کد خبر: ۱۸۳۰۹۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۲۸ آبان ۱۳۹۲
در ابتدا پرداخت یارانه موجی از خوشحالی برای همه بالاخص قشر ضعیف جامعه به همراه داشت اما در حال حاضر با تورم موجود بیشترین ضرر متوجه همین قشر شده است.
خبرگزاری فارس - زهرا زنگنه: مدتی از پرداخت یارانه‌ها می‌گذرد و در تمام این مدت از هر فردی در خصوص یارانه‌ها سئوال بپرسیم تنها می‌داند که در یک روز مبلغ 45 هزار و 500 تومان به حسابشان واریز می‌شود در واقع آنچه برای مردم اهمیت دارد مبلغی است که دریافت می‌کنند و این مبلغ در واقع کمکی برای خانواده‌های کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شود.

قانون هدفمندی یارانه‌ها در زمستان سال 87 در دولت نهم ارائه شد و پس از اعمال تغییراتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و سرانجام در 27 آذر سال 1389 این طرح در دولت دهم آغاز شد.

از روز 28 آذر سال 1389 قیمت بعضی اقلام با نرخ جدید ارائه شد و این تغییر در حامل‌های انرژی، نان، بنزین و گازوئیل نمود بیشتری داشت.

هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران یکی از مهمترین و بزرگترین طرح‌هایی است که در عرصه اقتصادی تاکنون به اجرا در آمده و به تغییر نحوه پرداخت یارانه‌ها منجر شد و یارانه‌ای که در گذشته به صورت کوپنی برای تهیه اجناس در اختیار مردم قرار می‌گرفت و در حال حاضر به صورت نقدی در خدمت خانوارها قرار می‌گیرد.

استان قم با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر نیز پذیرای یارانه‌های نقدی است و از آنجایی که مردم از لحاظ مالی در حد متوسط هستند از این‌رو دریافت این مقدار پول توسط آن‌ها می‌تواند گره‌گشای برخی مشکلات باشد و از زمانی که بانگ پرداخت این میزان پول در کشور نواخته شد مردم قم نیز همپای دیگر شهرها برای دریافت آن حساب‌هایی باز کردند.

برای آگاهی از نحوه خرج کردن یارانه‌های نقدی سری به بازار شهر زدم تا با گپ‌وگفتی دوستانه از نحوه مصرف این یارانه‌ها مطلع شوم.

سعید که قمی الاصل است و زمان زیادی از ازدواجش نمی‌گذرد و فروشنده است درخصوص نحوه مصرف یارانه‌ها می‌گوید: زمانی که مجرد بودم یارانه به حساب پدرم واریز می‌شد و او هم خرج مصارف خانه می‌کرد، پس از آنکه ازدواج کردم تصمیم گرفتیم این هزینه را صرفاً بابت قبوض کنار بگذاریم اما تورم به قدری افزایش داشته است که مجبورم از جیب خودم هم پول روی آن بگذارم تا بتوانم قبوض را با آن پرداخت کنم.

وی ادامه می‌دهد: من و همسرم هر 2 شاغلیم اما کرایه خانه و هزینه‌های خورد و خوراک به قدری سنگین است که بیشترین درآمدمان به پای قسط، وام و غرض می‌رود. ای کاش یارانه افراد 25 تا 30 سال 100 هزار تومان می‌شد چراکه در این سنین جوانان اقدام به ازدواج می‌کنند.

به دنبال پرداخت یارانه متاسفانه با افزایش تورم و گرانی اجناس و اقلام روبه‌رو شده‌ایم در حالی که میزان یارانه‌ها ثابت و بدون تغییر مانده است.

یکی از کارشناسان اقتصادی در خصوص ثابت ماندن یارانه‌ها اظهار می‌کند: از زمان پرداخت یارانه‌ها با افزایش قیمت همه اجناس روبه‌رو شده‌ایم در حالی که هنوز مقدار یارانه‌ها ثابت مانده و تغییری نکرده است و از طرفی نیز سطح عمومی قیمت‌ها افزایش داشته و این بدین معنی است که قدرت خرید یارانه‌ها کاهش یافته است.

یارانه‌ها جوابگوی نیازهای مردم نیست

فرید اسماعیلیان می‌افزاید: در ابتدای این طرح مردم توان خرید بعضی اقلام را داشتند اما حالا با توجه به این تورم تهیه برخی اجناس ناممکن شده است.

همواره قشر کم‌درآمد و ضعیف جامعه صدمه می‌بینند در ابتدا پرداخت یارانه موجی از خوشحالی به خصوص قشر ضعیف جامعه به همراه داشت اما در حال حاضر با تورم موجود بیشترین ضرر متوجه همین قشر شده است.

مرضیه عیوضی که از ظاهرش مشخص است توان مالی ضعیفی دارد و تنها حقش تماشای اجناس از پشت شیشه‌هاست، می‌گوید: چهار سالی است که همسرم را از دست داده‌ام و دخترم 17 ساله و پسرم پنج ساله است. متاسفانه همسرم شغل دولتی نداشت از این رو بیمه هم نداریم. پسرم کوچک است و شیطان و نمی‌توانم سر کار بروم. روزی که فهمیدم قرار است مبلغی به خانواده‌ها داده شود بسیار خوشحال شدم و احساس کردم بار مشکلاتم کمتر می‌شود اما اوضاع اقتصادی خیلی وخیم است خیلی از مواد مورد نیاز را نمی‌توانم تهیه کنم.

در حال حاضر به قول عده‌ای بود و نبود یارانه فرقی ندارد، سعید علی‌نژاد 58 سال از خدا عمر گرفته و به تازگی بازنشسته شده است و در حال حاضر دکه‌ای کوچک در بازار دارد و صاحب سه فرزند است.

وی در خصوص دریافت یارانه می‌گوید: مقدار یارانه‌ای که دریافت می‌کنم را برای اجاره خانه کنار گذاشته‌ام اما متاسفانه با افزایش اجاره خانه‌ها میزان یارانه کفایت نمی‌کند از این رو باید مبلغی هم روی یارانه بگذارم تا بتوانم اجاره‌ام را بپردازم. حقوق بازنشستگی‌ام نیز در هزینه‌های زندگی‌ام خرج می‌شود.

شهیدی که صاحب یکی از مغازه‌های 2 دهنه بازار است و به قول عده‌ای حسابی پولش از پارو بالا می‌رود و گویا تهی از دغدغه‌های دنیا است، می‌گوید: مبلغی که دریافت می‌کنم زیاد برایم مهم نیست اما چون حقم است آن را می‌گیرم و از این پول گاهی به نیازمندان کمک می‌کنم.

امیرحسین که دانشجوی سال دوم است نیز حسابی از کم بودن میزان یارانه‌ها ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: گاهی اوقات پدرم یارانه‌ام را می‌دهد اما متاسفانه حسابی کم است و بابت کرایه ماشین هزینه می‌شود.

مریم که خانه‌دار است، می‌گوید: در قرعه‌کشی‌های خانگی شرکت کرده‌ام و یارانه‌ای که دریافت می‌کنیم را مخصوص قرعه‌کشی گذاشته‌ایم تا شاید از این طریق بتوانیم با پس‌انداز این مبلغ اندک دردی از مشکلات خود دوا کنیم.

فرشاد تنها کسی بود که از یارانه‌ها رضایت کامل دارد و بیان می‌کند: فعلاً مجردم و تنها زندگی می‌کنم و از میزان پولی که دریافت می‌کنم رضایت دارم و برای پرداخت برخی قبوض می‌توانم روی آن حساب کنم.

این روزها صحبت از حذف یارانه‌های سه دهک بالای جامعه است

کارشناس مسائل اقتصاد، حذف یارانه این افراد را بهترین راهکار عنوان کرده و اظهار می‌کند: در حال حاضر دولت با کسری بودجه مواجه شده است و پرداخت یارانه‌ها باید به افرادی که مستحق هستند صورت گیرد و با ادامه این روند گرانی و تورم افزایش پیدا می‌کند و گره‌ای از گره‌ها باز نمی‌شود.

پرداخت یارانه‌ها از ابتدا با هدف کمک به خانواده‌های کم‌درآمد و بی‌بضاعت صورت گرفت و هدف از پرداخت آن تثبیت قیمت‌ها، توزیع بهتر درآمد و کاهش شکاف دهک‌های درآمدی بود اما در اینجا این سئوال مطرح است که تا چه میزان در کسب این اهداف موفق بوده‌ایم؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها