کد خبر: ۱۸۶۹۳۵
زمان انتشار: ۲۰:۲۷     ۱۵ آذر ۱۳۹۲
خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: مقامات خارجی و کارشناسان مسائل سیاسی از نلسون ماندلا به عنوان الگوی درخشان دموکراسی، قهرمان واقعی در جهان و حامی سرسخت فلسطین یاد کردند.

رسانه ها از سه روز عزای عمومی در ونزوئلا به دستور نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور به احترام نلسون ماندلا خبر دادند.

ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ضمن اعلام یک روز عزای عمومی در فلسطین دستور داد تا پرچم فسلطین به خاطر مرگ ماندلا به اهتزاز در نیاید.

ژاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز با تاکید بر اینکه مردم این کشور پدر خود را از دست داده اند، دستور داد که پرچم‌ های کشور تا بعد از برگزاری مراسم خاکسپاری ماندلا به حالت نیمه افراشته در‌آیند.

مقامات ارشد پاکستانی نیز ضمن ابراز تاسف درباره مرگ ماندلا از وی به عنوان الگوی درخشان دموکراسی و فردی شجاع یاد کرده و امروز جمعه نیز بیانیه ای در نشست علنی مجلس ملی در اسلام آباد به نشانه ادای احترام به از خود گذشتگی های نلسون ماندلا صادر شد.

پشتیبانی ماندلا از مسائل منطقه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین از وی یک چهره اسطوه ای و افسانه ای در اذهان ملت های جهان ترسیم کرد. او بارها رژیم صهیونیستی را به دلیل سرکوب ملت فلسطین مورد انتقاد قرار داد و تلاشهای زیادی برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به عمل آورد.

نواز شریف نخست وزیر و ممنون حسین رئیس جمهوری پاکستان ضمن تسلیت به خاطر مرگ ماندلا و ابراز همدردی با مردم آفریقای جنوبی مبارزه قهرمانانه نلسون را فراموش نشدنی خواندند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز که دستور داد تا پرچم کشورش تا دوشنبه شب به حالت نیمه افراشته درآید و در جمع خبرنگاران گفت: من نیز همچون میلیون ها نفر دیگر از نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید الهام گرفته ام و هم اکنون جامعه بشری یکی از بانفوذ ترین، نیکوکارترین، شجاع ترین و بهترین انسان ها را از دست داده است که زندگی خود را قربانی آزادی دیگران کرده است.

آنگ سان سو چی برنده جایزه صلح نوبل ضمن ابراز تسلیت به خاطر مرگ ماندلا وی را انسانی بزرگ خواند و گفت: ماندلا الگوی جامعه بشری برای تغییر جهان است و یاد و خاطره وی هرگز از اذهان عمومی پاک نمی شود.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز در بیانیه ای از ماندلا به عنوان یک قهرمان واقعی در جهان یاد کرد و گفت: امروز نه تنها مردم آفریقای جنوبی بلکه جهانیان به خاطر مرگ ماندلا سوگواری می کنند زیرا وی یک شخصیت افسانه ای در زمان حیات خود بود و من نیز افتخار دیدار با ماندلا را داشته ام که یکی از پرافتخارترین لحظات زندگی ام است.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز در بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با مردم آفریقای جنوبی و تسلیت به مردم این کشور از ماندلا به عنوان یکی از بزرگترین رهبران اخلاقی و سیاسی عصر حاضر یاد کرد و گفت: یاد و خاطره ماندلا به خاطر مبارزات طولانی اش علیه نظام آپارتاید هرگز فراموش نمی شود.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز در بیانیه ای از ماندلا به عنوان مبارزی فوق العاده و فردی مقاوم و استثنائی یاد کرد. ژان مارک ایرلوت نخست وزیر فرانسه نیز ضمن ابراز همدردی با مردم آفریقای جنوبی اعلام کرد که پرچم‌ های کشورمان به نشانه غم و اندوه به حالت نیمه افراشته در می آیند.

رهبران ارشد آلمانی همچون آنگلا مرکل و گیدئو وستروله ضمن ابراز تاسف به خاطر مرگ ماندلا به جاودانه بودن نام وی در مبارزات علیه تبعیض نژادی اشاره کردند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن همدردی با مردم آفریقای جنوبی ماندلا را الگوی جهانیان خواند و به تلاشهای رهبر اسطوره ای آفریقای جنوبی اشاره کرد که باعث سرنگونی نظام آپارتاید شده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز در بیانیه ای از ماندلا به عنوان فردی یاد کردند که بخش عمده زندگی خود را فدای تامین آینده بهتر برای دیگران کرده است.

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا نیز با اشاره به نقش مهم ماندلا در تغییر در آفریقای جنوبی و مبارزه علیه نژادپرستی ماندلا را یکی از بشر دوست ترین انسان ها خواند و گفت: آفریقای جنوبی هم اکنون پدر خود و جهانیان قهرمان خود را از دست داده اند.

دیلما روسف رئیس جمهوری برزیل نیز ضمن ابزار همدردی با مردم آفریقای جنوبی ماندلا را نماد مردی خواند که برای عدالت اجتماعی و صلح در جهان جنگید.

وزارت خارجه چین نیز ماندلا را دوست وفادار مردم چین خواند که نقشی قابل توجهی را در روابط پکن و ژوهانسبورگ ایفا کرده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: با مرگ نلسون ماندلا کشور آفریقای جنوبی یکی از بزرگترین رهبران دوران پس از پایان رژیم آپارتاید را از دست داد.

نلسون ماندلا را به حق می توان یکی از رهبران پر نفوذ ضد استعمار سفیدپوستان در آفریقا نام برد زیرا وی عمر خود را صرف مقابله با تبعیض نژادی و استبداد کرد.

زندگانی دردناک نلسون ماندلا در طول دوران مبارزه علیه تبعیض نژادی یکی از مهمترین صفحات تاریخ مبارزه قاره آفریقا علیه ظلم و استبداد است. نلسون ماندلا پس از سرنگونی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی هرگز درصدد انتقام جویی از عاملان کشتار سیاه پوستان در این کشور برنیامد.

هانی زاده افزود: اندیشه های حکیمانه نلسون ماندلا و پرهیز وی از خشونت طلبی یک چهره ماندگاری از این رهبر فقید آفریقای جنوبی در اذهان ملت های مختلف جهان ترسیم کرد.

پشتیبانی وی از مسائل منطقه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین از ماندلا یک چهره اسطوه ای و افسانه ای در اذهان ملت های جهان ترسیم کرد. او بارها رژیم صهیونیستی را به دلیل سرکوب ملت فلسطین مورد انتقاد قرار داد و تلاشهای زیادی برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به عمل آورد.

مبارزه نلسون ماندلا از سال 1952 عملا آغاز شد اما او برای مقابله با رژیم آپارتاید هرگز از سلاح استفاده نکرد. وی 28 سال از بهترین سالهای عمر خود را پشت میله های زندان سفید پوستان نژاد پرست گذراند و در طول این مدت هرگز ارتباط خود را با سیاه پوستان آفریقای جنوبی قطع نکرد.

نلسون ماندلا پس از آزادی از زندان به عنوان رئیس جمهوری آفریقای جنوبی انتخاب شد و در طول دوران ریاست جمهوری خود همواره تلاش کرد تا کشور خود را به سمت آبادانی و رفاه و تشکیل یک نظام دموکراتیک هدایت کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها