کد خبر: ۱۹۱۰۷۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۳۰ آذر ۱۳۹۲
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران نظام مردم سالاری دینی است که دارای دورکن است.یکی از ارکان آن رای عموم مردم و پشتوانه مردمی است و رکن دیگر آن حاکمیت ارزش های دینی و اسلامی است و نمی شود که یکی از این دو رکن اساسی نادیده گرفته شود و از بین برود.

به گزارش 598، آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی دانا در خصوص سخنان اخیر سعید حجاریان درباره انحلال مجلس توسط دولت اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران نظام مردم سالاری دینی است که دارای دورکن است.یکی از ارکان آن رای عموم مردم و پشتوانه مردمی است و رکن دیگر آن حاکمیت ارزش های دینی و اسلامی است و نمی شود که یکی از این دو رکن اساسی نادیده گرفته شود و از بین برود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در بحث رای مردم ما جهت تحقق این مسئله 4 انتخابات برگزار می کنیم که مظهر حضور مردم در اداره امور حکومت است که هرکدام مستقل از دیگری است.

وی افزود: طبق فرآیند انتخابات مردم با انتخاب نمایندگان خود در اداره امور مداخله می کنند و ناظر بر اعمال دولت مردان و مسئولین هستند. منتخبین مردم در چارچوب قانون اساسی یکسری وظایف و اختیارات دارند که در قالب آن فعالیت می کنند.

آیت الله کعبی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان مهم و حیاتی است که وجودش در نظام لازم و ضروری است چرا که مجلس همان تجلی حضور مردم در اداره امور است.کسی که می گوید دولت می تواند مجلس را منحل کند یعنی اینکه مقابل اراده مردم ایستاده است.

آیت الله کعبی ادامه داد: سخنان حجاریان بیانگر یک مدل نظام پارلمانی با ساز و کارهای خاص متناسب با نظام حاکمیت حزبی و تفکیک قوای طولی است. که البته در این مدل نیز باز مجلس در راس امور است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این تفکر در ابتدا بیانگر این است که اولا این مدل فکری یک نوع عبور از قانون اساسی و تقابل با اراده مردم است و هم توهین به نمایندگان مجلس و دوما اینکه این ها به دنبال نوعی دیکتاتوری اجرایی است.

وی در پایان تاکید کرد: این سخنان با منطق قانون اساسی ، فقه و مبانی نظام ما سازگاری ندارد و اینها می خواهند با این اقدامات راه را برای عبور از قانون برای خود باز کنند که مطمئنا جمهوری اسلامی این اجازه را به آنها نخواهد داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها