کد خبر: ۱۸۵۸۷۷
زمان انتشار: ۰۰:۰۰     ۱۱ آذر ۱۳۹۲
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرد: سرقت، ایجاد ضرب و جرح عمدی، صدمه بدنی و توهین به اشخاص بیشترین درصد پرونده های دادگستری کشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش فرهنگ نیوز ، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در نشست خبری با اشاره به اینکه امسال با افزایش پنج درصدی پرونده ها مواجه بوده ایم، گفت: دادگستری ها موفق شدند تا 100 درصد پرونده ها را رسیدگی کنند.
 
حجت الاسلام شهریاری، بیشترین خواسته ها را درخواست طلاق توافقی، مطالبه طلب، مطالبه مهریه و مطالبه وجه چک اعلام کرد.
 
وی افزود: میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها در مرداد امسال 73 روز بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سه روز کاهش داشته است.
 
حجت الاسلام شهریاری گفت: این میزان در کیفری استان 292 روز است که در مقایسه با سال گذشته افزایش 30 روزه داشته و علت آن ورودی زیاد پرونده ها است.
 
معاون قوه قضائیه با اشاره به اجرای طرح امتیازبندی استان ها از نظر ارائه خدمات قضایی از سال 88 افزود: بر اساس این طرح تا مرداد امسال استان های خراسان جنوبی، اردبیل و چهار محال بختیاری بهترین عملکرد و استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی ضعیف ترین عملکرد کاری را به خود اختصاص دادند.
 
حجت الاسلام شهریاری به طراحی مرحله هشتم ، نهم و دهم طرح ارائه خدمات الکترونیک قضایی اشاره کرد و گفت: تا پایان سال، همه دادخواست ها در تهران به صورت الکترونیک ثبت می شود.
 
وی افزود: بعد از برگزاری مصاحبه از میان دو هزار و800 شرکت کننده برای تصدی دفاتر پیشخوان قضایی 22 نفر موفق شدند امتیاز 80 درصد را کسب که اگر شرایط دفتر را تایید کنند پروانه راه اندازی به آنها ارایه می شود.
 
حجت الاسلام شهریاری در ادامه از نهایی شدن طرح ثبت دادخواست از سوی وکلا در دفتر وکالت خبر داد و گفت: تا سه ماه آینده همزمان با دهه فجر وکلا می توانند با استفاده از امضای الکترونیکی هرگونه دادخواست خود را از داخل دفتر خود ارائه کنند.
 
وی همچنین از توافق نیروی انتظامی با قوه قضائیه برای اتصال الکترونیکی اطلاعات خبر داد.
 
حجت الاسلام شهریاری با بیان اینکه دستگاه قضا بیش از یکسال است که به دنبال این اتصال بود، گفت: هفته گذشته با استقرار دو سرور مرکزی، قوه قضائیه به نیروی انتظامی متصل شد و ماه آینده نخستین پرونده ها میان ناجا و دادگستری مرتبط می شود و در سال آینده تحول بزرگی میان این دو نهاد رخ خواهد داد.
 
تجهيز ديوان عالي کشور به سامانه الکترونيکي 
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، از تجهیز دیوان عالی کشور به سامانه الکترونیکی خبر داد.
 
حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در نشست خبری گفت: وکلا و شهروندان می توانند ارجاع پرونده ها به دیوان عالی را به صورت مکانیزه انجام دهند که موجب تسریع و رفع مشکلات خواهد شد.
 
شهریاری افزود: تا دو ماه آینده، ثبت اعاده دادرسی در تهران الکترونیکی می شود و با ثبت در دفاتر پیشخوان در شهرستان ها، این ثبت در همه کشور قابلیت اجرا دارد.
 
وی درباره سئوالی مبنی بر اینکه در برخی دادگاه ها مشاهده شده قضات تمایلی به ارجاع پرونده های چک و طلاق به دفاتر پیشخوان ندارند، گفت: برخی از قضات در ارجاع پرونده های شامل دفاتر پیشخوان قضایی شبهه دارند که با توجیه روسای مجتمع ها و ابلاغ آیین نامه برخی از مشکلات برطرف شد.
 
حجت الاسلام شهریاری افزود: قضات در برداشت آزادند برای همین طرحی را نوشتیم و به مجلس ارایه دادیم که بر اساس آن دادرسی الکترونیکی در 14 ماده قانونی تعریف شده است که به تصویب مجلس رسید و منتظر هستیم تا شورای نگهبان تایید کند.
 
وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف درباره ارائه ندادن پرونده ها به دفاتر پیشخوان قضایی، نام قاضی و شعبه را به شماره 129 اطلاع دهند.
 
معاون قوه قضائیه افزود: کانون دفاتر الکترونیکی قضایی یک ماه قبل تاسیس شد که دو قاضی، دو سردفتر و مدیرکل خدمات الکترونیک قضایی اعضای آن را تشکیل می دهند.
 
حجت الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه هزینه تعرفه دفاتر پایین است، گفت: با افزایش دادخواست ها این مشکلات برطرف می شود.
 
وی درباره دستبندهای الکترونیکی زندانیان افزود: مجری این طرح سازمان زندان ها است که اخیراً تعدادی دستبند تهیه شده که بعد از ابلاغ آیین ماه اجرایی عملیاتی می شود و این طرح در حوزه زندانبانی تحول ایجاد خواهد کرد.
 
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه درباره اینکه آیا همچنان با کمبود بودجه برای تامین کامپیوتر قضات مواجه هستید؟ گفت: برای اینکه بتوانیم یک کامپیوتر روی میز قضات داشته باشیم، نیازمند تامین اعتبار هستیم.
حجت الاسلام شهریاری افزود: امسال ، فقط 10 درصد اعتبار ما تامین شد.
 
وی گفت: مبلغ کل اعتبار، 35 میلیارد تومان است که اگر 15 میلیارد آن تامین شود؛ می توانیم برای پنج هزار قاضی کامپیوتر خریداری کنیم.
 
حجت الاسلام شهریاری درباره اینکه آیا شوراهای حل اختلاف هم الکترونیکی می شود؟ گفت: ما سامانه مدیریت پرونده های قضایی را تعریف کرده ایم اما به علت استیجاری بودن ساختمان شوراهای حل اختلاف، کمی با مشکل روبرو شدیم که اگر دولت کمک کند، شوراها هم الکترونیکی می شود.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی، درباره فیلتر شدن فیس بوک به خبرنگاران گفت: استفاده از فیس بوک جرم است، اما استفاده از VPN جرم نیست.
 
حجت الاسلام شهریاری افزود: جوان ها باید بدانند که شبکه های اجتماعی هم فرصت است و هم تهدید، اما نمی توان یک سویه فقط به فرصت فکر کرد؛ چرا که اطلاعات ملی از این طریق در اختیار شبکه های نظام سلطه قرار می گیرد و این در حالی است که ما در جنگ نرم هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها