیش رفت که از اعتماد نمایندگان به گزینه بعدی احمدی نژاد ، دکتر عباسی که دارای درخشان ترین کارانامه مدیریت ورزشی است لب به انتقاد می گشاید و در عادل فردوسی پور در برنامه نود می گوید: "جالب آنکه آقای عباسی که اصلا ورزشی نبود و علاقه ای هم به ورزش نداشت، از همین مجلس رای بالایی آورد."

انتقاد فردوسی پور به غیرورزشی بودن دکتر عباسی در حالی بود که ایشان در طول دو سال وزارت خود بر دو سازمان (ورزش و جوانان) توانست بیشترین مدال و بالاترین رده را در بازی‌های المپیک (تابستانی ۲۰۱۲) با کسب ۱۲ نشان و رده هفدهم جهان را بدست آورد . در زمان تصدی ایشان تیم ملی والیبال ایران با وجود پیشرفت های غیر قابل انکار در 8 سال اخیر توانست برای اولین بار در لیگ جهانی حضور پیدا نمایند که نمایش خارق العاده تیم ایران سبب شگفتی تمامی تحلیلگران ورزشی گردید.

در کشتی آزاد، کشتی کاران ایران توانستند پس از 48 سال در خارج از کشور قهرمان جهان شوند و در فوتبال نیز تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی روش برای چهارمین بار توانست مجوز حضور در جام جهانی را بدست آورد . البته نمونه های ذکر شده  گوشه ای از تحولات مثبت ورزش در دوران وزارت آقای دکتر عباسی می باشد و به افتخارات دیگر رشته ای ورزشی از قبیل کشتی فرهنگی ، دو و میدانی و بستر سازی و توجه ویژه ایشان به ورزش معلولین و ورزش زنان به دلیل اختصار اشاره نمی شود.

حال چه می شود که معرفی نصرالله سجادی 62 ساله به مجلس شورای اسلامی و ناتوانی وی در جلب نظر نمایندگان مجلس و سابقه کم رنگ وی در مدیریت کلان ورزشی فریاد عادل فردوسی پور را بلند می کند؟ چه می شود که مجری بی طرف!! برنامه نود به حمایت از مدیران سیاسی چون صالحی امیری و سلطانی فر می پردازد؟

لازم به ذکر است که سید نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی دکتر روحانی به دلیل سن بالا، نداشتن برنامه در حوزه جوانان و محدود شدن سوابق مدیریتی سجادی در حوزه المپیک و آسیایی و همچنین استعفای سیاسی سجادی در سال  82 در حمایت از متحصن مجلس ششم و عدم عذر خواهی از تریبون مجلس سبب گردید از مجلس هشتم رای اعتماد نگیرد.

*محمد حسین همتی نژاد*
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۰
در انتظار بررسی: ۷
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۱۶
۷
کاملا درسته. سیاسی ترین مواضع در لفافه ائی از ورزش! این برنامه خودش رادر کاریک حزب را به دوش میکشد.
پاسخ
بصیرت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۱۵
۱۶
ضمنا تشکر از نویسنده این مطلب باید بگویم که این آقای فردوسی پور ، رفته بود به لندن رفته بود برای گزارش ورزشی !!!!!! ایشان در دوره احمدی نژاد بخصوص بعد از فتنه 88 بسیار زیرکانه اقدام به سیاه نمایی و تخریب دولت احمدی نژاد میکرد که امیدوارم نهادهای امنیتی به این موضوع رسیدگی کنند .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۹
۱۱
من دقیقا یادمه که فردوسی پور چند بار در برنامه ای از حمید سجادی حمایت کرد و ایشون رو یک مدیر کاملا ورزشی خوند، دیگه خالی که نبندید.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
دوست عزیز شما از این پایگاه(598) تا بحال حرف راست و منصفانه شنیدید که انتظار راست گویی از 598 دارید ؟؟؟؟

این پایگاه رو به دروغ گویی و ارائه اخبار و گزارش و تحلیل های ناروا همگان میشناسند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۹
۱۱
عجب پس موفقیت های ورزشی 2 سال اخیر ایران رو باید به حساب دکتر عباسی بگذاریم!!!سعی کنید کمتر دروغ بگید ،خودتون هم بهتر میدونید موفقیت های ورزشی در ایران هیچ ربطی به عملکرد وزیر ورزش نداره.برای نمونه عرض میکنم،فدراسیون کشتی که بیشترین مدال طلا رو در المپیک نصیب ایران کرد رئیسش رو فقط چند ماه مونده به المپیک همین جناب عباسی برکنار کرد حالا با چه رویی میگید موفق ترین مدیر بوده والا من نمیدونم یا در خصوص والیبال باید بگم که پیشرفت این رشته در ایران از چند سال قبل اغاز شده و در این دوره به ثمر نشسته است پس ربطی به اقای عباسی نداره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۹
۱۴
صراحت کلام و مردمی بودن شخص عادل فردوسی پور و بی پرده انتقاد کردن باعث شده در سالهایی که صدا و سیما از ملت شدیدا فاصله گرفته و پخشاخبارهایی که به کررات عدم صحت اخبار اون ثابت شده و پخش سریالها و برنامه های بی محتوا و کسل کننده در سالهای اخیر شدیدا باعث ریزش مخاطبان این رسانه شده . اما در این حال برنامه نود و شخص عادل فردوسی پور که به شدت مردمی و پر طرفدار هست و مواضع منطقی و به حق داره باعث شده که 90 پر بیننده ترین برنامه تلویزیونی بشه . در مورد حرف آقای عادل عزیز در مورد آقالی عباسی مگه غیر از این بود کمه عادل گفته بود ؟؟؟؟

ضمنا میشه دستاوردهای دولت دهم رو که در بالا ذکر کردید رو چند نمونه نه و تنها یک نمونه بیان کنید ؟؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۲
۶
چه بدبختیم ما که باید راجع به عادل فردوسی پور هم مقاله و تحلیل بنویسیم.یعنی مواضع یه مجری-گزارشگر فوتبال انقدر مهمه؟ یعنی واقعا مردم نشستن ببینن عادل فردوسی پور چی میگه کیو تایید یا رد میکنه؟ واقعا که!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۱۲
۳
بابا همه سيصد و شصت و پنج روز سال صداوسيما در اختيار طيف شماست. چشم ديدن يه برنامه انتقادى رو هم نداريد؟؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
بحث انتقادنیست هر برنامه ای کارویژه ای داره. هدفی،حدذودی،تعریفی،زمانی وقانونی داره همه این پارامترها درنود نادیده گرفته میشود. ازدخالت درسیاست بدون تخصص واطلاع بگیرید تا تداوم چندساعته برنامه تا همزمان بودن کارگردانی وتهیه کنندگی واجرای برنامه توسط یک نفر که خلاف قانون است وتا اختلاف افکنی بینم اهالی فونبال و...اخیرا هم کارویژه اش شده تبدیل برنامه نود به یک شو وبرنامه زرد!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۱۹ - ۲۹ آبان ۱۳۹۲
۱
۴
امثال فردوسی پور عددی نیستندکه برای ورزش کشورتصمیم بگیرند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها