کد خبر: ۱۸۷۳۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۱۷ آذر ۱۳۹۲
«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه مداخله نظامی در کشورهای آفریقا را با هدف مبارزه با تروریسم و جلوگیری از وقوع درگیری های مذهبی عنوان کرد و از طرح تشکیل نیروهای واکنش سریع در آفریقا تا سال ۲۰۱۵ خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه برگزاری فوری انتخابات را در جمهوری آفریقای مرکزی خواستار شد.

فرانسوا اولاند در گفت وگوی اختصاصی با شبکه فرانس24،رادیو بین المللی فرانسه و شبکه پنج تلویزیون فرانسه به سئوالاتی که بیشتر حول مسائل آفریقا بود پاسخ داد.

این درحالی است که فرانسه مداخله نظامی را در جمهوری آفریقای مرکزی به بهانه آنچه برقراری نظم در این کشور آفریقایی دانسته، آغاز کرده است.

رئیس جمهور فرانسه گفت : عقیده ما سازماندهی هر چه زودتر انتخابات در جمهوری آفریقای مرکزی تا سال 2015 میلادی است  تا حکومتی قانونی در این کشور وجود داشته باشد.

وی افزود:نباید رئیس جمهوری در قدرت بماند که موفق نشده است چیزی را تغییر دهد یا اوضاع را وخیم تر کرده است.

اولاند اعلام کرده است که تعداد نظامیان فرانسوی را در جمهوری آفریقای مرکزی به 1600 نفر افزایش خواهد تا از کشتار غیر نظامیان در این کشور جلوگیری شود.

به گفته اولاند، این عملیات شش ماهه هزینه ای برای فرانسه نخواهد داشت زیرا اتحادیه اروپا 50 میلیون یورو (68 میلیون و 500 هزار دلار) کمک مالی برای این عملیات ارائه می دهد.

اولاند در پاسخ به این سوال که چطور شما از یک طرف می گویید آفریقا خود باید تامین امنیتش را برعهده گیرد و از طرف دیگر برای تامین امنیت آفریقای مرکزی نیرو می فرستید آیا در این رویکرد نوعی دوگانگی وجود ندارد، گفت:« اگر ما در کشور مالی دخالت کردیم به خاطر آن بود که در این کشور خطر قدرت گیری تروریسم وجود داشت و اگر اکنون می خواهیم در آفریقای مرکزی ورود کنیم به علت آن است که خطر درگیری های خونین مذهبی وجود دارد، در این گونه موارد باید مداخله کرد.

وی افزود: ارتش های کشورهای آفریقای در شرایط کنونی از نظر آموزش و تجهیزات به گونه ای نیستند که کارایی ما را در مواجهه با این بحران ها داشته باشند، به همین علت ما در نظر داریم به آنها کمک کنیم تا در آینده خود مسئولیت تامین امنیت خود را برعهده گیرند.

وی درباره طرح تشکیل نیروی واکنش سریع در آفریقا تا سال 2015 و اینکه آیا این طرح را همانطور که الحسن اوتارا رئیس جمهور ساحل عاج نیز به آن اشاره کرده است، بلندپروازانه نمی بیند گفت: فرانسه درباره اجرای این طرح تعهد خواهد داد و این طرح نمی تواند بلند پروازانه باشد زیرا اتحادیه اروپا نیز در تامین مالی آن در کنار فرانسه خواهد بود.

رئیس جمهور فرانسه بر ضرورت تشکیل چنین نیرویی تاکید کرد و گفت: اگر ما دست روی دست بگذاریم کشت و کشتار در آفریقا زیاد می شود و آفریقایی ها و اروپایی ها از پیوستن به این طرح استقبال کردند.

اولاند تصریح کرد: فرانسه با توجه به سابقه تاریخی روابط خود با آفریقایی ها در کمک به آفریقا وظیفه اخلاقی دارد و نمی تواند اجازه دهد تا مردم آن مورد کشت و کشتار قرار گیرند.

رئیس جمهور فرانسه درباره ادامه فعالیت های عناصر تروریستی در مالی گفت با توجه به آنکه این گروه ها تا لیبی ،الجزایر و کشورهای همجوار ریشه دوانده اند به راحتی نمی توان ریشه آنها را برای همیشه در مالی خشکاند.

اولاند هم به آفریقای جنوبی می رود

کاخ الیزه دیروز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه برای شرکت در مراسم خاکسپاری و بزرگداش نلسون ماندلا، رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی روز سه شنبه به ژوهانسبورگ سفر می کند.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد اولاند با دعوت جاکوب زوما، همتای فرانسوی خود در مراسمی رسمی برای تجلیل از این قهرمان مبارزه با نژاد پرستی که روز پنچشنبه در گذشت، شرکت خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها