کد خبر: ۱۹۱۳۴۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۰۱ دی ۱۳۹۲
این لایحه می گوید ایران لازم است زیرساخت های هسته ای به اصطلاح غیر قانونی خود را برچیند هر چند لزوما از ایران خواسته نمی شود آنطور که برخی تندروها در واشنگتن می خواهند، از تمام غنی سازی اورانیوم خود صرف نظر کند. کارشناسان در تهران عقیده دارند نهایتا این تحریم ها تصویب نخواهد شد. تحلیلگران می گویند نکات جالبی درباره این طرح جدید تحریمی وجود دارد.این طرح خواستار مجازات های جدید تا یک سال پس از آغاز مذاکرات نیست.
به گزارش 598 به نقل از فردا، کارشناسان در تهران می گویند یک نکته جالب درباره طرح جدید کنگره امریکا در زمینه تحریم ایران این است که حتی این طرح هم خواستار تعطیلی کامل غنی سازی در ایران نمی شود.

26 نماینده سنای امریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، اخیرا قانونی را پیشنهاد داده اند که از رییس جمهور امریکا می خواهد هر 30 روز یک بار میزان پای بندی ایران به توافق ژنو را به کنگره گزارش بدهد و در صورتی که ایران به این توافق پای بند نبوده باشد، تحریم هایی جدید علیه ایران اعمال می شود.

بر پایه تحلیلی«ایران هسته ای»: قانونگذاران طرفدار تحریم ها اعلام می کنند اقتصاد ایران به اندازه ای به سبب تحریم ها فلج شده است که این کشور نمی تواند مذاکرات را رها کند و تهدید تحریم های جدید، اهرم فشار بیشتری به اوباما در مذاکراتی خواهد داد که ممکن است ماه آینده آغاز شود.

سناتور مارک کرک نویسنده اصلی این لایحه تحریم ها گفته است: «این لایحه تضمینی برای دفاع در برابر فریبکاری ایران در طول مذاکرات است».

با این حال باراک اوباما رسما اعلام کرده است که عقیده دارد لازم نیست در طول دوران مذاکرات تحریم جدیدی علیه ایران اعمال شود.

کاخ سفید هم در بیانیه ای گفته است در صورت اعمال تحریم های جدید اوباما آن را وتو خواهد کرد.

همچنین ماری هاف سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که اعمال این تحریم ها بنابر تازه ترین ارزیابی جامعه اطلاعاتی امریکا ضربه ای جدی به دیپلماسی با ایران وارد خواهد کرد.

با این حال تحلیلگران می گویند نکات جالبی درباره این طرح جدید تحریمی وجود دارد.این طرح خواستار مجازات های جدید تا یک سال پس از آغاز مذاکرات نیست.

 این طرح از آمریکا می خواهد اگر اسرائیل مجبور شد برای دفاع در برابر برنامه سلاح های هسته ای ایران به اقدام نظامی بپردازد، کنار بایستد.

این در حالی است که کنگره قبلا خواهان آن بود که در صورت حمله اسراییل به ایران امریکا از آن حمایت کند.

 این لایحه می گوید ایران لازم است زیرساخت های هسته ای به اصطلاح غیر قانونی خود را برچیند هر چند لزوما از ایران خواسته نمی شود آنطور که برخی تندروها در واشنگتن می خواهند، از تمام غنی سازی اورانیوم خود صرفنظر کند.

در واقع به عقیده کارشناسان این طرح نشان دهنده این است که حتی کنگره هم اکنون هدف گذاری غنی سازی صفر را کنار گذاشته است و قبول دارد که نهایتا ایران باید بتواند داخل خاک خود غنی سازی کند.

کارشناسان در تهران عقیده دارند نهایتا این تحریم ها تصویب نخواهد شد و کنگره در معامله ای پنهان با دولت از اوباما خواهد خواست اعمال تحریم های قبلی را با شدت بیشتری ادامه بدهد.

همچنین تحلیلگران در تهران می گویند احتمالا کنگره در ازای منتفی شدن این تحریم ها از اوباما خواهد خواست شروط اسراییل را در طراحی خود برای گام نهایی با ایران لحاظ کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها