کد خبر: ۱۹۳۹۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۱۱ دی ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
سیدمحمد خاتمی: شعار [استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی] آزادی مورد نظر اسلام را از آن چه به نام آزادی در دنیای امروز مطرح است و جز دامن زدن به هوس و فرد گرایی محصولی ندارد جدا می نما

رخدادهای 11 دی 1359

چکیده

  • دولت آمریکا تحریم صادرات گندم و دیگر محصولات را به شوروی برای یک سال دیگر تمدید کرد.
  • وزارت ارشاد : حزب توده ایران هدفی جز سرنگون کردن نهایی دولت برحق جمهوری اسلامی ایران و برقراری یک سیستم کمونیستی در این کشور را ندارد.
  • آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور که به خوزستان سفر کرده است در یکی از شهرهای خوزستان با رئیس جمهور پیرامون تکمیل کابیته پیمان امضا شده در جامعه روحانیت و وضع آوارگان مذاکره کرد.
  • منابع وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اند که این کشور پذیرفته که مبلغی در حدود 5 تا 6 میلیارد دلار در حساب مسدود شده ای در الجزایر واریز کند تا به محض تحویل گروگانها این حساب به دولت ایرا ن انتقال داده می شود.
  • اسقف کاتولیک ارومیه اعلام کرد مسیحیان ایران برای پیروزی رزمندگان همزمان با میلاد حضرت عیسی (ع) نماز پیروزی خواندند.
  • نخست وزیر در بازدید از ستاد بسیج بوشهر تاکید کرد صاحب نظران خارجی از عملکرد نیروهای ایران در حوزه های نفتی به شگفت آمده اند.
  • کردهای عراق در سلیمانیه، کرکوک و موصل با دولشگر صدام وارد جنگ شدند .
  • آیت الله بهشتی  با بیان اینکه هنوز آمریکا به آنچه مجلس شورای اسلامی در خصوص گروگانها تعیین کرده پاسخ دقیقی نداده است.
  • دیالمه نماینده مردم مشهد : خط انحرافی امام را پدر خطاب می کند تا از استقرار ولایت فقیه در جمهوری اسلامی سرباز زند و ایشان را به عنوان رهبر انقلاب نمی شناسد.
  • آیت الله منتظری در نامه ای به امام جمعه و علمای اهواز  تاکید کرد خودداری از هجوم و حمله به دشمن غدار که کشور ما را اشغال کرده برای ملت سوال انگیز است.
  • سید محمد خاتمی : کلمه جمهوری اسلامی در نهایت این شعار [استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی] آزادی مورد نظر اسلام را از آن چه به نام آزادی در دنیای امروز مطرح است جدا می نماید.
  • گزارش های رسیده حاکیست دولت موریتانی احمد خلیفه نیاس  یکی از رهبران مسلمان مخالف دولت سنگال را از این کشور تبعید کرده است .

تمدید تحریم روسیه از سوی آمریکا !

دولت آمریکا تحریم صادرات گندم و دیگر محصولات را به شوروی برای یک سال دیگر تمدید کرد. با تجاوز نظامی شوروی به افغانستان صادرات گندم به این کشور متوقف و مشمول تحریم شده است. وزیر بازرگانی اظهار داشت : تصمیم در مورد تمدید تحریم صادرات گندم به شوروی به خاطر حضور مستمر شوروی در افغانستان است و این تصمیم کارتر ممکن است تا پایان سال جاری 1981 به طول انجامد زیرا ریگان در دوران انتخابات به کشاورزان ناراضی قول داد این تحریم را ملغی کند.(1)

وزارت ارشاد : حزب توده جر به سرنگونی نظام اسلامی نمی اندیشد

وزارت ارشاد به مقاله ای که در نشریه حزب توده منتشر و درآن اعلام شده است که این حزب به جمهوری اسلامی وفادار است و ...پاسخ داد. در بخشی از این پاسخ آمده است : در رابطه با مقاله «حفظ نشریات حزب توده ایران فقط به سود انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است» که در شماره 406 مورخ 8 دی ماه در صفحه اول آن نشریه درج گردید باید گفت حزب توده ایران هدفی جز سرنگون کردن نهایی دولت برحق جمهوری اسلامی ایران و برقراری یک سیستم کمونیستی در این کشور را ندارد و در این راه پیروی ظاهری از امام و حمایت ظاهری از انقلاب تنها در رابطه با آن هدف نهایی است.(2)

 

منابع وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اند که این کشور پذیرفته که مبلغی در حدود 5 تا 6 میلیارد دلار در حساب مسدود شده ای در الجزایر واریز کند تا به محض تحویل گروگانها این حساب به دولت ایرا ن انتقال داده می شود. آمریکا برای دریافت پاسخ از ایران مهلت تعیین کرده و در پی حل مسئله گروگانها پیش از آغاز ریاست جمهوری  ریگان است.

آخرین خبرها از مذاکرات آیت الله مهدوی کنی با بنی صدر

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور که به خوزستان سفر کرده است در یکی از شهرهای خوزستان با رئیس جمهور پیرامون تکمیل کابیته پیمان امضا شده در جامعه روحانیت و وضع آوارگان مذاکره کرد. آیت الله مهدوی کنی در یک مصاحبه گفت : در این ملاقات در مورد آوارگان جنگی تکمیل کابینه و بحث هایی که گاهی در روزنامه ها و مصاحبه ها منشا اختلاف و درگیری می شود و نیز پیمانی که در جامعه روحانیت مبارز تهران منعقد گردید که بر اساس آن مسائل نفاق انگیز مطرح نشود مذاکراتی صورت گرفت که باید امیدوار بود بعدا نتیجه آن ظاهر گردد.(3)

خبرگزاری فرانسه : آمریکا شرط ایران را پذیرفت

رییس جمهور آمریکا اعلام کرد به نفع ایران و امریکاست که طرفین براساس پیشنهادات جدید آمریکا درباره گروگانها به توافق برسند. جیمی کارتر افزود: پیش بینی درباره دریافت پاسخ مناسب از سوی ایران کار درستی نیست و مسلما به نفع آمریکاست که ایران این مسئله را حل کند. منابع وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اند که این کشور پذیرفته که مبلغی در حدود 5 تا 6 میلیارد دلار در حساب مسدود شده ای در الجزایر واریز کند تا به محض تحویل گروگانها این حساب به دولت ایرا ن انتقال داده می شود. آمریکا برای دریافت پاسخ از ایران مهلت تعیین کرده و در پی حل مسئله گروگانها پیش از آغاز ریاست جمهوری  ریگان است.(4)

مسیحیان ایران نماز پیروزی خواندند

اسقف کاتولیک ارومیه اعلام کرد مسیحیان ایران برای پیروزی رزمندگان همزمان با میلاد حضرت عیسی (ع) نماز پیروزی خواندند. شیموئل شوریز افزود: مسیحیان ارومیه ضمن کمک مالی به جنگ زدگان، از هم وطنان ارمنی و آشوری که از جنگ بازگشته بودند به گرمی استقبال کردند. وی در ادامه اظهار داشت: امسال به جهت وضعیت خاص کشور و به احترام رزمندگان اسلام مراسم جشن کریسمس از سوی رهبران مذهبی ارمنی و آشوری تحریم شده است. این رهبر مذهبی مسیحیان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در شرایطی که هم وطنان ما در جبهه ها مشغول جانفشانی و ایثار هستند و تعدادی از آنها به شهادت می رسند، برگزاری جشن صحیح نیست.(5)

فعالیت شگفت انگیز ایران در حوزه نفت

نخست وزیر در بازدید از ستاد بسیج بوشهر تاکید کرد صاحب نظران خارجی از عملکرد نیروهای ایران در حوزه های نفتی به شگفت آمده اند. محمد علی رجایی با اشاره به اینکه بیگانگان فکر می کردند که چون ایران پس از انقلاب اسلامی نیروی انسانی ندارد، وابسته خواهد بود، گفت: خروج بیگانگان و مستشاران خارجی از کشور باعث رشد ایرانیان شده است.

وی با بیان اینکه درحالی که پالایشگاه های ایران فعالیت کمی دارند، افزود: با تلاش نیروی انسانی که همه آنها ایرانی هستند ما سوخت هواپیماهای خود را به اندازه کافی تامین می کنیم. نخست وزیر به بازدید خود از صنایع نظامی اشاره و خاطر نشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی این صنعت نیز در حال بومی شدن است و خود ایرانی ها قطعات را تعمیر می کنند.(6)

 

 در پی درگیری ارتش بعث صدام با کردهای عراق، چند تیپ تازه نفس ارتش عراق  به کردستان این کشور اعزام شدند.  در این جنگ گروهی از افسران ارتش عراق به پیشمرگان کرد پیوستند و علیه صدام اسلحه به دست گرفتند.

جنگ در کردستان عراق

کردهای عراق در سلیمانیه، کرکوک و موصل با دولشگر صدام وارد جنگ شدند . در پی درگیری ارتش بعث صدام با کردهای عراق، چند تیپ تازه نفس ارتش عراق  به کردستان این کشور اعزام شدند. بنابر گزارش های رسیده در این جنگ عراق از نیروهای اردنی برای نبرد با کردها استفاده کرده و پیشمرگان کرد در محل قلعه «دیزه» به این سربازان اردنی حمله کرده اند. همچنین در این جنگ گروهی از افسران ارتش عراق به پیشمرگان کرد پیوستند و علیه صدام اسلحه به دست گرفتند.(7)

آیت الله بهشتی : محاکمه گروگانها در صورت پذیرفته نشدن شرایط ایران قطعی است

رییس دیوان عالی کشور با بیان اینکه هنوز آمریکا به آنچه مجلس شورای اسلامی در خصوص گروگانها تعیین کرده پاسخ دقیقی نداده است، گفت:  اگر دولت اعلام کند آمریکا شرایط ایران را به صورت نهایی نپذیرفته است گروگانها محاکمه خواهند شد. آیت الله دکتر بهشتی افزود: این دادگاه علنی است و حضور دیگران در آن بلامانع است. (8)

دیالمه : آنان که مدعی آزادی هستند بیش از همه از آزادی هراس دارند

نماینده مردم مشهد در مجلس در نطق خود در صحن علنی تاکید کرد خطی که فریاد بحث آزادش گوش فلک را کر کرده، بیش از همه از بحث آزاد وحشت دارد. دکتر دیالمه با اشاره به تنها خطی که آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی را  ترسیم می کند، خط امام است، اظهار داشت: صهیونیسم جهانی می کوشد تا خطی بدلی در برابر خط امام ترسیم کند . وی افزود: آنها اشغال جاسوسخانه را نقطه ضعف می دانند و در صدد تضعیف دولت هستند.

دیالمه ادامه داد: نیروهای منحرف با همکاری چریک های فدایی، جنبش ملی مجاهدین فاسق، جبهه ملی و حزب جمهوری خلق مسلمان، شایعات استعفای نخست وزیر را مطرح می کنند. نماینده مشهد خاطر نشان کرد: خط انحرافی امام را پدر خطاب می کند تا از استقرار ولایت فقیه در جمهوری اسلامی سرباز زند و ایشان را به عنوان رهبر انقلاب نمی شناسد.(9)

انتقاد آیت الله منتظری  از عدم حمله به دشمن در جبهه ها

آیت الله منتظری در نامه ای به امام جمعه و علمای اهواز  تاکید کرد خودداری از هجوم و حمله به دشمن غدار که کشور ما را اشغال کرده برای ملت سوال انگیز است. وی در نامه خود با اشاره به اینکه نمی دانم شوراب عالی دفاع وضع جبهه ها را به گوش امام رسانده یا نه، اظهار داشت: سیاست وقت کشی و مهلت تدارک به رژیم سفاک عراق به قیمت ریخته شدن خون صدها جوان مسلمان و به وجود آمدن امید توطئه برای آمریکا تمام خواهد شد. آیت الله منتظری از علمای اهواز خواست مراتب را صریحا به امام و مجلس شورای اسلامی رسانده تا فکر اساسی جهت دفع قوای تجاوزگر بعث بشود.(10)

 

خاتمی که آن روزها آزادی را در چارچوب دین می پذیرفت و می پسندید امروز و با گذشت زمان دین را موظف به پاسخگویی به تقاضای آزادی می داند! خاتمی در جزوه «نامه ای برای فردا» که  در دوران ریاست جمهوری خویش منتشر کرد، از ادامه «استبداد» در جمهوری اسلامی سخن گفت: «استبدادزدگی درد مزمن و مشترک جامعه ما است. عدم تامل در این درد بزرگ تاریخی همه ما را به بی راهه خواهد برد».

سید محمد خاتمی مطرح کرد ؛ انقلاب فرهنگی ضرورت امروز نظام

سید محمد خاتمی نماینده اردکان و مدیرمسئول کیهان در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت : انقلاب فرهنگی ضرورت امروز نظام اسلامی است . وی نوشت : منظور از استقلال استقلالی است که طبق معیارهای اسلامی همه جامعه را هم از وابستگی های فرهنگی و معنوی و هم از وابستگی های اقتصادی و سیاسی برهاند.

استقلال ما نه شرقی است و نه غربی ...

خاتمی نوشت : صرف نظر از جنبه های معنوی این شعار که تنها آشنایان با اسلام اصیل می توانند آن را بفهمند و به عمل درآورند نقطه بسیار روشنی که انقلاب ما را از نظر سیاسی و اجتماعی از سایر تحولاتی که در کشورهای دیگر پدید آمده است ممتاز می کند همین است که استقلال را نه شرقی و نه غربی تفسیر می نماید و این معنی اگر به صورت درست تحقق یابد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات بشری خواهد بود.

آزادی در دنیای امروز جز دامن زدن به هوس نیست

وی ادامه داد : کلمه جمهوری اسلامی در نهایت این شعار [استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی] آزادی مورد نظر اسلام را از آن چه به نام آزادی در دنیای امروز مطرح است و جز دامن زدن به هوس و فرد گرایی از یک سو و فراهم آوردن امکان هر چه بیشتر تجاوز و چپاول برای عده ای معدود از سوی دیگر محصولی ندارد جدا می نماید.(11)

رهبر حزب اللهی های سنگال تبعید شد

گزارش های رسیده حاکیست دولت موریتانی یکی از رهبران مسلمان مخالف دولت سنگال را از این کشور تبعید کرده است . احمد خلیفه نیاس در سنگال روزنامه ای به نام الله اکبر و حزبی به نام حزب الله را تاسیس کرده است . این حزب از سوی دولت سنگال غیرقانونی اعلام شده است .(12)

پی نوشت :

1- کیهان ، 11 دی1359، صفحه 1

2- جمهوری اسلامی ، 11 دی 1359 ، صفحه 2

3- کیهان ، 11 دی1359، صفحه 11

4- اطلاعات ، 11 دی 1359 ، صفحه 16

5- اطلاعات ،  11 دی 1359 ،  صفحه 4

6-  اطلاعات ، 13 دی 1359 ،  صفحه 10

7- اطلاعات، 11 دی 1359 ، صفحه 1

8- اطلاعات، 11 دی 1359 ، صفحه 2 

9- اطلاعات ،  11 دی 1359 ، صفحه 3

10- جمهوری اسلامی، 11 دی 1359 ، صفحه 4

11- کیهان ، 11 دی1359، صفحه 1 و 2، خاتمی که آن روزها آزادی را در چارچوب دین می پذیرفت و می پسندید امروز و با گذشت زمان دین را موظف به پاسخگویی به تقاضای آزادی می داند ! سروش ، ملکیان و بشیریه را می توان سه تئوری پرداز سکولاریسم در ایران زمان اصلاحات دانست . به هر تقدیر، اگر بخواهیم عقاید سه روشنفکر پیش گفته را یک جا از زبان خاتمی -هر چند با گوشه و کنایه های مرسوم سیاسیون محافظه کار- بشنویم، جزوه «نامه ای برای فردا» که خاتمی در دوران ریاست جمهوری خویش منتشر کرد، بهترین منبع است.خاتمی در این جزوه مانند دوستان ایدئولوگ خود از ادامه «استبداد» در جمهوری اسلامی سخن گفت: «استبدادزدگی درد مزمن و مشترک جامعه ما است. عدم تامل در این درد بزرگ تاریخی همه ما را به بی راهه خواهد برد». او در نامه اش برای فردا «مشروعیت» همه قدرت ها را مستقیم و غیر مستقیم برآمده از «مردم» خواند و در همین جزوه بود که بر پیگیری سیاست های سکولاریستی از سوی خود نیز اعتراف کرد: «متاسفانه حتی مفاهیم غربی هم، وقتی به یک فضای استبداد زده پای می دهند، تحریف هم می شوند و این که در این مسیر سکولاریسم نیز مبدل به دین ستیزی می شود، از این قاعده برکنار نیست». رک سید محمد خاتمی، نامه ای برای فردا(تهران: موسسه خانه فرهنگ خاتمی، 1383).

اساسا شگرد خاتمی برای نشان دادن ضرورت سکولاریسم آن است که همواره دین را با آزادی در تقابل قرار می دهد. او بارها می گوید دین و آزادی نباید مانع یکدیگر شوند، اما نه دین را تعریف می کند، نه آزادی را. در داخل کشور بارها و بارها تاکید می کند که رابطه دین و آزادی باید چنین و چنان باشد و «دین اگر در مقابل آزادی قرار گیرد، شکست می خورد»، اما چون با شبکه سی.ان.ان. به مصاحبه می نشیند، یکی از دلایلی که برای ستودن تمدن آمریکایی ارائه می کند، نوع رابطه دین و آزادی است: «در آمریکا هیچ گاه آزادی و دین داری روبه روی هم قرار نگرفته‏ بودند و حالا هم نگاه کنیم مردم آمریکا اغلبشان مردم دین داری هستند و دین‏ ستیزی در آمریکا کمتر است. درعین حال آن نگاهی به دین که مایه و پایه‏ تمدن «آنگلوآمریکن» شده، آن دینی است که با آزادی سازگار است و من معتقدم‏ که بشر اگر بخواهد خوشبخت شود باید کاری کند که هم معنویت دین را داشته‏ باشد و هم شرافت و آزادی را».

از همین جا به راحتی می توان دریافت که خاتمی نه تنها از ایران اسلامی، که از بشریت می خواهد که آن نوع رابطه ای بین دین و آزادی برقرار کنند که در آمریکا برقرار شده است. آزادی و حد و مرز آن از مقوله های مرتبط با حاکمیت است و اتفاقی که در آمریکا رخ داده و دین را در آنجا با آزادی کاری نیست، تفکیک حوزه دین از حوزه سیاست یعنی سکولاریسم است. رک تکاپو برای مشابه سازی اسلام و مسیحیت در سه فاز ، خبرگزاری فارس ، 30 بهمن 1390

12- جمهوری اسلامی ، 11 دی 1359 ، صفحه 13 ، احمد خلیفه نیاس بعد ها از تبعید آزاد و مشاور ویژه رئیس جمهورسنگال شد . وی دی ماه سال 1387 به ایران آمد و با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت دیدار و گفت و گو کرد . احمد خلیفه نیاس در این دیدار با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران دارای بینش صحیح، جایگاه مناسب و شایستگی جلب اعتماد جهان اسلام درباره موضوع فلسطین است، اظهارکرد: معتقدم ایران وارث خط امام علی (ع) است ، چرا که تنها علی (ع) بود که توانست بر یهودیان در خیبر فائق آید؛ این درحالی است اعراب در شش روز از اسرائیل شکست خوردند چون آنها وارث امام علی (ع) نیستند. وی افزود: امروز غزه مانند خیبر است، اگر خیبر فتح نشده بود امروز اثری از اسلام وجود نداشت.

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها