کد خبر: ۱۸۷۰۸۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۷     ۱۶ آذر ۱۳۹۲
این روزها اظهارنظرهای متفاوتی از مسئولین شهری در قبال احداث آرامستان جدید در غرب مشهد شنیده می‌شود که به نوعی بلاتکلیفی مردم و متوفیان را در پی داشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اخیراً از طریق مسئولین شورای شهر مشهد شنیده می‌شود که بررسی دو منطقه کلات و حاشیه کشف‌رود برای ساخت آرامستان جدید در این شهر به یکی از مهم‌ترین موضوعات کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا تبدیل شده و اعضای این کمیسیون را مجاب به بازدید میدانی از این دو مکان و اعمال تصمیم و تعیین تکلیف برای آنها کرده است.

پس از بازدید قرار بر این شد تا مناطق فوق مورد تائید و بررسی دقیق کارشناسان خبره مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد تا سبب بوجود آوردن مشکلاتی نشود.

* با احداث آرامستان در غرب مشهد هیچکس مشکلی ندارد!

در همین راستا رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تاکید به بررسی برآورد هزینه مسیر و دستیابی مردم به آرامستان و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی تاکید می‌کند و می‌گوید: گروهی از کارشناسان تحقیق و ارزیابی خود را برای هر دو آرامستان انجام می‌دهند و پس از جمع‌بندی نظر خود را ارائه می‌کنند.

ستاری افزود: با توجه به نیاز شهر مشهد به آرامستان‌های جدید باید مکان‌های آنها به صورت کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد تا تبعات اجتماعی در برنداشته باشد.

وی تصریح کرد: نتیجه نهایی مراحل اجرایی پروژه آرامستان در جلسه علنی شورای شهر مشخص می‌شود.

ستاری گفت: با احداث آرامستان در غرب مشهد هیچکس مشکلی ندارد و فقط باید برای انتخاب محل آن کارشناسی‌ها و مطالعات بیشتر صورت گیرد تا استانداردها و شرایط لازم رعایت شود.

* احداث کنیم اما با رعایت ضوابط

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد نیز در این خصوص می‌گوید: برای نخستین‌بار در کشور باغ مزار طراحی و عملیات ساخت آن در غرب مشهد، منطقه کشف رود آغاز می‌شود که البته این نظر مساعد شورا را می‌طلبد.

سید کمال‌الدین شاهچراغی افزود: با توجه به اینکه آرامستان بهشت رضا(ع) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آرامستانهای کشور و البته تنها آرامستان عمومی شهر مشهد نام گرفته و فاصله طولانی با غرب مشهد دارد، این مساله باعث به وجود آمدن مشکلاتی در خصوص رفت و آمد شهروندان شده و بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا دومین آرامستان عمومی مشهد در منطقه کشف‌رود احداث شود.

وی تصریح کرد: این آرامستان در زمینی به مساحت 120 هکتار ساخته خواهد شد که در حال حاضر بالغ بر 40 هکتار از اراضی آن تملک شده و از اواخر سال نیز در مرحله اول، دفن اموات به صورت محدود و به منظور رفع نیاز ساکنان غرب مشهد در این مکان امکان‌پذیر خواهد بود.

شاهچراغی خاطرنشان می‌کند: در فاز اول احداث این آرامستان، عملیات محصورسازی، احداث راه‌های دسترسی، احداث بلوک‌های تدفین، ایجاد فضای سبز و کاشت درخت، ساخت پارکینگ، احداث چندین چشمه سرویس بهداشتی و دیگر خدمات رفاهی چون نیمکت، آب‌سردکن، سطل زباله، برج‌های نوری و احداث ساختمان اداری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان فردوس های شهرداری مشهد افزود: مطالعات کامل و جامع ساخت این آرامستان را از دو سال گذشته آغاز کردیم و هنوز در حال تدوین عملیاتی آن هستیم.

وی تصریح کرد: به منظور استفاده از عناصر طبیعی، این آرامستان برای نخستین‌بار در کشور با ویژگی‌های خاص و به صورت باغ مزار طراحی خواهد شد که این ویژگی نقش بسزایی در افزایش مدت زمان حضور و تفکر شهروندان و بهره‌مند شدن آن‌ها از معنویات و بالا بردن صبر و آرامش در استفاده بهتر از فرصت‌های روزمره زندگی را خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان فردوس‌ها در این‌باره افزود: آرامستان در هر جایی که بخواهد ساخته شود اشکالات و موانعی را در پیش‌رو خواهد داشت و احداث این آرامستان هم در راستای درخواست خود اهالی کشف‌رود به دلیل اینکه آرامستان‌های کوچک و غیرقانونی را بسته بودیم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای انتخاب محل و احداث این آرامستان مشاورانی را وارد کار کرده و مطالعات کارشناسی مورد نظر انجام شده و مواردی نظیر فاصله و نزدیکی به دکل‌های فشار قوی مورد کارشناسی قرار گرفته و مشکلات آن حل شده و با تمامی مطالعاتی که انجام شده است به این نتیجه رسیده‌ایم که مکان انتخاب شده بهترین محل برای احداث آرامستان است.

وی افزود: محیط زیست نیز با گذاشتن شرایط رعایت حریم زیست محیطی رودخانه حفاظت شده کشف‌رود 350 متر از طرفین، رعایت حریم مناطق حساس از محله منطقه مسکونی و رعایت حریم ایمنی خطوط فشار قوی موجود در سایت، اجرای فضای سبز با استفاده از درختان بومی به میزان حداقل 25 درصد از کل مساحت زمین، احداث سیستم تصفیه فاضلاب جهت قسمت‌های غسال‌خانه و خدمات بهداشتی مراجعان، ایجاد کم‌ترین تخریب در احداث آرامستان، طراحی و اجرای شبکه جمع‌آوری و انتقال آب‌های سطحی و جلوگیری از آبشویی دیواره کشف رود و نیز عدم استفاده از پساب‌های جاری در کشف رود جهت آبیاری فضای سبز با احداث این آرامستان موافقت کرده است.

* اعتراض اهالی کشف رود

با خبر شدیم دهیاری کوشک‌زر، کلاته نوری، کلاته موذن‌ها، اروند و کشف درخصوص احداث آرامستان جدید شهر مشهد در این منطقه طی نامه‌ای به شورای شهر موارد اعتراض خود را بیان کردند، تا در کمیسیون مربوطه با حضور مسئولین و نماینده معترضان موضوع بررسی شود.

نماینده مردم در بیان دلایل اعتراض اهالی به ساخت این آرامستان بیان می‌کند: نزدیکی زیاد به 6 منطقه مسکونی با 40 هزار نفر جمعیت، خط فشار قوی لوله گاز، دکل‌های فشار قوی برق، وجود زمین‌های حاصل‌خیز و نبود مسیر تردد مناسب از دلایل اعتراضات مردمی برای احداث این آرامستان است.

وی افزود: در ابتدا گفته بودند که می‌خواهند در این محل زائرسرا درست کنند و بعد شبانه و به صورت مخفیانه به ساخت آرامستان و کندن قبور می‌پرداختند حال مانده‌ایم که دقیقا در این محل چه اتفاقی می‌افتد.

* نیاز به آرامستان در غرب مشهد

اما فرماندار مشهد عقیده دارد که غرب مشهد یک آرامستان نیاز دارد و می‌گوید: در ابتدای کار باید یک تیم کارشناسی خوب تشکیل شود و مطالعات مورد نظر صورت گیرد تا کار درستی صورت گیرد و حال اگر کار کارشناسی انجام شده دیگر نباید در انجام آن دخالت کنیم و در قبول آن ایراد بیاوریم بلکه فضای آرامستان فقط برای دفن نیست بلکه هم محلی برای فضای سبز تلطیف هوا و هم به عنوان محلی برای گذراندن اوقات فراغت مردم است.

وی تصریح کرد: از دلایل مخالفت مردم با اجرای این امر، بوی بد و تعفن زیاد تصفیه‌خانه و مشکلات ناشی از آن برای مردم و ورود حجم بالای فاضلاب تصفیه‌خانه آرامستان‌ها است که با مکانیزه کردن تصفیه‌خانه و کنترل ورودی‌های فاضلاب مشکلات تعفن آن نیز به زودی حل می شود.

* مخالف احداث آرامستان در منطقه کشف‌رود هستیم

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر مشهد نیز در ارتباط با این موضوع می‌گوید: با احداث آرامستان در منطقه کشف، محدوده مذکور کم‌برخوردارتر از گذشته می‌شود، لذا مخالف اجرای این پروژه هستیم چرا که این منطقه دارای بافت مسکونی است.

غلامحسین صاحبی افزود: احداث آرامستان‌های جدید در شهر نیازمند تصویب شورا و تعیین ضوابط قانونی است و همانند گذشته اجرا نمی‌شود و احداث آرامستان رضوان مشهد در محدوده جاده کلات به صلاح شهر است.

وی خاطرنشان می‌کند: اکنون در طراحی آرامستان‌ها فضای‌سبز، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، پارکینگ و فضای فرهنگی گنجانده می‌شود تا شهروندان از امکانات موجود بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: حاشیه شهر مشهد بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به الحاق روستاهای توس و قرقی به مشهد این آمار بیشتر شده و باید در تصمیم‌گیری‌ها بیشترین دقت را داشته باشیم تا به مشکلات اجتماعی مناطق شهری بیش از این آسیب وارد نکنیم.

صاحبی خواستار ساماندهی احداث زمین‌ها و واحدهای در حال ساخت حاشیه شد و گفت: با این کار مشکل حاشیه نشینی برطرف می‌شود و از طرفی اجرای هر چه زودتر طرح‌های تفضیلی و تدوین ساخت و ساز در این قسمت از شهر می تواند جلوی بسیاری از مشکلات شهر را بگیرد.

وی گفت: عمده ساخت و سازها در حاشیه شهر به صورت غیرقانونی است و اگر این روال ادامه داشته باشد، اهالی آن منطقه از خدمات شهری بهره‌مند نخواهند شد، چرا که پرداخت عوارض ساخت و ساز در مقابل دریافت خدمات رفاهی و شهروندی است.

وی همچنین افزود: در سال‌های گذشته کم‌کاری‌هایی در رابطه با موضوع ساماندهی به حاشیه شهر صورت گرفته و حال باید آن عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد و نقایص موجود را برطرف ساخت.

* صبر می‌کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید!

حال باید صبر کرد و در کش و قوس مخالفان و موافقان طرح فقط به نظاره نشست تا دید چه اتفاقی می‌افتد و آیا منطقه کشف مشهد که از مناطق کم‌برخوردار شهر محسوب می‌شود، کم‌ برخوردارتر می‌شود و مردم این منطقه با چالشی جدید روبرو خواهند شد.

----------------------------

گزارش از: حسین زوارزاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها