کد خبر: ۱۹۰۱۵۸
زمان انتشار: ۱۹:۵۱     ۲۶ آذر ۱۳۹۲

دختر روحانی‌ای که در سیستم کمونیستی بزرگ شد، برای سومین بار به عنوان صدراعظم آلمان برگزیده شد و اکنون بزرگترین اقتصاد اروپا را رهبری می‌کند و به نوعی قوی‌ترین زن جهان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره مرکل نوشته است: آنگلا مرکل، امروز (سه شنبه) برای سومین بار به عنوان صدراعظم آلمان سوگند یاد کرد. او که فرزند یک روحانی بود چنان در خانه خشک و با اعتماد به نفس رفتار می‌کرد که به او لقب "مومیایی" داده بودند.

مرکل به دلیل رهبری ایمن آلمان درجریان بحران اقتصادی در این کشور بسیار محبوب است اما در کشورهای بحران زده اروپایی از او به بدی یاد می‌شود.

حزب محافظه کار صدراعظم زن آلمان در انتخابات 22 سپتامبر اکثریت آراء را به دست آورده و باعث شده که مرکل برای سومین بار این سمت را احراز کند.

پیش از این تنها هلموت کهل، پدر اتحاد ملی آلمان و کنراد آدنائر که هر دو از حزب محافظه کار بودند، توانستند به این رکورد دست یابند.

مرکل که پیش از این هشت سال در این پست بود، به دلیل هدایت آلمان در بحران و قویتر کردن این کشور توانست دوباره رای‌ها را به دست آورد.

اما در عین حال معترضان خشمگین در آتن، لیسبون و مادرید او را به دلیل کاهش بودجه‌ای که منجر به جلوگیری از رشد مورد نیاز در کشورهایشان شده، سرزنش کرده و کاریکاتورهایی از مرکل در لباس نازی‌ها را حمل کردند.

این در حالی است که مرکل دائما می‌گوید: من می‌خواهم که اروپا قویتر از پیش بحران را پشت سر بگذارد و آلمان تنها در کنار اروپایی قوی، قدرتمند است.

منتقدان، مرکل همیشه محافظه کار را به این متهم می‌کنند که هنر کم گویی و خودداری از تعهد را به بهترین نحو اجرا کرده و اینکه کشور موفق آلمان را با شعار پوچ امنیت، خام می‌کند.

جوزف جوفه، ناشر هفته نامه معتبر دی سایت، در این خصوص نوشت: مرکل احساسات مردم آلمان را در قرن بیست و یکم به خوبی شکل می‌دهد. نباید انتظار سیاستی جدید از او داشت. انعطاف پذیری او به خوبی قابل پیش بینی است و سیستم انتخاباتی آلمان نیز این انعطاف را دوست دارد زیرا از خطر کردن بیزار است. مرکل از ماست و ما از مرکل هستیم.

گرد لانگوت، شرح حال نویس مرکل از یک ویژگی مرموز در مرکل خبر می‌دهد که باعث می‌شود او در شرایط نامساعد نیز به پیروزی و موفقیت کامل برسد.

در حالیکه مرکل در حزبی که اکثریت آن را کاتولیک‌های ناحیه غنی جنوب غربی آلمان تشکیل می‌دهند، به گونه‌ای وصله ناجور است اما توانسته همه رقبای خود را کنار بزند و به رهبری حزب اتحادیه دموکراسی مسیحی برسد.

او که در ناحیه شرقی آلمان و در دوره حکومت کمونیستی بزرگ شده و علی رغم دوبار ازدواج فرزندی ندارد به رهبری بی‌بدیل محافظه‌کاران نسل خود تبدیل شده است.

صدرعظم آلمان با نام آنگلا کاسنر در 17 ژوئیه 1954 متولد شد ولی چند هفته پس از آن به همراه پدرش که یک مبلغ پروتستان بود، هامبورگ را به مقصد آلمان شرقی ترک کرد.

افراد محلی از هوش و بصیرت سرشار او در حکومت استبدادی شوروی سخن می‌گویند.

او پس از کسب دکترای فیزیک با فردی به نام اولریش مرکل ازدواج کرده و سپس طلاق گرفت. مرکل تا فروپاشی دیوار برلین در سال 1989 از سیاست به دور ماند.

پس از آن کهل که صدراعظم وقت بود او را وزیر امور زنان و سپس امور زیست محیطی کرد. او همچنین لقب "دخترک" را به مرکل داد.

اما مرکل تازه وارد تنها کسی بود که در سال 2000 جرأت کرد تا به دلیل رسوایی بودجه از کهل بخواهد که کناره گیری کند و به این ترتیب به ریاست حزب دموکرات مسیحی رسید.

وی در سال 2005 موفق شد جای گرهارد شرودر از حزب سوسیال دموکرات‌ را گرفته و به اولین و جوانترین صدراعظم‌ زن آلمان تبدیل شود.

او همچنین پس از مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلیس، اولین زنی است که یک قدرت اروپایی را رهبری می‌کند.

مرکل در دور اول صدراعظمی خود یک ائتلاف اجباری با رقیب دیرینه خود، حزب سوسیال دموکرات تشکیل داد (در دور سوم هم همین اتفاق رخ داده است.)

مجله فوربس مرکل را قویترین زن جهان در هشت سال اخیر معرفی کرده است.

مرکل، اُپرا، نوشیدنی‌های فرانسوی و پیاده روی در ارتفاعات ایتالیا را دوست دارد.

وی هم‌چنین از تجمل‌گرایی دور گزیده، شلوار گشاد می‌پوشد، آخر هفته‌ها را در خانه‌ معمولی‌اش در شمال برلین سپری می‌کند و خرید از سوپر مارکت‌های تخفیف‌دار را دوست دارد.

او در سال 1998 دوباره ازدواج کرد. یواخیم سویر، شوهر شیمی‌دان مرکل آنقدر کم در انظار عمومی ظاهر می‌شود که به او لقب "شبح اُپرا" داده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها