کد خبر: ۱۹۳۵۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۱۵ شهريور ۱۳۹۰
عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) با بيان اينكه غرب با حمايت از حركت‏هاى مذهبى قشرى‏گرايانه سعي در تضعيف امت اسلامي دارد، تفسير ليبراليستى از ديانت را عميق‏ترين كاري دانست كه غرب مدرن براى استحاله حركات معنوى انجام مي‌دهد.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد پارسانيا، عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس درباره تأثيرات فرهنگي انقلاب اسلامي ايران در منطقه اظهار داشت: پيروزى انقلاب اسلامى ايران، جاذبه نگاه دينى و معنوى را در داخل ايران چندان قوى و گسترده ساخت، كه زمينه حضور عريان سكولاريسم را از بين برد.

وي با بيان اينكه انقلاب اسلامى ايران آثار معرفتى و سياسى فراوانى نيز در جهان اسلام ايجاد كرده است، اظهار داشت: امت اسلام با الهام گرفتن از انقلاب اسلامى ايران، حركت معنوى و دينى خود را در سطح سياست فعال مى‏كرد و در نتيجه جنبش‏هاى سياسى مسلمانان كه تا قبل از آن در قالب ايدئولوژى‏هاى سكولار غربى دنبال مى‏شد، صورتى اسلامى و دينى پيدا كرد.
اين استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: با فعال شدن معنويت و دين در سطح سياست، به تدريج نياز به پوشش گرفتن حركت‏هاى سياسى از معنويت و ديانت بيشتر شد، و به دنبال آن هم برخى از قدرت‏ها و حركت‏هاى سياسى‏اى كه در حاشيه اقتدار غرب پديد آمده بودند و يا عمل مى‏كردند، به توجيه دينى خود پرداخته، و هم روشنفكران سكولارى كه موضع انتقادى و راديكال داشتند، بر حجم تفاسير و تبيين‏هاى دنيوى و اغلب پنهان خود نسبت به ديانت افزودند.
وي در مورد حركت تمدنى اسلام، خاطرنشان كرد:‏ نگاه معنوى و دينى كه در طى قرن نوزدهم و بيستم با بسط و گسترش فرهنگ سكولار غرب در سطح جهانى، از افق سياست خارج شده، و پيش‏بينى زوال و حذف آن از فرهنگ بشرى مى‏رفت، پس از انقلاب اسلامى ايران به تدريج در جهت يك حركت تمدنى بروز و ظهور يافت.

* حركت معنوي انقلاب اسلامي، چارچوب تمدني و سكولار غرب را فرو ريخت

پارسانيا در ادامه گفت: طى هشت سال دفاع مقدس جمهورى اسلامى ايران بلوك شرق و غرب، از يك موضع واحد، در تقابل با اين حركت معنوى نوين كه خارج از قطب‏بندى دوگانه سياسى شرق و غرب عملى مى‏كرد، موضع گرفتند، و لكن با استقامت ايران اسلامى بعد از جنگ، قطب‏بندى دوگانه مزبور كه در چهارچوب تمدنى و سكولار غرب بود، فرو ريخت، و قطب‏بندى نوينى به تدريج بروز و ظهور يافت.
وي در مورد نحوه برخورد غرب با قدرت نرم انقلاب اسلامي تأكيد كرد: تئورى‏پردازان غربى در مقابل اين رفتار، بازگشت مجدد معنويت با عنوان پست سكولاريزم ياد كردند، و بدين ترتيب، بر حجم تفاسير دنيوى نسبت به معنويت كه در جست‌وجوى توجيه ديانت در چهارچوب فرهنگ دنيوى غرب مى‏باشند، افزوده شد.

* تفسيرهاى سكولار از دين، معنويت كاذب و دروغين را پديد مى‏آورند

مؤلف «انديشه سياسي آيت‌‌الله مطهري» خاطرنشان كرد: تفسيرهاى سكولار از دين هنگامى به صراحت زبان انكار دين و معنويت را نداشته باشند و بلكه حضور آن را در چهارچوب نگاه دنيوى به رسميت بشناسند،  نوعى معنويت كاذب و دروغين را پديد مى‏آورند، و بازگشت مجدد ديانت به عرصه فرهنگ عمومى و سياسى به طور طبيعى زمينه اجتماعى اين نوع از معنويت كاذب را گسترش مى‏دهد.
وي در مورد اسلام آمريكايى و اسلام ناب محمدى خاطرنشان كرد:‏ حركت تمدنى دنياى اسلام و بازگشت جهانى معنويت، به موازات آن كه رويكرد دينى و معنوى به هستى را در جهانى امروز توسعه بخشيده است، زمينه اجتماعى تفاسير سكولار از معنويت را نيز در سطح كشورهاى اسلامى و بلكه در ابعاد جهانى گسترش داده است و غلبه ليبراليسم متأخر بر رقباى ايدئولوژيك خود، موجب شده است، تا در وضعيت موجود، جهت رقابت با ديانت و معنويت حقيقى و ناب، تفاسير سكولار از معنويت در قالب قرائت‏هاى ليبراليستى عرضه شوند.
اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: تمركز جهانى سكولاريسم در ليبرال دموكراسى غربى با محوريت آمريكا، تمركز تئوريك، نظرى، تفاسير سكولار و ليبراليستى دين را نيز به دنبال آورده است، امام خمينى كه پرچمدار حركت معنوى و دينى اسلامى بود در اشاره دقيق به معنويت و ديانت كاذبى كه در حاشيه فرايند رو به رشد حركت دينى شكل مى‏گرفت، از اسلام امريكايى و تقابل آن با اسلام ناب محمدى سخن گفت.

* تفسير ليبراليستى ديانت، عميق‏ترين كاري است كه غرب مدرن براى استحاله حركت معنوى انجام مي‌دهد

وي درباره بعد تئوريك و سياسى اسلام امريكايى‏ اظهار داشت: تفسير ليبراليستى معنويت و ديانت عميق‏ترين كار نظرى و تئوريكى است كه غرب مدرن در شرايط فعلى براى استحاله حركت معنوى مى‏تواند انجام دهد و لكن رقابت پنهان و پوشيده سكولاريزم با حركت سياسى معنويت و فرايند رو به رشد، اقتدار دينى، به فعاليت‏هاى نظرى مدرن محدود نمى‏شود.
حجت‌الاسلام پارسانيا در قسمت پاياني سخنان خود اظهار داشت: آمريكا براى مقابله با حركت اجتماعى و سياسى دنياى اسلام علاوه به حمايت از تفسيرهاى ليبراليستى از هر حركت مذهبى ديگرى كه بتواند در جهت تضعيف آن عمل نمايد، نيز استفاده مى‏كند.
وي ادامه داد: به همين دليل از حركت‏هاى مذهبى قشرى‏گرايانه و متحجرانه‏اى كه فارغ از تفسيرهاى مدرن حضور فعال سياسى اسلام را تاب نمى‏آورند، و يا آن كه فعاليت‏هاى سياسى دينى خود را در خدمت اختلافات فرقه‏اى و مانند آن قرار داده، و امت اسلامى را تضعيف مى‏كنند، حمايت مى‏كند. تعبير «اسلام آمريكايى» امام خمينى، اين بخش از حركت و فعاليت‏هاى مذهبى را نيز شامل مى‏شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها