کد خبر: ۱۸۳۴۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۲۹ آبان ۱۳۹۲

وطن امروز نوشت:

عجب خبر تعجب‌برانگیزی بود! علی مصفا، ناصر عنصری، حسین معززی‌نیا، احمد امینی و منصور ضابطیان به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر انتخاب شدند.

واقعا فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره را باید همین پنج نفر انتخاب کنند. اگر لیست هیات انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره را بررسی کنیم به نکات حیرت‌انگیزی برخواهیم خورد. تقریبا از میان این گزینه‌ها حضور علی مصفا را به دلیل آشنایی با زبان خارجی و با در نظر گرفتن حضور نه‌چندان درخورش در فیلم فرهادی و در نظر گرفتن سابقه کارگردانی فیلمی مثل پله آخر می‌توان پذیرفت.

حسین معززی‌نیا هم با توجه به کارنامه مطبوعاتی‌اش می‌تواند در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کند و با ساز و کار جشنواره‌ای آشناست گزینه درخوری به شمار می‌رود اما با سه گزینه دیگر چه می‌توان کرد. واقعا احمد امینی که در حوزه فیلمسازی آثارش توفیق حضور در جشنواره‌های درجه یک دنیا را نداشته است، آیا در این هیات گزینه مناسبی به نظر می‌رسد؟! در واقع کارگردانی که در هیات انتخاب حضور دارد باید صلاحیت گزینش فیلم خارجی در این هیات را داشته باشد و البته منکر این مساله نمی‌شویم که احمد امینی فیلمساز بومی بسیار خوبی است و سریال‌هایی که در کارنامه‌اش دارد تا حدودی از استاندار‌دهای نسبی برخوردار است اما فیلم‌های شاخص او مثل غریبانه و چتری برای 2 نفر از استانداردهای جشنواره‌های جهانی برخوردار نیستند و فیلمفارسی‌های شاخص و دوست‌داشتنی در سینمای ایران به شمار می‌روند.

حالا با توجه به آنچه مطرح شد احمد امینی می‌تواند گزینه خوبی برای هیات انتخاب بخش بین‌الملل باشد؟ اتفاقا جشنواره فیلم فجر عمدتا در سال‌های پیشین عادت کرده فیلمسازانی که دوره اوج و کسب موفقیت‌های بومی آنها در سال‌های اخیر ته کشیده را قبای داوری بپوشاند.

نمونه رسول صدرعاملی است که سال‌ها توفیق ساختن فیلمی درخور نصیبش نشده اما همواره جزو هیات انتخاب و هیات داوران جشنواره فیلم فجر بوده است. اما احمد امینی به عنوان فیلمساز وطنی نسبتی با هیات انتخاب بخش بین‌الملل ندارد و بهتر بود در کسوت هیات انتخاب سینمای ایران معرفی می‌شد اما گزینه بعدی که فشل‌ترین و نقطه ضعف هیات انتخاب بخش بین‌الملل است ناصر عنصری است.

ناصر عنصری فعاليت‌‌های هنري‌اش را از سال 1358با گويندگي در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران آغاز كرد. از فعاليت‌هاي او مي‌توان به تهيه و توليد فيلم‌هاي مستند تلويزيوني و همكاري در شوراي فرهنگي فارابي اشاره کرد و البته به‌رغم اینکه قبلا عضو هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر بوده ایشان از اعضای حلقه عسگرپور به شمار می‌رود. عنصری تهیه‌کننده فیلم اقلیمای عسگرپور است و شناخت چندانی نسبت به حوزه سینمای بین‌الملل ندارد.

با این حال به عنوان هیات انتخاب برگزیده شده تا نشان دهد بر و بچه‌های اعتدال، تدبیر و امید علاقه‌مند هستند رفقای قدیمی را در قالب هیات انتخاب و هیات داوران در جشنواره پیش رو کنار یکدیگر قرار دهند. واقعا در ملی‌ترین جشنواره سال همان اتفاق خجسته دوران اصلاحات تکرار می‌شود و جناب رضا داد به عنوان برگزارکننده این جشنواره، رفیق‌بازی به سبک اصلاحات را دوباره تکرار می‌کند و ناصر عنصری که تقریبا نامی فراموش‌شده بود با انتخاب در قامت هیات داوران بخش بین‌الملل دوباره احیا می‌شود، تا چندی بعد معاونت سینمایی لطف کند و یکی از کرسی‌های فرهنگی را هم به ایشان تقدیم کند. اما آخرین گزینه که متاسفانه فاجعه‌بار‌ترین گزینه برای اعضای هیات انتخاب است به منصور ضابطیان بازمی‌گردد. واقعا مشخص نیست که ایشان منتقد و روزنامه‌نگار هستند؟!مجری تلویزیونی به شمار می‌روند؟! یا برنامه‌ساز تلویزیونی؟! و نکته فنی‌تری که باید اشاره کرد اینکه اصولا ایشان با سینمای ملل تا چه میزان آشنا هستند؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها