کد خبر: ۱۸۲۶۶۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۲۷ آبان ۱۳۹۲
سیاه‌نمایی‌ها و دروغ‌ها ادامه دارد؛
اخیراً خبری منتشر شده مبنی بر اینکه سد کارون ۴ که بلند‌ترین سد بتنی دو قوسی ایران است دچار ترک شده است. منابع پخش کننده این خبر، از قول یکی از مسئولین وزارت نیرو که نامش را نیز فاش نکرده‌اند مدعی شده‌اند که وی نیز این آسیب را تایید کرده است.

به گزارش 598، هر چند طی روزهای گذشته، برخی منابع خبری از ترک خوردن سد کارون 4 خبر داده بودند و مدعی شده بودند که مسئولان وزارت نیرو و آب نیرو در این زمینه سکوت کرده‌اند.

 

این منابع خبر مدعی بودند که بنا به گفته یکی از مسئولان مربوطه در وزارت نیرو سد کارون 4 که نخستین سد در بالا دست کارون است به احتمال فراوان در ناحیه تحتانی دچار ترک خوردگی شده است.

گفتنی است، منتشرکنندگان این خبر، مسئولان وزارت نیرو و علی الخصوص شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را مقفصر اصلی این اتفاق دانسته و خواستار پاسخگویی آن‌ها شده بودند.

 

ترک خوردگی پدیده‌ای معمولی یا غیرمعموملی؟

گذشته از شانتاژ خبری‌ای که پشت پرده انتشار این خبر وجود دارد، پرواضح است که نمی‌توان بدون داشتن اطلاعات دقیق و مهندسی، چنین مسائل علمی و فنی را بررسی کرد.

 

ترک خوردگی در سد‌ها از پدیده‌های معمول و البته مخرب سدهای بتنی است که تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری برای مقابله با آن انام گرفته است. عمده ترک خوردگی سد‌ها در اندازه‌های میکروم‌تر تا میلی‌م‌تر است و برخلاف ادعای منتشر کنندگان خبر ترک برداشتن احتمال سد کارون 4 هیچ‌گاه این ترک‌ها به شکستن سد و ایجاد سیل در پایین سد منجر نشده است!

 

حتی این پدیده در بسیاری از کشورهای دنیا همچون آمریکا و ژاپن نیز دیده شده به طوریکه سد بتنی هوور که بر روی رودخانه کلرادو در جنوب شرقی شهر لاس وگاس در ایالت نوادا واقع شده است نیز دچار ترک خوردگی است. در کشور خودمان نیز پیش از سدهایی همچون سفیدرود و کارون 1 نیز بر اثر فشارهای طبیعی زمین ترک برداشته بودند.

 

در همین اثنا که برخی مخالفت‌ها با انتقال آب کارون به سرزمین‌های مرکزی ایران به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد کسانی که پشت پرده بزرگنمایی درباره ترک برداشتن سد کارون 4 هستند، بیش از آن‌که دغدغه‌های علمی داشته باشند، دغدغه‌های سیاسی دارند و به دنبال بهره‌برداری از این خبر به نفع خود هستند.

 

البته پیش از این نیز، از این دست اخبار درباره «سد ستارخان اهر» نیز منتشر شده بود که البته پس از مدتی دیگر نه خبری از این ترک منش‌تر شد و نه کسی فهمید هدف و انگیزه منتشرکنندگان آن خبر، چه بوده است!

 

مشخصات فنی سد کارون 4

به گزارش برق‌نیوز، سد کارون 4 به عنوان بزرگ‌ترین سد بتنی کشور در ابتدای سال 1389 آبگیری شد؛ این سد با ارتفاع 230 متر و حجم بتنی افزون بر یک میلیون و 700 هزار متر مکعب توانایی ذخیره 2. 3 میلیارد متر مکعب آب را داشته و نیروگاهی به ظرفیت یک هزار مگاوات در کنار آن ساخته شده است.

 

کارون 4، با هدف تنظیم آب رودخانه کارون به میزان 3. 7 میلیارد متر مکعب در سال و نیروگاه هزار مگاواتی آن با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان 2100 گیگاوات ساعت ساخته شده است.

 

گفتنی است، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که کارفرمای پروژه سد کارون 4 است، پروژه‌های زیادی همچون سد کارون 3، کرخه، مسجد سلیمان، گتوند، سیمره، سیاه‌بیشه، بختیاری، خراسان 3، خرسان، رودبار لرستان را اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد. علاوه بر این طرح‌های قابل توجهی نیز در حوضه‌های ارس، دز، زهره - هندیجان، شمال، قزل‌اوزن، کارون و کرخه در دست مطالعه دارد.

 

منبع: برق نیوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها