کد خبر: ۱۹۵۰۷۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۱۶ دی ۱۳۹۲
علی افشاری: سخنان روحانی به شکلی فیصله بخش و قاطع نشان داد که مسیر جنبش سبز و گفتمان اعتدال کاملا متفاوت و به لحاظ راهبردی با هم تقابل دارند.

به گزارش 598 به نقل از بصیرت، دولت اعتدال در حالی کار خود را آغاز نموده است که اصلاح طلبان و فتنه‌گران در رویکردی فرصت‌طلبانه در طول این چندماهه اخیر تلاش کردند تا به نحوی خود را به دولت اعتدال منسوب نمایند. اما در این بین برخی موضع گیری‌های رئیس جمهور و اعضای کابینه چندان نیز مورد خوشایند آنان نبوده و به شدت عصبانیشان کرده است و همین امر موجب شده تا سناریوی عبور از روحانی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد کلید بخورد.

آخرین نمونه از اقدامات و اظهارات آقای روحانی و برخی اعضای کابینه که به شدت با واکنش‌های تند همراه با عصبانیت ضدانقلاب و فتنه گران و اصلاح طلبان، همراه بوده است، اظهاراتی بود که ایشان در روز نهم دی اتخاذ نمود.

دکتر روحانی جلسه هیات دولت با اشاره به فرارسیدن روز 9 دی و نامگذاری آن به عنوان روز بصیرت، گفت: «مردم زمانیکه احساس کردند به باورها و ارزش های دینی و اعتقادی آنها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت در آمده، با حضور و اجتماع‌شان به معترضین و بیگانگان پاسخ درخوری دادند.»

دکتر روحانی با تاکید براینکه بصیرت فقط برای یک روز خاص نیست بلکه همیشه باید برای ما روز بصیرت باشد، گفت: «خوشبختانه با مدیریتی که رهبری انقلاب کردند، ملت ما بصیرت خود را با حضور حماسه‌ساز در انتخابات 92 نشان دادند. وقتی رهبری با درایت بر جذب حداکثری تاکید کردند و حتی از کسانی که حکومت را هم قبول ندارند دعوت به شرکت در انتخابات کردند، مردم با بصیرت عمل کردند.»همین سخنان کافی بود تا خشم ضدانقلاب و فتنه گران و اصلاح طلبان به جوش آید و سیل هجمه ها و اهانتها و هتاکی‌ها به سمت رئیس جمهور منتخب روانه گردد.

جالب آنکه بدانیم البته این اولین باری نیست که حجت‌الاسلام حسن روحانی در این باره مواضع آشکاری دارد، بلکه پیش از این در 16 دی 1388 و درست زمانی که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت، گفته بود:

«مردم بعد از حادثه روز عاشورا امسال یک واکنش بسیار قوی را نشان دادند اولاً‌ مردم ایران خواستند در تاریخ ثبت کنند و به مردم جهان بگویند که جایگاه ولایت، اهل‌بیت عصمت و طهارت و عاشورا در نزد مردم ما چقدر بلند و والاست... آنهایی که به امام حسین(ع) هتاکی کردند، آنهایی که به اموال عمومی تعرض کردند و آنهایی که قانون را زیرپا گذاشتند تعدادشان زیاد نبود.

لذا مردم ما وقتی احساس کردند که این عده اندک فریب خورده، عاشورا را هتک کردند، خشم و هیجان آنها شعله‌ور شد و روز چهارشنبه(9 دی) یک پاسخ محکم و قاطعی به معاندین و ضد انقلاب دادند ... تحریک مردم به اینکه بیایند در خیابان و یا اینکه فکر کنیم مشکل در کف خیابان حل خواهد شد»، را ناسازگار با قانون می داند و می گوید «تجربه کشور ما می‌گوید که حرکت‌های خیابانی برای کسی سودی ندارد. تجارب ماه‌های اخیر نیز ثابت کرد که با این‌گونه کارها کسی نمی‌تواند به اهدافی برسد»

روحانی در پی غائله ضدانقلاب در 25 بهمن 89 نیز در اظهاراتی صریح گفته بود: «حرکت 25 بهمن گروهی فریب خورده کاملاً محکوم است و قوه قضاییه باید براساس وظایف ذاتی خود نسبت به این حرکت ضدانقلابی اقدام کند. حرکت ضداسلامی و ضد ملی 25 بهمن از یک سو می خواست فریاد قاطعانه ملت ایران در روز 22 بهمن را تحت الشعاع قرار داد و از سوی دیگر وسیله ای برای انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و شکست اخیر آنان گردد»

آغاز هجمه ها

هنوز ساعاتی از انتشار خبر اعلام مواضع آقای روحانی نگذشته بود که هجمه‌ها علیه ایشان آغاز گردد. البته بخشی از سایتهای ضدانقلاب و فتنه گران در ابتدا تلاش کردند تا سخنان ایشان را بازتاب ندهند، اما این تلاش ناکام ماند.

به نوشته سایت ضدانقلابی "رادیوفردا " موضع‌گیری رییس جمهوری ایران درباره سالگرد 9 دی طوری بوده که «تقدیر» یکی از تندروترین گروه‌های جناح اصولگرا را از آن به دنبال داشته است. رادیو فردا مدعی است: «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که اعضای آن را تعدادی از فرماندهان و مسئولان سابق سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات تشکیل می‌دهند و در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ابتدا از غلامعلی حدادعادل و سپس از سعید جلیلی حمایت کرده بود، در بیانیه‌ای از حسن روحانی به علت سخنانی که درباره 9 دی بیان کرده، تشکر کرده است.»

"مرتضی کاظمیان"، تحلیلگر سایت‌های ضدانقلاب و از حامیان فتنه سبز به رادیو فردا می‌گوید: «اقتدارگرایان کاملا آگاهانه تلاش می‌کنند بدنه اجتماعی حامی دولت روحانی را نسبت به هرگونه تغییر مأیوس و آن را دولت جدا کنند.

البته با این اظهاراتی که آقای روحانی و وزرای ایشان داشته‌اند، طبیعتا بخشی از حامیان یا کسانی که به تغییرات امید بسته‌اند دچار شوک می‌شوند... در اظهارنظرهای آقای روحانی و وزرای دفاع و اطلاعات علیه جنبش سبز مفروضی وجود دارد که پذیرفتن منطق و گزارش جریان تمامیت‌خواه از عاشورای 88 است. یعنی اینها پذیرفته‌اند که در آن روز به اعتقادات دینی مردم توهین شده و مردم در واکنش به این مسئله، 9 دی را خلق کرده‌اند.»

  کاظمیان، این داوری حسن روحانی و وزرای اطلاعات و دفاع را «عجیب» می‌داند و از «مردم» خواندن راهپیمایان 9 دی توسط آنها انتقاد می‌کند. به گفته او، این بخشی از بدنه اجتماعی حامی حکومت بود که در 9 دی به وسیله ابزارهای مختلف تبلیغاتی و صدا و سیما تهییج شدند و توسط روابط بروکراتیک اداری سازمان یافتند.

کاظمیان می‌گوید: «دولت حسن روحانی تحت فشار اقتدارگرایان در حال امتیاز دادن به حامیان کودتای 88 است و اصرار دارد که صف خود را از جنبش سبز جدا کند اما در این میان ممکن است بخش مهمی از بدنه اجتماعی حامی خود در میان سبزها و اصلاح‌طلبان رادیکال را از دست بدهد و بیش از پیش در ساختار سیاسی قدرت منزوی و منفعل شود.»

در همین حال "سایت کلمه" وابسته به شورای هماهنگی فتنه سبز با مدیریت معاون موسوی (اردشیر امیرارجمند) با حمله به رئیس‌جمهور نوشت که «آش تدبیر روحانی شور شور شده و او باید نگاه رنگین کمانی به جامعه داشته باشد!»

از طرف دیگر، اظهارات آقای روحانی جدای از آنکه مورد سانسور و حذف و بسیاری از رسانه ها و سایت های حامی دولت در فضای مجازی قرار گرفته است، باعث واکنش بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده است،  در این باره "علی افشاری" از عناصر اپوزیسیون در صفحه فیس بوک خود نوشت:

«این سخنان به شکلی فیصله بخش و قاطع نشان داد که مسیر جنبش سبز و گفتمان اعتدال کاملا متفاوت وبه لحاظ راهبردی با هم تقابل دارند.»یکی دیگر از کاربران فیس بوک نیز با نگاهی طنز به این مساله، پس از اشاره به جملات روحانی درباره 9 دی نوشته است این جمله از کیست؟ 1- احمد خاتمی 2- احمد جنتی 3-علی لاریجانی 4- امامی کاشانی

نویسنده یکی از وبلاگ‌های ضدانقلاب هم با ناامیدی می‌نویسد: «از روحانی انتظاری بیش از این نمی شد، داشت (از کوزه همان طراود که اندرون دارد ) شاید در مقایسه با تندروهای جنایتکار دو یا سه درجه فتیله خود را پایین کشیده باشد، اما ساختاری امنیتی و مذهبی اجازه فراتر از این را نمی دهد!... بارها مردم را به عناوین مختلف با حیله و نیرنگ به پای صندوقهای انتخاباتی کشاندند، و این مردم ساده دل منتظر معجزه هر بار دست به عبای یک آخوند نوظهور شدند.

هنوز هم بر خیلی‌ها روشن نیست، چرا روحانی را بر کرسی قدرت نشاده‌اند؟ که وضعیت تحریم ها و مناسبات خارجی با کشورهای دیگر را به حالت نرمال درآورد، تا دوباره دلارهای نفتی و فروش هر آنچه قابل فروش است، دوباره به کاسه نظام برگردد!»

نویسندگان سایت‌های هتاک ضدانقلاب هم که خود را حامیان فتنه سبز می‌دانستند اینگونه با عصبانیت و زبان توهین نوشتند: «روحانی در آستانه روز نکبت استبداد دینی (٩ دی) در اظهار نظری وقیحانه با اعلام اینکه در این روز "مردم” برای حمایت از انقلاب و رهبری و دفاع از مقدسات حضور پیدا کردند، بار دیگر نشان داد کوچک ترین ارزشی برای حقوق مردم ایران قائل نیست.

وی در این مدت خوش خدمتی زیادی برای رژیم کرده و غیر از افزایش اعدام ها و بگیر و ببند ها، فیلترینگ را هم سخت تر کرد.»و در سایت دیگری از همین ردیف می‌خوانیم: «حسن روحانی از سرکوب قیام کنندگان در عاشورای سال 88 و تظاهرات ایادی رژیم در 9 دیماه دفاع کرد»

همچنین بسیاری از سایت های ضدانقلاب نیز با پوشش مواضع آقای روحانی در این باره، سخنان وی را شبیه سعید جلیلی دانسته و در بسیاری از موارد نیز با توهین به رییس جمهور وی را به خیانت در حق آرمانهای جنبش سبز! و شعارهای انتخاباتی متهم کرده اند.

شاید تندترین توهین‌ها را در این راستا "مجید محمدی" نویسنده روزنامه‌ای زنجیره‌ای دوران دوم خرداد و فراری ضدانقلاب و حامی موسوی و کروبی در نوشتار خود با عنوان "تقارن یاوه‌گویی رئیس دولت و رقیب انتخاباتی وی" آورده باشد که مشخص است ضدانقلاب دیگر چنین اظهاراتی را از رئیس جمهور منتخب مردم ایران تاب نخواهد آورد!

در بخشی از این مقاله که در  سایت ضدانقلابی "خودیس" منتشر شده آمده است: «حسن روحانی و سعید جلیلی که رقبای دو جناح نظامی/ امنیتی در انتخابات خرداد 92 بودند - روحانی نماینده‌ی منافع نسل امنیتی‌/ نظامی‌های دهه‌ی شصتی و جلیلی نماینده‌ی منافع نظامی/ امنیتی‌های دهه‌ی هشتادی- در سالگرد گردهمایی اتوبوسی- کارمندی- فرمایشی 9 دی 1388 سخنانی بسیار شبیه به هم در رسای ماشین سرکوب و توجیه کشتارهای آن سال و به ویژه عاشورای 88 به زبان آورده‌اند»

وی در ادامه می‌نویسد: «اکنون پس از چهار سال رئیس دولتی که بخشی از معترضان آن سال‌ها نیز- معلوم نیست با کدام توجیه- به وی رای داده‌اند و نماینده‌ی جبهه‌ی مقابل وی در جریان بیعت با منتخبان شورای نگهبان همزبان و همدل به معترضان سال 88 حمله ور می‌شوند. آیا این تقارن اتفاقی است؟

روحانی در یک جمله همه‌ی یاوه گویی‌های حکومت در مورد جنبش سبز را بیان کرده است: «مردم زمانی که احساس کردند به باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی آنها توهین شده به حرکت در آمده و با حضور و اجتماع‌شان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند.» (تابناک، 8 دی 1392)

سه یاوه گویی این عبارت از این قرارند:

1) حاضر شدگان در گردهمایی 9 دی 1388 مساوی بودند با «مردم» (یکی از مبانی ادبیات سرکوب که سی و پنج سال است بسیجیان و اراذل و اوباش را با مردم یکی می‌گیرد)

2) معترضان به اعتقادات مذهبی توهین کرده بودند (بسیج باورمندان خودی با دروغ‌گویی و تحریک احساسات مذهبی که در این مورد دروغ بزرگ‌تری است و آنها که آمدند به این خاطر نیامدند)، و

3) بیگانگان در اعتراضات آن سال نقش داشتند (نظریه‌ی توطئه، مثل همیشه).

از یک بسیجی 18 ساله‌ی بی‌اطلاع ساده دل شاید بتوان باور به این یاوه‌ها را باور کرد اما حسن روحانی بهتر از همه به یاوه بودن این سخنان آگاه است. او و مشاورانش حتی به یکی از این یاوه‌ها باور ندارند و تنها برای تداوم حضور در قدرت آنها را در میزانی حداقلی می‌بافند.

نگاه کنید به دیگر سخنان روحانی در 10 سال اخیر تا ببینید او چقدر از این یاوه گویی‌ها فاصله گرفته بوده و در دوران ریاست جمهوری نیز تنها به اندازه‌ی کافی برای بستن دهان منتقدان خود بدان‌ها متمسک شده است. »

"مصطفی تاج زاده" عضو افراطی حزب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین نیز  تنها ساعاتی پس از اظهارات رییس جمهور در این باره با انتشار یادداشتی از درون زندان! به این مساله واکنش نشان داد و نوشت: «عاشورای 88 خواهد ماند و نهم دی ماه از یادها می رود!»

فخری محشتمی پور همسر تاج زاده نیز در گفتگو با جرس به تفسیر اظهارات همسر خود پرداخت و در اظهاراتی انفعالی نسبت به حماسه 9 دی گفت: «تمام برنامه ریزی‌هایی که برای بزرگ کردن روز نهم دی می‌شود برای این است که عاشورا فراموش شود در حالیکه این حادثه تاریخی هرگز فراموش نخواهد شد! ... تمام تبلیغات و هزینه‌هایی که برای نهم دی می‌شود برای این است که مردم به این مسئله باور ندارند و دستگاه تبلیغاتی با تمام قوا بکار افتاده تا نهم دی را تبلیغ کند.»

به فاصله چند ساعت پس از آنکه مصطفی تاج زاده و همسرش تلاش کردند تا به طور تلویحی به اظهارات روحانی درباره حماسه 9 دی پاسخ دهند و ادعا کردند 9 دی به زودی فراموش خواهد شد! این بار صادق زیباکلام دست به قلم شد و طی یادداشتی گلایه آمیز خطاب به روحانی نوشت:

«اظهارات حضرتعالی در خصوص 9 دی بی‌درنگ بر صدر رسانه‌های اصولگرا نشست و همان اندازه که برای ایشان دلخواه و دلنواز بود، کسرِ قابل توجهی از دل‌‌سپردگانتان را سرد و ناامید کرد. اگرچه فهم می‌توان کرد که دایرهء وسیع تلاش و تقلاهای اصولگرایان چو نقطه در میانتان گرفته بود - که مصمم بودند داستان «فتنه» و «9 دی» را امسال هرچه باشکوه و جلال‌تر برگزار کنند - و حضرتعالی ناگریزانه و ناگزیر می‌بایست محض خالی نبودن عریضه هم که شده نظری اظهار کنید.»

در آخرین واکنشهای می‌توان به اظهارات "محسن کدیور" ضد انقلاب فراری اشاره کرد که طی گفتگویی با سایت جرس که زیر نظر مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی اداره می‌شود، اشاره نمود. وی گفته است: « اظهارات اخیر ریاست جمهوری در سالگرد رسوای 9 دی از یک حقوقدان غیر سرهنگ بسیار بعید بود. آیا سنجیده تر نبود منتخب مردم به دلیل موانع فوقانی اگر قدمی برای رفع آلام ملت بر نمی دارد حداقل بر زخم آنها نمک نپاشد و سکوت پیشه کند؟»

همین این واکنش‌ها حکایت از آن دارد که افراطیون مواضع دولت اعتدال را تاب نخواهند آورد و تلاش‌ا برای بهره برداری از اعتبار دولت یازدهم خیلی زود به سر آمده و از این پس فتنه‌گران به تخریب دولت خواهند پرداخت.

تهیه کننده: مهدی سعیدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها