کد خبر: ۱۸۳۳۰۲
زمان انتشار: ۲۰:۳۹     ۲۸ آبان ۱۳۹۲
پس از رفع تعلیق نشر چشمه؛
فیلم ضد انقلاب "زادبوم" اکران می شود.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ابوالحسن داودی، کارگردان فیلم‌سینمایی  ضد انقلابی "زادبوم"  امروز در مصاحبه ای با باشگاه خبرنگاران با اعلام اکران این فیلم در سینماها گفت: چندی پیش "حجت‌اله ایوبی"-  رئیس سازمان سینمایی -  با دیدن فیلم‌سینمایی "زادبوم" آن را فیلمی بی‌اشکال دانستند و معتقد بودند که همچون دیگر فیلمهای توقیفی اکران شده باید اکران شود. 

وی افزود: در حال حاضر منتظر اجرایی شدن قول‌های داده شده هستم و با صادرشدن پروانه نمایش، فیلم را اکران خواهم کرد. 

زادبوم چه میگوید؟

"زادبوم" در سال 87 در جشنواره فیلم فجر توقیف شده بود، فیلمی که گروهی آن را پرهزينه ترين فيلم جشنواره فیلم فجر در سال 87  میدانستند.

«زادبوم» یک فیلم نمادین است؛ از آن دست فیلم هایی است که برای توضیح آن باید گفت که منظور از فلان چیز این است و منظور از بهمان چیز، آن است و حملات مستقیمی به جریان ارزشی دارد.

"زادبوم" خلاصه حرفش این است که سیاستمدار ایرانی خوب، سیاستمدار پشیمان است؛ یک رجل سیاسی پس از پشیمانی از انقلابی گری که در نهایت به قدرت طلبی ختم شد با همکاری همان افرادی که به دلیل کارهایش از کشور گریخته بودند مهاجران زمینه را برای بازگشت ایرانیانی که ۳۰سال پیش از کشور فرار کردند فراهم می کند. 

البته این پیام را در قالب روایت نمادین لاک پشت ها ارائه نموده است؛ جانورانی که پس از ۳۰سال، مجدداً به همان محلی که در آن متولد شده اند برمی گردند.

در یکی از صحنه های فیلم در حالی که با عدم بیرون آمدن لاک پشت ها از تخم مواجه اند یکی از بازیگران می گوید علت این است که زمین سرد است و باید برای فراهم آوردن شرایط بازگشت لاک پشت ها زمین را گرم کرد تا جائیکه با سوزاندن اموال دولتی قصد دارند زمین را برای بازگشت لاک پشت ها گرم کنند و جالب اینکه همه ی این زمینه سازی درست یک سال قبل از آشوب های فتنه 88 صورت گرفته است.

در یکی از صحنه های فیلم «زادبوم» گروهی از جوانان که ظاهری اصولگرایانه هم دارند، از دیوار ستاد تبلیغات انتخاباتی یکی از کاندیداهای انتخابات بالا می روند و در حالی که شعار «حقیقت برو گم شو» (حقیقت نام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است) را می دهند، دم و دستگاه آن محل را به هم می ریزند و شاید در کمتر فیلمی در سینمای ایران، تا این حد اغراق آمیز و شعاری به یک جریان خاص سیاسی حمله می شود. 

جوان امروز ايراني از نگاه فیلم يا عشرت طلب عاشق دوبي است يا نابغه فراري از جمهوري اسلامي و پناهنده به غرب و يا حزب الهي احمق! که در حالي که در باز است اصرار دارد از ديوار وارد شود و لاينقطع شعار بدهد؛ آن هم چه شعاري! براي شيرفهم کردن مخاطبان که اين جوانهاي ريشو چه موجوداتي هستند فارابي و حوزه هنري چندصدميليون داده اند تا فرياد " حقيقت برو گمشو! " يک مشت جوان ريشوي احساساتي افراطي شعاري! را در اثر ملي جشنواره هفتم ثبت هنري بنمايند. 

در فیلم «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داوودی، یک سیاستمدار ایرانی به تصویر کشیده شده است که سابقه انقلابی گری هم دارد و طبق عکس هایی که به در و دیوار منزلشان است و همچنین فلاش بک های فیلم به گذشته، در جبهه هم حضور داشته است. اما فیلم به شکلی غلوآمیز، سابقه این آدم را سیاه و منفی جلوه می دهد. او حتی حاضر نشد پس از فوت مادرش در مراسم ترحیم او در اروپا شرکت کند. چون از به خطرافتادن پست و مقامش نگران بود. در طول 30 سال حتی یک سر هم به پدر پیرش که در خارج از کشور پناهنده است نزده است. پسرش را به زور به راه خودش وادار کرده بود و آن قدر بد با او برخورد کرده بود، که بیچاره کاملاً از خط پدرش خارج شده بود. حتی دخترش را هم بنابر مصالح سیاسی به ازدواج یک پسر منحرف درآورده بود. آیا تجمیع این همه بدی در یک فرد، که از قضا مسلمان و کارگزار جمهوری اسلامی هم هست، منطقی است؟ این با کدام سبک یا ساختاری قابل توجیه است؟

«زادبوم» در مقابل، یک سرهنگ رژیم پهلوی را انسانی در نهایت پاکی، مهمان نوازی و بدون هیچ گونه اشتباه و خطا نمایش می دهد.

وزارت ارشاد چه می‌کند؟

لغو توقیف این فیلم در حالی است که وزارت ارشاد در چند ماه اخیر جو پرحاشیه ترین وزارت خانه های دولت یازدهم بوده است.

رفع فیلتر و مجرمانه نبودن شبکه اجتماعی فیسبوک، تک خوانی زنان، ماجرای ممیزی کردن قرآن!،  ارسال فیلم غیر ایرانی "گذشته" به اسکار، لغو توقیف نشر چشمه از جمله مهترین اقدامات چالشی این چند هفته وزارت ارشاد است و اکران ضد انقلابی "زادبوم" نیز میتوان جدیدترین برنامه این وزارت خانه دانست.

باید دید انتشار خبر اکران این فیلم توقیفی در روزهای آینده چه بازخوردی در فضای رسانه ای خواهد داشت  و عجله وزارت ارشاد برای رفع تعلیق این دست موارد تا کجا ادامه میابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۳
۸
۴
چقدر شما بی چشم و رو هستید؟
حقارت تا چه حد؟!!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها