کد خبر: ۱۸۸۹۲۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۲۳ آذر ۱۳۹۲
دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فدراسیون فوتبال گفت: با این شرایط من حتی به پسرانم هم اجازه حضور در استادیوم را نمی‌دهم چه برسد به نوامیس مردم.

حجت‌الاسلام علیپور  در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه ها و شرایط فرهنگی لازم در این خصوص گفت: ما یک مبنایی داریم که مبنای تمام مردان عالم جدا از دین و مذهبشان است؛ این اصل و مبنا چیزی بجز حدیث حضرت علی (ع) نیست که می فرمایند: « فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ، لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة» (زن گل است نه قهرمان).

 

وی در ادامه افزود: خانم ها یک شرایط خاصی دارند که در هر قسمت از جامعه که حضور پیدا می کنند لازم است شرایط و امکانات خاصی برای آنها فراهم شود.

 

حتی مردهای ما در زمان شاه نیز اجازه حضور نوامیس خود را به استادیوم نمی‌دادند


دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال تصریح کرد: اگر به دوران گذشته برگردیم حتی در زمان رژیم سابق پهلوی نیز خانم های ما هیچ گاه به استادیوم نمی آمدند و این ناشی از دو دلیل بود؛ یکی این که شرایط سخت افزاری در این زمینه فراهم نبود و دلیل دیگر این که مردهای آن زمانه رگه هایی از غیرت و مردانگی داشتند و معتقد بودند که در محیط هایی که خانم ها هستند نباید بیایند و حضور پیدا کنند.


علیپور افزود: اگر نگاهی به محیط گذشته خود کنیم، می بینیم که هیچ گاه یک پدر متدین و با شعور و با فرهنگ با لباس نامناسب مقابل دختر و یا عروس خود نمی نشست.


وی یادآور شد: در حال حاضر ما دو وضعیت داریم؛ یک بحث مربوط به فرهنگ شرعی و دینی ماست و بحث دیگر با فرهنگ ایرانی و ملی ما ارتباط پیدا می کند. فرهنگ ایرانی ما نشأت گرفته از اسلام است و خارج از آن نیست؛ یک زمانی ممکن است نگاه مستقیم خانم به یک آقا با لباس نیمه برهنه مانند لباس والیبال، بسکتبال یا کشتی بیفتد که این موضوع را اکثر مراجع ما حرام می دانند یا بنا بر احتیاط واجب حرام می دانند؛ حتی در مسابقات پخش زنده هم، مسئله به احتیاط واجب بر می گردد که این موارد به بحث شرعی مربوط می شود.

 

ما حتی در بلیت فروشی و ورود و خروج زنان به ورزشگاه به مشکل بر می خوریم


دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال به شرایط سخت افزاری ورزشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: قبل از اینکه بخواهم در مورد شرایط فرهنگی صحبت کنم باید به مسائل سخت افزاری اشاره کنم. به عنوان مثال در بازی ایران و ژاپن در سال 1384 که بخشی از استادیوم را به خانم های ژاپنی اختصاص دادیم، استادیوم آزادی به عنوان تالار ورزش ایران شرایط پذیرایی از آنها را نداشت. این که اتوبوسشان کجا بایستد، از کجا بلیت تهیه کنند و در کجا مستقر شوند، همه مشکلاتی بود که ما در آن زمان داشتیم و نهایتاً نتوانستیم بیشتر از 500 تا600 نفر از این بانوان را اسکان دهیم.


علیپور یادآور شد: باید این نکته را نیز در نظر گرفت که وضعیت سایر استادیوم های کشور خیلی بدتر از استادیوم آزادی است؛ شرایط سخت افزاری مجموعه ورزشی ما برای افرادی که می خواهند حتی یک درصد خیلی کمی هم به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود پایبند باشند، فراهم نیست.

 

باید کارگروهی در کنار شورای عالی انقلاب تشکیل شود


وی در ادامه افزود: همان طور که حضرت آقا هم بارها تاکید کرده اند، ما باید فرهنگ عمومی خود را حفظ کنیم و اگر قرار است اتفاقی در خصوص حضور خانم ها در استادیوم ها بیفتد باید تعارف ها کنار گذاشته شود و یک کارگروهی در کنار شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل گردد تا وضعیت را بررسی کند و پیشنهادهای خود را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نماید و با توجه به افراد مهمی که در این شورا هستند، این پیشنهاد ها را به عنوان یک دستور کار بررسی کنند و الزامات و مدت زمان اجرای آن را تعیین نمایند و بعد از طی این مراحل به این نتیجه برسند که خانم ها می توانند به استادیوم بیایند یا خیر؛ چرا که با گمانه زنی ها و شعارهای بی اساس کار به جایی نمی رسد.


دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال در خصوص اینکه برخی از کارشناسان و جامعه شناسان حضور زنان در ورزشگاه را عاملی برای کاهش فحاشی ها می دانند، گفت: متاسفانه ما در دو حوزه جامعه شناسی و روان شناسی دچار ضعف و سستی مبانی اندیشه ای هستیم و این حرف ها تکرار صحبت های متفکرین غربی است، در حالی که ما باید به مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی-اسلامی خود برگردیم.

 

10 سال قبل حضور زنان در ورزشگاه را امتحان کردیم، ولی فحشی نبود که ندهند


علیپور گفت: ما تمام این راه ها را امتحان کرده ایم.حدود 10 سال قبل، بازی فجر سپاه تهران با مس رفسنجان را با حضور خانواده ها در کرمان برگزار کردیم. در نیمه اول فجر با 3 گل جلو افتاد. تماشاگران مس رفسنجان در حالی که خانواده های خودشان در استادیوم حضور داشتند حدود یک نیمه حرف زشتی نمانده بود که بر زبان نیاورند و فیلم این بازی نیز هنوز موجود است.


وی در ادامه یادآور شد: من برای کسانی که این اندیشه را مطرح می کنند ارزش قائل هستم، ولی راهکار این نیست. این که ما خانم ها را بیاوریم تا یه عده فحش ندهند، درد بی فرهنگی ها را دوا نخواهد کرد؛ بسیار بعید است برخی افرادی که ما در استادیوم ها می شناسیم، با حضور خانم‌ها دست از این کار بردارند؛ چرا که بسیاری از آنها در این زمینه حرفه ای شده و بسیاری از مرزهای اخلاقی را پشت سر گذاشته اند.

 

کسانی که از زنان برای کاهش فحاشی در استادیوم‌ها استفاده می کنند باید عذرخواهی کنند

 

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال یادآور شد: این که ما وظیفه خود را درست انجام ندهیم و بخواهیم از خانم ها به عنوان یک  ابزار جلوگیری از فحاشی استفاده کنیم، خودش یک توهین بزرگ به مقام و شأن زن است، بنابراین از کسانی که این موضوع را مطرح می کنند، می خواهم که از جامعه زنان ایرانی عذرخواهی کنند.

 

علیپور در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد، گفت: تنها راهکار این قضیه این است که رابطه تماشاگر با صندلی مثل هواپیما تعریف شود. اگر توانستیم این کار را انجام دهیم، هر گاه عمل ناشایستی از یک گوشه از استادیوم سرزد می توانیم افراد انجام دهنده این کار را شناسایی کنیم بدون این که لازم باشد با همه تماشاگران برخورد کنیم؛ چرا که خیلی از تماشاگران ما نیز افراد فهیم و بااخلاقی هستند که درست نیست به خاطر اشتباه دیگران از تماشای بازی محرومشان کنیم.

 

نشان دادن زن محجبه در استادیوم شیطنت رسانه ای برنامه نود بود


وی در خصوص اینکه برخی از برنامه ها صحنه هایی از حضور زنان محجبه در ورزشگاه ها در سال های پیش از انقلاب پخش می کنند، گفت: من اقدام برنامه نود در نشان دادن خانم چادری در استادیوم در قبل از انقلاب را یک شیطنت رسانه ای می دانم و امیدوارم پشت این شیطنت رسانه ای یک فکر برنامه ریزی شده و سازماندهی شده نخوابیده باشد؛ متعجب هستم از آقای ضرغامی که خیلی صریح آمدند و یک نامه نوشتند و تقدیر و تشکر کردند.

 

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال در خصوص عملکرد صدا و سیما در زمینه برنامه های ورزشی گفت: شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما به غیر از بخش سیاسی، در هیچ حوزه دیگری ممیزی ندارد که به نظرم این ضعف صدا و سیماست؛ در هیچ کجای دنیا این چنین چوب حراج به ارزش های خود نمی زنند. آن چیز که در برنامه نود اتفاق افتاد قابل تأمل است و حتماً باید در کمیسیون فرهنگی خاصی که من می شناسم، مطرح و بررسی شود.


علیپور تصریح کرد: به نظر من ضرغامی که از انسان های متدین است باید بر این برنامه یک مقدار نظارت کند، نباید با گفتن اینکه فلان مجری در قرعه کشی فرامنشوری است، باعث شود که مردم به سمت فیس بوک و ماهواره بروند. ما بررسی کردیم بیش از 100 هزار کامنت برای همان خانم گذاشته بود و وضعیت برخی از کامنت ها خیلی بدتر از کامنت هایی بود که برای آقای مسی گذاشته بودند و خیلی بد است که آنتن رسانه ملی این چیزها را دامن بزند. من شخصاً به عنوان یک شهروند ایرانی از این قضیه گلایه مند هستم.

 

من به پسرانم هم اجازه حضور در استادیوم را نمی دهم چه برسد به نوامیس مردم


وی در پاسخ به این سوال که نظر شخصی شما در خصوص حضور زنان در ورزشگاه چیست؟ گفت: با این شرایط من حتی به پسرانم هم اجازه رفتن به استادیوم را نمی دهم؛ چرا که علم و اطلاع کامل از وضعیت کشور دارم. من و همرزمانم هشت سال از ارزش ها و نوامیس این مملکت دفاع کردیم و چون باید از حرمت خانم ها در جمیع جهات حفظ شود شرایط را برای حضور آنها در استادیوم مناسب و مساعد نمی بینم. شرایط فعلی ما از لحاظ محیطی و امکانات موجود اصلاً مناسب بانوان نیست.

 

برخی اهالی رسانه با همکاری ضد انقلاب به بلاتر نامه نوشتند تا ایران را به خاطر حضور نیافتن زنان در استادیوم از جام جهانی حذف کنند


دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات فوتبال افزود: برخی ها دارند این قضیه را شعاری می کنند، مثلاً این که حقوق 50 درصد جامعه نادیده گرفته می شود، به طوری که سب بلاتر سال 2006 نامه ای را به برانکو تحویل داده بود و برانکو این نامه را از طریق مترجمش در اختیار ما قرار داد؛ برخی از اهالی رسانه در داخل با همکاری ضد انقلاب نامه ای را به فیفا داده بودند و خواسته آنها نیز این بود که چون در ایران به 50 درصد جمعیت یعنی خانم ها اجازه نمی دهند به استادیوم بروند، باید ایران را از جام جهانی کنار بگذارید.


علیپور در پایان گفت: من فکر می کنم در آینده نه چندان دور و پس از حل و فصل مسئله هسته ای، یکی از محورهایی که غربی ها مطرح می کنند همین بحث حقوق بشر است و در بحث حقوق بشر هم یکی از محورهای اصلی بحثشان حضور زن ها در استادیوم خواهد بود؛ به همین دلیل من پیشنهاد می دهم که شورای عالی انقلاب فرهنگی هر چه سریعتر کارگروهی در این زمینه تشکیل دهد تا ما بتوانیم با تکیه بر مبانی و اصول خود این موضوع را حل کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها