کد خبر: ۱۹۶۸۳
زمان انتشار: ۰۸:۰۰     ۱۹ شهريور ۱۳۹۰
598: حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح موضوع قدرت سیاسی، مشروعیت، مولفه های آن و چرخش نخبگان در جامعه به رابطه قدرت بین حاکمان و مردم اشاره کرد.
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، مظفر در دوازدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه قدرت، همان پدید آوردن یک وضع مطلوب و توانایی اعمال نظر مستقیم یا غیر مستقیم بر مخاطب است گفت: در مورد روابط بین حاکمان و مردم دیدگاه های مختلفی وجود دارد. بعضی بر این عقیده اند که رابطه یک سویه است و هر دستوری که از بالا آمد باید اطاعت شود و این بیشتر در نظام های مبتنی بر فرد و موروثی است. دیدگاه دوم این است که روابط دو سویه و تعاملی است و معتقدند این نظر باعث ایجاد انگیزه در صاحبان قدرت و مردم می شود.
 
وی افزود: در دیدگاه دوم مشارکت و جلب رضایت مردم هدف اصلی و کرامت، حقوق و رضایت شهروندان مورد توجه حاکمان است. بین قدرت حاکمان و نظرات مردم رابطه ای دوسویه و تعاملی برقرار است و همین ارتباط است که سبب دوام حکومت ها و نظام های سیاسی می شود. اعتقاد به یک سری مبانی مشترک است که باعث ایجاد این رابطه دو سویه می شود و مردم از حاکمان اطاعت می کنند.
 
وی با تاکید بر اهمیت مشروعیت داشتن یک نظام گفت: مشروعیت مسئله بسیار مهمی است و هر حکومتی نیازمند آن است. مشروعیت فقط به معنی شرعی بودن نیست زیرا این مفهوم در حکومت های سکولار نیز وجود دارد و مطلقا به معنای مردمی بودن هم نیست زیرا حکومت هایی که مردمی نیستند هم به دنبال مشروعیت هستند.
 
مظفر در تعریف مشروعیت گفت: مشروعیت حق حکومت یا اذن حاکم برای امر و نهی کردن است و دارای دو بعد است: یک بعد در رابطه با حاکم که چه کسی به آن اجازه حکومت داده است؟ و بعد دوم در ارتباط با مردم است که آن ها به چه علت باید از حاکم اطاعت کنند؟ البته تفسیر حکومت ها از مشروعیت یکی است ولی نگاه مردم به حقانیت متفاوت است چون آرمانها و اعتقادات آن ها مختلف است.
 
وی در ادامه با تقسیم مشروعیت به چهار نوع  گفت: مشروعیت نوع اول که مشروعیت الهی است و به معنای امر و نهی و اذن حکومت به حاکم بر مبنا و مولفه های الهی است. مشروعیت نوع دوم مشروعیت مردمی است که نظر و سلیقه مردم است که شیوه حکومت را مشخص می کند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه افزود: در مشروعیت نوع سوم استیلا، تسلط و قدرت حاکم است که مشروعیت می بخشد. مشروعیت نوع چهارم که به آن مشروعیت از نوع طبقه برتر یا نژاد برگزیده می گویند از نمونه های آن می توان به رژیم صهیونیستی و حکومت نازی هیتلر اشاره کرد.
 
رییس شورای نظارت بر صدا و سیما با اشاره به عقاید مردم در قرون وسطی افزود: در آن زمان پادشاهان تجسم خدا بر روی زمین بودند و کلیسا هم نماینده خدا بود که بر همه امور مردم اشراف داشتند و به نام دین و خدا ظلم می کردند. در نتیجه مردم از دین زده شدند و انسان را در جایگاه خداوند قرار دادند که موجب ایجاد نهضت پروتستانیزم شد. این بود که سلیقه و نظر انسان به عنوان ملاک حقانیت قرار گرفت. در واقع سکولاریزم مولود پلید این جریان است.
 
وی افزود: وقتی نظر انسان ملاک قرار گرفت، تصمیم بر آن شد که نظر اکثر مردم به عنوان نظر برتز لحاظ شود. آزادی های سرمایه داری و لیبرالسیتی، تفاوت در ظرفیت ها و استعداد ها ایجاد کرد و نتیجه آن رواج بی عدالتی در جامعه شد که باید گفت عدالت قربانی آزادی گردید. در سال 1917 کمونیسم روی کار آمد که با شعار عدالت، آزادی را محکوم کنند. این افراد هم آزادی را قربانی عدالت کردند. چیزی که در این دو دیدگاه مشترک است حذف دین از عرصه سیاسی و اجتماعی است. کمونیسم با دین ستیزی و لیبرالیسم با دین گریزی.
 
وزیر سابق آموزش و پرورش دین را پایه انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب اسلامی یک فرهنگ و تمدن جدید بود که در مقابل آن دو جریان قرار گرفت. جمهوری اسلامی از دو رکن تشکیل شده که آن تئوکراسی در تلفیق با دموکراسی است. مانیفیستی که اکبر گنجی در مورد جمهوریت بیان می کند مزخرف است. اینکه یا باید اسلام باشد یا جمهوریت اشتباه است. اسلامیت روح و باطن است و جمهوریت کالبد آن است.
 
مظفر در تبیین مفهوم آزادی در اسلام افزود: ما به آزادی که مفهوم آن رها شدن از قیود باشد اعتقادی نداریم بلکه به آزادی معتقدیم که بوسیله آن به حقوق دست یابیم. در مفاهیم اسلامی مشروعیت به معنای اذن حکومت و حاکمیت از طرف خدا است. خداوند این مشروعیت را به پیامبر و بعد به امام معصوم و در عصر غیبت به ولی فقیه واگذار کرده است. اینجا سوالی پیش می آید که نقش مردم در این بین چیست؟
 
مظفر پاسخ داد: اینجا بحث مقبولیت مطرح می شود که معنای آن پذیرش مردم است چه آن که حاکم از طرف خدا باشد چه آن که از طرف خدا منصوب نشده باشد. در این بین ما حق سکوت در جامعه نداریم. بعضی افراد در مورد انتخابات عقیده دارند که نباید در آن شرکت کرد چون مشکلات زیادی وجود دارد. اما باید گفت اگر فردی شرکت نکند رای خود را از دست داده و ممکن است جامعه به سمتی پیش برود که باعث نابودی همه افراد جامعه شود.
 
وی هم چنین ادامه داد: در روایت است که خداوند به حضرت شعیب پیغام داد می خواهم صد نفر از افراد قومت را عذاب کند. 50 نفر از بدهای قوم و 50 نفر از خوبان. علت عذاب خوبان این است که در مقابل عملکرد بدها سکوت می کردند.
 
مظفر در مورد اهمیت شرکت در انتخابات گفت: در نظام اسلامی شرکت در انتخابات نه تنها حق که تکلیف است. جایگاه ولایت فقیه این است که حکم او حکم امام معصوم است. اگر نقدی می کنیم باید درست و منطقی و به دور از هوچی گری باشد. از قبیله گرایی سیاسی باید دوری کنیم. اصولگرایان باید متحد وارد فضای انتخابات شوند.
 
این فعال سیاسی در حاشیه این برنامه در مورد حضور خود در انتخابات مجلس گفت: هنوز تصمیمی نگرفتم و منتظر کمیته 8+7 هستم.
 
وزیر دولت اول خاتمی در پاسخ به این سوال که عملکرد هاشمی رفسنجانی را چطور ارزیابی می کنید؛ گفت: به نظر من آقای هاشمی اشتباهاتی مرتکب شده است ولی ایشان را خائن نمی دانم که بخواهد محاکمه شود. بنده چندین بار در حضور ایشان انتقاداتم را نسبت به عملکرد آقای هاشمی گفته ام و از وی خواسته ام مواضع خود را مشخص کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
این حسین آقای مظفر همان وزیر محترم آموزش و پرورش آقای خاتمی نیست؟!
اگر هم ایشان باشد، بگویید چه مصیبتی کشیدیم در تسویه حسلب های جناحی در دوران وزارت حضرتعالی.
فکر کنم روز قیامت حد اقل من یکی از کسانی باشم که بخاطر حقوق ضایع شده ام توسط عاملان شما در کرمان جلویتان را می گیرم و می دانید حق الناس را خدا هم نمی بخشد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها