کد خبر: ۱۸۹۴۲۱
زمان انتشار: ۱۶:۵۱     ۲۴ آذر ۱۳۹۲
دانشگاه تهران در روز چهارشنبه 27 آذر میزبان جشن تولد 10 سالگی ویکی پدیای فارسی است.
به گزارش 598 به نقل از صبحانه، شاید طبق معمول برخی اطلاع رسانی ها، تا سخن از نقش موسسات خاص غربی و صهیونیست ها در پشت پرده فعالیت یک مجموعه مجازی یا فرهنگی می شود، عده ای این موضوع را توهم توطئه تفسیر کنند اما وظیفه اطلاع رسانی رسانه ها درباره موضوعاتی چون عملکرد ویکی پدیا، با این هجمه ها منتفی نمی شود.
 
ويكي پديا دايرة المعارفي است كه اطلاعات آن را كاربران ثبت، ويرايش و حذف مي كنند. ويكي پديا توانسته با معرفي خود به عنوان يك مرجع بي طرف و آزاد از هرگونه تعصب، گرايش و برنامه از پيش تعيين شده خود را به عنوان مهمترين مرجع اطلاعات فضاي مجازي بدل سازد. 
 
اما همین دانشنامه آزاد، اجازه درج کلمه شهید را در مطالب خود نمی دهد و زمانی که برای ویرایش عنوان «مرگ» به «شهادت» اقدام کنید، هشدار داده‌ می‌شود: «توجه کنید! با توجه به اصل بی‌طرفی، کاربرد لقب «شهید» و مشتقات آن (مانند «نحوه شهادت») در مقاله‌های ویکی‌پدیا نادرست است. لطفاً از افزودن این واژه‌ها به مقاله خودداری کنید. «درگذشت»، «کشته شد» و «مرگ» واژه‌های بی‌طرفانه و مناسبی هستند».
 
*عدم اعتبار علمي ويكي پديا 
 
تد پاپاس' رييس ويرايشگران دانشنامه بريتانيكا در مصاحبه‌اي با گاردين اين طور مي‌گويد كه' فرضيه ويكي‌پديا بر اين استوار است كه پيشرفت مداوم به كمال مي‌انجامد. اين فرضيه هيچگاه ثابت نشده‌ است.' دانا بويد در سال 2005 در بحثي پيرامون ويكي‌پديا به عنوان يك منبع دانشگاهي اين طور مي‌گويد كه 'ويكي‌پديا هيچ‌گاه يك دانشنامه نخواهد شد، ولي حتماً در آينده تبديل به منبع گسترده‌اي از دانش مي‌شود كه براي اهداف مختلف ارزش زيادي خواهند داشت.' 
 
*ارتباط رژيم صهيونيستي با ويكي پديا 
 
بزرگترين كنفرانس 'ويكي مديا' از چهارم تا هفتم آگوست 2011 در شهر 'حيفا' برگزار ‌شد. اين كنفرانس، 125 كارگاه و ميزگرد داشت كه بر موضوعاتي مانند گردش آزاد اطلاعات، محتواي باز، متن باز، كپي‌رايت آنلاين، شبكه‌ها و اجتماعات وب و آموزش و فراگيري اطلاعات متمركز بود. در اين كنفرانس علاوه بر آينده 'ويكي مديا' در مورد پروژه ديگري به نام 'ويكي سورس' كه به كاربران اجازه دسترسي به متون مهم تاريخي مانند كتاب تورات را مي‌دهد نيز بحث شد. 
 
بنا بر گزارش بي بي سي عربي، ويكي پديا به دقت از سوي صهيونيست ها رصد مي شود و در ميان آنها يكي از منابع پايه چمع آوري اطلاعات به شمار مي رود. از اين رو اخيرا دو سازمان يهودي تصميم گرفته اند تا دوره هاي آموزشي ويژه اي را با هدف حفظ و توسعه اطلاعات موجود در ويكي پديا آغاز كنند.
 
بي بي سي مي افزايد: يكي از سازمان هاي طراح اين اقدام 'يسراييل شلي' است كه اهتمام ويژه اي به مسايل يهود و صهيونيسم دارد. اين سازمان براي ده ها تن از نويسندگان اسراييلي دوره آموزشي، افزايش داده هاي ويكي پديا با حفظ منافع اسراييل، برگزار كرده است. 
 
 
* جشن تولد در دانشگاه تهران
 
با همه این اوصاف و توقع از محیط های علمی برای اشراف بیشتر بر چنین پایگاههای مجازی، انجمن دانشجویی زبان شناسی دانشگاه تهران و انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با همکاری و حمایت انجمن ترویج علم ایران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه خوارزمی، انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران و انجمن علمی-دانشجویی تاریخ میزبان این جشن جالب هستند.
 
براساس اطلاعیه مذکور، این جشن در سرای فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها