کد خبر: ۱۸۸۴۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۲۱ آذر ۱۳۹۲
تاملی بر تاثیر برخی مواضع دولت یازدهم بر جوسازی های رسانه های خارجی:
مواضع مستحکم سرلشگر جعفری در واکنش به اظهارات دکتر ظریف درخصوص وضعیت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اگرچه بازتاب هایی را در رسانه های امریکایی به همراه داشت اما با سانسور عمده ی این رسانه ها و بسنده کردن به فقط یک یا دو جمله همراه بود. در حالی فقط یکی از خبرگزاری های برجسته امریکایی به بازتاب خلاصه ی این سخنان که تشریح بخش کوچکی از توان نظامی ایران را نیز به همراه داشت پرداخته بود که رسانه های دیگر ترجیح دادند تیترهای اصلی خود درباره ایران را به موضوعات دیگری اختصاص دهند. در این میان، موضوعی که بی بی سی به آن پرداخته بود عجیب تر از همه نشان میداد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، مواضع مستحکم سرلشگر جعفری در واکنش به اظهارات دکتر ظریف درخصوص وضعیت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اگرچه بازتاب هایی را در رسانه های امریکایی به همراه داشت اما با سانسور عمده ی این رسانه ها و بسنده کردن به فقط یک یا دو جمله همراه بود.

به عنوان نمونه، خبرگزاری ای بی سی نیوز با اشاره به سخنان سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در مسجد جامع امام صادق علیه السلام نوشت: ”سرلشگر جعفری با انتقاد از سخنان محمد جواد ظریف، وی را غیر کارشناس در مسائل نظامی دانست و عنوان کرد امریکا نهایتا می تواند تا سقف بیست درصد از توان موشکی ایران را از کار بیاندازد."

در حالی فقط یکی از خبرگزاری های برجسته امریکایی به بازتاب خلاصه ی این سخنان که تشریح بخش کوچکی از توان نظامی ایران را نیز به همراه داشت پرداخته بود که رسانه های دیگر ترجیح دادند تیترهای اصلی خود درباره ایران را به موضوعات دیگری اختصاص دهند. در این میان، موضوعی که بی بی سی به آن پرداخته بود عجیب تر از همه نشان میداد.

بی بی سی که سابقه اش در  دشمنی با ملت ایران و نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست و علاقه وافری به بازتاب جریانات سیاسی داخل ایران البته به دلخواه خود! دارد، در عوضِ اشاره به واکنش های مقامات لشگری و کشوری در رابطه با اظهارات غیر کارشناسی دکتر ظریف، به موضوع واکنش بینندگان ایرانی به پوشش مدل برزیلی حاضر در مراسم قرعه کشی جام جهانی پرداخت!!

البته بدیهی است اظهارات محمد جواد ظریف بسیار خرسندکننده تر و سودمند تر است از تکذیب آنان توسط مقاماتی که برای اظهارنظر در رابطه با مسائل نظامی ایران واجد صلاحیت هستند!

اما این تمام مسئله نیست. سرویس بین المل پایگاه 598 پیشتر نیز به سوء استفاده زیرکانه رسانه های غربی از برخی شعارها و تکیه کلام های مقامات ایرانی اشاره کرده بود اما واقعیت این است که روز به روز بر حجم چنین سوء استفاده هایی افزوده می شود:

تقابل افراط و اعتدال

زمانی که دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی خویش از تفکر افراطی برخی داخلیون سخن گفت و خود را طرفدار اعتدال خواند و یا زمانی که مخالفین خود و افرادی که در انتخابات 92 به نامزدهای دیگر رای داده بودند را افراطی نامید شاید تصور نمی کرد این مسئله چه سوء استفاده ای را در پی داشته باشد.

چیزی که در ماه های اخیر به وضوح در رسانه های غربی دیده می شود تلاش برای ایجاد یک دوقطبی اجتماعی در ایران است که عده ای را افراطی و عده دیگری را اعتدال گرا نشان میدهد. البته ناگفته نماند که این تلاش از سوی رسانه های مذکور همیشه وجود داشته است اما با روی کار آمدن دولت جدید این مسئله روند صعودی به خود گرفت. پیشتر، زمانی که رسانه های غربی قصد داشتند به مقاومت ملت ایران در برابر غرب و یا طرفداری جامعه ایرانی از آرمانهای اسلامی انقلاب اشاره کنند، عنوان افراطی را به کار می بردند اما اکنون واژه ی افراطی تبدیل به وصفی شده که معنای دیگری را نیز به دنبال دارد: هر کسی که هوادار دولت یازدهم نیست!

این تقابل و دوقطبی ایجاد شده، اگرچه از سوی مردم جدی گرفته نشده است اما در طولانی مدت اثرات خود را بر جای خواهد گذاشت.
بزرگنمایی مشکلات اقتصادی

در دوران تبلیغات انتخاباتی سال 92، برخی نامزدهای ریاست جمهوری با تاکید وافر بر مشکلات اقتصادی و بزرگنمایی آنان ضربه جبران ناپذیری بر آینده کشور وارد ساخته و ناخواسته در پازل دشمن بازی کردند و پس از انتخابات این روند اشتباه توسط دولت یازدهم ادامه یافت.

این عجز و لابه ها درباره مشکلات اقتصادی باعث شد تا بارها از زبان تحریم کنندگانمان بشنویم که: تحریم ها نتیجه بخش بودند!
این در حالی است که دولت پیشین نیز مخصوصا در چهار سال دوم خدمت خود، با همین مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد اما هیچگاه چیزی از اثربخشی و نتیجه بخشی تحریم ها در هیچ زمینه ای از زبان سیاستمداران جبهه دشمن شنیده نشد. زمانی که رئیس دولت دهم تحریم ها را کاغذ پاره نامید عده ای هیاهو کردند که رئیس جمهور قصد فریب ملت را دارد.

در حالی که این شیوه (یعنی عدم اقرار به مشکلات) باعث شده بود حداقل رسانه های غربی برای توجیه تحریم هایی که قطعا خود کشورهای اعمال کننده آنها را نیز دچار مشکل کرده بود مستندی نداشته باشند. البته قطعا آگاهی از وضعیت اقتصادی کشورمان برای اقتصاددانان کشورهای مختلف امر دشواری نبوده و نیست و عدم اشاره دولت دهم به میزان تاثیر تحریم ها به معنی فریب دشمن نیست اما وقتی به تاثیر تبلیغات توجه کنیم راز این رویه دولت قبل بهتر مکشوف می گردد: وقتی مسئولین دولتی خود مردم را به این باور برسانند که در فقر و فلاکت به سر می برند زمینه برای پذیرش امتیازدهی به جبهه مقابل مهیا می گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها